" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Thursday, March 30, 2006

Kertas Kerja ( 017 )
TataLaku dan Disiplin Menurut Perspektif Islam .

Muqaddimah

Islam diutuskan oleh Allah swt. sebagai petunjuk dan pedoman bagi manusia agar mereka mencapai sebuah kehidupan yang baik dan bahagia di dunia jua akhirat .

Malah suatu yang diketahui umum bahawa Islam tidak terhenti sebagai agama yang menghubungkan spiritual hamba dengan tuhannya semata mata malah Islam juga adalah satu cara hidup yang syumul merangkumi seluruh aspek kehidupan manusia .

Lantaran itu , Islam meletakkan sistem hubungan manusia dengan tuhannya , hubungan manusia dengan manusia yang lain dan pengurusan manusia terhadap dirinya sendiri .

TataLaku dan disiplin hidup seorang insan adalah tertakluk di bawah kurikulum pengurusan dan hubungan manusia dengan manusia yang lain malah pengurusan manusia terhadap dirinya sendiri .

Islam , Disiplin dan TataLaku .

Rasulullah saw. pernah bersabda :

إِنَّمَا بُعِثْتُ لأُتَمِّمَ مَكَارِمَ اْلأَخْلاَق

( Riwayat Imam malik fi Muwatta’ )

Maksudnya : Sesungguhnya aku diutuskan ( oleh Allah ) bagi menyempurnakan kemuliaan tataLaku .

Diriwayatkan dari At Tarmizi , dari Abi Darda’ rha. bahawa nabi saw. bersabda :

ما مِن شئٍ أَثْقَلَ في مِيْزَانِ اْلمُؤْمِنِ يَوْمَ اْلقِيَامَةِ مِن حُسْنِ اْلخُلْقِ وَ إنَّ اللهَ تعالى لَيَبْغَضُ اْلفَاحِشَ اْلبَذِيْء

Maksudnya : Tiadalah sesuatu yang paling memberati timbangan seorang mukmin pada hari qiamat kelak selain daripada kemuliaan tataLaku dan sesungguhnya Allah swt. teramat murka tataLaku yang keji ( menyeleweng ) lagi hina .

Disiplin adalah pengurusan tataLaku agar ianya tidak semata – mata terhenti diatas nilainya yang baik dan mulia tetapi kebaikan dan kemulian tataLaku itu ditadbir agar menepati ketetapan , arahan dan peraturan yang baik pula .

Asas Pembentukan TataLaku dalam Manhaj Deenul Islam.

Manhaj 1 : (10 asas pembentukan dari Surah Al Furqan . Ayat 63 – 76 )

63. Dan hamba-hamba Allah (tuhan yg bersifat Ar rahman), ialah mereka Yang berjalan di bumi dengan merendah diri, dan apabila orang-orang Yang berkelakuan kurang adab menghadapkan kata-kata kepada mereka, lalu mereka menjawab dengan perkataan Yang baik dan sejahtera .

64. Dan mereka adalah orang yang tekun mengerjakan Ibadat kepada Tuhan mereka pada malam hari dengan sujud dan berdiri

65. Dan juga mereka Yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, hindarkanlah azab neraka jahannam dari kami, Sesungguhnya azab seksaNya itu adalah kebinasaan yang kekal .

66. Sesungguhnya neraka jahannam itu tempat penetapan dan tempat tinggal Yang amat buruk ,

67. Dan juga mereka adalah orang Yang apabila membelanjakan hartanya, tiadalah melampaui batas dan tiada bakhil kedekut , dan (sebaliknya) perbelanjaan mereka adalah betul sederhana di antara kedua-dua cara (boros dan bakhil) itu.

68. Dan juga mereka adalah orang Yang tidak menyembah sesuatu Yang lain bersama-sama Allah, dan tidak membunuh jiwa Yang diharamkan Allah , kecuali dengan jalan Yang hak (yang dibenarkan oleh syarak), dan tidak pula berzina , dan sesiapa melakukan Yang demikian, akan mendapat balasan dosanya

69. Akan digandakan baginya azab seksa pada hari kiamat, dan ia pula akan kekal di dalam azab itu dengan menerima kehinaan

70. Kecuali orang Yang bertaubat dan beriman serta mengerjakan amal Yang baik, maka orang-orang itu, Allah akan menggantikan (pada tempat) kejahatan mereka dengan kebaikan; dan adalah Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

71. Dan sesiapa Yang bertaubat serta beramal soleh, maka Sesungguhnya (dengan itu) ia bertaubat kepada Tuhannya dengan sebenar-benar taubat

72. Dan mereka juga adalah orang Yang tidak memberikan kesaksian palsu , dan apabila mereka bertembung dengan orang yang melakukan perbuatan yang sia-sia dan tidak berfaedah , mereka berlalu dengan menjaga kehormatan dirinya.

73. Dan juga mereka adalah orang yang apabila diberi peringatan dengan ayat-ayat keterangan Tuhan mereka, tidak mereka bersikap seperti orang yang pekak dan buta .

74. Dan juga mereka adalah orang yang berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami, anugerahlah kepada kami pasangan hidup dan zuriat keturunan kami: sebagai penenang jiwa kami, dan Jadikanlah Kami Imam ikutan bagi orang-orang Yang bertaqwa.

75. Mereka itu semuanya akan dibalas dengan mendapat tempat Yang tinggi di syurga disebabkan kesabaran mereka, dan mereka pula akan menerima penghormatan dan ucapan Selamat di dalamnya

76. Mereka kekal di dalam syurga itu , sedang ia adalah sebaik – baik tempat menetap dan tempat tinggal .

Manhaj 2 : ( 4 asas pembentukan dari Surah Al Asr . Ayat 1 – 3 )

1. Demi Masa!
2. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian
3. Kecuali orang-orang Yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran.

4 Asas tersebut :

AL ImaanubiLLah ( Yakin kepada Allah )
Amal Soleh
Berpesan – pesan dengan prinsip kebenaran
Berpesan – pesan dengan kesabaran ( dalam menghadapi dugaan )

4 Asas tersebut membentuk kategori perlaksanaan .

Kategori 1 : ( AL Imaanubillah & AL A’malussooleh )

Adunan Iman dan Amal Soleh dalam kehidupan insan melahirkan Itqanul A’mal ( kerja yang tekun dan bersungguh – sungguh ) . Ini akan melahirkan peningkatan prestasi dan kualiti tugas serta tanggungjawab yang dilaksanakan .

Pengaruh Iman dan Amal Soleh yang menguasai peribadi insan akan menjadikan mereka komited dan pro aktif dengan segala amanah dan tanggungjawab yang digalaskan kepada mereka .

Kawalan Iman dan Amal Soleh yang membalut naluri dan sanubari insan , meletakkan mereka dalam satu benteng yang kukuh , menyelamatkan mereka dari serangan virus mazmumah dan fitnah material yang membinasakan mereka .

Kategori 2 : ( At Tawasau bil Haqqi & At Tawasau bissobri )

Kategori yang kedua ini berorientasi untuk mengislahkan ( memulihara ) individu dan masyarakat seterusnya membina Daulatul Faadhilah ( negeri yang penuh kemuliaan justeru mendapat ganjaran material dan keampunan Ilahi ) dan Ummatus Soolehah ( ummat yang terbaik dengan mewujudkan 3 elemen terpenting sebagaimana yang telah digariskan oleh Allah dalam surah Ali Imraan Ayat 110 .)

110. Kamu (Wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat Yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat Segala perkara Yang baik dan melarang daripada Segala perkara Yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). dan kalaulah ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana Yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada Yang beriman dan kebanyakan mereka: orang-orang Yang fasik.

3 elemen tersebut ialah :

Al Amrubil ma’ruf ( menguatkuasakan syariat )
An Nahyu anil Mungkar ( mencegah kemungkaran )
Al Imaanubillah ( beriman/yakin kepada Allah )

Penegasan terhadap Pembentukan TataLaku dan Disiplin yang Soleh .

Penegasan 1 : ( Bersihkan diri dgn taqwa dan hindarkan diri dari maksiat )

Dari surah Asy Syams Ayat : 7 - 10

7. Demi diri manusia dan Yang menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan Yang sesuai dengan keadaannya)

8. Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan Yang membawanya kepada kejahatan, dan Yang membawanya kepada ketaqwaan

9. Sesungguhnya berjayalah orang Yang menjadikan dirinya – Yang sedia bersih – bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan)

10. Dan Sesungguhnya hampalah orang Yang menjadikan dirinya – Yang sedia bersih – itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).

Penegasan 2 : ( Hati yang murni dan tulus ikhlas dlm melaksanakan tugas )

Hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Abi Hurairah rha. katanya Rasulullah saw bersabda :

إِنَّ اللهَ تعالى لاَ يَنْظُرُ إِلىَ أَجْسَامِكُمْ وَ لاَ إِلىَ صُوَرِكُمْ وَ لكِنْ يَنْظُرُ إِلىَ قُلُوْبِكُمْ

Maksudnya : Sesungguhnya Allah taala tidak memandang kepada penampilan tubuh badan kamu dan tidak juga kepada penampilan zahir kamu akan tetapi Allah swt memandang kepada hati kamu .

Penegasan 3 : ( Positif dalam melakukan kebaikan dan menjadi contoh )

مَنْ سَنَّ في اْلإِسْلاَمِ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا بَعْدَهُ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أُجُوْرِهِمْ شَىْءٌ وَ مَنْ سَنَّ في اْلإِسْلاَمِ سُنَّةً سَيِّئَةً كَانَ عَلَيْهِ وِزْرُهَا وَ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنْ بَعْدِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَىْءٌ .

Maksudnya : Sesiapa yang memulai membuat sunnah dalam Islam berupa amalan yang baik , maka ia beroleh pahala dirinya sendiri dan juga pahala orang yang mengerjakannya selepas itu tanpa dikurangi sedikit pun pahala mereka yang mencontohinya dan barangsiapa yang membuat sunnah dalam Islam berupa amalan buruk , maka ia beroleh dosa dirinya sendiri dan juga dosa orang yang mengerjakannya selepas itu tanpa dikurangi sedikit pun dari dosa mereka yang mencontohinya.

Riwayat Imam Muslim dari Abi Amr Jarir bin Abdullah rha. Hadith yang pertama dari Bab 19 Kitab Riadhus Solehin .

Tuesday, March 28, 2006

Futsal dan Perjuangan . vol 2

Saya bukanlah mahir bermain bola , tetapi saya sangat meminati sukan atau riadhah ini. Selain ia menyihatkan badan , permainannya cukup menghiburkan malah kekadang tu memberi saya ilham untuk mengatur strategi perjuangan . Kelihatan agak lucukan ? tapi itulah realitinya.

Selepas saya merasmikan futsal DPP Indera Mahkota Ahad lalu , saya sempat menyaksikan sebahagian perlawanan yang dilangsungkan pagi itu .

Setelah saya mengamati strategi dan skill pasukan - pasukan yang bertanding , lalu saya mendekati pasukan Balok Maju yang ketika itu sedang berehat di tepi gelanggang .

Kebetulannya saya meminati penampilan pasukan itu yang kesemua pemainnya memakai seluar panjang . Justeru satu bukti bahawa pakai seluar panjang pun boleh memenangi perlawanan .

( memakai seluar panjang sememangnya menjadi syarat penyertaan , tetapi saya telah memberitahu penganjur , bahawa buat pertama kali kejohanan ini , kita wajar bertolak ansur dengan pemain yang rata - ratanya belum memahami etika syakhsiyyah muslim yang sempurna. )

Saya memberitahu Pasukan Balok Maju , bahawa pasukan mereka akan bertemu pasukan Bukit Setongkol di final dan saya harap Balok Maju akan muncul juara . Itulah kata perangsang yang sempat saya berikan kepada mereka sebelum saya meninggalkan tapak kejohanan itu.

Saya menyedari , pasukan Bukit Setongkol sangat handal tetapi sebagai motivasi kepada anak - anak muda yang minat bermain tetapi dalam masa yang sama menjaga batasan auratnya . Saya doakan mereka berjaya .

Tanpa disangka , telahan yang saya buat itu menjadi kenyataan apabila selesai solat zohor tadi ( selasa ) , saya mendapat mesej dari akhi Zamri setelah 2 hari kejohanan itu berakhir , bahawa Bukit Setongkol menjadi Johan sementara Balok Maju menjadi naib Johan . Ini bermakna benar mereka bertemu di Final .

Saya tersenyum sendiri mengenang pengamatan strategi saya masih menjadi .

Saya teringat semasa saya berada di Tanta ( Mesir ) satu ketika dulu ( tahun 1992 ) dimana saya telah mengasaskan Pasukan Fursan Tantawi dengan tunggak utamanya Ustaz Suhaimi dan Ustaz Darul Naim .

Saya pasti bukan pemain yang baik , tetapi minat saya mendalam mendorong saya mengasaskan pasukan tersebut dan menjadi motivator buat rakan sepasukan untuk terus berjaya dan berlatih gigih .

Baru - baru ni , sewaktu saya melawat kembali Mesir buat pertama kali setelah 9 tahun saya meninggal bumi yang penuh nostalgia itu , saya mendapat maklumat bahawa bukan sahaja Fursan Tantawi masih wujud tetapi ia menjadi antara pasukan yang digeruni dikalangan Masyarakat Pelajar Melayu di Mesir.

Saya sempat juga menyaksikan deretan pingat dan piala yang dimenangi oleh Fursan Tantawi .

Bola sepak adalah sejenis permainan yang perlukan kerja berpasukan ( amal jamaei ) sementara skill , stamina , semangat , teknik , taktik dan player touching pula menjadi asas penting membentuk sebuah pasukan mantap di tengah padang.

Bukankah perjuangan Islam yang kita dokong ini , turut memerlukan semua asas tersebut . Itulah yang saya katakan tadi , bagaimana permainan bola sepak ini sering memberi saya ilham kepada saya untuk bergerak dan beraksi di pentas perjuangan ini.

Kalau ramai tokoh politik dan pakar strategi mengambil permainan catur untuk ilham mereka , saya pula menjadikan bola sepak tempat saya merehatkan minda sambil berfikir kalau - kalau ada idea baru yang boleh saya manafaatkan.

Namun bukan bermakna bola sepak itu segalanya . Sekadar ianya menjadi bahan berfikir sambil rehat . ( Tentu sahaja tempat terbaik mengatur strategi jamaah ini , dalam meeting ( syura ) ataupun bengkel strategi yang diatur khusus untuk merancang strategi dan pendekatan parti .)

Saya rasa ada pimpinan - pimpinan PAS yang mempunyai kecenderungan yang sama tetapi bidang yang berbeza . Seperti Tuan Guru Hj. Abdul Hadi yang mempunyai minat yang mendalam untuk turun ke laut , samaada memancing , mencandat sotong atau menjala .

Saya teringat bagaimana Tuan Guru turun ke laut melalui pantai Endau Rompin , selepas ceramah malam tu di Rompin dan pulang hanya selepas jam 11 am esoknya. Bunyinya sangat meletihkan , tetapi bagi saya itulah kerehatan bagi Tuan guru disamping minatnya yang terlalu tinggi.

Pastinya turun ke Laut malam itu , bukan berorientasikan tangkap ikan sangat , tetapi lebih kepada kecenderungan yang saya maksudkan tadi ( rehat sambil berfikir ) . ( akhi Mazlan Aliman dan Misbahul Munir turut serta turun ke Laut malam itu )

Demikian juga Pesuruh Jaya PAS Pahang Dato' Tuan Ibrahim yang mempunyai minat yang tinggi terhadap aktiviti memburu. Biarpun padat dengan aktiviti parti , yang pastinya pula meletihkan , beliau masih bersemangat untuk masuk hutan bagi memburu , biarpun kekadang hanya pulang dengan tangan kosong.

Justeru pemburuan itu hanya satu kecenderungan yang menjadikan beliau berfikir sambil berehat .

Kini saya pula dalam debaran menanti detik 9 April , dimana akan berlangsungnya kejohanan Futsal peringkat Negeri pahang anjuran DPP Negeri pahang bagi merebut Piala Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man .

Semoga pasukan - pasukan dari seluruh negeri telah bersedia dengan segala strategi , skill dan stamina untuk memburu kemenangan dalam kejohanan tersebut , dan insyaallah sejurus selesai kejohanan itu kelak , semua pemuda ( yang berbekalkan kesegaran dan kesihatan ) pulang ke kawasan masing - masing mengatur strategi serta membina stamina dan skill yang tinggi bagi menghadapi Pilihanraya umum 2007/08 nanti .

Seperkara yang saya nak ingatkan buat semua , agar kejohanan Futsal di peringkat negeri nanti dapat dipatuhi segala syarat penyertaannya. Mungkin kita banyak bertolak ansur di peringkat kawasan - kawasan , tetapi di peringkat negeri , kawasan seharusnya memilih pasukan terbaik sementara yang terbaik itu , bukan sahaja kerana ia menjadi juara di peringkat kawasan tetapi kerena keupayaan mereka mentaati syarat penyertaan .

Lagi pun , itu menjadi imej kepada Dewan Pemuda PAS Negeri . Semoga Ketua DPP Kawasan dapat mengambil perhatian serius dalam perkara ini . Semoga anda semua berjaya .

Sunday, March 26, 2006

Futsal dan Perjuangan.

Saya merakamkan sekalung tahniah buat Dewan Pemuda PAS Kawasan Indera Mahkota dan kawasan – kawasan yang telah berjaya menganjurkan kejohanan atau pertandingan futsal di peringkat kawasan masing – masing sebelum Pusingan Akhir Futsal peringkat Negeri Pahang bagi merebut piala Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man pada 9 April ini .

Saya diberi penghormatan untuk merasmikan Karnival Futsal DPP Kawasan Indera Mahkota pagi tadi ( jam 9.00 am ) di Gelanggang Futsal Seberang Balok .

Gembira bukan kepalang rasa hati ini apabila melihat penyertaan yang sangat menggalakkan . Saya difahamkan oleh ketua DPP Kawasan Indera Mahkota bahawa mereka menerima 20 pasukan yang menyertai karnival sehari ini , setelah mereka terpaksa menolak beberapa buah pasukan yang turut memohon untuk menyertainya. ( kerana terlalu banyak pasukan yang mendaftar berbanding keupayaan penganjur )

Kegembiraan ini bukanlah terhenti semata – mata melihat kepada sambutan , tetapi lebih kepada penerimaan remaja dan pemuda terhadap PAS yang selama ini sering dilabel sebagai golongan ekstrim , anti masyarakat dan anti perpaduan .

Kini segala imej negatif yang sengaja dilontar oleh pihak yang tidak bertanggungjawab untuk memfitnah dan mempalit imej buruk kepada PAS yang pastinya pula bermaksud menjauhkan masyarakat dari PAS yang memperjuangkan Islam telah dijawab dengan penuh hikmah.

Ternyata PAS kini mesra masyarakat , mesra pemuda malah mesra pelbagai aktiviti sihat yang mampu membina jati diri bersih dan terpuji .

Tidak ada apa lagi yang perlu ditakuti oleh masyarakat khasnya anak – anak muda untuk mendekati PAS . Pagi ini saya melihat bagaimana anak – anak muda dengan pelbagai latar belakang dan penampilan begitu mesra dengan pemuda – pemuda PAS .

Barangkali selama ini mereka dikelirukan oleh pihak tertentu dalam membuat tanggapan terhadap PAS. Seolah – olah PAS adalah parti agama yang jumud dan dunianya hanyalah surau dan markaz . Tambahan pula mereka dihasut dengan nada fitnah yang tidak berasas kononnya PAS adalah parti yang menganggu perpaduan dan menimbulkan perpecahan.

Saya mengucapkan terima kasih dan melahirkan rasa syukur yang tidak terhingga menyaksikan usaha gigih DPP kawasan – kawasan untuk memecah tembok yang membentengi PAS dengan masyarakat .

Selaku ketua DPP PAS Negeri , saya menyeru agar DPP Kawasan mempergiatkan lagi segala usaha yang mampu mendekatkan diri kepada masyarakat dan mengambil pendekatan penuh hikmah berhadapan dengan golongan yang telah bersarang dalam kotak pemikiran mereka persepsi negatif terhadap PAS .

Rakan – rakan ustaz serta ulama’ muda dalam DPP , sayugianya rancak dan tangkas melangkah turun ke padang guna membimbing mereka ke jalan yang benar .

Segalanya adalah ibadah dan perjuangan , demontrasi adalah ibadah , edar handbill dan risalah adalah ibadah , ziarah sahabat adalah ibadah dan begitulah Futsal adalah ibadah dan perjuangan seandainya ia berorientasikan dakwah dan pengabdian diri kepada Allah swt .

Tudung Tidak Wajib !
( Mazhab Islam Hadhari )

Hari ini ummat Islam sekali lagi dikelirukan oleh pandangan Pendiri Mazhab Islam Hadhari , Abdullah Ahmad Badawi dan juga dilihat sebagai kenyataan yang menghina Islam dan syariatnya apabila beliau menegaskan pemakaian tudung pada hari hari biasa dalam kehidupan seharian bagi wanita muslimah bukanlah wajib .

Merujuk kenyataan atau berita Mingguan Malaysia di muka surat 2 segmen Dalam Negeri di bawah tajuk : Jangan Berbalah Isu Tudung . Abdullah Ahmad Badawi menjelaskan :

Ini peraturan yang dibuat polis , untuk pakaian hari - hari , pemakaian tudung hanya pilihan bukan wajib , kecuali untuk pembarisan rasmi , kena ikut peraturan .

Demikian kenyataan Abdullah Ahmad badawi sempena Sambutan Peringatan Hari Polis ke 199 .

Ini adalah kenyataan yang jelas menunjukkan sikap angkuh manusia yang durhaka kepada Allah swt. Apakah Abdullah tidak menyedari bahawa hukum memakai tudung atau menutup aurat adalah hukum dan peraturan yang dibuat oleh Allah swt. ( bukan peraturan polis )

Peraturan ini boleh dirujuk Kepada peraturan Ilahi dalam Surah An Nuur ayat 31 yang bermaksud :

Dan Katakanlah kepada perempuan-perempuan Yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali Yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya Dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki Yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak Yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa Yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Wahai orang-orang Yang beriman, supaya kamu berjaya.

Malang bagi seorang pemimpin ummat Islam sebegini yang dilihat sangat boros membuat kenyataan tanpa memperduli dengan siapa ia kontra .

Apakah Abdullah juga penganut Faham Islam Liberal atau lebih rapat , terpengaruh dengan faham Sister's in Islam dimana anaknya adalah antara penganut faham tersebut.

Soalnya kenapa ulama' - ulama' kerajaan membiarkan ucapan biadab ini diucap sewenang - wenangnya oleh pemimpin - pemimpin mereka.

Dulu Dr. Mahathir sering dilihat membuat kenyataan menghina Islam dan Syariat , kini Abdullah walaupun membawa imej anak seorang ulama' turut membawa manhaj atau mazhab yang sama .

Kecenderungan dan fenomena pemimpin negara yang sering mengeluarkan kenyataan keliru dan menghina Islam tidak boleh dibiarkan, justeru mereka akan merosakkan kefahaman masyarakat awam yang beragama Islam khasnya dan membentuk salah tanggap terhadap Islam oleh orang bukan Islam amnya.

JAKIM , IKIM dan juga Majlis Mufti Negara sewajarnya peka perkara ini . Tidak mungkin usaha untuk menyerap kesedaran dan kefahaman Islam kepada masyarakat mencapai kejayaan , seandainya pemimpin mereka dibiarkan secara percuma mengeluarkan kenyataan penuh keliru dan menghina Syariat Islam itu sendiri .

Hayatilah Firman Allah swt. dari Surah Al Baqarah ayat 138 yang bermaksud :

(Katakanlah Wahai orang-orang Yang beriman: "Ugama Islam, Yang Kami telah sebati dengannya ialah): Ciptaan Allah Yang mencorakkan seluruh kehidupan Kami Dengan corak Islam); dan siapakah Yang lebih baik ciptaannya daripada Allah? (Kami tetap percayakan Allah) dan kepadaNyalah Kami beribadat".

Saudara sekelian , ini adalah contoh mudah , bagaimana Mazhab Islam Hadhari menyeleweng dari Manhaj Ilahi

Berita Ringkas :
Jurulatih Bola Sepak Perancis
Memeluk Islam .

Rabat : Jurulatih bola sepak terkenal Perancis , Philippe Troussier dan isterinya Dominique kini menjadi penganut Islam selepas memeluk agama suci itu di Maghribi yang menjadi tempat tinggal pasangan itu , kata sumber yang rapat dengan kedua – duanya .

Troussier bukan lagi Philippe kerana kini dikenali sebagai Omar dan isterinya pula menggunakan nama Amina untuk menggantikan Dominique , Lapor akhbar L’Opinion .

Troussier 51 , ialah bekas jurulatih pasukan kebangsaan Maghribi dan kelab ternama Perancis Marseille. Dia juga pernah menyumbang bakti di Afrika Selatan , Nigeria , Ivory Coast , Burkina Faso , Qatar dan Jepun yang berjaya memasukki Pusingan kedua pada kejohanan Piala Dunia 2002 .

Saya mengucapkan syabas dan tahniah , ahlan wa sahlan and welcome buat Omar dan Amina yang telah menemui kebenaran , semoga hidayah ini berkekalan buat kita semua .

Saturday, March 25, 2006

Sahabat ku Azhari dan Azhariah.... Jangan berkecil hati !!

Semalam saya mendapat maklumat dan juga beberapa aduan yang kelihatan seperti tidak boleh menerima apa yang telah saya pertegaskan dalam beberapa siri kenyataan saya mengenai sikap Azhari dan Azhariah.

Terlebih dahulu saya memohon maaf kepada semua , khasnya kepada sahabat Azhari dan Azhariah yang tersentuh perasaan apalagi terhiris luka perasaan mereka dek kenyataan saya . Apa yang pasti , saya tidak menginginkan demikian , sebaliknya apa yang saya maksudkan ialah kebaikan semata – mata .

Saya tetap rindukan kalian malah akan menanti kalian di Permatang Jihad suci ini , agar kita bersama memacu perjuangan ini ke mercunya.

Apabila saya memberi penegasan dan teguran terhadap beberapa perkara seperti sikap `syadid ` akhawat Azhariah dan `manja` ikhwah Azhari bukan bermakna saya merendahkan keupayaan dan potensi ilmu mahupun semangat juang warga Azhar justeru saya jua adalah seorang Azhari dan saya bangga dengannya.

Azhari dan sikap `Manja`

Mentor saya dalam perjuangan ini juga seorang Azhari ( Dato’ Seri Tuan Guru Hj. Abdul Hadi ) , malah bekas Presiden PAS sebelum ini juga seorang Azhari . ( Dato Fadhil Mohd Noor - Al marhum ) dan ramai pimpinan jamaah merupakan Azhari termasuk dalam Dewan Pemuda PAS Pusat .

Ustaz Nik Abduh Nik Abdul Aziz , Ustaz Azman Syafawi , Ustaz Ariffin Abd Rahman , Ustaz Zulkifli Yaacub , Ustaz Nasarudin Daud , Ustaz Zulkifli Ismail , Ustaz Ahmad Adnan Fadhil dll ( sekadar menyebut beberapa nama ) masih bersama saya dan kita semua dalam perjuangan untuk mendaulatkan islam di bumi tercinta ini .

Apa yang saya tegaskan sebagai manja ialah merujuk kepada jumlah mereka yang graduate dari University Al Azhar berbanding jumlah mereka yang terlibat dengan perjuangan menegakkan Islam di Malaysia ini , terlalu besar jurangnya .

Sekali kali saya tidak menafikan penglibatan dan saham Azhari dan Azhariah terhadap perjuangan islam ini , tetapi kita tidak boleh berpuas hati bila melihat jumlah mereka yang tenggelam dalam arus material dan sosial kehidupan hari ini .

Bukan bermaksud merendah dan jauh sekali menghina kalian . So jangan jangan sahabat berkecil hati dengan kenyataan dan penegasan itu .

Azhariah dengan sikap `Syadid`

Konsep yang sama saya bawa terhadap penegasan dan teguran saya kepada Akhawat Azhariah dengan sikap syadid mereka .

Saya tidak maksudkan semua akhawat Azhariah mempunyai sikap sedemikian dan tidak pula saya bermaksud apabila pulang ke tanahair kelak , maka hendaklah disingkatkan segala jilbab , dibuka segala furdah serta pakaian mereka mestilah colouring .

Tetapi apa yang saya mahu agar sikap kita tidak Ifrat dan tidak pula Tafrit . ( tidak terlalu syadid dan tidak pula terlalu longgar ) Isu sekarang bukan isu pakaian dan prinsip tetapi isu sikap dan penampilan .

Akhawat Azhariah sangat dialu – alukan pulang berjuang bersama dengan prinsip dan pakaian mereka , tetapi apa yang saya mahu tegaskan ialah agar kita bersedia untuk `engage` dengan masyarakat kerana tidak mungkin perjuangan islam diurus tanpa engagement yang baik dan murni antara kita dengan segenap lapisan organ masyarakat .

Maksudnya tidak mengapa akhawat Azhariah mahu berfurdah , tetapi tidak menjadikan furdah itu sebagai hijab antara Akhawat Azhariah ( pejuang ) dengan masyarakat atau maduu .

Malah saya telah berulangkali tegaskan bagaimana kaifiat berfurdah dan prinsipnya . Saya percaya ini sangat difahami oleh Akhawat Azhariah . Furdah adalah dipakai dengan i’llah menjauhkan diri dari fitnah bukan kerana tidak mahu orang mengenali kita .

Sikap syadid menjadikan setengahnya sukar mendekatkan diri dengan masyarakat , malah dilihat interaksi dengan adik beradik , mertua dan ipar duai dalam satu keluarga juga masih berfurdah sedang elemen fitnah dilihat sukar bercambah dalam situasi seperti itu , sementelah pula suaminya disisi .

Sikap syadid menjarakkan kita dengan masyarakat apabila masyarakat melihat aksi yang memakai furdah , sesama muslimat pun berfurdah semata mata majlis itu bersifat umum dan bimbang orang lelaki akan lalu , demikian juga sewaktu makan , kelihatan sanggup tidak makan atau makan dalam keadaan ganjil sambil menyelak tabir furdahnya , sedang majlis sedemikian sukar untuk dilihat fitnah itu bercambah .

Saya membuat penegasan ini lantaran sikap syadid tidak baik untuk agama . Ini boleh dirujuk kepada pelbagai perbahasan ulama’ muktabar dan pandangan ulama’ kontemporary yang pastinya bumi Kinanah menyimpan ramai ulama’ berkaliber.

Bukan saya prejudis dengan akhawat Azhariah untuk pulang berjuang , sebalik sangat mengharap Azhariah pulang berjuang setelah menyedari realiti yang berlaku dimana , terlalu minima Azhariah yang terlibat dengan perjuangan ini berbanding jumlah mereka yang pulang ke tanahair.

Kalau sangsi dengan kenyataan saya , pulanglah wahai Azhariah ku dan saksikan sendiri , atau carilah dimana Azhariah kita dalam peta perjuangan ini , kecuali ia akan berakhir dengan rasa kecewa memburu mereka yang menghilangkan diri ( bukan hilang ) .

Justeru itu , janganlah berkecil hati dengan penegasan dan kenyataan saya terhadap Azhari dan Azhariah . bahkan ia lebih bersifat motivasi untuk kalian lebih bersemangat dan segera pulang berjuang.

Apa pun , maafkan saya andai terlanjur lidah ini menutur bilah perkataan , tapi sekali lagi saya nyatakan di sini bahawa saya tidak maksudkan sesuatu melainkan kebaikan buat kita semua .

Thursday, March 23, 2006

Sahabat ... Maafkan Saya !!

Saya dijadualkan berceramah di Desa Bakti Selayang pada malam ini . Jangkanya saya akan berlepas ke Selayang bersama akhi Fadhil , dimana beliau akan menunggu saya di Tol Temerloh / songsang .

Malangnya saya tidak dapat berbuat demikian setelah kereta saya mengalami kerosakan lagi . Tak berani pulak saya nak memandu jauh . Sebetulnya kereta tu , sudah lama menunjuk tanda tak sedap dipandu , tetapi saya terpaksa menangguhkan pembaikiannya sejak sebulan yang lalu kerana masaalah kewangan .

Keadaan kereta tu rasanya semakin tak sedap dipandu jauh , jadi saya terpaksa membatalkan program saya dengan sahabat di Desa Bakti Selayang .

Lantaran keadaan tidaklah terlalu mendesak , saya mohon kerjasama pihak penganjur agar menggantikan saya pada malam ni dengan Akhi Fadhli Ramli , seorang lawyer muda yang kian meningkat naik sekarang. Beliau kebetulannya adalah EXCO DPP Negeri Pahang .

Terasa juga terkilan jauh di sudut hati ini . Ya .. Kalaulah keadaan terlalu mendesak seperti tiada peganti atau program itu menentukan jatuh bangunnya Islam dan Ummah , Saya bertekad untuk pandu jua kereta ini ke destinasi berkenaan .

Namun ini bukan bermakna saya menganggap program ceramah saya di Selayang itu tidak penting , cuma saya harap ianya boleh diganti dan saya akan bagi tarikh lain di masa yang akan datang .

Apa pun saya sangat yakin , akhi Fadhli Ramli boleh memberi pengisian dan penyampaian yang jauh lebih baik dari saya .

Buat sahabat di Desa Bakti Selayang dan sekitarnya , saya mohon berbanyak maaf atas keuzuran ini malah saya akan senantiasa merindui kalian . Semoga kita dipertemukan lagi dalam program - program yang akan datang .

Sampaikan salam kemaafan saya buat semua sahabat di Desa bakti Selayang .

Dilemma seorang Pejuang .

Bersua kembali kita disini . Namun kali ini saya akan membawa satu paparan yang agak menarik dan penting untuk dinilai dan dihayati bersama .

Bagaimana pergolakan dan dilemma jiwa seorang pejuang sebelum terjun ke Medan . Dilemma tersebut dapat disaksikan melalui dialog saya ( melalui YM ) bersama seorang sahabat lama yang kini masih menuntut di Mesir .

Saya percaya , tidak seorang azhari yang mengalami dilemma sedemikian bahkan tidak seorang pejuang yang turut mengalaminya , justeru itu saya mengambil keputusan untuk menyiarkan dialog kami agar ianya boleh dijadikan iktibar oleh semua pihak .

Dialog sendu jiwa dilemma .

tantawi22002: Assalamualaikum
tantawi22002: beberapa lama , ana di mesir . Tak berjumpa ker kita ?
tantawi22002: sbb saya tak dah tak cam mana satu anta nih ?
Hisyam Misri : wsalam
Hisyam Misri: tak sempat jumpa
Hisyam Misri: us din sibuk di depan
Hisyam Misri: lepas tu peminat ramai
Hisyam Misri: ana segan nak tunjuk diri

tantawi22002: kenapa la anta berfikiran begitu sdg ana tertunggu mana satu Hisyam Misri nih . Puas ana bertanya khabar sahabat. tak ada seorang pun yg perasan siapa yg guna nick Hisyam Misri .

Hisyam Misri: ana tgk ramai yg mengurumi nak jumpa us din
Hisyam Misri: ana jadi segan
tantawi22002: alaa , banyak jer masa kosong masa tu
tantawi22002: masa makan dan masa solat tu boleh jumpa
tantawi22002: anta hadhir program yg kat mana ?

Hisyam Misri: rumah kelantan

tantawi22002: kan banyak jer masa lapang masa tu.
tantawi22002: ntah mcm mana lah ucapan ana masa tu
tantawi22002: ceramah dlm keadaan badan terasa penat sangat mlm tu

Hisyam Misri: ok je
Hisyam Misri: kasi can kat org lain jumpa us din
Hisyam Misri: ana dah dapat kenangan dan tarbiah gunung ledang dah memadai
Hisyam Misri: sampai la ( skrg ) ana simpan jd kekuatan

tantawi22002: oooo
tantawi22002: masa prog ngan us mansur dulu ker
Hisyam Misri: ya
Hisyam Misri: dan juga tantawi

tantawi22002: masa pertemuan di tanta tu anta tak ada ker

Hisyam Misri: ana kat kaherah masa tu
Hisyam Misri: tapi adik2 kat tanta ada maklumkan
Hisyam Misri: mcmana tanta us din tengok? sama mcm dulu ke

tantawi22002: ada perbezaan tetapi tak banyak berubah
Hisyam Misri: makanan dah naik harga
Hisyam Misri: tambang pun naik

tantawi22002: kecuali kaherah agak pesat pembangunannya dlm tempoh 10 th
Hisyam Misri: ana ada sembang dengan ramai adik2 yg dengar pengisian us din
Hisyam Misri: depa jd semangat la
Hisyam Misri: cuma ana ni sedikit dalam dilemma
Hisyam Misri: :(

tantawi22002: kenapa plak
tantawi22002: ada apa-apa yg tak kena dgn ucapan ana ker

Hisyam Misri: ucapan us din
Hisyam Misri: menyeru kepada berjuang dan bekerja dgn PAS
Hisyam Misri: ok je

tantawi22002: and then , apa yg menyebabkan anta dlm dilemma
Hisyam Misri: cuma ana selalu terdetik terfikir,bagaimana kalau ana pulang dan bekerja juga utk Islam tetapi tidak secara langsung dengan PAS adakah ana mengkhinati perjuangan

tantawi22002: oo gitu
tantawi22002: maksud anta tu , berjuang cam na tu
tantawi22002: cuba anta xplain sikit utk ana lihat bagaimana dari aspek hukumnya

Hisyam Misri: contoh katakan ana berminat dalam mendidik dan bercadang nak giatkan satu pusat mendidik kanak2 kenal alquran dan hafal alquran dan menumpu ke arah kerja tersebut

tantawi22002: ooo gitu
tantawi22002: ingatkan nak masuk Islam Hadhari :)

Hisyam Misri: bagaimana?
Hisyam Misri: wajar ke
Hisyam Misri: atau ana kena bekerja secara langsung dengan Pas

tantawi22002: Mcm nih !
tantawi22002: Kalau begitu , Jamaah/PAS turut mengalu - alukan
tantawi22002: sesiapa sahaja yg nak menubuhkan NGO atau apa apa yg sewaktunya dgn nya yg membolehkan kita enggage dgn masyarakat

tantawi22002: cuma syaratnya , anta wajib intima' dgn jamaah/PAS yg berjuang utk menegakkan Islam

tantawi22002: kita tak boleh berjuang secara bersendirian.
tantawi22002: Anta intima' ngan parti PAS , pas tu anta buat kerja anta untuk Islam. Komitmen anta ngan parti untuk menghadhiri program dlman parti yg tidak mendedahkan identiti anta kpd umum itu boleh diuruskan

Hisyam Misri: identiti mungkin takde masalah
Hisyam Misri: cuma masalahnya ada yg berfahaman mesti terlibat secara organisasi

Hisyam Misri: jika ana tidak pegang mana2 jawatan dalam parti sama ada cawangan maka mereka akan mempertikaikan

Hisyam Misri: dan pandang sebelah mata
Hisyam Misri: dan timbul kata – kata , dulu ceramah berdegar2 ajak berjuang , balik m’sia tak terlibat pun

tantawi22002: itu semesti antara satu cabaran yg perlu dihadapi , sbb anta sebenarnya berada di post pimpinan

tantawi22002: itu sebab ana kata , anta kena intima' ( terlibat ) tantawi22002: ramai jer pemegang jawatan dalam PAS , jadi exco dan hadhir meeting, tetapi tidak tampil di depan umum kerana mrk pensyarah dan penjawat awam

tantawi22002: tetapi sumbangan mrk besar kpd parti spt duit , idea dan tenaga kerja dalaman

Hisyam Misri: jd kalau dalam pas sekarang dah ada pembahagian kerja mengikut kesesuaian mengapa timbul cakap2 belakang?

tantawi22002: yg cakap belakang tu sbb mrk tak faham
tantawi22002: dan mungkin mrk tak nampak yg terlibat itu memberi intima' kpd parti

Hisyam Misri: ana sebenarnya suka pada teori pembahagian tugas dan takaful

tantawi22002: yg penting syeikh ...Intima' dan lapor diri

Hisyam Misri: ana rasa perkara ni ramai yg tak jelas lagi

tantawi22002: yg tak jelas tu krn tidak berada dlm tanzim
tantawi22002: dan tidak mengambil skima pentarbiyyah yang secukupny
Hisyam Misri: dalam ucapan2 pimpinan mengapa azhariun ni dianggap manja?

tantawi22002: SEBAB TIDAK MEMBERI INTIMA' DENGAN PERJUANGAN ISLAM DAN mudah mengalah dengan tekanan dan kemewahan

tantawi22002: apabila anta balik nanti , anta akan lihat dari puluhan ribu yg pulang ke tanahair , terlalu ramai yg hanyut dibuai angka gaji yg agak lumayan

tantawi22002: bersama gaya kehidupan yg selamat dan selesa
tantawi22002: melarikan diri dari tekanan hidup berjuang dgn 1001 alasan yg sungguh bijak dan petah

Hisyam Misri: hmm
Hisyam Misri: apakah tindakan dalam hal ni

tantawi22002: bagi pihak PAS kita buat apa yg boleh kita untuk menginsafkan mereka

tantawi22002: maka terpulang kpd sikap mrk yg mula menjual agama dan perjuangan mrk krn tawaran dunia

tantawi22002: tiada apa yg boleh jamaah lakukan lagi
tantawi22002: Kehadhiran ana ke Mesir tu pun salah satu langkah untuk menyuntik kesedaran awal sblm pulang ke tanahair agar memberi intima' kpd perjuangan islam

Hisyam Misri: ana ada terdengar bahawa pimpinan tidak akan manjakan pelajar azhari

Hisyam Misri: apakah maksudnya?

tantawi22002: yes . kita tidak akan berikan 100 persen masa kita utk jaga dan layan atau memujuk pelajar azhari yg sememangnya mrk mempunyai ilmu untuk menyuluh kehidupan juang mrk , sedang kita masih ramai yg menanti perlukan tunjuk ajar kita

tantawi22002: kita akan memberi tumpuan standard dan akan banyak masa utk mendidik mrk yg mahu kpd Islam dan memperjuangkannya daripada kita banyak habis masa dgn org yg mmg tak mahu berjuang sdg mrk tahu tanggungjawab berjuang

tantawi22002: bukan kita abaikan mrk tetapi kita tidak manjakan mrk

tantawi22002: justeru perjuangan ini perlukan ketabahan , keperkasaan dan kekentalan jiwa

Hisyam Misri: ada tak perancangan buat sistem mentor bagi mereka yg dah dididik ketika pulang msia?

tantawi22002: kita telah laksanakan

tantawi22002: bagi mesir blm ada siapa yg nak organize secara aktif buat masa ni

Hisyam Misri: pengalaman ana menjaga pejuang2 azhari kat mesir ni dalam jangkauan ana la

Hisyam Misri: ada kategori2nya
Hisyam Misri: jd masalahnya ana lihat mereka dipukul rata
Hisyam Misri: sedangkan mereka tak sama
Hisyam Misri: kudratnya
Hisyam Misri: menyebabkan ramai yg gugur sebelum pulang dan menyepikan diri
Hisyam Misri: dalam hati mereka mahu terlibat tapi ......mereka dilema

tantawi22002: Semoga Ilmu mrk dapat menyuluh mrk ke jalan yg benar

Hisyam Misri: ana merasakan perlu ada sistem mengumpulkan dan menyatukan dahulu mereka ini

Hisyam Misri: dan menilai kemampuan masing2 dan disalurkan pada tempatnya

Hisyam Misri: nampak seperti dimanjakan bukan?

tantawi22002: sistem itu sememang kita ada . dan ana rasa bukan krn masaalah agihan kerja yg menyebabkan azhari gugur

tantawi22002: tetapi krn sikap

tantawi22002: mcm mana anta nak agihkan mrk kalau mrk sudah tertarik dgn tawaran ceramah Islam hadhari yg akan dibayar 400 - 500 sejam

tantawi22002: mcm mana kita nak agih kalau pejabat dewan pemuda PAS Pusat tidak pernah pun dikunjungi oleh mana mana azhari yg pulang utk libatkan diri dgn perjuangan

Hisyam Misri: kejap2...ana tak maksudkan golongan tersebut

Hisyam Misri: ana maksudkan yg nak bekerja utk Islam takut takut terjun dalam PAS

tantawi22002: Ana adalah azhari . bila bercakap soal azhari , kelemahan ini mebuatkan ana sendiri menjadi malu . tetapi ana merujuk kpd sikap

tantawi22002: mrk mahu berjuang , ayuh datang kita berjuang dan kita tak akan suruh pun terjun dalam PAS kalau mrk tak berani . buatlah apa yg mereka mahu buat utk Islam asal shj memberi intima' kpd jamaah/PAS

tantawi22002: tetapi , mrk tak datang pun . beberapa kali usaha kita lakukan untuk mengadakan ijtimak

tantawi22002: azhari di malaysia . ttp yg datang hanya mrk yg sememangnya yg telah terlibat ngan parti

tantawi22002: insyaallah bulan tujuh ni sekali lagi kita akan kumpulkan semua pelajar azhari dan bekas pelajar azhari utk tujuan yg sama

tantawi22002: pengumpulan yg anta maksudkan tadi . dgn kita beri taujihat dan kita kumpulkan biodata

tantawi22002: kita lihatlah apa nak jadi ngan ijtimak yg ntah kali ke berapa kita anjurkan di mesia

Hisyam Misri: usaha spt us din sebutkan tadi amat baik

Hisyam Misri: cuma mungkin perlukan ubat lain utk masalah azhari ni

tantawi22002: langkah proaktif , kita telah daftarkan sebuah syarikat yg akan mengumpulkan pelajar lepasan azhar

tantawi22002: ditubuh sbg syarikat ttp dari segi ruhnya seperti persatuan Alumni azhar

tantawi22002: ada juga sorang dua dari jordan dan syria join

tantawi22002: Ia adalah NGO

tantawi22002: bekerja sbg badan pengkaji , penggerak Islam bebas kpd semua lapisan masyarakat dan juga sbg intelek muda/ulama' muda

tantawi22002: tak nampak kaitan ngan PAS

tantawi22002: kita harap ramai org mcm anta sebut tadi dapat menganggotainya

Hisyam Misri: suatu yg baik dan menarik

Hisyam Misri: tapi masalah ini masih tak selesai di akar umbinya iaitu azhari itu sendiri

tantawi22002: itu yg ana maksudkan sbg sikap

tantawi22002: sikap adalah suatu yg mesti diurus oleh diri mereka sendiri dan ana berdoa agar ilmu yg mereka belajar akan memandu mrk

tantawi22002: mrk tak boleh harapkan pihak lain menyediakan ruang buat mrk

Hisyam Misri: ana berpandangan kita perlu sediakan ruang

tantawi22002: Ruang telah ada dan telah disediakan

tantawi22002: maksudnya azhari jgn terlalu bergantung kpd ruang sdg mrk tiada sikap yg positif

tantawi22002: jgn harapkan pihak lain sediakan ruang ... maksudnya , apakah kalau ruang tu tiada maka azhari tidak mahu berjuang

tantawi22002: azhari yg sepatutnya mencipta ruang utk mereka berjuang justeru prestasi ilmu ada pd mereka

tantawi22002: terlalu mengharapkan ruang itu lah yg pimpinan maksudkan sbg manja sdg mrk berjuang dlm keadaan tiada ruang di sediakan kpd mrk dulu sebaliknya mrk lah yg bersungguh sungguh tampil memikul beban perjuangan ini sehingga terbentuk satu ruang lebar buat mrk sendiri berjuang

tantawi22002: PAS amat terbuka

tantawi22002: PAS tidak pernah menyingkir dan menyisihkan orang yang mahu berjuang

tantawi22002: namun suatu hal yg perlu disedari bahawa , kini saingan sangat sengit

tantawi22002: siapa yg benar benar mahu berjuang dgn segala kesungguhan dan mempunyai keikhlasan yg tinggi serta kemahuan yg tinggi sahaja dapat menempatkan diri di persada perjuangan

Hisyam Misri: saingan apa?

tantawi22002: sementara mrk yang menanti " invite " dari pimpinan atau jamaah mungkin terpaksa menanti turn yg terlalu lama dan mrk akan hilang ditinggal arus masa yg bergerak pantas

tantawi22002: itulah bentuk persaingannya. tiada siapa yg mengasas persaingan itu , ia ibarat glasier yg terbentuk sendiri dlm perjuangan

tantawi22002: sbb itu pimpinan kata jgn manja dlm perjuangan tantawi22002: kena tabah , lasak , besar jiwa , jgn cepat merajuk dan putus asa

tantawi22002: jgn fikir negatif dan jgn teragak agak dgn dunia perjuangan ini

tantawi22002: sebaliknya tekad dan nekad

Hisyam Misri: siapa bersaing dengan siapa?
Hisyam Misri: mengapa perlu bersaing?

tantawi22002: Persaingan itu wujud bukan krn mereka mahu bersaing dan mahu menyaingi pihak yg lain , tetapi tuntutan perjuangan dan keperluan ummah masa kini menjadikan wujudnya persaingan

tantawi22002: org manja akan terkebelakang

tantawi22002: tertinggal jauh dalam arus perjuangan yg mencabar dan ganas ini

tantawi22002: sebaliknya org tabah dan berkeyakinan tinggi berasaskan aqidah perjuangan insyaallah akan terus bersama dgn perjuangan ini

tantawi22002: itu pasti terjadi bukan krn yg berjuang ingin menyaingi org manja dgn perjuangan

tantawi22002: tetapi org yg berjuang tak mampu lagi menunggu dlm arus persaingan/perjuangan

tantawi22002: yg manja tetap akan tertinggal jauh dibelakang dengan disaksikan penuh sebal dan terkilan

Hisyam Misri: hmm

tantawi22002: kita nak selamatkan mrk tapi kita tidak berdaya lagi krn perjuangan bergerak pantas menyahut tuntutan ummah . mrk yg masih memerlukan belaian ...tak siapa lagi sempat memberi belaian

tantawi22002: kerja amal islami terlalu banyak
tantawi22002: musuh yg dihadapi sangat kejam
tantawi22002: strategi yg perlu diatur sgt sukar dan perlukan masa serta penumpuan yg teliti

tantawi22002: Masaalah dalam yg memerlukan tumpuan dan sentuhan pimpinan/pejuang masih berlambak di atas meja perjuangan ini

tantawi22002: so , sekadarnya shj lah masa yg dapat diberikan kpd mrk yg memerlukan belaian.

tantawi22002: untuk menunggu mrk memberi jawapan , mahu berjuang atau tidak , pasti sahaja kita tidak mampu , justeru perjuangan yg kita kenderai ini sangat pantas bergerak maju kehadapan

Hisyam Misri: maka yg kuat akan kekal
Hisyam Misri: tapi azhari ramainya yg tidak kuat

tantawi22002: kini kita sdg fikirkan bagaimana nak menegakkan Negara Islam dan strateginya bukan lagi menghabiskan masa memberi belaian dan pujukan kpd mrk yg mengambil masa terlalu lama utk buat keputusan mahu berjuang atau tidak sedang mereka mempunyai ilmu .

tantawi22002: Itulah masaalahnya ya akhi....TIDAK SEPATUTNYA AZHARI lemah.

tantawi22002: Sepatutnya mereka memimpin
tantawi22002: sepatutnya mereka membimbing
tantawi22002: Sepatutnya mereka Murabbi
tantawi22002: Sepatutnya mereka berjuang
tantawi22002: Sepatutnya mereka menyumbang
tantawi22002: Sepatutnya mereka mendokong

Hisyam Misri: mmm
Hisyam Misri: tapi mereka lemah us din

Hisyam Misri: mereka lemah antara teori dan praktikal
Hisyam Misri: perlukan penampung
Hisyam Misri: udara di sini dan di medan berbeza
Hisyam Misri: perlukan ruang bernafas
Hisyam Misri: pergerakan mereka lemah ketika menyedut udara tanahair

Hisyam Misri: kekurangan oksigen

tantawi22002: Itu perlu mereka atasi . Kalau ada yang mampu berjuang diruang yg sama , kenapa ada pihak yg tidak berupaya . maka adalah masaalah mrk dgn diri mrk , dengan tuhan mereka . Mrk perlu cari jawapan segara sebelum membarah

tantawi22002: Kalau pelajar dari Jepun , UK , USA dsbnya . yang tak belajar agama balik mesia boleh berjuang , kenapa yg pulang dari mesir perlu menghadapi persoalan ini

tantawi22002: so ini bukan persoalan medan dan ruang ttp persoalan sikap mrk yg perlu dimuhasabah kembali

Hisyam Misri: ana tahu sebab apa

Hisyam Misri: sebab azhari tanggungjawab mereka menjadi ulama'

Hisyam Misri: dan mrk lemah utk bgelar ulama' (kesan pendidikan azhar sekarang)

Hisyam Misri: fobia dgn title itu menyebabkan mereka rasa rendah diri

Hisyam Misri: mrk tahu mrk akan dikehadapankan

Hisyam Misri: tapi mrk tak mampu

Hisyam Misri: mrk tak dpt berceramah

Hisyam Misri: tak dpt petah berkata2

Hisyam Misri: seribu kekurangan mereka rasakan

Hisyam Misri: rendah diri menghantui diri

Hisyam Misri: tiada kawan nak mengaturkan diri

tantawi22002: itulah sikap
Hisyam Misri: lantas buat keputusan sendiri

Hisyam Misri: berdiam diri

tantawi22002: so fikir positif

tantawi22002: Bumi Allah luas dan Medan perjuangan itu lebar . Jgn sempit dada dan buntu fikiran

tantawi22002: Perbaiki sikap

Hisyam Misri: sbb itu ana katakan ada dikalangan mereka yg perlukan penampung

Hisyam Misri: dimotivate ketika di msia

Hisyam Misri: kita sayangkan mrk

tantawi22002: kalau org balik usa yg tak belajar agama punya keyakinan diri boleh terjuan dlm perjuangan sehingga mereka mampu memimpin parti , kenapa tidak pelajar Azhari yang ada serba kelebihan

Hisyam Misri: walaupun sumbangan mrk kecil berdasarkan kemampuan

Hisyam Misri: biah membentuk mereka

tantawi22002: ok syeikh....masa sudah larut . Esok pagi ana nak kena bagi kuliah subuh dan tgh pula kuliah petugas MTD , petang tu plak ada Motivasi Muslimat , dan berakhir ngan kuliah maghrib serta ceramah Isu semasa selepas Isyak di Guar sanji Perlis

Hisyam Misri: ok

Hisyam Misri: maaf mengambil masa us.

tantawi22002: Ana balik ke Kuantan pagi Rabu

tantawi22002: dari Mesir , ana sampai lbh kurang jam 10 mlm semalam ke rumah , pas tu subuh subuh hari lagi terpaksa pula berlepas ke Perlis , dan skrg ni ana di perlis.

Hisyam Misri: oo

tantawi22002: Lusa baru balik

Hisyam Misri: jauhnya

tantawi22002: doakan lah ana terus thabat dlm perjuangan ini utk mengangkat martabat azhari dipersada perjuangan ini

tantawi22002: Takbir

Hisyam Misri: insya Allah

tantawi22002: Assalamualaikum

Hisyam Misri: wsalam

tantawi22002: ilalliqa'

Hisyam Misri: fi amanillah

Berita Ringkas :
Ahli Parlimen Indera Mahkota Yb. Dato' Wan Adnan Wan Mamat mempersoalkan peraturan Sek. Keb. Perempuan Methodis Jalan Gambut Kuantan yang MeWAJIBkan pemakaian tudung bagi pelajar Islam di Parlimen hari ini .

Yb. Dato' Adnan mendakwa anak perempuan beliau yang belajar di sekolah berkenaan dipaksa memakai tudung oleh pihak sekolah.

Tim. Menteri Pelajaran Dato' Noh Omar menjawab , Pihak sekolah TIDAK boleh memaksa anak - anak pakai tudung .

Lapor Radio Sinar FM

Berita Ringkas :

Cikgu Musthafa Long , Bekas Setiausaha PAS Kedah telah kembali ke Rahmatillah jam 7.30 pm tadi . Jenazahnya berada di 60 Jln UP 3/2 , Ukay Perdana , Hulu Klang .

Jenazah almarhum akan dibawa pulang ke Kedah pada peterngahan malam ini . AL Fatihah .

Wednesday, March 22, 2006

Kertas Kerja ( 016 )

KEPENTINGAN PERJUANGAN
MENEGAKKAN POLITIK DAN NEGARA ISLAM

بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله قائد الدعاة والمجاهدين وعلى آله وصحبه أجمعين

Tabiat aqidah ianya menjurus ke arah menjelmakan amal, jihad dan haraki. Aqidah bukannya suatu doktrin kaku yang tidak menghasilkan apa-apa tindakan atau amal. Jelmaan aqidah yang hakiki dapat dilihat pada sirah perjuangan Rasul saw dan partisipasi para sahabat dalam jihad dan haraki.

Manifestasi aqidah mereka adalah cetusan dari tuntutan firman Allah,

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُوْلَئِكَ هُمْ الصَّادِقُونَ

{Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan RasulNya dan mereka tidak ragu (dalam keimanan itu) dan mereka berjihad dengan harta benda mereka serta diri mereka pada jalan Allah. Merekalah orang-orang yang benar (dalam menghayati keimanan/aqidah)} (al-Hujurat : 15)

Ayat di atas memperlihatkan kepada kita bahawa keimanan menghasilkan keyakinan kepada Allah dan Rasul serta mencetuskan jihad dan perjuangan dalam kehidupan seseorang yang beriman itu.

Ini dapat dilihat melalui penegasan asSyahid Sayyid Qutub yang mengambarkan konsep aqidah yang hidup dan haraki di mana ia mengatakan :

“ Ketika al-Quran itu membina aqidah dalam hati nurani ummah pada waktu yang sama pula ia sama-sama mengharungi perjuangan menentang masyarakat jahiliyyah, berbimbingan tangan dengan ummah Islam; sepertimana ia berbimbingan tangan mengharungi perjuangan hebat mengikis sisa-sisa jahiliyyah dari hati nurani manusia, dari moral dan realiti hidup mereka dan dari percaturan inilah lahirnya pembinaan aqidah itu, bukan dalam bentuk teori dan tidak pula dalam bentuk teologi serta bukan dalam bentuk perdebatan, tetapi dalam bentuk jamaah yang hidup dan penyusunan haraki yang langsung mengenai kehidupan yang terjelma dalam jamaah muslimin itu sendiri …" (1)

Tabiat Perjuangan Islam

Aqidah yang hakiki akan menjelmakan amal dan perjuangan. Rasulullah saw dan para sahabat telah mengariskan manhaj dalam menampilkan amal dan perjuangan dalam Islam sepertimana yang di kehendaki oleh Allah.

Dan satu tabiat serta sunnah Rasul saw dan para sahabah bahawa jelmaan amal dan perjuangan itu haruslah direalisasikan melalui amal jamaiy dan haraki (berjamaah/berparti dan berorganisasi). Perjuangan secara berjamaah atau berparti ini adalah sunnah rasul dan sunnah para rasul-rasul yang terdahulu yang tercatat dalam al-Quran.

وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ

{Dan berapa banyak dari Nabi-nabi (dahulu) telah berperang dengan disertai oleh ramai orang-orang yang taat kepada Allah, maka mereka tidak merasa lemah semangat akan apa yang telah menimpa mereka pada jalan (ugama) Allah dan mereka juga tidak lemah tenaga dan tidak pula mahu tunduk (kepada musuh). Dan (ingatlah), Allah sentiasa mengasihi orang-orang yang sabar.} (Aali - Imran : 146 )

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا كُونوا أَنصَارَ اللَّهِ كَمَا قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوَارِيِّينَ مَنْ أَنصَارِي إِلَى اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللَّهِ

{ Wahai orang-orang yang beriman, jadilah kamu pembantu-pembantu agama Allah, sepertimana yang diucapkan oleh Isa putera Maryam kepad pengikut-pengikutnya yang setia, siapakah pembantu-pembantu ku pada jalan Allah ?. Lalu berkatalah pengikut-pengikutnya yang setia : Kamilah pembantu agama Allah.. } (as-Saff 14)

قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنْ اتَّبَعَنِي

{ Katakanlah : inilah jalanku yang lurus, aku bersama pengikut ku menyeru ke jalan Allah dengan keterangan yang nyata…} (Yusuf 108)

وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنْ الْمُنْكَرِ وَأُوْلَئِكَ هُمْ الْمُفْلِحُون َ

{ Dan hendaklah ada di kalangan kamu suatu ummah (kumpulan) yang menyeru kepada kebaikan. Dan memerintahkan kepada ma’aruf serta mencegah dari kemungkaran. Dan merka itulah orang-orang yang beruntung} (ali Imran 104)

Kepentingan Berpolitik Untuk Menegakkan Daulah Islam

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا (58) يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلا

{Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat. Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.} ( anNisa’ : 58)

Ayat di atas menunjukkan Allah memerintahkan umat Islam agar menyerahkan amanah mereka kepada orang yang layak. Dan di antara amanah yang paling besar ialah amanah untuk
‘menegakkan agama dan memerintah dunia ini dengan agama itu- إقَامَةُ الدِّينِ وَسِيَاسَةُ الدُّنيَا بِه ’.

Ini adalah amanah kepimpinan ummah dan negara. Kerana kewujudan kepimpinan ummah dan negara (politik) ialah untuk menegakkan agama dan memerintah dunia (politik) dengan agama itu. Oleh itu menjadi kewajiban apabila memilih pemimpin negara dan politik hendaklah memilih yang layak memikul amanah itu.

Allah telah perjelaskan kepada kita ciri-ciri kepimpinan yang layak. Antaranya ialah :

إِنَّمَا وَلِيُّكُمْ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (55) وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمْ الْغَالِبُونَ

{ Sesungguhnya pemimpin kamu adalah Allah, RasulNya dan orang-orang yang beriman, yang mendirikan solat, mengeluarkan zakat dan mereka tunduk (kepada Allah). Dan sesiapa yang menjadikan Allah dan rasulnya serta orang-orang yang beriman itu penolongnya (maka berjayalah dia), kerana sesungguhnya golongan (yang berpegang kepada ugama) Allah, itulah yang tetap menang} . (al-Maidah 55-56)

Kita tidak dapat melantik kepimpinan politik negara setakat ini melainkan melalui proses politik yang ada sekarang ini. Oleh itu menjadi tanggung jawab kita untuk melibatkan diri dengan perjuangan politik untuk menggangkat pemimpin politik dan negara yang layak. Melantik orang yang tidak layak untuk memikul amanah yang besar itu akan membahayakan ummah dan negara.

Sabda Rasulullah saw : Jika amanah disia-siakan, tunggulah saat kehancuran. Ada sahabat bertanya : bagaimana menyia-yiakannya ?

Baginda saw menjawab : jika urusan diserahkan kepada yang bukan ahlinya, maka tunggulah saat kehancurannya (al-Bukhari)

Begitu juga Allah memerintahkan kita melaksanakan dan menghukum manusia dengan adil. Bagaimana kita hendak menghukum manusia dengan adil kalau kita tidak menguasai pemerintahan negara. Kita perlu kepada pemerintahan untuk mengubah dasar perundangan negara agar dasar itu berada dalam acuan Islam.

Bila dasar perundangan telah Islam, barulah mahkamah dapat memutuskan hukum berdasarkan hukum Islam yang adil. Ini juga memperlihatkan kepada kita betapa perlunya kita menegakkan pemerintahan Islam yang mana cara untuk menegakkannya adalah kembali kepada penglibatan dengan kerja-kerja politik.

Berkata Imam al-Mawardi : Tidak ada perbedaan pendapat di kalangan para ulama’ bahawa hukum menegakkan khilafah (daulah) adalah fardhu kifayah, seperti jihad dan sebagainya…(2)

Berkata Sheikh Taqiyuddin an Nabhani : Tanpa adanya daulah, kewujudan Islam sebagai aqidah dan sistem kehidupan akan menjadi pudar, yang ada hanya Islam sebagai upacara peribadatan serta sifat akhlakiyyah semata-mata. Kerana itu daulah Islam harus tetap ada dan keberadaannya bukan untuk sementara. (3)

Berkata asSyahid Abdul Qadir Audah : Sesungguhnya Islam mewajibkan seluruh manusia mematuhi seluruh hukum yang diturunkan Allah danmewajibkan mereka supaya berhakimkan kepada hukum itu dan menjalankan hukuman dan pemerintahan dengan hukum yang diturunkan Allah sahaja, bukan dengan hukum lain. Pengertian dan kesimpulan dari semuanya ialah bahawa hukum dan pemerintahan itu adalah salah satu dasar dan sumber asli Islam, yang merupakan tiang tempat tegaknya dan doktrin Islam (4)

Berkata Dr Yusuf al-Qardhawi : …ijma’ umat yang kukuh, yang diyakini sepanjang sejarah, bahawa Islam adalah aqidah dan syariah, agama dan daulah, ibadah dan qiyyadah, salat dan jihad, bahawa Rasullullah saw adalah pemimpin pertama bagi daulah Islam, dan para penganti baginda selepas itu juga mengikuti jalannya yang telah diterokai…(5)

Berkata Dr al-Qardhawi lagi : Sejarah Islam telah mengungkapkan kepada kita bahawa Rasullullah saw telah berusaha sedaya mungkin dengan mengerahkan kekuatan dan pemikiran dengan dukungan wahyu untuk mendirikan daulah Islam bagi dakwah dan penyelamat ummah (6)

Kepentingan Mendukung Perjuangan Islam Melalui PAS

1. Dasar dan Matlamat PAS

Dasar dan matlamat perjuangan PAS adalah untuk mendaulatkan Islam dalam bentuknya yang menyeluruh dan lengkap melengkapi. Ianya meliputi aqidah dan syariah, ad-din dan daulah, ibadah dan qiyyadah, akhlak dan jihad dalam usaha untuk menjelmakan individu, keluarga dan ummah muslim yang menepati piawaian Allah.

Apa yang hendak diperjuangkan Parti Islam ialah agar seluruh aspek kehidupan manusia seperti politik, ekonomi, pendidikan, undang-undang, kekeluargaan, budaya, ketenteraan, hubungan antarabangsa dan sebagainya lagi diletakkan di dalam acuan Islam yang meliputi dasar-dasar aqidah, akhlak dan syariah yang diredhai Allah (7)

2. PAS Sebagai HizbulLah

وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنْ الْمُنْكَرِ وَأُوْلَئِكَ هُمْ الْمُفْلِحُون َ

{Hendaklah ada di kalangan kamu segolongan ummat yang mengajak kepada kebaikan, menyuruh yang ma’aruf dan mencegah yang mungkar. Merekalah orang-orang yang beruntung (ali-Imran 104)

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلا يَخَافُونَ لَوْمَة َ لائِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (54) إِنَّمَا وَلِيُّكُمْ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُون َ(55) وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمْ الْغَالِبُونَ

{ Wahai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan mereka menyintai Allah, yang bersikap lemah lembut terhadap orang-orang mukmin dan bersikap keras terhadap orang kafir, yang berjihad di jalan Allah dan tidak takut kepada celaan orang-orang yang mencela. Itulah karunia Allah, diberikanNya kepada sesiapa yang Ia kehendaki dan Allah Maha Luas lagi Maha Mengetahui. Sesungguhnya penolong (pemimpin) kamu ialah Allah, RasulNya dan orang-orang yang beriman, yang mendirikan solat dan menunaikan zakat, seraya mereka tunduk (kepada Allah). Dan barangsiapa yang berwalikan Allah, RasulNya dan orang-orang yang beriman, maka sesungguhnya hizbulLah (golongan Allah) itu lah yang pasti menang}. (al-Maidah 54-56)

Ciri-ciri hizbulLah atau partai Allah yang tersebut dalam ayat di atas itu ialah :

i. Mencintai Allah dan dicintai oleh Allah ii. Berlemah lembut sesama mukmin iii. Bersikap tegas terhadap kuffar iv. Berjihad pada jalan Allah v. Tidak gentar kepada celaan dan gangguan manusia vi. Allah, RasulNya dan orang-orang yang beriman dijadikan pemimpin
PAS wujud sebagai menyahut tuntutan Allah agar ada sebuah jamaah yang melakukan kerja-kerja al-khair dan menyediakan wasilah untuk menjelmakan ciri-ciri hizbullah di dalamnya serta melakukan jihad yang berterusan melalui penyusunan kerja yang tersusun.

إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنيَانٌ مَرْصُوص ٌ

{ Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berjuang pada jalanNya dalam barisan yang tersusun seakan-akan mereka seperti bangunan yang tersusun kukuh } (as Saff : 4)

3. PAS berjuang menegakkan negara Islam

Tentang wajibnya umat menegakkan negara yang dengannya tertegaknya sistem Islam yang menyeluruh dan lengkap telah dijelaskan melalui ayat-ayat dan pandangan-pandangan ulama’ di atas. Perjuangan untuk menegakkan negara Islam bukanlah kerja kecil yang boleh diselesaikan secara individu, malah ianya harus digerakkan secara berjamaah sepertimana yang telah ditunjukkan oleh Rasullullah saw bersama generasi sahabah dahulu.

Dunia Islam hari ini secara realitinya adalah kosong dari daulah dan khilafah Islamiyyah. Dr Shalah as Showi menyebutkan : Yang dimaksudkan dengan kekosongan dari imam atau khilafah adalah ketiadaan pemerintahan syari’yyah yang melaksanakan seluruh aturan syari’yyah pada sesuatu zaman atau tempat. Begitu juga dengan ketiadaan imam kalau imam itu murtad atau menganti beberapa hukum dan merubah hukum-hukum Islam, maka dengan itu gugurlah baia’h terhadap imam atau khalifah itu. (8)

Berkata Dr Muhammad Naeem Yassin : Tetapi sekiranya seorang hakim atau pemerintah itu mentadbir hal ehwal rakyatnya tanpa berpandukan kitab Allah maka tidak wajib ditaati dan berdosa pula orang yang melihatnya tetapi mendiamkan diri (tidak berjuang merubah keadaan). (9)

Berkata al-Ustaz Abdul Rahman Muhammad Khalid : Termasuk dalam konteks maaruf yang paling agung ialah mendirikan khilafah dan tegaknya hukum Allah, juga mengoreksi para penguasa pengkhianat dan zalim. Jadi ini merupakan amal jamaiy yang sama sekali tidak dapat dilakukan secara individu. Maka menjadi kewajiban kaum muslimin untuk mendirikan jamaah yang mampu menegakkan khilafah dan mampu mengoreksi pemerintah.

Begitu juga halnya jika jamaah yang mereka bentuk itu tidak mampu melaksanakan tujuan untuk menjadi khilafah atau mengoreksi pemerintah maka mereka tetap berdosa. Sebab yang diwajibkan itu bukan sekadar membentuk jamaah sahaja, tetapi membentuk gerakan dakwah yang mampu melaksanakan gerakan tadi dan bukannya semata-mata jamaah sosial kemasyarakatan atau ikatan cendekiawan atau kelompok-kelompok thoriqah atau sebagainya yang tidak mampu untuk melaksanakan kewajiban syara’ bagi menegakkan khilafah atau mengoreksi pemerintah. (10)

Berkata Dr Yusuf al-Qardhawi : Beralih kepada sunnah, Rasulullah saw bersabda : Barangsiapa yang mati dan di lehernya tidak ada baiah (kepada khalifah Islam) maka dia mati dengan kematian jahiliyyah (Muslim).

Tidak diragukan setiap muslim haram berbaiah (ikrar taat setia) kepada pemerintah manapun yang tidak taat kepada Islam. Baiah yang boleh membebaskan seseorang dari dosa (mati jahiliyyah) ialah baiah terhadap pemerintah yang melaksanakan Islam. Jika pemerintah seperti itu tidak ada, maka setiap umat Islam adalah berdosa sehingga adanya khalifah yang menegakkan hukum Islam dan ianya boleh diberi baiah. Setiap muslim tidak terlepas dari dosa melainkan dua jalan yang selamat :

a. Ingkar kepada pemerintah yang zalim itu jika ia tidak berkuasa untuk membaikinya.

b. Berusaha secara berterusan dan berjamaah untuk mewujudkan khilafah Islam sehingga tertegaknya kehidupan yang menepati kehendak Islam yang sebenar. (11)

Berdasarkan huraian di atas jelas kepada kita bahawa kewajiban umat Islam di Malaysia ialah berjuang secara berterusan dalam Jamaah Islam untuk mewujudkan pemerintahan Islam yang melaksanakan dasar-dasar Islam dalam negara, kerana setakat hari ini umat Islam masih bebas untuk menyertai perjuangan Islam itu.

Tidak memadai setakat engkar sahaja dalam hati, kerana ruang untuk berjuang itu masih terbuka kepada ummah ini. PAS sebenarnya wujud sebagai wadah amal jamaiy untuk menampung perjuangan ini.

Penutup

قَدْ كَانَ لَكُمْ آيَةٌ فِي فِئَتَيْنِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقَاتِلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَأُخْرَى كَافِرَةٌ

Sesungguhnya telah ada satu tanda (bukti) bagi kamu pada (peristiwa) dua pasukan yang telah bertemu (di medan perang); satu pasukan (orang-orang Islam) berperang pada jalan Allah (kerana mempertahankan ugama Allah), dan yang satu lagi dari golongan kafir musyrik. (Aali - Imran : 13 )

Kewujudan PAS dan manhaj perjuangannya adalah berdasarkan kepentingan Islam yang sebenarnya adalah dituntut oleh Allah kepada setiap individu muslim sepertimana yang tertera melalui nash-nash al-Quran dan hadis serta pandangan dan ijma’ ulama’ yang telah dikemukakan di atas.

Umat Islam sebenarnya tidak perlu ragu untuk bersama dengan perjuangan PAS kerana perjuangan Islam oleh PAS ini secara jelas menepati kehendak Islam itu sendiri. Dalam erti kata lain melibatkan diri dengan perjuangan Islam melalui PAS ini adalah merupakan ibadah kepada Allah kerana penglibatan diri dengan perjuangan Islam adalah perkara yang telah diwajibkan oleh Allah kepada kita semua.

والله أعلم

(1) Sayyid Qutub. Petunjuk sepanjang jalan (2) Imam al-Mawardi . al-Ahkam as-Sulthoniyyah (3) Sheikh Taqiyuddin an-Nabhani . Nazhomul hukmi fil Islam (4) as-Syahid Dr Abdul Qadir Audah . Harta dan pemerintahan dalam Islam (5) Dr Yusuf al-Qardhawy. Nahwa wahdah fiqriyyah lil ‘amilin lil Islam (6) Dr Yusuf al-Qardhawy. Fiqh ad-Daulah fil Islam (7) rujuk Perlembagaan PAS dan tulisan/ucapan pimpinan PI (8) Dr Solah as-Showy. Mafhumuha wa kaifiyatu luzumiha fi waqi’ inalmu’ashir (9) Dr Muhammad Naem Yasin. Al-Jihad (10) Sheikh Abd Rahman Khalid. Seputar soal jawab gerakan Islam (11) Dr Yusuf al-Qardhawy. Fiqh ad-Daulah fil Islam