" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Wednesday, November 22, 2006

ANAK - ANAK PEJUANG
SELAYAKNYA DITARBIYYAH

Firman Allah swt :

Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) Yang berdoa Dengan berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah Kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara Yang menyukakan hati melihatnya ( penyejuk mata hati ), dan Jadikanlah Kami Imam ikutan bagi orang-orang Yang bertaqwa.

( Surah al Furqan . Ayat : 74 )

Saudara Muslimin dan Muslimat sekelian .

Anak adalah anugerah Ilahi yang menjadi amanah ke atas setiap ibubapa , bukan sahaja untuk mengasihinya bahkan juga memelihara dan mendidik agar ia membesar sebagai insan yang soleh dan bertaqwa kepada Allah swt.

Justeru itu , Nabi saw menegaskan :
[1]

ما من مَوْلُودٍ إلا يُولَدُ على الْفِطْرَةِ فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ أو ينصرانه أو يُمَجِّسَانِهِ

Tiadalah seorang anak yang dilahirkan melainkan ia dilahirkan di atas fitrah . Maka ibubapanya bertanggungjawab menjadikan anaknya Yahudi , Nasrani atau Majusi .

( Riwayat Imam Bukhari dan Muslim )

Anak adalah merupakan asset atau permata hidup kita. Mereka membantu hayat rumah tangga kita dan juga keceriaannya . Mereka jugalah penyambung warisan keluarga dan ummah , malah Nabi saw. sangat berbangga dengan ramainya jumlah ummat Baginda di akhir zaman .

Sabda Rasulullah saw.
[2]

تزوجوا الودود الولود فإني مكاثر بكم الأمم

Kahwinilah oleh mu akan isteri yang penyayang dan boleh melahirkan anak , maka sesungguhnya aku sangat berbangga dengan ramainya ummat.

( Riwayat Abi Daud dan an Nasa’I )

Saudara Muslimin dan Muslimat sekelian .

Melaksanakan tanggungjawab membesar dan mendidik anak – anak bukan suatu yang mudah , sementelah pula kita hari ini terpaksa membesarkan anak di zaman yang terlalu rosak persekitarannya.
[3]

Ibubapa perlu memberikan komitmen yang tinggi terhadap pendidikkan anak yang pastinya tidak terhad kepada memberi pelajaran akademik tetapi juga mendidik jiwa mereka agar sedia untuk melaksanakan suruhan Ilahi .

Melengkapkan asuhan mereka sehingga mampu memiliki keperibadian mulia sebagai benteng kukuh menghalang pencemaran akhlak dewasa kini.

Terlebih penting ialah memiliki Aqidah yang benar dan Spiritual yang yang mantap agar mereka selamat pula dari gejala riddah dan ajaran sesat yang kian luas menular .

Pengajaran dari wasiat Lukmanul Hakim .

13. Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat kepadanya:" Wahai anak kesayanganku, janganlah Engkau mempersekutukan Allah (dengan sesuatu Yang lain), Sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman Yang besar".

14. Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya Dengan menanggung kelemahan Demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah Dalam masa dua tahun; (dengan Yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).

15. Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya Engkau mempersekutukan denganku sesuatu Yang Engkau - Dengan fikiran sihatmu - tidak mengetahui sungguh adanya maka janganlah Engkau taat kepada mereka; dan bergaulah Dengan mereka di dunia Dengan cara Yang baik. dan Turutlah jalan orang-orang Yang rujuk kembali kepadaKu (dengan Tauhid dan amal-amal Yang soleh). kemudian kepada Akulah tempat kembali kamu semuanya, maka Aku akan menerangkan kepada kamu Segala Yang kamu telah kerjakan.

16. (Luqman menasihati Anaknya Dengan berkata): "Wahai anak kesayanganku, Sesungguhnya jika ada sesuatu perkara (yang baik atau Yang buruk) sekalipun seberat bijih sawi, serta ia tersembunyi di Dalam batu besar atau di langit atau pun di bumi, sudah tetap akan dibawa oleh Allah (untuk dihakimi dan dibalasNya); kerana Sesungguhnya Allah Maha Halus pengetahuanNya; lagi amat meliputi akan Segala Yang tersembunyi.

17. "Wahai anak kesayanganku, dirikanlah sembahyang, dan suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan perbuatan Yang mungkar, dan Bersabarlah atas Segala bala bencana Yang menimpamu. Sesungguhnya Yang demikian itu adalah dari perkara-perkara Yang dikehendaki diambil berat melakukannya.

18. "Dan janganlah Engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah Engkau berjalan di bumi Dengan berlagak sombong; Sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang Yang sombong takbur, lagi membanggakan diri.

19. "Dan sederhanakanlah langkahmu semasa berjalan, juga rendahkanlah suaramu (semasa berkata-kata), Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai".

Intisari Tarbiyyah dari Wasiat Luqman :

· Membina Aqidah kukuh agar tidak syirik .
· Asuhan agar mentaati Ibu bapa .
· Meyakini pembalasan Ilahi. ( syurga neraka & dosa pahala )
· Melaksanakan Ibadah asas seperti solat
· Mencegah dari terjerumus ke lembah maksiat .
· Sabar menghadapi apa jua musibah tatkala melayari bahtera kehidupan .
· Jauhi sifat tercela seperti Takabbur dsbnya.
· Hiasi diri dengan sifat mahmudah seperti merendah diri dsbnya.

Inilah silibus utama dalam Pendidikan Anak yang perlu kita laksanakan.

Antara lainnya sabda Rasululullah saw. :
[4]

مُرُوا أَوْلادَكُمْ بِالصَّلاةِ وَهُمْ أَبْنَاءُ سَبْعِ سِنِينَ وَاضْرِبُوهُمْ عليها وَهُمْ أَبْنَاءُ عَشْرٍ وَفَرِّقُوا بَيْنَهُمْ في الْمَضَاجِعِ

Perintah anak – anak kamu supaya mendirikan solat sedang usia mereka telah meningkat 7 tahun dan pukullah mereka ( jika mereka enggan ) apabila umur mereka meningkat 10 tahun dan asingkan tempat tidur mereka ( lelaki dan perempuan )

( Hadis Sohih Riwayat Imam Ahmad , Abi Daud , al Hakim dan al Baihaqi )

PETUA ALIM ULAMA’ DALAM MENDIDIK ANAK .
[5]

ANAK NAKAL .

1. Baca Surah al Fatihah dan hadiahkan kepada Baginda Rasulullah saw.

2. Selawat al Fatih : 100 kali

اللَّهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّمْ وَ بَارِكْ عَلىَ سَيِّدِناَ مُحَمَّدِنِ الْفَاتِحِ لِمَا أُغْلِقَ وَ الْخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ وَ نَاصِرِ الْحَقِّ بِالْحَقِّ وَ الْهَادِيْ إِلىَ صِرَاطِكَ الْمُسْتَقِيْمَ وَ عَلَى آلِهِ وَ أَصْحَابِهِ حَقَّ قَدْرِهِ وَ مِقْدَارِهِ اْلعَظِيْمِ .

3. Surah Aali Imran . Ayat : 83
[6]

4. Ayat al Kursi . 170 kali

5. Surah at Taubah . Ayat 46 : 100 Kali .

Ayat – ayat tersebut dibaca pada air dan gunakan air tersebut sebagai minuman dan mandian .

ANAK DEGIL .

Baca ayat “ Salam Yassin ” : Ayat ke 58 dari surah Yassin .

Baca atau amalkan ayat ini tatkala matahari hampir terbenam atau di tengah malam jumaat sebanyak 313 kali . Sebelum membacanya , terlebih dahulu baca surah al Fatihah sebanyak 5 kali di hadiahkan kepada Rasulullah saw , Alim Ulama’ , Para Syuhada’ , Ibu bapa dan muslimin muslimat seluruhnya.

MELAHIRKAN ANAK YANG MENJAUHKAN DIRI DARI MAKSIAT.

Kepada pasangan suami isteri yang bakal menimang cahaya mata , hendaklah memperbanyakkan membaca surah at Taubah . Semoga anak yang bakal lahir menjadi manusia yang beriman dan bertaqwa.

Semoga Allah memberkati kita semua .

[1] Sohih Bukhari Jil. 1 / Mukasurat 456 . Hadis No. 1293 ( Terbitan Dar Ibnu Kathir 1987 / cetakan ketiga ) Sohih Muslim . Jil . 4 / Muka surat 2047 . Hadis No. 2658 ( Terbitan Ihya’ Turas al A’rabi )

[2] Sunan Abi Daud . Jil. 2 / Muka surat 220 . Hadis No : 2050 . Terbitan Darul Fikri . Sohih . di keluarkan oleh an Nasa’I dlm Kitabun Nikah Bab Karahiyatun Tazwijul A’qim . Jil .6 Muka surat 373 . Hadis No. 3227

[3] Terdedah kepada gejala social yang merosakkan akhlak dan moral , malah turut mengancam aqidah dengan pelbagai sogokan ideology dan ajaran yang asing dari Manhaj an Nabawiyyah ( antara contoh : Sebagaimana kes murtad yang didedahkan oleh Mastika bln Oktober 2006.)

[4] Sunan Abi Daud . Jil 1 / Muka surat : 133 . Hadis No. 495 Terbitan Darul Fikri . Musnad Imam Ahmad . Jil . 2 / muka surat 180 hadis No. 6689 al Hakim dalam Al Mustadrak . Jil . 1 / muka surat 197 dan Sunan al Baihaqi . Jil 3 / muka surat 84

[5] Rujuk buku : Amalan Pelembut Hati . Susunan al Ustaz Hanif bin Hj. Ghazali . Terbitan Madrasah Zubaidiyyah . Merbok Kedah .

[6] Imam Tabarani meriwayatkan hadis daripada saiyidina Anas bin Malik Bahawa nabi saw. telah bersabda :

من ساء خلقه من الرقيق و الدواب و الصبيان فاقرءوا في أذنه :

Sunday, November 19, 2006

PONDOK AN-NUUR

HANGUS TERBAKAR .

Jumaat , 17 hb. November 06' yang lalu menjadi satu detik yang sungguh pilu bagi kami di negeri Pahang apabila dikejutkan oleh satu tragedi kebakaran yang memusnahkan sebahagian besar Madrasah ( Pondok ) An - Nuur yang dikenali sebagai Pondok ustaz Mokhtar Senik di Penor Kuantan , sedang seluruh warga Pondok tersebut menunaikan solat Jumaat .

Dewan Pemuda PAS Negeri Pahang dengan ini melancarkan Tabung Pembinaan Semula Pondok An - Nuur dan mengharapkan kepada semua sahabat dapat membantu kami membuat kutipan derma tersebut .

Semua sumbangan hendaklah disalurkan ke :

Nama akaun : Pondok An - Nuur

No. Akaun : 9010021868-01

Nama Bank : Bank Islam

Kepada para dermawan , kami ucapan Jazakumullah Khairan Jaza' .

Saturday, November 18, 2006

MALAYSIA MENUJU " FREE SEX "

cetusan rasa :

Islam Hadhari tajaan UMNO dan BN tidak meletakkan tanda arah yang selamat bagi masa depan Negara ini , malah tidak pernah berjaya membentuk syakhsiyyah ummah yang beriman dan bertaqwa.

Realiti ini dapat disaksikan secara mudah melalui landskap politik Negara dan perkembangan sosialnya. Apa yang wujud ialah penguasaan dan pengaruh material yang jauh terpisah dari wahyu Ilahi.

Nafsu syahwah yang buas dan liar pula didapati mengungguli gaya hidup semasa masyarakat , sementara elemen spiritual yang dianggap boleh mengekang penguasaan nafsu syahwah dari melewati batas syariat terus dicurigai dan dipandang negative.

Kecemerlangan Negara telah dinodai oleh peningkatan jenayah dipelbagai lapangan dengan begitu dahsyat dan menakutkan. Jenayah yang tidak lagi dinilai indeknya per"tahun" atau per"bulan" tetapi telah dihitung peningkatannya per"minit" atau per"saat" .

Kegemilangan Negara telah dicemari oleh indeks rasuah dan penyelewengan kuasa oleh pihak "atasan" . Sistem kehakiman tidak lagi diyakini ketelusannya sementara badan – badan yang selayaknya memagari Negara dan masyarakat telah bertindak merosakkan Negara dan masyarakatnya sendiri.

Keterbilangan Negara menjadi omongan kosong yang tidak melonjak prestasi Negara samaada di mata rakyat sendiri mahupun di persada antarabangsa. Sebagai contoh mudah , akta zalim ISA masih menghantui rakyat dan meninggalkan kesan fobia yang ketara bagi mereka yang pernah menjadi mangsanya. Hak bersuara dan kebebasan untuk beramal dengan Amal Islami masih giat dihalang dan disekat.

Kebodohan dan kekejaman .

Slogan dan prinsip Islam hadhari kini menjadi bahan perlecehan oleh ahli UMNO dan BN sendiri , bahkan apa yang lebih lucu ialah apabila pengasasnya turut menyimpang jauh dari apa yang ia asaskan sendiri.

Tiadalah kebodohan yang paling teruk melainkan mereka yang mengasaskan sesuatu gagasan tetapi dia sendiri kelihatan tidak yakin dan memahami apa yang ia asaskan .

Demikian tiada kezaliman yang lebih kejam melainkan mereka yang mencipta undang – undang dan peraturan tetapi mereka sendiri melampaui dan melanggar undang – undang serta peraturan ciptaan mereka.

Mungkin ada pihak yang agak sukar menerima penegasan saya, sebalik nya berpihak kepada UMNO dan BN dengan segala sangka baik.

Manakan tidak , apa lagi yang diperlukan oleh rakyat setelah kerajaan UMNO dan BN menyediakan segala kemudahan material buat Negara dan rakyat. Kenapa lagi kerajaan mesti ditentang ? Bukan kah ini membuktikan kita kelak menjadi rakyat yang tidak tahu berterima kasih dan tidak tahu diuntung ?

Telah saya tegaskan tadi , bahawa Negara kita hanya berada di bawah pengaruh material yang tidak menjanjikan keredhaan Ilahi. Malah kita tidak pernah cemburu apalagi menentang tindakan UMNO dan BN yang membangunkan Negara ini sebagai kemudahan kepada rakyat , sementelah itulah tugas sebuah kerajaan yang berdaulat.

Kita tidak menentang pembinaan hospital , sekolah , perpustakaan awam , jalan raya dan sebagainya . Tetapi apa yang menjadi persoalannya ialah , Apakah paksi dan sendi segala pembinaan struktur material ini ?

Apalah ertinya , Negara memiliki pembangunan mencakar langit namun dicelah – celah pembangunan itulah hidupnya manusia yang tergamak menjual tubuh mereka untuk mencari sesuap nasi , menghabiskan sisa usia sekadar menikmati kepuasan nafsu syahwah yang melekakan , menghambakan diri kepada najis dadah yang membunuh masa depan mereka .

Celah – celah pembangunan itulah menjadi sarang yang melahirkan manusia yang tiada lagi peri kemanusiaannya tetapi hanya melahirkan manusia yang berperi kebinatangan .

Konsert hiburan yang marak tanpa dibendung , kelab malam yang diluluskan operasi sehingga awal pagi , pusat pelacuran yang aktif tanpa dibenteras , pengedar dadah yang lolos melalui pintu rasuah , aktiviti pemurtadan ummat Islam yang tiada tindakan drastic untuk membasminya , perlecehan akhlak dan moral melalui aksi menjolok mata malah separa lucah para artis di dada akhbar dan layar pawagam , jenayah dikalangan VIP sering bolos dari jaring undang – undang dan banyak lagi , dan banyak lagi dan banyak lagi fenomena – fenomena negative dihadapan kita , menjadikan apa yang telah saya tegaskan ini tidak boleh dinafikan mentah – mentah.

Media cetak dan elektronik menjadi virus yang melalaikan .

Surat Khabar sering memaparkan topic yang tidak membina aqal budi ummah apalahi akhlak dan maruah diri mereka . Lihat sahaja kepada akhbar Malay Mail yang membawa topic "Let's talk about sex" secara terbuka menghina sensitivity ummah bermaruah .

Paparan gambar lucah dan separa lucah oleh artis dalam dan luar Negara di dada – dada akhbar malah majalah – majalah yang mudah diperolehi turut menyumbang kepada pembentukan generasi yang lalai dan runtuh moral mereka .

Dialog dan perbincangan yang merangsang nafsu kini mula boleh didengari melalui corong – corong radio ,
[1] siri – siri jenaka TV turut menggunakan istilah - istilah "double meaning" .

Filem – filem melayu kelihatan semakin hari semakin panas dan berani mengutarakan perlakuan seks ketara dan terbuka sebagai langkah merosakkan nilai fitrah dan fikrah masyarakat .
[2]

Saya berani cabar , sila tunjukkan kepada saya , mutaakhir ini surat khabar mana ( Berita harian , Utusan Malaysia dan Metro ) dan hari apa yang tiada memuatkan topic serta gambar lucah atau separa lucah .

Malaysia melalui pemerintahan Islam Hadhari kini menanda arah untuk membawa Malaysia menjadi sebuah Negara Free Sex pada masa depan .

[1] Merujuk kepada Radio Sinar FM , Hot FM
[2] Merujuk filem Sepet , Gubra , Rempit dan banyak lagi .

Wednesday, November 15, 2006

RASUAH SEMAKIN MEMBARAH,
PAK LAH BERUNDURLAH...

Pembuka bicara

Bibir pimpinan kerajaan pimpinan UMNO/BN seolah-olah terkunci rapat apabila indeks terbaru rasuah diumumkan oleh Indeks Persepsi Rasuah (Corruption Perception Index - CPI) pada 6 November lalu yang dikendalikan oleh Transparency International (TI). Keberanian untuk menyatakan bahawa mereka adalah juara memerangi rasuah sudah semakin pudar.

TI, yang merupakan sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berpangkalan di Berlin, Jerman, mula melakukan kajian ini pada tahun 1995. Kajian yang dibuat adalah berdasarkan pengumpulan data dari pelbagai pihak di berbagai tempat serta persepsi ahli-ahli perniagaan yang berurusan di sesebuah negara. CPI memberi fokus kepada elemen rasuah dalam sektor awam dan ahli politik dengan melihat kepada penyalahgunaan kemudahan awam untuk kepentingan atau keuntungan peribadi.

Seperti yang diumumkan oleh Presiden TI-Malaysia, Tan Sri Ramon V. Navaratnam kedudukan CPI Malaysia bagi 2006 sedikit menurun berbanding tahun sebelumnya, iaitu daripada tangga ke-39 daripada 158 negara pada tahun lalu kepada kedudukan 44 daripada 163 negara pada tahun ini. Begitu juga dengan skornya yang turun dari 5.1 mata pada 2005 kepada 5.0 tahun ini.

Menjadikan kemusykilan barangkali dikalangan rakyat Malaysia, apabila pelbagai usaha telah dilakukan untuk menghapuskan ataupun setidak-tidaknya mengurangkan gejala rasuah dalam negara. Apakah masih belum cukup dengan apa yang telah dilakukan selama ini untuk menghapuskan rasuah terus menemui kegagalan malahan bertambah buruk keadaannya.

Perdana Menteri Malaysia, Datuk Sri Abdullah Ahmad Badawi pernah memberikan contoh bagaimana orang yang menghidap kudis akibat hanya digigit nyamuk perlu diubati dengan segera bagi mengelaknya daripada terus merebak dalam usahanya untuk membasmi rasuah.

“Masa kecil nampak macam kudis, makin besar jadi tokak, jadi gangren lepas itu jadi beracun, lepas itu mungkin ke potong kaki, potong tangan lepas itu bawa maut”'

Memang ‘mengerikan’ perumpamaan yang diberikan oleh Pak Lah ini tetapi hakikatnya rasuah masih terus menjadi-menjadi.

Persoalannya, kenapa rasuah semakin meningkat dan Indeks Persepsi Rasuah Malaysia semakin menurun?

Rakyat mula memberikan kepercayaan awal

Keyakinan rakyat terhadap keseriusan Pak Lah untuk memerangi rasuah pada peringkat awal perlantikan Pak Lah sebagai PM terserlah apabila dibuktikan dengan penangkapan Menteri Tanah dan Pembangunan Koperasi, Tan Sri Kasitah Gaddam dan dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di Kuala Lumpur atas tuduhan melakukan rasuah dan penipuan berhubung keputusan meluluskan cadangan penjualan 16.8 juta saham Lembaga Kemajuan Tanah Negeri Sabah yang dilakukan pada 1996.

Dua hari sebelum itu, bekas Pengarah Urusan Perwaja Rolling Mill and Development Sdn. Bhd., Tan Sri Eric Chia Eng Hock dihadapkan ke Mahkamah Sesyen atas tuduhan melakukan pecah amanah jenayah melibatkan wang RM76.4 juta pada 1994.

Datuk Seri Dr. Rais Yatim sewaktu menjadi Menteri di Jabatan Perdana Menteri pernah mengumumkan bahawa masih terdapat 18 kes rasuah berprofil tinggi membabitkan orang kenamaan termasuk menteri yang sedang dalam peringkat akhir siasatan untuk dihadapkan ke mahkamah.

Penangkapan dua individu ternama ini telah menyebabkan Pak Lah disanjung tinggi. Ucapan penghargaan dan terima kasih tidak putus-putus diucapkan. Pak Lah, yang dikatakan sebagai ‘Mr Clean’ turut sama membuat kenyataan-kenyataan terhadap isu ini.

Persoalannya, kenapa rasuah semakin meningkat dan Indeks Persepsi Rasuah Malaysia semakin menurun?

Benarkah Pak Lah serius?

Benarkah Pak Lah betul-betul ingin memerangi rasuah atau ianya adalah hasrat pihak tertentu? Semasa lawatan kerja beliau ke negeri Perak untuk bertemu dengan anggota perkhidmatan awam pada 16 Februari 2004, Pak Lah menyebut bahawa tindakan tegas kerajaan dalam usaha memerangi sepenuhnya gejala rasuah adalah lahir daripada hasratnya sendiri walaupun tahap rasuah di negara ini tidak mencapai peringkat yang terlalu teruk.

``Apa-apa kenyataan yang dikeluarkan berkaitan usaha untuk membasmi rasuah adalah sebenarnya lahir daripada saya kerana saya menganggap bahawa rasuah itu jika dibenarkan, ia akan menjadi semakin parah'

Pak Lah terpaksa meyakinkan rakyat bahawa tindakannya ini bukanlah tindakan ‘gimik politik’. Ketika diwawancara oleh Agensi Berita Republik Islam Iran (IRNA) sempena lawatannya ke sini untuk menghadiri Sidang Kemuncak D-8 pada 18 Februari 2004 di Iran, Pak Lah memberi amaran pihak berkuasa akan bertindak jika mempunyai bukti yang cukup serta berkeyakinan tindakan pendakwaan akan berakhir dengan pesalah rasuah menerima hukuman dan tindakannya itu bukan satu gimik politik untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang (pilihanraya umum ke 11).

Perdana Menteri juga memberitahu bahawa beliau tidak akan melindungi sesiapa atau campur tangan dalam penguatkuasaan undang-undang berhubung rasuah dengan menegaskan bahawa tidak betul baginya berbuat demikian (campur tangan).

Ketika menjawab satu lagi soalan IRNA, Abdullah berkata, perang yang dilancarkannya ke atas rasuah itu bukan `satu propaganda untuk pilihan raya umum akan datang'.

“Memang akan ada sesetengah orang yang sentiasa bersikap sinis dan ragu-ragu terhadap motif di sebalik tindakan kita, tetapi, saya percaya sebilangan besar rakyat Malaysia berada di belakang saya dalam memerangi rasuah. Mesejnya amat mudah - jika pihak berkuasa mengumpul bukti yang cukup untuk meyakinkan bahawa dakwaan akan berakhir dengan pesalah menerima hukuman, mereka akan bertindak”

Semasa menyampaikan ucaptama bertajuk “Integriti: Asas Bagi Sebuah Kerajaan Yang Bersih” pada Forum Etika dan Integriti Sedunia 2005, pada 30 April 2005, PM Abdullah menegaskan bahawa rasuah akan terus diperangi tanpa mengira ‘bulu’ sebagai agenda utama pentadbirannya. Beliau berkata, dasar memerangi rasuah ialah bagi memastikan Malaysia mampu bersaing di peringkat global.

Beliau berkata, kerajaan akan menggunakan dua pendekatan serentak iaitu langkah pencegahan dan hukuman dalam kempen habis-habisan memerangi rasuah.

“Mereka yang mengatakan kerajaan tidak berbuat apa-apa, sebenarnya silap kerana mereka menilai usaha itu hanya daripada segi tangkapan dan hukuman semata-mata”

Semasa menghadiri Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) di New York pada 14 September 2005, PM Abdullah terus memberikan keyakinan bahawa kerajaan masih belum hilang tumpuan dalam memerangi rasuah dan akan terus berperang bagi memastikan tindakan itu berjaya sehingga akhirnya para pedagang antarabangsa akan lebih selesa untuk melabur di Malaysia.

Persoalannya, kenapa rasuah semakin meningkat dan Indeks Persepsi Rasuah Malaysia semakin menurun?

Pak Lah berbangga tangkapan pesalah rasuah semakin tinggi

Dengan penuh bangga, Pak Lah pernah menegaskan dalam sidang Dewan Rakyat pada 13 April 2005 bahawa sejak dasar itu dilaksanakan, jumlah aduan rasuah meningkat sebanyak 17 peratus antara tahun 2003 dan 2004. Jumlah tangkapan juga meningkat sebanyak 47 peratus membabitkan 497 kes pada tahun lepas berbanding 339 tangkapan pada tahun 2003. Jumlah kes yang dibawa ke mahkamah juga meningkat kepada 179 pada tahun lepas berbanding 171 kes pada tahun 2003, ini tidak termasuk 471 kes yang sedang dibicarakan pada tahun lepas.

Menurut Pak Lah, jumlah kes rasuah yang dibawa ke mahkamah bertambah 22 peratus pada tahun 2004 berikutan meningkatnya kualiti penyiasatan dan bukti yang dikumpulkan. Di samping itu, lebih tujuh peratus kes berjaya diselesaikan pada tahun lepas berbanding tahun sebelumnya.

“BPR berjaya membuat tangkapan yang tertinggi sepanjang tahun lalu dan ini menunjukkan tekad serta keazaman saya untuk meneruskan kempen memerangi rasuah secara habis-habisan''

Pak Lah kata, kerajaan telah memberi peruntukan lebih besar kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) bagi meningkatkan kecekapannya termasuklah menerima cadangan BPR untuk menubuhkan unit yang dianggotai pakar perakaunan dan audit

Pak Lah kata, kerajaan telah menubuhkan Institut Integriti Malaysia (IIM) yang berperanan memberi penerangan kepada pegawai serta kakitangan kerajaan tentang keburukan gejala rasuah agar mereka sentiasa menjauhi dari perbuatan keji itu.

Pak Lah kata, kerajaan juga telah mengambil langkah proaktif dengan mengurangkan kerenah birokrasi di jabatan-jabatan kerajaan untuk mengelakkan kemungkinan berlakunya perbuatan rasuah.

Pak Lah kata, kerajaan telah mewujudkan Suruhanjaya Diraja Penambahbaikan Perjalanan dan Pengurusan Polis Diraja Malaysia bagi memerangi gejala rasuah di kalangan anggota polis.

Persoalannya, kenapa rasuah semakin meningkat dan Indeks Persepsi Rasuah Malaysia semakin menurun?

Pak Lah & UMNO punca rasuah terus berleluasa

Sebenarnya, kegagalan membasmi rasuah berpunca daripada kelemahan Pak Lah sendiri yang hanya serius ketika berkata tetapi lemah dalam tindakan.

Sebuah NGO di Malaysia yang terlibat dalam kempen memerangi rasuah, Gerakan Demokrasi dan anti-Korupsi (GERAK) membuat kenyataan bahawa pengumuman Transparensi Antarabangsa (TI) bahawa kedudukan Malaysia merosat dari tangga 39 ke tangga 44 dalam Indeks Persepsi Rasuah Antarabangsa (CPI) bukanlah satu perkara yang memeranjatkan.

Pengerusi GERAK, Mohamad Ezam Bin Mohd Nor melahirkan kekecewaan kerana Pak Lah tidak pernah berusaha untuk memperkasakan institusi penguatkuasaan anti rasuah seperti Badan Pencecah Rasuah (BPR). Walaupun Pak Lah cuba menonjolkan imej sebagai pemimpin yang memerangi rasuah hakikatnya sepanjang tiga tahun pemerintahan beliau gejala rasuah terus berleluasa.

GERAK telah mendesak kerajaan supaya bertanggungjawab terhadap keadaan ini dan membuat penjelasan mengapa sehingga ke hari ini, sebuah pemerintahan yang dimulakan dengan janji untuk memerangi rasuah tidak melakukan sebarang tindakan konkrit dari sudut pindaan undang-undang dalam mempertingkat dan memperkasakan setiap elemen masyarakat dan institusi yang relevan dalam membenteras rasuah.

UMNO pula terus kebal daripada rasuah. Rasuah di dalam UMNO tidak ada sangkut-paut dengan kesalahan dalam undang-undang negara. Terbaru, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Seri Mohammed Nazri Aziz yang disiarkan dalam Malaysia-Today telah memperakui dan bersetuju dengan pandangan bahawa ahli Umno memang kebal dari sudut rasuah dan undang-undang.

"Rasuah sememangnya penyakit dalam Umno dan kerajaan tetapi mereka seolah-olah kebal daripada pendakwaan dan penguatkuasaan kerana penguasaan politik dan BPR yang tidak bebas dan jika ada pendakwaan atau tindakan ke atas mana-mana ahli Umno kerana rasuah itupun dilakukan berdasarkan tindakan politik"

Sebagai contoh mudah, kes membabitkan bekas Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Isa Samad yang dikenakan tindakan penggantungan kerana rasuah wang dalam pemilihan Umno. Seluruh Negara malahan seluruh dunia tahu bahawa beliau digantung kerana terlibat dalam rasuah (politik wang) semasa pemilihan UMNO tetapi BPR tiada kuasa untuk membuat penyiasatan.

Sebab itulah presiden TI Malaysia ketika memberikan ucapan pada pelancaran global CPI 2006 di Institut Integriti Malaysia melahirkan kekecewaannya kerana ada ‘golongan’ tertentu yang seolah-olahnya kebal daripada rasuah.

“Tiada sesiapa pun yang seharusnya mengatasi undang-undang. Ahli politik, TI, sesiapa sahaja. Selagi kita boleh membuktikannya(berlaku rasuah) tiada sesiapa pun yang kebal daripada undang-undang”

Penutup bicara

Perhimpunan Agong UMNO yang akan berlangsung tidak lama lagi akan menjadi medan terdekat untuk Pak Lah menghuraikan permasalahan rasuah ini kerana beliau akan bercakap dengan perwakilan-perwakilan UMNO daripada seluruh negara yang sudah sebati dengan rasuah (politik wang).

Mampukah Pak Lah mendabik dada bahawa beliau berjaya menjadi juara memerangi rasuah ataupun akan berdiam diri daripada memperkatakan isu ini? Ataupun, mungkin juga Pak Lah akan mengambil langkah yang sama seperti mana yang pernah dilakukan oleh Tun Dr Mahathir yang menangis di perhimpunan Agong UMNO kerana gejala rasuah (politik wang) semakin menjadi-jadi di dalam UMNO dan negara?

Perkara paling mudah sebenarnya, Pak Lah perlu jujur dengan memperakui kegagalannya dan kelemahannya. Langkah terbaik adalah berundur daripada memimpin Malaysia. Berundurlah…

Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil
Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Johor

BALDATUN TOIYYIBATUN
WA RABBUN GHAFUUR
Sebuah Negara Idaman .

Firman Allah di dalam surah Saba’ :

Sesungguhnya bagi penduduk Saba’ di negeri mereka ada suatu ayat (tanda kekuasaan Allah) yaitu dua bidang kebun, di sebelah kanan dan di sebelah kiri, (di katakan kepada mereka), Makanlah rezeki Tuhanmu dan bersyukurlah kepadanya, Inilah negeri yang baik dan tuhan yang pengampun.

( Surah Saba. Ayat : 15 )

Ini adalah sebahagian daripada ayat di dalam surah Saba’ yang menceritakan tentang kisah tamaddun di zaman lampau yang menjadi kuasa besar di bahagian selatan semenanjung tanah arab. Suatu kuasa yang telah melalui zaman pembinaan, zaman kegemilangan dan zaman kajatuhan.

Ayat di atas menceritakan zaman kegemilangan kaum Saba’, (kitab injil menyebut Sheba’) yang bukan sahaja sahaja merupakan sebuah negara yang kaya, bahkan ia merupakan sebuah negara yang mendapat pengampunan daripada tuhan.

Sebuah kerajaan yang teragung dan yang terbesar yang menurut satu riwayat pernah menaungi semua kerajaan yang berada di semenanjung tanah arab pada zaman lampau.

Mempunyai pemerintahan yang bertahan selama ratusan tahun bermula pada tahun 950 SM sehingga 115 SM. Oleh kerana keagungan yang telah di lalui oleh mereka ini, maka kisah ini di rakamkan oleh Allah swt di dalam surah Saba’ dan surah Al-Naml.

Kemajuan Saba' Dan Kegemilangannya.

Jikalau kita melihat didalam kitab kitab sejarah, seperti Al-Bidayah Wa Al-Nihayah, maka kita dapati ketinggian Tamaddun Saba’ ini mempunyai beberapa keistimewaan jika di bandingkan dengan tamaddun-tamaddun arab lain seperti kerajaan Himyar, Ma’in, Qataban dan lain-lain.

Keistimewaan-keistimewaan ini adalah di antara punca kerajaan Saba’ mencapai tahap kecemerlangan yang tinggi. Walaupun di sana telah di gariskan banyak punca kecemerlangan, di sini saya kemukakan noktah yang paling penting yang menjadi punca kemajuan mereka, iaitu kemajuan mereka adalah kemajuan yang di dorong oleh aspek ketaqwaan kepada Allah swt. dan akidah yang tulen.

Maka dengan sebab inilah Saba’ di sifatkan sebagai negara yang makmur, dan negara yang mendapat pengampunan daripada Allah swt.

Jika kita mengkaji kitab sejarah, seperti Al-Kamil fi al-Tarikh, Al-Bidayah wa Al-Nihayah, dan juga kitab-kitab tafsir berkenaan dengan kisah ini, maka kita akan dapati bahawa zaman kegemilangan ini berpunca daripada perutusan Nabi Allah Sulaiman Alaihissalam, yang telah menjadikan Ratu Balqis yang merupakan Ratu yang memerintah Saba’ sebagai seorang yang beriman kepada Allah swt.
Maka bermulalah zaman keagungan Saba’. Maka kita percaya dan beriman tentang janji Allah swt,

Jika sekiranya penduduk negeri itu beriman dan bertaqwa, nescaya kami akan tumpahkan keberkatan daripada langit dan keberkatan dari bumi, tetapi mereka mendustakan, maka sebab itu kami seksa mereka di sebabkan usahanya itu.

( Surah al A’raaf . Ayat : 96 )

Tamadun Saba' Di Zaman Iman Menjadi Role Model.

Apakah kita tidak percaya dengan janji Allah yang menjanjikan limpahan berkat daripada langit dan bumi, jika negara kita negara yang beriman? Apakah kita tidak yakin dengan janji ini sebagaimana orang kafir tidak mengimaninya? atau kita lebih yakin kepada barat yang merupakan tamadun yang tidak islam pada hari ini sebagai ikutan kita untuk mencapai tahap kemajuan ?

Perbezaan antara tamaddun Saba’ dan tamaddun barat pada hari ini amat berbeza, tamaddun barat pada hari ini hanyalah maju dari sudut ekonomi, teknologi dan ketenteraan sahaja.

Tetapi Kerajaan Saba’ bukan setakat itu, bahkan ia mendapat kemajuan dari sudut sosial di samping mempunyai empayar ekonomi, ketenteraan dan teknologi pembinaan yang tinggi sehingga mereka dapat membina empangan Ma’rib yang masyhur dan masih kekal sehingga ke hari ini.

Kemakmuran dan keberkatan ini kita dapat lihat, melalui kesenangan yang di rasai oleh penduduk mereka ; sehinggakan perempuan yang melalui di bawah pohonan buah tidak perlu memetik dengan cara memanjat atau mangait buah-buahan yang berada di atas kepala mereka , tetapi cukup dengan menjunjung bakul di bawah pohonan tersebut, kerana buah-buahan akan masuk dengan sendirinya kedalam bakul mereka sebagaimana yang telah di ceritakan oleh Qatadah.

Begitu juga perjalanan mereka yang berulang alik daripada Saba’ dan Syam yang memakan jarak ribuan kilometer, sang musafir tidak memerlukan kepada bekalan dan tidak takut kepada ancaman perompak, penyamun dan seumpamanya sebagaimana yang telah di ceritakan oleh Zamakhsyari.

Apakah ini kita dapati ada pada tamaddun sekarang, bahkan negara yang apabila semakin maju, maka semakin banyak jenayah yang berlaku di dalam negara tersebut.

Maka jika kita memandang dengan pandangan iman dan ilmu, maka kita dapat simpulkan bahawa tamaddun barat hari ini bukan lah merupakan tamaddun yang sebenar kerana ia tidak merangkumi semua aspek kemajuan. Maka ia tidak perlu menjadi kebanggaan kepada kita dan negara kita sebagai ikutan.

Zaman Keruntuhan Dan Kehancuran.

Apa yang menjadi perhatian kita di dalam kisah ini ialah zaman keruntuhan kerajaan Saba’. Jika kita melihat ayat-ayat yang menceritakan tentang tamadun Saba’, hanya terdapat dua ayat sahaja yang menceritakan tentang keagungan mereka, dan selebihnya ialah sebab-sebab kehancuran dan kejatuhan mereka.

Di antara sebab-sebab yang jelas yang di ceritakan oleh Allah swt ialah kerana mereka tidak mensyukuri nikmat yang telah di kurniakan oleh Allah swt sebagaimana firmannya :

Kemudian mereka berpaling, lalu kami kirimkan kepada mereka banjir yang merobohkan bendungan dan kami tukar kedua kebun mereka dengan dua kebun lain yang mempunyai buah yang pahit dan pohon atsl (pohon kayu yang tidak berbuah) dan sedikit pohon sidr.

( Surah Saba. Ayat : 16 ).

Apa makna kemudian mereka berpaling? Adakah mereka tidak mengucap alhamdulillah? Atau tidak bertahmid? Bukan, bukan… Bahkan ulama’ tafsir menyatakan mereka berpaling daripada mengikuti ajaran rasul…. Ajaran tauhid…

Maka inilah di antara perkara yang punca dan penyebab kecelakaan sesuatu umat. Kejatuhan kerajaan firaun yang besar di tangan Nabi Musa, kerajaan babylon di zaman Nabi Ibrahim, dan kerajaan Parsi dan Rom di zaman Nabi Muhammad dan umatnya, tidak lain dan tidak bukan melainkan kerana mereka tidak mengikuti ajaran nabi-nabi yang di utuskan kepada mereka.

Maka apakah negara kita telah melaksanakan ajaran yang di bawa oleh Nabi sehingga negara kita di anggap sebagai negara yang syukur dan tidak berpaling sebagaimana yang telah di nyatakan di dalam ayat? Maka ini adalah tempat kita bermuhasabah… Sebagai orang beriman dan orang yang belajar agama dan memahami al-quran.

Sebab Kejatuhan Dan Keruntuhan.

Antara sebab kecelakaan sesuatu kaum (أسباب هلاك الأمم ) ialah berlakunya monopoli, yang di sifatkan sebagai sikap yang berpunca daripada pemerintah yang menyebabkan sesebuah negara hancur. Di mana sikap inilah juga yang menjadi punca kepada keruntuhan kaum Saba’. Firman Allah swt:

(maka kamakmuran dan kemudahan itu menjadikan mereka sombong dan kufur) lalu berkata: "Wahai Tuhan kami, jauhkanlah jarak perjalanan Kami (di antara sebuah bandar Dengan Yang lain)", dan mereka berlaku zalim kepada diri mereka sendiri; lalu Kami jadikan (kisah perbuatan derhaka) mereka: buah mulut orang ramai, serta Kami pecah belahkan mereka berkecai-kecai. Sesungguhnya kisah mereka Yang tersebut mengandungi tanda-tanda (yang besar pengajarannya bagi tiap-tiap seorang (mukmin) Yang sentiasa bersikap sabar, lagi sentiasa bersyukur.

( Surah Saba’ . Ayat : 19 )

Mereka berdoa selepas Allah berikan kesenangan dengan memudahkan perjalanan daripada Yaman ke Syam sehingga orang-orang miskin dapat bermusafir dengan mudah.

Tetapi ini perkara yang tidak di senangi oleh pembesar sehinggakan mereka berharap supaya perjalanan dari yang mudah supaya di payahkan supaya golongan miskin tidak dapat ikut serta dan mengecapi kesenangan tersebut.

Atau dengan kata lain kesenangan dan kemewahan di dalam negara mahu di monopoli oleh pihak-pihak tertentu sahaja, samada ia berupa syarikat-syarikat besar di dalam negara atau projek-projek yang menguntungkan sesetengah pihak sahaja tanpa mengambil kira golongan miskin : seperti tol, kenaikan minyak dan seumpamanya.

Maka ini adalah di antara sebab mengapa mereka di binasakan. Dan Allah swt menyifatkan ini sebagai perbuatan yang menzalimi diri mereka sendiri. وَظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ dan mereka menzalimi diri mereka sendiri.

Negara kebajikan semakin lenyap. Negara perniagaan semakin terserlah. Sikap monopoli semakin berleluasa. Prinsip negara kebajikan yang dibina oleh nabi-nabi dan rasul-rasul semakin hilang. Model kerajaan kebajikan di zaman Iskandar Zulkarnain terhakis.

Maksudnya: Mereka berkata: "wahai Zulkarnain, sesungguhnya kaum Yakjuj dan Makjuj sentiasa melakukan kerosakan di bumi; oleh itu, setujukah kiranya kami menentukan sejumlah bayaran kepadamu (dari hasil pendapatan kami) dengan syarat engkau membina sebuah tembok di antara kami dengan mereka?". Dia menjawab: "(kekuasaan dan kekayaan) yang Tuhanku jadikan daku menguasainya, lebih baik (dari bayaran kamu); oleh itu bantulah daku dengan tenaga (kamu beramai-ramai) aku akan bina antara kamu dengan mereka sebuah tembok penutup yang kukuh.

( Surah Al-Kahfi. Ayat : 94-95 ).

"Negara kebajikan" yang diterangkan di dalam ayat ini menunjukkan Zulkarnain tidak menerima cukai yang hendak diberikan oleh rakyat, tetapi bantuan yang dipinta diberikan tanpa balasan.

Raja yang beriman ini tidak memikirkan cara-cara memaximumkan kemasukan negara, tetapi memikirkan bagaimana membantu rakyat.

Jika pemimpin negara sentiasa memikirkan cara memaximumkan kemasukan negara dan meminimumkan pengeluaran negara walaupun membebankan rakyat, maka negara ini dianggap sebagai "negara perniagaan" yang menjanjikan kegelapan dan kehancuran sebagaimana yang disebut oleh seorang tokoh sosiologi terkenal, iaitu Ibnu Khaldun di dalam Mukaddimahnya:

إِنَّ التِّجَارَةَ مِنَ الْحُكُوْمَةِ مَفْسَدَةٌ

( sesungguhnya, perniagaan dari pihak kerajaan (kepada rakyat) merupakan kemusnahan ).
[1]

Kekayaan kerajaan yang hakikatnya menguntungkan sesetengah pihak dibina diatas keperitan rakyat. Bebanan tol, kenaikan minyak dan barangan ditanggung oleh rakyat pertengahan dan miskin, dan dalam masa yang sama elaun pembesar-pembesar dinaikkan.

Rumah-rumah rakyat diroboh, kepentingan politik, kuasa, dan dendam membutakan mata hati mereka sehingga tidak dapat membezakan antara rumah musuh mereka dan rumah Allah s.w.t. Semua dirobohkan.

Sikap monopoli seperti inilah, akhirnya menyebabkan kaum saba' ditimpa banjir batu yang besar sebagai bala daripada Allah.

Firman Allah swt :

Maka mereka berpaling ingkar, lalu Kami hantarkan kepada mereka banjir Yang membinasakan, dan Kami gantikan dua kumpulan kebun mereka (yang subur) itu Dengan dua kumpulan kebun Yang berisi Dengan pohon-pohon Yang pahit buahnya, dan pohon-pohon Yang jarang berbuah, serta sedikit pohon-pohon bidara.

( Surah Saba’ . Ayat : 16 )

Justeru itu mereka terus lemah dan akhirnya kerajaan Saba’ ini telah di gantikan dengan kerajaan Himyar atau Tubba’ yang di sebut oleh Allah swt di dalam surah Dukhaan ayat 37.

Maksudnya: (Mengapa mereka masih berdegil dalam kekufurannya?) Adakah mereka yang lebih kekuatan dan kehandalannya atau kaum "Tubba'" dan orang-orang yang terdahulu dari mereka? Orang-orang itu semuanya Kami telah binasakan, kerana sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang berdosa.

( Surah Al-Dukhan. Ayat : 37 ).

Hakikat Kekayaan Dan Konsep Syukur Yang Dituntut.

Dua perkara yang menarik perhatian kita di dalam masalah أسباب هلاك الأمم ini iaitu sikap tidak mengikut ajaran keagamaan dan sikap monopoli di dalam sesebuah negara perlu menjadi pengajaran kepada kita semua sebagai seorang yang beriman kepada Allah swt.

Kita sebagai seorang islam yakin dengan janji yang telah Allah swt janjikan kepada kita tentang pengurniaan berkat di sebalik ketaqwaan penduduk sesebuah negara sebagaimana firmannya :

Jika penduduk negeri itu beriman dan bertaqwa, nescaya kami akan tumpahkan keberkatan daripada langit dan keberkatan dari bumi.

( Surah Al-A'raaf. Ayat :96 )

Maka kita dapat melihat kekayaan hanyalah di miliki oleh negara yang beriman dan negara umat islam sahaja. Emas hitam yang di kenali sebagai petrol hanya di miliki oleh negara umat islam. Yang tidak wujud di negara yang bukan islam melainkan kadar yang sedikit sahaja.

Maka ini adalah nikmat yang perlu kita syukuri, dengan cara kita melaksanakan ajaran Allah, dan menjauhkan laranganya.

Bersyukur dengan tidak memonopolinya dan mengagihkan keuntungan tersebut kepada golongan yang tertentu sahaja. Tidak mempolitikkan nikmat ini, sehingga golongan yang berhak menerimanya di pinggirkan, dan golongan yang telah “kenyang perut” mendapat habuan, sedangkan nikmat ini di kurniakan oleh Allah kepada golongan yang bertaqwa, bukan golongan pemonopoli, yang menjadikan wasilah politik sebagai medan kearah ini.

Kalau tidak kerana golongan pengislah wujud di dalam negara, nescaya negara itu telah dilanda bala bencana daripada Allah s.w.t : firman Allah s.w.t :

Dan Tuhanmu tidak sekali-kali hendak membinasakan mana-mana negeri dengan sebab kezaliman penduduknya, selagi mereka sentiasa memperbaiki keadaan sesama sendiri.

( Surah Hud. Ayat :117 )

Semoga matlamat dunia mendapat berkat dan matlamat akhirat tidak dilupakan.

[1] Lihat Muqaddimah ibn Khaldun .

Wednesday, November 08, 2006

DEMI MASA.
Detik - detik penting dalam Diary Seorang Pejuang.

Masa dalam kehidupan seorang pejuang

Kehidupan manusia adalah bergantung kepada penggunaan masanya. Oleh itu, Islam amat mengambil berat tentang masa dan memberitahu manusia bahawa setiap detik masanya adalah amat berharga. Sudah cukup untuk menggambarkan betapa besarnya nilai masa dalam Islam dengan Allah sendiri bersumpah dengan masa dalam firmanNya yang selalu didengar;

“Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran”.

(Surah al-‘Asr. Ayat : 1-3)

Dalam ayat di atas Allah bersumpah dengan masa bagi menunjukkan kepada manusia sekeliannya bahawa masa menjadi saksi terhadap berjaya atau gagalnya manusia, untung atau ruginya mereka.

Manusia yang berjaya dan beruntung ialah manusia yang memanfaatkannya masanya di dunia (untuk beriman, beramal soleh, melaksanakan perintah Allah dan sebagainya bagi bekalan ke akhirat) dan manusia yang gagal dan rugi ialah manusia yang mensia-siakan masanya.

Imam asy-Syafi’ie pernah dalam satu ungkapannya berkata tentang surah ini :

لَوْ تَدَبَّرَ النَّاْسُ هَذِهِ السُّوْرَةَ لَوَسِعَتْهُمْ

“Jika manusia memerhati dan mengambil pengajaran dari surah ini, maka memadailah bagi mereka”.

Dalam satu hadis Rasulullah s.a.w. memberi galakan kepada kita supaya memanfaatkan masa dengan sebaik mungkin. Sabda baginda;

اِغْتَنِمْ خَمْسًا قَبْلَ خَمْسٍ: حَيَاتَكَ قَبْلَ مَوْتِكَ، وَصِحَّتَكَ قَبْلَ سَقَمِكَ، وَفَرَاغَكَ قَبْلَ شُغْلِكَ، وَشَبَابَكَ قَبْلَ هَرَمِكَ، وَغِناَكَ قَبْلَ فَقْرِكَ

“Manfaatkanlah lima masa sebelum datang lima masa;

Masa hidup kamu sebelum datang saat mati kamu
Masa sihat kamu sebelum datang masa sakit kamu
Masa lapang kamu sebelum datang masa sibuk kamu
Masa muda kamu sebelum datang masa tua kamu.
Masa kamu kaya sebelum datang masa kamu ditimpa miskin.

(Hadis riwayat Imam al-Hakim
dan al-Baihaqi dari Ibnu Abbas r.a.)[1]

Bahkan di akhirat nanti, manusia akan dihisab setiap detik masa yang ia lalui di dunia; bagaimana ia gunakannya? Adakah ke arah kebaikan atau kejahatan? Adakah ia manfaatkannya atau ia sia-siakannya? Inilah yang diceritakan oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadis baginda;

لاَ تَزُوْلُ قَدَمًا عَبْدٌ حَتَّى يُسْأَلَ عَنْ عُمْرِهِ فِيْمَا أَفْنَاهُ، وَعَنْ عِلْمِهِ فِيْمَ فَعَلَ فِيْهِ، وَعَنْ مَالِهِ مِنْ أَيْنَ اكْتَسَبَهُ وَفِيْمَ أَنْفَقَهُ، وَعَنْ جِسْمِهِ فِيْمَ أَبْلاَهُ‏

“Tidak akan berganjak dua kaki seorang hamba Allah (dari tempat hisab di padang mahsyar) sebelum ia ditanya berkenaan :

Umurnya (yakni masa-masa di sepanjang umurnya); bagaimana ia habiskannya? , Ilmunya; bagaimana ia amalkannya? , Hartanya; dari mana ia perolehi dan cara mana ia belanjakannya? , Tubuh-badannya; bagaimana ia gunakannya?

(Hadis riwayat Imam at-Tirmizi dari Abi Barzah Nadhlah ibn ‘Abid al-Aslami)
[2]

Imam asy-Sya’rani ketika mengulas tengtang hadis ini dalam kitabnya al-‘Uhud al-Muhammadiah, berkata; “Inilah empat perkara pokok yang akan ditanya setiap hamba mengenainya (di akhirat). Adapun yang selainnya adalah perkara-perkara cabang/sampingan sahaja”.

Memandangkan bahawa masa amat penting dalam Islam, maka seorang muslim hendaklah memberi perhatian bersungguh-sungguh terhadap masa.

Ia hendaklah membina kesedaran yang tinggi terhadap penjagaan masa dan menggunakannya semaksima mungkin untuk mencapai cita-cita dan matlamat hidup sebagai seorang muslim dan mukmin untuk kebahagiaan duniawi dan ukhrawi.

Perlunya mujahadah untuk mendidik diri menghargai masa

Namun, perlu kita sedari bahawa seorang insan itu tidak akan berjaya memanfaatkan masanya sebaik mungkin tanpa mujahadah kerana ia berdepan dengan dua musuh utama (dalaman dan luaran) yang sentiasa meruntunnya untuk leka dan lalai di dunia dan mensia-siakan waktunya. Dua musuh itu ialah;

Hawa nafsu
Syaithan

Hawa nafsu adalah musuh yang paling mencabar bagi manusia kerana ia berada di dalam dirinya. Hawa nafsu adalah teman setia manusia yang sentiasa mendampinginya ke mana sahaja ia pergi. Namun hawa nafsulah yang bakal akan menghancurkan manusia jika manusia tidak hadapinya dengan mujahadah.

Ada beberapa tabi’at buruk yang menjadi factor kegagalan kita menggunakan masa dengan sebaiknya sebagaimana yang dituntut agama.

Tidak mengetahui atau tidak menyedari; apa matlamat kehidupan kita di atas muka dunia ini? Kenapakah Allah menjadikan kita di atas muka dunia ini?

Sikap malas, sambil lewa, tidak bertanzim, sukakan kerehatan, leka, lalai, membuang waktu dan sebagainya.

Tidak mengetahui al-aulawiyat (keutamaan-keutamaan) dalam hidup; mana perkara-perkara yang penting yang perlu diberi perhatian? dan mana pula perkara-perkara yang tidak penting yang perlu diketepikan?

Tabiat suka bertangguh

Semua tabi’at buruk di atas mesti dihadapi oleh kita dengan bermujahadah terhadap diri sendiri. Bermujahadah bermaksud melatih diri dengan sifat-sifat yang baik dan mengekangnya dari menurut hawa nafsu. Orang yang bermujahadah tidak akan membiarkan dirinya dikontrol hawa nafsunya, sebaliknya dialah yang mengkontrol hawa nafsunya.

Dengan mujahadah, kita mesti melatih dan memaksa diri supaya :

Memastikan matlamat hidup dan berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapainya.

Membuang sikap malas, leka, lalai dan sebagainya tadi.

Memberi perhatian kepada perkara-perkara al-aulawiyat (utama/penting) dalam hidup.

Membuang sikap suka bertangguh.

Rasulullah s.a.w. pernah berpesan memperingatkan kita;

نِعْمَتَانِ مَغْبُوْنٌ فِيْهِمَا كَثِيْرٌ مِنَ النَّاسِ: الصِّحَّةُ، وَاْلفَرَاغُ

“Dua nikmat (kuniaan Allah) yang seringkalikebanyakan manusia tertipu (kerana mensia-siakannya) iaitulah; nikmat sihat dan nikmat kelapangan”.

(Hadis riwayat Imam Bukhari, at-Tarmizi dan Ibnu Majah dari Ibnu Abbas r.a.)

Seorang tokoh sufi terkenal Ibnu ‘Athaillah as-Sukandari dalam kitabnya yang masyhur iaitu al-Hikam mensifatkan tabiat suka bertangguh adalah tanda kebodohan yang ada pada diri seseorang. Ia berkata;

إِحَالَتَكَ اْلأَعْمَال عَلى وُجُوْدِ اْلفَرَاغِ مِنْ رُعُوْناَتَ النَّفْسِ

“Menunda/menangguh amal perbuatan(kebaikan) kerana menantikan kesempatan yang lebih baik merupakan suatu tanda kebodohan yang mempengaruhi jiwa”.

Seorang hukama’ Islam pernah menasihatkan kita;

لاَ تُؤَجِّلُ إِلى اْلغَدِ مَا يُمْكِنُكَ أَنْ تَعْمَلَهُ اْليَوْم

Janganlah kamu menunda/menangguh sampai besok apa yang dapat engkau kerjakan hari ini”.

Imam Hasan al-Basri pernah berkata; “Apabila terbit sahaja fajar pada hari baru, ia akan menyeru manusia; ‘Wahai anak Adam! Aku adalah adalah makhluk yang baru. Aku akan menjadi saksi ke atas apa yang kamu lakukan. Gunakanlah aku untuk berbekal dengan beramal soleh. Sesungguhnya aku (apabila berlalu) tidak akan kembali lagi hinggalah menjelangnya kiamat”
[3].

Bagaimana membahagikan waktu?

Seorang muslim mestilah tahu membahagikan masanya mengikut kewajipan yang tertanggung di atas bahunya. Seorang tokoh Islam abad ini, al-Imam asy-Syahid Hasan al Banna berkata;

“Kita diperintahkan supaya mengguna dan membahagikan masa bagi empat tujuan
[4];

1. Untuk agama iaitu melakukan ketaatan kepada Allah merangkumi yang wajib/fardhu dan yang sunat-sunat.

2. Untuk mencari rezki yang halal bagi menyara diri dan keluarga.

مَنْ أَمْسَى كَالاً مِنْ عَمَلِ يَدِهِ أَمْسَى مَغْفُوْرًا لَهُ

"Siapa yang berpetang dalam keadaan penat kerana bekerja/berusaha dengan tangan sendiri maka ia berpetang dalam keadaan dikurniakan keampunan baginya"

(Riwayat Imam at-Thabrani dari Ibnu ‘Abbas r.a.)
[5]

3. Untuk berkhidmat kepada manusia dengan Melakukan perkara-perkara yang mendatangkan manfaat dan faedah bagi mereka.

Sabda Nabi(s.a.w);

مَنْ مَشِيَ فِيْ حَاجَةِ أَخِيْهِ كَانَ كَمَنِ اْعتَكَفَ فِيْ مَسْجِدِيْ هَذَا شَهْرًا

“Sesiapa yang berjalan(untuk keluar) memenuhi hajat saudaranya ia seolah-olah beriktikaf di masjidKu ini(iaitu masjid Nabawi) selama sebulan”.

4. Untuk kerehatan badan.

Sabda Nabi(s.a.w);

فَإِنَّ لِبَدَنِكَ عَلَيْكَ حَقًّا

"Sesungguhnya badan kamu mempunyai hak ke atas kamu".
[6]

Syeikh Tantawi al-Jauhari berpesan kepada kita :

“Apabila munculnya siang maka buatlah penyusunan terhadap kerja-kerja yang akan kamu lakukan pada hari itu mengikut masanya dan jangan melakukan sesuatu kerja bukan pada masanya. Ikutilah perancangan kamu yang awal dan jadikan riadhah/bermain pada masanya yang khusus.

Ambillah contoh/tauladan daripada Nabi kita(s.a.w) dimana baginda membahagikan masanya kepada beberapa bahagian :

-Satu bahagian untuk ibadah
-Satu bahagian untuk manusia iaitu mengajar mereka...
-Satu bahagian untuk diri baginda sendiri....."

(Syeikh Tantawi Jauhari;kitab "ميزان الجواهير"
[7])

[1] Al-Jami’ as-Shaghir, Imam as-Suyuti, hadis no. 1210. Menurut Imam as-Suyuti, hadis ini adalah hasan.

[2] Riyadhus Salihin, Imam an-Nawawi, bab al-Khauf. Menurut Imam at-Tirmizi, hadis ini adalah hasan.

[3] Khuluqul Muslim, Syeikh Muhammad al-Ghazali, hlm. 231.
[4] “حديث الثلاثاء”,Imam Hassan al Banna,m.s 449.
[5] Menurut Imam as-Suyuti; hadis ini darjatnya adalah dhaif. (al-Jami’ as-Shaghir, hadis no. 8532)
[6] Dalam riwayat Imam Ahmad, Bukhari, Muslim dan an-Nasai, lafaznya ialah;

فإن لجسدك عليك حقا

(al-Jami’ as-Shaghir, Imam as-Suyuti, hadis no. 4195)

[7] Mizaanul Jawahir : muka surat 62.

Tuesday, November 07, 2006

JIHAD ISLAMI :
PRINSIP PEMULIHAN IZZAH UMMAH.

Realiti ummah dapat dilihat secara jelas bagaimana mereka sedang dibuli dan didera oleh musuh – musuh Islam samada di peringkat internasional mahupun nasional.

Mereka dipaksa menjalani kehidupan dalam satu system yang sangat asing dari Manhaj Islamiyyah , malah lebih malang apabila minda mereka diracuni dengan pelbagai ideology ciptaan manusia sehingga ianya dianut dan ditaati mengatasi agama mereka sendiri.

Seluruh anggota ummah ini kaku dan lesu dibius oleh musuh – musuh Islam sehingga hilang kepekaan dan keaktifan bertindak biarpun sedang berhadapan dengan gejala riddah yang sangat mencabar maruah ummah.

Agama diperkosa , nilai akhlak Islami dibelasah secukupnya dan maruah dinodai tanpa simpati . Segalanya berlaku di hadapan mata ummat Islam dewasa kini , tetapi tiada apa yang boleh dilakukan oleh mereka , mereka bagaikan dipasung .

Paling menyedihkan , terdapat sebahagian ummat Islam yang menjadi tali barut musuh dan agent yang menikam Islam dari belakang. Jumlah mereka tidak sedikit bahkan hampir sahaja mereka menguasai keadaan .

Fenomena ini adalah implikasi mudah dari sikap ummah yang meninggalkan Jihad Islami sejak sekian lama .

Akibat Meninggalkan Jihad .

Dari Abi Bakr rha. telah berkata bahawa Rasulullah saw bersabda:
[1]

مَا تَرَكَ قَوْمٌ الجِهَادَ إِلاَّ عَمَّهُمُ اللهُ بِالْعَذَابِ .

Tidaklah sesuatu kaum yang meninggalkan jihad melainkan Allah menimpakan azab ( kehinaan ) ke atas mereka seluruhnya.

( Riwayat at Tabarani di dalam al – Awsat )

Firman Allah swt :

Wahai orang-orang Yang beriman! mengapa kamu, apabila dikatakan kepada kamu: "Pergilah beramai-ramai untuk berperang pada jalan Allah", kamu merasa keberatan (dan suka tinggal menikmati kesenangan) di tempat (masing-masing)? Adakah kamu lebih suka Dengan kehidupan dunia daripada akhirat? (Kesukaan kamu itu salah) kerana kesenangan hidup di dunia ini hanya sedikit jua berbanding Dengan (kesenangan hidup) di akhirat kelak.

Jika kamu tidak pergi beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah - membela ugamanya), Allah akan menyeksa kamu Dengan azab seksa Yang tidak terperi sakitnya dan ia akan menggantikan kamu Dengan kaum Yang lain, dan kamu tidak akan dapat mendatangkan bahaya sedikitpun kepadaNya. dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

( Surah at taubah : Ayat 38 – 39 )

Dari Abi Hurairah Rha. bahawa Rasulullah saw. bersabda :
[2]

مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَغْزُ وَ لَمْ يَحْدَثْ بِهِ نَفْسه مَاتَ عَلىَ شُعْبَةٍ مِنَ النِّفَاقِ .

Sesiapa yang mati sedang ia tidak pernah berperang ( berjuang ) dan tidak pernah bercita – cita untuk berjuang , mati ia adalah di atas satu cabang dari cabang Nifaq ( munafiq ) .

( Riwayat : Imam Muslim , Abu Daud dan an – Nasa’I )

Muslimin dan Muslimat sekelian :

Pastinya mereka yang meninggalkan jihad sangat dicela oleh syara’ justeru mereka ini lemah jiwanya dan lumpuh sanubarinya , biarpun musuh sedang membantai mereka. Mereka hanya mampu mengeluh .

Apakah Pengertian Jihad .

Syaikhuna Dr. Said Ramadhan al Buti menegaskan
[3] : Jihad ialah usaha yang bersungguh – sungguh untuk menegakkan kalimah Allah , mendirikan masyarakat Islam dan mendirikan Negara Islam yang sah .

Justeru itu , mereka yang berjihad mempunyai kedudukan yang jauh lebih mulia daripada mereka yang “duduk bersahaja” dan enggan berjihad. Firman Allah swt :

Tidaklah sama keadaan orang-orang Yang duduk (tidak turut berperang) dari kalangan orang-orang Yang beriman - selain daripada orang-orang Yang ada keuzuran - Dengan orang-orang Yang berjihad (berjuang) pada jalan Allah (untuk membela Islam) Dengan harta dan jiwanya. Allah melebihkan orang-orang Yang berjuang Dengan harta benda dan jiwa mereka atas orang-orang Yang tinggal duduk (tidak turut berperang kerana uzur) Dengan kelebihan satu darjat. dan tiap-tiap satu (dari dua golongan itu)

Allah menjanjikan Dengan balasan Yang baik (Syurga), dan Allah melebihkan orang-orang Yang berjuang atas orang-orang Yang tinggal duduk (tidak turut berperang dan tidak ada sesuatu uzur) Dengan pahala Yang amat besar.

( Surah an – Nisa’ : Ayat 95 )

Kenapa Mesti Jihad .

Syeikhul Islam Imam Ibnu Taimiyyah menyebut bahawa : Jihad adalah lebih mulia daripada Haji Sunat , Umrah Sunat , Solat Sunat dan Puasa Sunat . Ini berasaskan Sabda Rasulullah saw :
[4]

رَأْسُ اْلأَمْرِ الإسلامُ وَ عَمُوْدُهُ الصَّلاَةُ وَ ذَرْوَةُ سَناَمِهِ الْجِهَادُ

Asas semua perkara ialah Islam dan tiangnya adalah solat sementara kemuncaknya adalah jihad .

( Riwayat at Tarmizi )

Kemuliaan ummah mesti diperjuangkan , malah ummah mesti dibebaskan dari semua belenggu yang merantai mereka selama ini .

Ummah mesti bangkit berhadapan dengan ancaman Kuffar Musyrikin yang senantiasa mengintai peluang untuk menguasai ummat Islam dan tanahairnya , demikian juga menghalang tipu helah golongan munafiqin yang sering menikam Islam dari belakang .

Kebangkitan ummah itu mestilah dengan ruh Jihad Islami , tidak dengan semangat nasionalis mahu pun mana – mana ideology yang asing dari manhaj an - nabawiyyah .

Termasuklah membebaskan diri dari pengaruh nafsu syahwah dan syaithan iblis yang tidak pernah leka menanti peluang guna menewaskan seorang muslim .

Ibnu Qayyim rhm. Menegaskan Jihad Islami sememangnya dilaksanakan dalam beberapa kategori atau lapangan :
[5]

· Jihad an – Nafs ( Jihad lawan Nafsu )
· Jihad asy – syaithan ( Jihad menentang helah syaithan )
· Jihad al – kuffar ( Jihad menentang kuffar musyrikin )
· Jihad al – Munafiqin ( Jihad menghadapi kelicikan munafiqin )

Yahudi hanya Memahami Bahasa Jihad .

Apatah lagi , kuffar yang yang dihadapi itu adalah Yahudi yang tidak pernah memahami bahasa perdamaian atau gencatan senjata . Jauh sekali untuk memahami erti persahabatan dan setia kawan .

Yahudi adalah musuh tradisi ummat Islam yang sangat tinggi tahap permusuhan dan dendam kesumat mereka terhadap Islam .

Firman Allah swt :

Demi Sesungguhnya Engkau (Wahai Muhammad) akan dapati manusia Yang keras sekali permusuhannya kepada orang-orang Yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik.

( Surah al Maaidah : Ayat 82 )

Yahudi hanya mampu dihalau keluar dari Palestin mahupun selatan Lubnan dengan Jihad . Inilah bahasa paling lunak buat mereka.

Jihad memberi Pulangan Lumayan .

Firman Allah swt :

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang Yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka Dengan (balasan) Bahawa mereka akan beroleh syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada Yang membunuh dan terbunuh. (balasan syurga Yang demikian ialah) sebagai janji Yang benar Yang ditetapkan oleh Allah di Dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran;

dan siapakah lagi Yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? oleh itu, bergembiralah Dengan jualan Yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan Yang besar.

( Surah at – Taubah : Ayat 111 )

Ayat di atas menjanjikan syurga dan kemenangan yang agong buat ummat yang berjihad . Demikian juga ayat 10 hingga ayat 12 dari surah as – shof , turut menjanjikan peruntuk lumayan buat mereka yang berjihad .

Wahai orang-orang Yang beriman! mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan Yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa Yang tidak terperi sakitnya?

Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan RasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah Dengan harta benda dan diri kamu; Yang demikian itulah Yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat Yang sebenarnya). (dengan itu)

Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu ke syurga Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal Yang baik Dalam syurga " Adn ". itulah kemenangan Yang besar.

( Surah as – Shoff : Ayat 10 – 12 )

Ayat ini memperuntukan 4 pulangan lumayan buat mereka yang beriman dan berjihad fi Sabilillah :

Pembebasan dari azab Neraka .
Keampunan dari segala dosa
Jaminan Syurga
Kemenangan Agong .


[1] Majma’ az Zawaai’d . Jilid 5 / Muka surat 284 . dan disebut dalam Targhib wa Tarhib , Jilid 2 / muka surat 217 : hadis ini diriwayatkan oleh at Tabarani dengan sanad Hasan .
[2] Targhib wa Tarhib . Jilid 2 / muka surat 217 . No 2155 .
[3] Dr. Said Ramadhan al Buti di dalam Fiqhus Siirah . Darul Fikri , Beirut 1992 hal. 60
[4] Riwayat Imam at Tarmizi , al - Jami’us Sohih . Cetakan Bab al Halabi Qaherah 1975 . Hal . 12
[5] Sila rujuk Ibnu Qayyim di dalam Zaadul Maa’d fi Hadyil Khairat . Cetakan Muassasatur Risalah . Beirut 1996 . Hal 9 – 10 .

Friday, November 03, 2006

TAQWA
JATI DIRI SEORANG PEJUANG

Wahai orang – orang yang beriman , diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana ianya diwajibkan ke atas orang – orang sebelum kamu , semoga kamu bertaqwa ( kepada Allah swt. )

( Surah Al Baqarah : Ayat 183 )

Saudara Muslimin dan Muslimat yang dihormati sekelian.

Ayat ini menjadi tema yang perlu difahami dan dihayati tatkala memasuki gerbang University of Ramadhan. Ianya merupakan satu penegasan Ilahi , bukan sahaja terhadap hukum berpuasa di bulan Ramadhan tetapi juga merupakan satu penegasan terhadap ‘kesan langsung’ dari ibadah puasa yang dilaksanakan.

Ayat ini tidak sahaja menjadi dalil wajibnya ibadah puasa dengan perkataan كُتِبَ yang bermaksud فُرِضَ , tetapi turut melampirkan objektif utama yang semestinya dicapai setelah melalui proses ibadah puasa . Objektif tersebut ialah at - Taqwa dengan kalimahلعلكم تتقون .

Professor Doktor Wahbah Az Zuhaili ketika menafsirkan ayat di atas menyebut bahawa Ibadah puasa melahirkan ketaqwaan kepada Allah swt. melalui beberapa faktor :
[1]

Puasa mendidik jiwa untuk takut kepada Allah swt. dalam keadaan sembunyi atau terbuka . Lantaran tiada siapa yang memantau atau memerhati orang yang berpuasa melainkan Allah swt. ( Seseorang boleh makan lalu berpura – pura lapar dihadapan manusia tetapi tidak dihadapan Allah swt. Justeru Allah swt adalah Tuhan yang Maha Mengetahui .)

Mengekang keterlanjuran syahwah dan meringankan pengaruh serta penguasaannya. ( lantaran puasa melemahkan gelora nafsu .)

Mencetus naluri yang peka ( sensitive ) dan bersifat belas simpati terhadap insan yang lain . ( Lapar sewaktu berpuasa adalah mengingatkan kita kepada mereka yang miskin dan tidak bernasib baik )

Ibadah puasa memahamkan kita pengertian persamaan kedudukan taraf orang – orang kaya dan miskin .( di sisi Allah swt.)

Meletakkan kehidupan Insan dan pengurusannya di atas system ( yang benar dan menepati fitrah ) dan mendisiplinkannya.

Memulihkan struktur dalaman tubuh , menguatkan kesihatan dan membebaskan jasad dari sebarang unsur yang memudharatkan jasad .

Definisi Taqwa.

Kalimah ‘Taqwa’ asal maknanya adalah mengambil tindakan penjagaan dan memelihara dari sesuatu yang mengganggu dan memudaratkan.

Menurut Syara’, ‘Taqwa’ bererti : “Menjaga dan memelihara diri dari siksa dan murka Allah Ta’ala dengan jalan melaksanakan perintah-perintahNya, taat kepadaNya dan menjauhi larangan-laranganNya serta menjauhi perbuatan maksiat”.
[2]

Rasulullah s.a.w. pernah menjelaskan hakikat taqwa dengan sabda baginda :

أَنْ يُطَاَع فَلا يُعْصَى وَ أَنْ يُذْكَرَ فَلا يُنْسَى وَ أَنْ يُشْكَرَ فَلا يُكْفَرَ

“Mentaati Allah dan tidak mengingkari perintahNya, sentiasa mengingati Allah dan tidak melupainya, bersyukur kepadaNya dan tidak mengkufuri nikmatNya”.

( Riwayat Imam Bukhari dari Abdullah bin Abbas rha. )
[3]

Saidina Umar r.a. pernah bertanya kepada seorang sahabat yang lain bernama Ubai bin Ka'ab r.a. makna taqwa. Lalu Ubai bertanya kepada Umar : “Adakah engkau pernah melalui satu jalan yang berduri ? Jawab Umar: “Ya”. Tanya Ubai lagi: “Apakah yang kamu lakukan untuk melalui jalan tersebut?”.

Jawab Umar : “Aku melangkah dengan waspada dan berhati-hati”. Balas Ubai : “Itulah yang dikatakan taqwa”.
[4]

Menurut Ibnu Abbas r.a. : “Al-Muttaqin (yakni orang-orang bertaqwa) ialah orang-orang beriman yang memelihara diri mereka dari mensyirikkan Allah dan beramal menta’atiNya”.[5]

Menurut Hasan al-Basri : “Orang-orang bertaqwa ialah orang-orang yang memelihara diri dari melakukan perkara yang diharamkan Allah dan mengerjakan apa yang difardhukan Allah ke atas mereka”.[6]

Berkata Abu Yazid al-Bustami : “Orang bertaqwa ialah seorang yang apabila bercakap, ia bercakap kerana Allah dan apabila ia beramal, ia beramal kerana Allah”.[7]

Martabat Taqwa .

Menurut Al-‘Allamah Mustafa al-Khairi al-Manshuri, taqwa ini mempunyai tiga martabat;[8]

Martabat pertama : Membebaskan diri dari kekufuran .

Inilah yang diisyaratkan oleh Allah dengan “Kalimat at-Taqwa” dalam firmanNya :

“…lalu Allah menurunkan ketenangan kepada Rasul-Nya, dan kepada orang-orang mu'min dan Allah mewajibkan kepada mereka kalimat taqwa …”.

( Surah Al-Fath . Ayat : 26 )

Maksud kalimah at-Taqwa dalam ayat di atas ialah kalimah : “لا إله إلا الله محمد رسول الله” atau dua kalimah syahadah. Kalimah ini merupakan kalimah iman yang menjadi asas atau punca kepada taqwa.
[9]

Martabat kedua : menjauhkan diri dari segala perkara yang membawa kepada dosa.

Martabat ketiga : Membersihkan batin (hati) dari segala yang menyibukkan atau melalaikan diri dari Allah swt.

Martabat yang ketiga inilah yang dimaksudkan oleh firman Allah;

“ Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya dan janganlah kamu mati melainkan kamu menyerah diri ( kepada Allah swt ).”

( Surah Ali Imran. Ayat : 102 )

Muslim yang Berjuang dan Bertaqwa .

Merentasi era peradaban modern yang menyaksikan keruntuhan akhlak , moral dan aqidah ummah kini di paras bahaya , memerlukan kuasa taqwa yang tinggi untuk kembali membina struktur asas ummat Islam yang kian runtuh .

Taqwa adalah formula tepat untuk memproses penawar bagi memulihkan kecederaan iman yang sangat parah dewasa kini, khasnya dikalangan mereka yang mengaku muslim .

Kecederaan teruk di bahagian iman inilah yang meletakkan ummat Islam turut terjebak dalam kancah perlecehan akhlak , moral dan aqidah.

Saksikanlah , bagaimana dunia kini amnya dan Negara kita khasnya dilanda kehancuran peradaban Insaniyyah , sehingga hilang peri kemanusiaan sebaliknya peri kebinatangan menguasai minda sebahagian besar ummat manusia .

Menyedari reality dunia dan ummah hari ini , marilah kita mengambil kesempatan daripada ibadah puasa yang dijalani sebulan di bulan Ramadhan untuk membina syakhsiyyah muslim yang berjuang dan bertaqwa dengan mendidik jiwa , minda dan seluruh pancaindera agar tunduk dan patuh kepada Allah swt. serta siap untuk menjunjung tinggi segala tanggungjawab mempertahan dan memperjuangkan Islam di persada alam ini .

Kitalah selayaknya memikul tanggungjawab sebagai pejuang untuk menyelamatkan diri , dunia dan ummah dari bahana syahwah yang menyimpang jauh dari Manhaj Ilahi .

Pejuang yang dilengkapi sifat taqwa yang mantap sebagai alat keselamatan dan asas kekuatan diri demi memenangi pertembungan antara iman dan kufur , hak dan bhatil serta islam dan jahiliyyah .

Kurniaan Allah kepada Pejuang yang Bertaqwa

1. Pejuang yang bertaqwa akan mendapat kejayaan dunia dan akhirat

Pejuang bertaqwa akan dikurniakan kejayaan, kebahagiaan dan kemenangan oleh Allah di dunia ini dan juga di akhirat nanti.

“….maka bertaqwalah kepada Allah hai orang-orang berakal, agar kamu beroleh kejayaan”.

( Surah Al – Maidah. Ayat : 100 )

“Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa mendapat kemenangan”.

( Surah An-Naba’: Ayat 31 )

Kejayaan yang dimaksudkan itu ialah kehidupan mereka akan dilimpahi berkat oleh Allah dan terbukalah pintu rezki seluas-luasnya kepada mereka serta terhasillah kepada mereka segala sebab yang membawa kebahagiaan dan ketenteraman hidup biarpun kehidupannya sebagai seorang pejuang sering dihalang dan diganggu gugat oleh musuh – musuh Allah swt.

Renungkanlah firman Allah ini :

“Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertaqwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya”.

( Surah Al-A’raf : Ayat 96 )

Menurut para mufassirin , yang dimaksudkan dengan keberkatan dari langit ialah turunnya hujan dan keberkatan dari bumi pula ialah tumbuhnya tanam-tanaman dan buah-buahan.

Termasuklah keberkatan tersebut segala macam nikmat dan rezki, begitu pula segala perkara yang menyebabkan wujudnya kesejahteraan dan keamanan di atas bumi . Adalah menjadi dasar yang diakui oleh al-Quran bahawa adanya keimanan yang sejati dan agama yang benar akan menyebabkan pula wujudnya kebahagiaan di dunia. Kebahagiaan di dunia itulah yang dinikmati oleh orang-orang yang mahu beriman dan bertaqwa kepada Allah.
[10]

Kemuncak kejayaan dan kebahagiaan bagi orang-orang bertaqwa ialah di akhirat iaitu mereka akan dikurniakan kenikmatan syurga oleh Allah. Bahkan syurga itu sendiri sememangnya disediakan Allah untuk mereka yang bertaqwa sebagaimana firmanNya:

“Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertaqwa”.

( Surah Aali Imran : Ayat 133 )

“Dan sekiranya Ahli Kitab beriman dan bertaqwa, tentulah Kami tutup (hapus) kesalahan-kesalahan mereka dan tentulah Kami masukkan mereka ke dalam surga yang penuh keni`matan”.

( Surah al-Maidah: Ayat 65 )

2. Pejuang yang bertaqwa dihapuskan kesalahan dan diampunkan dosa oleh Allah

Antara kurniaan Allah kepada orang-orang bertaqwa ialah pengampunan dosa. Kesalahan-kesalahan mereka akan dihapuskan oleh Allah dan dosa-dosa mereka akan diampunkanNya.

Ini adalah janji Allah yang termaktub di dalam al-Quran sebagaimana firmanNya:

“Hai orang-orang yang beriman, jika kamu bertaqwa kepada Allah, niscaya Dia akan memberikan kepadamu furqaan dan menghapuskan segala kesalahan-kesalahanmu dan mengampuni (dosa-dosa) mu. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar”.

(Surah al-Anfal: Ayat 29 )

“Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar, nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa menta`ati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar”.

( Surah Al-Ahzab: Ayat 71 )

Menurut Imam An-Nasafi : Kesalahan-kesalahan (السيئات) yang dihapuskan Allah dari orang-orang bertaqwa itu ialah dosa-dosa kecil mereka (الصغائر), dan adapun pengampunan yang Ia kurniakan kepada mereka ialah ke atas dosa-dosa besar (الكبائر).
[11]

Berkata Imam asy-Syaukani : “‘Allah menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu’ maksudnya ialah Ia menutup kesalahan-kesalahan kamu sehingga tidak kelihatan (kepada orang lain) dan Ia mengampunkan dosa-dosa yang kamu lakukan.

Ada pendapat yang mengatakan bahawa apa yang dimaksudkan dengan ‘kesalahan-kesalahan’ (السيئات) ialah dosa-dosa kecil dan yang dimaksudkan dengan ‘dosa-dosa’ (الذنوب) ialah dosa-dosa besar.

Menurut Imam Ibnu Kathir; “Allah berjanji kepada mereka (yakni orang-orang bertaqwa) bahawa ia akan mengislahkan amalan-amalan mereka (yakni memberi taufik kepada mereka untuk melakukan amal-amal soleh) dan Ia akan mengampunkan dosa-dosa mereka yang lalu dan adapun dosa yang dilakukan oleh mereka pada masa hadapan, Ia akan mengilhamkan kepada mereka taubat”.
[12]

Muslimin dan Muslimat yang dihormati sekelian.

3. Pejuang yang bertaqwa sentiasa akan mendapat hidayah dan petunjuk dari Allah

Orang-orang bertaqwa akan senantiasa dikurniakan hidayah dan petunjuk oleh Allah. Mereka senantiasa berada di atas jalan yang benar dan terhindar dari kesesatan atau membuat pilihan yang salah dalam urusan hidup mereka. Firman Allah;

“Wahai orang-orang beriman! Jika kamu bertaqwa kepada Allah, nescaya Ia mengadakan bagi kamu (pertunjuk) yang membezakan antara yang benar dan yang salah…”.

( Surah Al-Anfal: Ayat 29 )

“Hai orang-orang yang beriman (kepada para rasul), bertaqwalah kepada Allah dan berimanlah kepada Rasul-Nya, niscaya Allah memberikan rahmat-Nya kepadamu dua bagian, dan menjadikan untukmu cahaya (yakni hidayah dan pertunjuk) yang dengan cahaya itu kamu dapat berjalan dan Dia mengampuni kamu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”.

( Surah Al-Hadid: Ayat 28 )

Kata Imam Ibnu Kathir; “Orang yang bertaqwa kepada Allah dengan melaksanakan arahan-arahanNya dan meninggalkan tegahan-tegahanNya, ia akan diberi taufik (pertunjuk) oleh Allah untuk mengenal yang hak dari yang batil.

Inilah yang menjadi punca ia beroleh kemenangan, keselamatan dan jalan keluar (yakni jalan penyelesaian) dalam urusan-urusan duniawinya serta menjadi punca kebahagiaannya di akhirat, jua punca pelupusan segala dosa-dosanya dan punca ia beroleh pahala yang besar dari Allah”.
[13]

Kitab al-Quran yang diturunkan Allah hanya orang-orang bertaqwa sahaja yang dapat mengambil petunjuk darinya. Ini kerana hanya mereka sahaja yang menyedari betapa tingginya nilai al-Quran dan bagaimana untuk mengambil manfaat dari ajaran dan hukum-hakamnya.[14]

“Kitab (Al Qur'an) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertaqwa”.

( Surah al-Baqarah: Ayat 2 )

“(Al Qur'an) ini adalah penerangan bagi seluruh manusia, dan petunjuk serta pelajaran bagi orang-orang yang bertaqwa”.

( Surah Aali Imran: Ayat 138 )

Muslimin dan Muslimat yang dihormati sekelian.

4. Pejuang yang bertaqwa akan sentiasa dibantu dan diberi pertolongan oleh Allah

Orang-orang bertaqwa adalah kekasih Allah. Allah Ta’ala sentiasa bersama dengan mereka; membimbing, menjaga, memelihara dan membantu mereka.

“Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertaqwa”.

( Surah At-Taubah : Ayat 4)

“…dan ketahuilah bahwasanya Allah bersama orang-orang yang bertaqwa”.

( Surah At-Taubah : Ayat 36 )

Orang yang menjadi kekasih Allah, ia tidak akan diabaikan Allah. Apabila ia berada dalam kesusahan atau kesempitan, Allah akan mengurniakan pertolongan kepadanya dan membuka jalan penyelesaian yang terbaik bagi masalah yang dihadapinya.

Bahkan orang-orang bertaqwa dikurniakan rezki oleh Allah dari jalan-jalan yang tidak disangkanya.

“Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan segala suruhanNya dan meninggalkan segala laranganNya) niscaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya). Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan) nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu”.

( Surah Ath-Thalaq: Ayat 2-3 )

“Ingatlah, sesungguhnya wali-wali Allah itu, tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati. (Yaitu) orang-orang yang beriman dan mereka selalu bertaqwa”.

( Surah Yunus : Ayat 62-63 )

Kata Ibnu Abbas; “Orang yang bertaqwa kepada Allah, Allah akan menyelamatkannya dari segala bala dan kesusahan dunia dan akhirat”.

Menurut Abu ‘Aliyah; “Orang yang bertaqwa , Allah akan bukakan untuknya jalan keluar (yakni jalan penyelesaian) bagi segala macam kepayahan/kesusahan yang dihadapinya”.
[15]

Apabila berhadapan dengan musuh, orang-orang bertaqwa akan sentiasa dinaungi dan dijaga oleh Allah sehingga perancangan jahat dan tipu-daya musuh-musuh mereka tidak akan mampu memudaratkan mereka sedikitpun.

“Jika kamu bersabar dan bertakwa, niscaya tipu daya mereka sedikitpun tidak mendatangkan kemudharatan kepadamu. Sesungguhnya Allah mengetahui segala apa yang mereka kerjakan”.

( Surah Aali Imran: Ayat 120 )

[1] تفسير المنير : الأستاذ الدكتور وهبة الزحيلي . رئيس قسم الفقه الإسلامي و مذاهبة في جامعة دمشق . الجزء الثاني \ ص 130 \ طبعة دار الفكر دمشق .
[2] Mempertajam Mata Hati, Ibnu Athoillah As-Sakandari (Penggubah; Abu Jihaduddin Rifqi Al-Hanif), hlm. 76.
[3] Lihat hadis ini dalam Tafsir al-Qurthubi : ayat 102, surah Ali Imran dan kitab Raudhatul Muttaqin , Syarah kitab Riyadhus Salihin , jilid. 1, bab at-Takwa.
[4] Tafsir al-Qurthubi : ayat 2 , surah al-Baqarah .
[5] Tafsir Ibnu Kathir (ayat 2, surah al-Baqarah).
[6] Tafsir Ibnu Kathir (ayat 2, surah al-Baqarah).
[7] Tafsir al-Qurthubi (ayat 2, surah al-Baqarah).
[8] Al-Muqthathaf min ‘Uyun at-Tafasir, karangan al-Allamah Mustafa al-Khairi, hal. 27.
[9] Lihat tafsir al-Jalalain.
[10] Tafsir ‘Abrul Athir, Ahmad Sonhadji Mohamad, juz 9, hlm. 29-30.
[11] Tafsir an-Nasafi, Imam Abi al-Barakat Abdullah bin Ahmad an-Nasafi (surah al-Anfal, ayat 29).
[12] Tafsir Ibnu Kathir (Surah al-Ahzab, ayat 70)
[13] Tafsir Ibnu Kathir (surah al-Anfal, ayat 29)
[14] Al-Muqtathaf min ‘Uyun at-Tafasir (surah al-Baqarah, ayat 2)
[15] Radhatul Muttaqiin (Syarah Riyadhus Salihin), jil 1, bab at-Takwa, hal. 113.