tag:blogger.com,1999:blog-11446410.post7680844657954902724..comments2023-11-05T19:43:09.442+08:00Comments on EPISODE SEBUAH <br>PERJUANGAN: Nasrudin bin Hassan at Tantawihttp://www.blogger.com/profile/02661883654262065126noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-11446410.post-51673633166279711552008-01-19T23:51:00.000+08:002008-01-19T23:51:00.000+08:00Alfadhil Ustaz..Sekadar satu tazkirah buat sesama ...Alfadhil Ustaz..<BR/><BR/>Sekadar satu tazkirah buat sesama kita, rujukan Ustaz, iaitu Soleh Fauzan tersebut, bukan beraqidah Ahli Sunnah WAljamaah Asyairah, malah menyesatkan Imam Ibnu Hajar Al-Asaqalani dalam urusan aqidah. Jadi secara automatik rujukan tersebut gugur autentiknya dan tidak boleh dipakai. Adalah lebih selamat rujuklah kitab2 muktamad Aqidah Ahlissunnah Waljamaah seperti Syarh Jauharah Tauhid oleh Imam Baijuri dsb. Wallahu A'lamAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-11446410.post-26725664905445193292008-01-16T10:37:00.000+08:002008-01-16T10:37:00.000+08:00Mengelak daripada terjebak dalam penyimpangan aqid...Mengelak daripada terjebak dalam penyimpangan aqidah ;<BR/><BR/>Bagaimana ?<BR/><BR/>Saya fikir antara perkara yg perlu ditegaskan di sini adalah aspek sumber kepada aqidah itu sendiri. Maksudnya, seperti pendirian yg diambil oleh Imam Syafie, Imam al Ghazali, Syeikh Taqiyuddin, yg membatasi dalil aqidah (dalil naqli)hanya dalil-dalil yg qotie sahaja.<BR/><BR/>Jadi, dalil-dalil yg tdk dpt dipastikan maknanya @ menimbulkan pelbagai interpretasi spt dalil dzon, awal-awal lagi telah ditutup.<BR/><BR/>Dengan demikian, penyimpangan aqidah dpt dielakkan. Waallahualam.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-11446410.post-65331423536813691402008-01-12T07:20:00.000+08:002008-01-12T07:20:00.000+08:00Assalamualaikum,Menemui Ustaz al-Fadhil Nasaruddin...Assalamualaikum,<BR/><BR/>Menemui Ustaz al-Fadhil Nasaruddin Tanta semoga dirahmati Allah swt. Terima kasih di atas 2 artikel berkenaan Akidah yang menarik. Semoga Allah swt menganugerahkan kita akidah yang murni, Insya Allah.<BR/><BR/>Cuma di kesempatan ini saya sekadar ingin mengambil perhatian Ustaz berkenaan kesinambungan 2 artikel tersebut. Dalam artikel pertama Ustaz mengemukakan kenyataan yang menunjukkan dorongan dan kelebihan menggunakan akal dalam mengenal Allah swt.<BR/>Artikel kedua pula Ustaz petik pandangan sarjana yang menyatakan sesat dan tercelanya pihak yang memahami akidah dengan menggunakan akal dan mantiq. <BR/><BR/>Dalam artikel pertama Ustaz memetik ayat2 Allah swt yang mendorong manusia menggunakan akal untuk mengenal Allah swt. Manakala dalam artikel kedua pulak Ustaz petik kenyataan manusia yang mengutuk penggunaan akal.<BR/><BR/>Saya lihat perkara ini tidak berkesinambungan. Pandangan saya yang masih belajar ini melihat perkara akidah sewajarnya perlu ditonjolkan dalam bentuk yang seimbang dan berkesinambungan agar ia dapat menyerlahkan kesederhanaan dan keindahan Islam. Jika kita mengambil pandangan secara tidak seimbang dibimbangi akan menimbulkan salah faham di kalangan anggota masyarakat dalam memahami agama.<BR/><BR/>Sekadar mengingatkan diri saya dan juga Ustaz pemindahan dari suatu buku tanpa penelitian dan pertimbangan berdasarkan Al-Qur'an dan al-Sunnah yang sahih boleh juga menjadi satu bentuk taqlid di zaman mutakhir ini. <BR/><BR/>Itu saja pandangan saya yang serba kekurangan ini. Semoga kita diberkati Allah swt dan tidak tergolong dalam golongan yang rugi. Dengan kita berpesan dengan kebenaran dan kesabaran.<BR/><BR/>Jika saya salah, keampunan saya pohon dari Allah swt. Jika Ustaz melihat ada sedikit kebenaran pada pandangan tersebut maka, alhamdulillah moga dapat dimenafaati. <BR/><BR/>Akh fillah<BR/>Peminat Ustaz DinAnonymousnoreply@blogger.com