" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Sunday, February 05, 2006

ISLAM KIAN TERCABAR
HADHIRLAH WAHAI SAHABATKU PEJUANG !
( Rindu Seorang Pejuang )

Menangis Sayu hati ku ini mengenang Khilafah Islam yang telah runtuh . Puluhan tahun telah cuba dibina kembali oleh ummat Islam , namun ianya belum berjaya ditegakkan.

Ya Rabbi Ya Allah !!

Kegagalan membina kembali Khilafah Islamiyyah ini , menjadikan Islam dan ummatnya bahan belasahan musuh - musuh Allah yang durjana. Satu persatu ummat Islam dibantai dan dibelasah , malang ummat Islam bagaikan mengalami 'parkinson' , tidak berupaya pun untuk menepis apatah lagi membalas tindakan mereka dengan satu tindakan yang menjadikan mereka terpaksa akur akan kekuatan ummah ini.

Hanyalah sayup - sayup kedengaran suara lantang dari sejumlah kecil ummat Islam yang bangkit membuat percubaan bagi mengejutkan ummah dari lena mereka yang panjang dan asyik mereka yang alpa . Pun begitu , percubaan tersebut sering gagal , justeru terlalu ramai ummat Islam yang kini sedang 'tidur mati' . Nyata terlalu sukar mengejutkan mereka .

Tambah pilu perasaan ini , apabila saya terkenang sahabat seperjuangan yang pernah baiah bersama untuk turun bergelanggang guna mempertahan dan memperjuangkan Islam di tanahair tercinta ini . Kini sebahagian besarnya , saya tidak tahu di mana mereka berada?

Mereka pernah mengambil skima pentarbiyyahan yang intensif , malah sama - sama aktif sewaktu kami di kampus dulu , oh Tuhan ku ! indahnya kala itu . Kami berpimpinan , sehayun tangan selangkah kaki mendepani segala cabaran . Semangat ukhuwwah antara kami menjadikan segala rintangan dan halangan yang dihadapi mudah dan ringan .

Tapi.......

Dimanalah kalian semua wahai sahabatku !! Ternyata rinduku terhadap kalian semua tidak dapat disembunyikan lagi. Ya Allah ! pertemukanlah kami kembali untuk kami mengatur langkah pahlawan , membulat tekad satria dan menghunus semangat perwira guna memangkas segala kebiadaban musuh banjingan , yang saban hari lancang menghina agamaMu ya Allah !!

Tuhanku......

Apakah harapanku ini akan menjadi kenyataan ? atau tiada lagi kepercayaan terhadap baiah !?

Sahabatku......

Kenapa kalian biarkan saya bersendirian memacu bahtera perjuangan ini tanpa kalian menemani disamping ? bukanlah perjuangan ini asing bagi kalian ! tapi kenapa menjauhkan diri ?

Saya cuba menyemak senarai nuqaba' seluruh negara atas sifat saya sebagai Pengerusi Lajnah Tarbiyyah dan Perkaderan DPP Pusat , saya tidak temui nama - nama kalian semua kecuali seorang dua. Saya juga berkeliaran , meninjau dalam pertemuan agung jamaah ( muktamar ) saban tahun , kalau - kalau dapat saya bertemu guna melepaskan rindu , ternyata saya hampa buat kesekian kalinya .

Sahabat !! dimana sebetulnya kalian berada ? Demi Allah , saya sangat perlukan kalian . Ingatkan ! sewaktu kita bersama dulu , tidur bangun kita di atas pentas perjuangan , laksana Hang Tuah lima bersaudara . Kita tidak pernah berenggang hingga musuh sedikit sukar untuk menggugat jamaah kita. Ingatkan ?

Walaupun itu hanyalah sewaktu kita di dunia kampus , tapi sahabat ! apa alasannya yang menyebabkan kita berpisah kini ? Selayaknya disaat beginilah kita makin erat dan mantap memimpin jamaah dan ummah . Menggalang ganti diri demi melihat Islam tegak di mercunya.

Saya faham ! tuntutan hidup , cabaran persekitaran dan pengaruh keluarga barangkali menjadi antara faktor kita membawa haluan masing - masing .

Tapi sahabatku ..... Saya juga punya keluarga , malah saya juga perlu hidup macam orang lain . Saya juga mempunyai taklif hidup yang sama seperti orang lain . Saya juga perlukan maintainance bulanan yang secukupnya untuk hidup selesa sebagai graduate university . tapi...... ( maafkan saya sahabat , bukan saya bermaksud menidakkan kalian ! )

Kalaulah kita terus bergandingan , melayari bahtera perjuangan di tengah samudera ganas ini , sekurang - kurangnya saya ada tempat untuk mengadu penat , saya ada tempat untuk bercerita , menghiburkan hati yang tertekan .

Apa pun , saya doakan agar sahabat semua bahagia dan succes dalam menjalani dugaan hidup seharian .

Ya Allah Ya Tuhanku ....

Ampunkan diri ini Ya Allah , bukan bermaksud diri ini tidak redha dengan apa yang dilalui bersama perjuangan yang sengit dan getir selama ini . tapi..... saya amat rindukan mereka , Oh Tuhan ku Ya Allah !!

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home