" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Thursday, February 16, 2006

Tidak perlu tunggu ilham,
kabinet baru kekalkan menteri ‘bermasalah’
– Husam
Thu Feb 16, 06 02:14:21 PM
Oleh Wartawan Harakahdaily GUA MUSANG, 16 Feb (Hrkh)

Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi tidak perlu menunggu sehingga mengambil masa begitu lama bagi merombak kabinet, memandangkan menteri yang ‘bermasalah’ masih dikekalkan.

Naib Presiden PAS, Haji Husam Musa berkata, Perdana Menteri tidak perlu menunggu untuk mendapat ilham begitu lama, sekiranya ditengok kepada rombakan kabinet yang dibuat kelmarin.

“Menteri Kerja Raya serta Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri diketahui umum mencetus kontroversi banyak kontroversi sebelum ini, namun mereka masih dikekalkan. Sedangkan keperibadian mereka diperbahas hangat sebelum ini.

“Rakyat menunggu dalam tempoh begitu lama untuk melihat Perdana Menteri menyelesaikan secara telus, namun akhirnya ia tidak ke mana juga. Kalau macam itu tidak payah tunggu masa yang begitu lama untuk membuat rombakan kabinet,” katanya selepas mesyuarat Exco di Tanah Tinggi Lojing, semalam.

Kelmarin Abdullah mengumumkan rombakan kabinet dengan mengekalkan kedudukan Dato’ Seri Rafidah Aziz dan Dato’ Seri S Samy Vellu. Manakala Dato’ Dr Mohd Shafei Salleh digugurkan sebagai Menteri Pengajian Tinggi dan tempatnya diganti Dato’ Mustapa Mohamed.

Menteri Pelancongan, Dato’ Dr Michael Toyad juga digugurkan dan diganti Dato’ Tengku Adnan Tengku Mansor. Dua menteri lagi meletak jawatan iaitu Dato’ Abdul Kadir Sheikh Fadzir (Penerangan) dan Dato’ Adenan Satem (Sumber Asli dan Alam Sekitar).

Husam yang juga anggota Exco kerajaan negeri berkata, beliau turut hairan mengapa Mustapa seorang pemimpin yang dikatakan pakar dalam bidang ekonomi dilantik sebagai Menteri Pengajian Tinggi.

“Bagaimanapun kita berharap dengan pelantikan Mustapa, sekurang-kurangnya Kelantan mendapat sebuah universiti seperti dicanang Umno sebelum ini. Rakyat juga kecewa apabila seorang yang diketahui menyempitkan ruang kebebasan akhbar, Dato’ Zainuddin Maidin dinaik pangkat sebagai menteri penuh.

“Rombakan yang dibuat itu sungguh mengecewakan kerana anggota kabinet masih lagi disaluti pelbagai isu,” katanya. Pendapat itu turut disokong Pengarah Unit Intergrasi Nasional PKR, N Gobalakrishnan.

Beliau berkata, selagi Rafidah, Samy dan Dato’ Seri Dr Lim Keng Yaik masih kekal dalam kabinet, rombakan yang dibuat Perdana Menteri tidak memberi apa-apa makna. Malah katanya, rombakan itu masih membayangi konsep Mahathirisme kerana orang rapat pemimpin terbabit dilantik semula.

“Ini menggambarkan masih berlaku krisis di antara Abdullah dengan Dr Mahathir dan bekas Perdana Menteri itu masih lagi mempunyai pengaruh yang kuat ke atas Abdullah,” tambahnya.Beliau juga percaya pelantikan Zainuddin sebagai Menteri Penerangan akan menyusahkan lagi rakyat terutamanya mereka yang tidak sebulu dengan kerajaan.

Timbalan Pesuruhjaya PAS negeri, Ustaz Mohd Amar Abdullah berkata, tiada apa yang menarik dengan rombakan kabinet kerana menteri bermasalah sebelum ini dan berkhidmat terlalu lama dalam kabinet masih dikekalkan.

Timbalan Presiden Kelab Penyokong Kerajaan Kelantan, Haji Buni Amin Hamzah berkata, pihaknya menyokong tindakan matang diambil Abdul Kadir melepas jawatan sebelum Perdana Menteri mengugurnya.

“Apabila merasakan begitu lama berada dalam kabinet dan tewas dalam pemilihan parti sewajarnya peluang diberi kepada orang lain pula. Namun, tindakan seperti itu tidak diminati ramai pemimpin politik di negara ini,” ujarnya

Tantawi :

Selagi namanya UMNO dan selagi mana UMNO tidak merubah dasar atau prinsip perjuangan mereka , biar pun perubahan kabinet , pindaan perlembagaan dan strategi pendekatan dengan pelbagai slogan dilakukan , UMNO tetap kelihatan tidak berwibawa dan lebih malang terus kekal dalam keadaan tidak memberi apa - apa kesan positif kepada perkembangan Islam di negara ini .

Begitulah UMNO dulu , kini dan selamanya .

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home