" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Tuesday, November 07, 2006

JIHAD ISLAMI :
PRINSIP PEMULIHAN IZZAH UMMAH.

Realiti ummah dapat dilihat secara jelas bagaimana mereka sedang dibuli dan didera oleh musuh – musuh Islam samada di peringkat internasional mahupun nasional.

Mereka dipaksa menjalani kehidupan dalam satu system yang sangat asing dari Manhaj Islamiyyah , malah lebih malang apabila minda mereka diracuni dengan pelbagai ideology ciptaan manusia sehingga ianya dianut dan ditaati mengatasi agama mereka sendiri.

Seluruh anggota ummah ini kaku dan lesu dibius oleh musuh – musuh Islam sehingga hilang kepekaan dan keaktifan bertindak biarpun sedang berhadapan dengan gejala riddah yang sangat mencabar maruah ummah.

Agama diperkosa , nilai akhlak Islami dibelasah secukupnya dan maruah dinodai tanpa simpati . Segalanya berlaku di hadapan mata ummat Islam dewasa kini , tetapi tiada apa yang boleh dilakukan oleh mereka , mereka bagaikan dipasung .

Paling menyedihkan , terdapat sebahagian ummat Islam yang menjadi tali barut musuh dan agent yang menikam Islam dari belakang. Jumlah mereka tidak sedikit bahkan hampir sahaja mereka menguasai keadaan .

Fenomena ini adalah implikasi mudah dari sikap ummah yang meninggalkan Jihad Islami sejak sekian lama .

Akibat Meninggalkan Jihad .

Dari Abi Bakr rha. telah berkata bahawa Rasulullah saw bersabda:
[1]

مَا تَرَكَ قَوْمٌ الجِهَادَ إِلاَّ عَمَّهُمُ اللهُ بِالْعَذَابِ .

Tidaklah sesuatu kaum yang meninggalkan jihad melainkan Allah menimpakan azab ( kehinaan ) ke atas mereka seluruhnya.

( Riwayat at Tabarani di dalam al – Awsat )

Firman Allah swt :

Wahai orang-orang Yang beriman! mengapa kamu, apabila dikatakan kepada kamu: "Pergilah beramai-ramai untuk berperang pada jalan Allah", kamu merasa keberatan (dan suka tinggal menikmati kesenangan) di tempat (masing-masing)? Adakah kamu lebih suka Dengan kehidupan dunia daripada akhirat? (Kesukaan kamu itu salah) kerana kesenangan hidup di dunia ini hanya sedikit jua berbanding Dengan (kesenangan hidup) di akhirat kelak.

Jika kamu tidak pergi beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah - membela ugamanya), Allah akan menyeksa kamu Dengan azab seksa Yang tidak terperi sakitnya dan ia akan menggantikan kamu Dengan kaum Yang lain, dan kamu tidak akan dapat mendatangkan bahaya sedikitpun kepadaNya. dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

( Surah at taubah : Ayat 38 – 39 )

Dari Abi Hurairah Rha. bahawa Rasulullah saw. bersabda :
[2]

مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَغْزُ وَ لَمْ يَحْدَثْ بِهِ نَفْسه مَاتَ عَلىَ شُعْبَةٍ مِنَ النِّفَاقِ .

Sesiapa yang mati sedang ia tidak pernah berperang ( berjuang ) dan tidak pernah bercita – cita untuk berjuang , mati ia adalah di atas satu cabang dari cabang Nifaq ( munafiq ) .

( Riwayat : Imam Muslim , Abu Daud dan an – Nasa’I )

Muslimin dan Muslimat sekelian :

Pastinya mereka yang meninggalkan jihad sangat dicela oleh syara’ justeru mereka ini lemah jiwanya dan lumpuh sanubarinya , biarpun musuh sedang membantai mereka. Mereka hanya mampu mengeluh .

Apakah Pengertian Jihad .

Syaikhuna Dr. Said Ramadhan al Buti menegaskan
[3] : Jihad ialah usaha yang bersungguh – sungguh untuk menegakkan kalimah Allah , mendirikan masyarakat Islam dan mendirikan Negara Islam yang sah .

Justeru itu , mereka yang berjihad mempunyai kedudukan yang jauh lebih mulia daripada mereka yang “duduk bersahaja” dan enggan berjihad. Firman Allah swt :

Tidaklah sama keadaan orang-orang Yang duduk (tidak turut berperang) dari kalangan orang-orang Yang beriman - selain daripada orang-orang Yang ada keuzuran - Dengan orang-orang Yang berjihad (berjuang) pada jalan Allah (untuk membela Islam) Dengan harta dan jiwanya. Allah melebihkan orang-orang Yang berjuang Dengan harta benda dan jiwa mereka atas orang-orang Yang tinggal duduk (tidak turut berperang kerana uzur) Dengan kelebihan satu darjat. dan tiap-tiap satu (dari dua golongan itu)

Allah menjanjikan Dengan balasan Yang baik (Syurga), dan Allah melebihkan orang-orang Yang berjuang atas orang-orang Yang tinggal duduk (tidak turut berperang dan tidak ada sesuatu uzur) Dengan pahala Yang amat besar.

( Surah an – Nisa’ : Ayat 95 )

Kenapa Mesti Jihad .

Syeikhul Islam Imam Ibnu Taimiyyah menyebut bahawa : Jihad adalah lebih mulia daripada Haji Sunat , Umrah Sunat , Solat Sunat dan Puasa Sunat . Ini berasaskan Sabda Rasulullah saw :
[4]

رَأْسُ اْلأَمْرِ الإسلامُ وَ عَمُوْدُهُ الصَّلاَةُ وَ ذَرْوَةُ سَناَمِهِ الْجِهَادُ

Asas semua perkara ialah Islam dan tiangnya adalah solat sementara kemuncaknya adalah jihad .

( Riwayat at Tarmizi )

Kemuliaan ummah mesti diperjuangkan , malah ummah mesti dibebaskan dari semua belenggu yang merantai mereka selama ini .

Ummah mesti bangkit berhadapan dengan ancaman Kuffar Musyrikin yang senantiasa mengintai peluang untuk menguasai ummat Islam dan tanahairnya , demikian juga menghalang tipu helah golongan munafiqin yang sering menikam Islam dari belakang .

Kebangkitan ummah itu mestilah dengan ruh Jihad Islami , tidak dengan semangat nasionalis mahu pun mana – mana ideology yang asing dari manhaj an - nabawiyyah .

Termasuklah membebaskan diri dari pengaruh nafsu syahwah dan syaithan iblis yang tidak pernah leka menanti peluang guna menewaskan seorang muslim .

Ibnu Qayyim rhm. Menegaskan Jihad Islami sememangnya dilaksanakan dalam beberapa kategori atau lapangan :
[5]

· Jihad an – Nafs ( Jihad lawan Nafsu )
· Jihad asy – syaithan ( Jihad menentang helah syaithan )
· Jihad al – kuffar ( Jihad menentang kuffar musyrikin )
· Jihad al – Munafiqin ( Jihad menghadapi kelicikan munafiqin )

Yahudi hanya Memahami Bahasa Jihad .

Apatah lagi , kuffar yang yang dihadapi itu adalah Yahudi yang tidak pernah memahami bahasa perdamaian atau gencatan senjata . Jauh sekali untuk memahami erti persahabatan dan setia kawan .

Yahudi adalah musuh tradisi ummat Islam yang sangat tinggi tahap permusuhan dan dendam kesumat mereka terhadap Islam .

Firman Allah swt :

Demi Sesungguhnya Engkau (Wahai Muhammad) akan dapati manusia Yang keras sekali permusuhannya kepada orang-orang Yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik.

( Surah al Maaidah : Ayat 82 )

Yahudi hanya mampu dihalau keluar dari Palestin mahupun selatan Lubnan dengan Jihad . Inilah bahasa paling lunak buat mereka.

Jihad memberi Pulangan Lumayan .

Firman Allah swt :

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang Yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka Dengan (balasan) Bahawa mereka akan beroleh syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada Yang membunuh dan terbunuh. (balasan syurga Yang demikian ialah) sebagai janji Yang benar Yang ditetapkan oleh Allah di Dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran;

dan siapakah lagi Yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? oleh itu, bergembiralah Dengan jualan Yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan Yang besar.

( Surah at – Taubah : Ayat 111 )

Ayat di atas menjanjikan syurga dan kemenangan yang agong buat ummat yang berjihad . Demikian juga ayat 10 hingga ayat 12 dari surah as – shof , turut menjanjikan peruntuk lumayan buat mereka yang berjihad .

Wahai orang-orang Yang beriman! mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan Yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa Yang tidak terperi sakitnya?

Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan RasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah Dengan harta benda dan diri kamu; Yang demikian itulah Yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat Yang sebenarnya). (dengan itu)

Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu ke syurga Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal Yang baik Dalam syurga " Adn ". itulah kemenangan Yang besar.

( Surah as – Shoff : Ayat 10 – 12 )

Ayat ini memperuntukan 4 pulangan lumayan buat mereka yang beriman dan berjihad fi Sabilillah :

Pembebasan dari azab Neraka .
Keampunan dari segala dosa
Jaminan Syurga
Kemenangan Agong .


[1] Majma’ az Zawaai’d . Jilid 5 / Muka surat 284 . dan disebut dalam Targhib wa Tarhib , Jilid 2 / muka surat 217 : hadis ini diriwayatkan oleh at Tabarani dengan sanad Hasan .
[2] Targhib wa Tarhib . Jilid 2 / muka surat 217 . No 2155 .
[3] Dr. Said Ramadhan al Buti di dalam Fiqhus Siirah . Darul Fikri , Beirut 1992 hal. 60
[4] Riwayat Imam at Tarmizi , al - Jami’us Sohih . Cetakan Bab al Halabi Qaherah 1975 . Hal . 12
[5] Sila rujuk Ibnu Qayyim di dalam Zaadul Maa’d fi Hadyil Khairat . Cetakan Muassasatur Risalah . Beirut 1996 . Hal 9 – 10 .

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

SERUAN HIZBUT TAHRIR KEPADA TENTERA KAUM MUSLIMIN

Oh! The Muslim Soldiers: Is there not a wise person amongst you, who is concerned about the condition of Islam & Muslims, their modesty and honour?

The Jews despatched their Air force to fire bullets on Muslim women in Beit Hanoun that killed and injured them, and attacked the mosques and damaged them, destroyed farms and killed the young ones and elderly alike in their homes…. The Muslim rulers are surveying the damage and counting the dead and the injured. These Muslim rulers are relaxedly watching the brutality of the Jews as they kill the Muslim women with bullets. These Muslim rulers are neither shaken nor are their hearts pounding. Their tongues move only to blame the Muslim women protestors at the killing but these rulers do not blame the Jews who killed the women!

Oh Muslims!
Oh Muslim Soldiers!
Has the time not come that you come out of the bonds of these rulers who have turned you to the humiliation and disgrace, instead of moving you to the battle fields? How the armies of Egypt, Jordon, Syria and Lebanon are camping at the borders of Palestine in silence that resembles the silence of death, and watching with their own eyes the Jews chasing the Muslim women? Egypt shamelessly seeks permission from the Jews to send its border forces to Egypt’s own district of Rafah, only to prevent those in Rafah from helping their brothers who reside in the Palestinian part of Rafah! Whereas these very soldiers should have protected the residents from the brutal and barbaric attacks of the Jews.

Is there not amongst you one who is eager to seek the pleasure of Allah (swt) and Jannah? Is there not amongst you one who is keen for the honour of this world and the hereafter? Is there not amongst you one who is eager to seek and is willing to sell himself in exchange for the pleasure of Allah (swt) and is willing to stand up against these rulers and their evil and thus help Allah (swt) and His Messenger (saw) and thus have his reward with Allah (swt) written in the white books with Him? Is there not a Mu’tasim among you for these women to avenge the brutality of the enemy?

Oh Muslims!
Oh Muslim Soldiers!
Your enemy is not all powerful; his strength is only because of the betrayal of those who commands authority over you. The Jews have never won a battle that was fought as it should be, but were ‘victorious’ only in staged managed battles. The book of Allah (swt) also testifies:
وَإِنْ يُقَاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الأَدْبَارَ ثُمَّ لاَ يُنْصَرُونَ 
“If they come out to fight you, they will show their backs and no help shall they get.” (TMQ: Al Imran:111)
And the hadeeth of our Prophet (saw) stands as a witness to this, as reported by Muslim:
«لَتُقَاتِلُنَّ الْيَهُودَ وَلَتَقْتُلُنَّهُمْ» وفي رواية «تُقَاتِلُكُمُ الْيَهُودُ فَتُسَلَّطُونَ عَلَيْهِمْ»
“When you fight the Jews, it will overwhelm them.” Or as in another riwayah (narration), “You fight Jews and will overwhelm them.”
As also the testimony of the so called battles stand as a witness to these mock battles:
In the 1948 war, a group of soldiers who truly believed in Allah, refused to surrender and pull back from the wall of Al Quds and were persistent and finally victorious.
In the 1968 battle of Al Karamah, a group of soldiers rebelled against the order of their ruler and entered the battle to help the resistance in Al Karamah, they won and forced the enemy to flee leaving behind a few battle tanks in which the operating soldiers were tied in seats to prevent them from deserting!
At the start of the 1973 war, a group of Egyptian soldiers ran through the Jewish forts at the Bar Lev line. Also the Syrian soldiers penetrated border 48 in Golan despite the huge arsenal of the heavily-armed Jews. But for the betrayal by Sadat of the Dafurs war, and the letting down of soldiers by Hafez al Assad in Golan, allowed the Americans to enter the war through the negotiations table and not in the actual battle front. If it had not been for this backroom maneuvering, the results of the battle would certainly have been different.
And of course the events of July 2006, the Israeli attacks, when a few believing soldiers confronted the violent Jews in spite of the enormous difference in preparedness and equipment.

The Jews are covered in humiliation and misery, if the Jews had ever expected that a single country and not all the surrounding countries was able to confront and humble them. They would have not dared to mount an attack on it and their occupation of Palestine would have shaken by the tremor, and their fate would have been the fate of their similar ones earlier. Their dwellings destroyed by their own hands and by the believers; and the luckier ones among them who escaped bodily harm would have ran away from Palestine.

Truly, Oh Muslims, The strength of your enemies is due to the betrayal of your leaders, this is not the case in Palestine alone, but holds true for the Muslim lands that are occupied by the Kuffar. In fact they could occupy these lands only because of the treachery of these rulers and their associates who failed to help the Muslims. Take Kashmir for instance which is occupied by India and Pakistan fails to liberate it. On the contrary Pakistan is now coming down heavily on the Mujahideen movements in Kashmir! Take Chechnya which is under Russian occupation while the Central Asian countries and Azerbaijan are sitting pretty doing nothing about liberating it from the clutches of brutal Russia. And Afghanistan could only be occupied because of the complicity, conspiracy and betrayal by the ruler of Pakistan. Then, was it possible for America to occupy the rich land of Iraq if Syria, Iran and Turkey moved to help Iraq? Would the Gulf statelets be what they are without having surrendered their lands and making them the storehouse for the American and British arsenal and launching pads for the enemy to attack?

Oh Muslims!
Oh Muslim Soldiers!
The Muslim armies are the sons of the Muslims, their ardour and strength springs from the Muslims. How is it that you are unable to stand up with the Muslims in rooting out these rulers who kneel shamelessly before the enemy? Why do you not act to liberate your lands and restore your honour and protect the sanctities of Muslims? Your desire and the aspirations of Muslims looking to this life alone is only leading to a life of shame, humiliation, disgrace and subjugation. It’s a miserable life if only you realise it.

HIZBUT TAHRIR calls upon you Oh people, it calls upon you with all its force. Oh soldiers, to answer the distressing cries of women and yelling of the children and the elderly. HIZBUT TAHRIR urges you to move to the battle fields and seek revenge from those responsible and remove from your path all those who have bounded you- the rulers and their cronies. This will save you from the wrath of Allah (swt) and his punishment on the day when no wealth and sons will be of help except those who come to Allah (swt) with a pure and untainted heart.

HIZBUT TAHRIR urges you to stand by it to re-establish the Khilafah….. so that you become the rightly guided. The first leadership of the Khulafa’ al Rashiddoon, al Mu’tasim and Salahudeen. Will then the kuffar cast a dirty eye on the women and remain safe? Let alone kill them with their bullets. Only then will you become the best of Ummah who are raised for the people.

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ 
“O ye who believe! Give your response to Allah and His Apostle, when he calleth you to that which will give you life.” (TMQ:Anfal:24)

HIZBUT TAHRIR

Shawwal 13th 1427 AH
November 4th 2006.

12:09 PM

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home