" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Thursday, November 22, 2007

PEMUDA PEMUDI !
SEMARAKKAN KEBANGKITAN
MENANGI PILIHANRAYA

Duduk di rumah lagi baik ! duit tidak habis , tenaga tidak penat , masa tidak terbuang , dapat pula bersama dengan keluarga dan menyelesaikan kerja - kerja rumah , bermanja dengan anak - anak , bermesra dengan isteri atau suami berbanding keluar menghadhiri program dan aktiviti jamaah . Kalau saya tidak hadhir pun , bukannya batal program tu , ramai lagi yang boleh hadhir !

Demikianlah kenyataan sebahagian dari kita . Kita merasakan itu adalah pandangan yang terbaik buat diri kita justeru ia tidak mengorbankan sebarang kepentingan diri kita .

Kita mungkin puas dapat mengemukakan alasan demi alasan untuk diri kita sendiri dari turut serta bersama delegasi pejuang ke tengah medan . Tapi , tahukah kita bagaimana pula pandangan Ilahi dalam hal seperti ini . Bukankah Allah swt. telah berfirman :

يا ايها الذين ءامنوا هل أدلكم على تجارة تنجيكم من عذاب أليم تؤمنون بالله و رسوله و تجاهدون في سبيل الله بأموالكم و أنفسكم ذلكم خيرلكم إن كنتم تعلمون

Wahai orang - orang yang beriman ! Mahukah kamu Aku tunjukkan kepada kamu satu perdagangan lumayan yang menyelamatkan kamu dari azab yang pedih ( neraka ) , iaitu kamu beriman kepada Allah dan Rasulnya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwa kamu , sedemikian itu adalah suatu yang terbaik untuk kamu , jika sekiranya kamu mengerti .

As Shof : ayat 11

Jelas dan nyata , bahawa Allah mempunyai pandanganNya yang tersendiri tentang kita . Bukan tinggal di rumah untuk mengelak diri dari tanggungjawab perjuangan itu terbaik buat kita , tetapi yang terbaik buat kita ialah turun ke medan , berjuang menegakkan agama Allah dengan segala harta dan jiwa yang kita miliki .

Ayuh Pemuda Pemudi Ku

Saya percaya , kalian tahu benar tanggungjawab kalian untuk agama ini . Lantaran itu , janganlah kalian biarkan bisikan syaithan menipu daya , desahan nafsu memerangkap jiwa dan pujuk rayu musuh mematah semangat . Bangunlah bersama semarak kebangkitan dengan semangat waja mendepani segala cabaran demi agama suci ini.

Usahlah kita membazirkan setiap detik waktu kita dengan perkara yang tidak mendatangkan manafaat buat agama dan ummatnya. Menjebakkan diri dalam kancah hidup yang bergolak dengan segala kekhilafan , yang tidak pula diurus dengan matang dan rasional .

من حسن الإسلام المرء تركه ما لا يعنيه

Dari Abi Hurairah Rha. berkata : Rasulullah saw bersabda : Sebahagian dari keindahan Islam seseorang ialah meninggalkan perkara yang tidak mendatangkan faedah .

Hadis Hasan riwayat Imam at Tarmizi , Ibnu Majah dan Imam Malik .
Az Zarqani dalam syarah Muwatta' menyebut
proses sanadnya Hasan bahkan Sohih .

Waktu yang kita miliki sering berlalu dan meninggalkan kita tanpa mungkin ia kembali semula . Malang bertimpa malang , andainya masa yang berlalu hanya merakamkan aksi kita yang karam dalam episod perbalahan fikrah sesama sendiri , tambahan pula menyumbang kepada keretakkan ukhuwwah yang parah .

Tidak kurang kabur dan suramnya aksi semalam yang dirakam bersama waktu yang berlalu , apabila ia hanyalah aksi bingit kita mengkritik di sana , menegur di sini , mempersoal itu , mempertikai ini sedang prestasi kerja dan amal Islami kita tidaklah sehebat lidah kita yang petah .

Pilihanraya Umum kian hampir .

Sahabatku , pemuda dan pemudi sekelian ! marilah kita perbetulkan sedikit kedudukan kita agar benar - benar menepati landasan manhaj perjuangan suci ini sebelum kita terlewat banyak .

Kini kita ibarat pelari akhir dalam rangkaian 4 pelari berganti - ganti . Baton telah berada ditangan kita , hanya pecutan akhir ke garis penamat menjadi penentu masa depan ummah di negara kita .

Kelekaan dan kelalaian di saat ini hanya menjadi duka dan lara buat ummah dan perjuangan .

Bukankah telah kering air mata kita menangisi suasana dan keadaan yang berlaku di negara kita ini.

Peningkatan jenayah kejam dan sadis , yang diukur mengikut perkiraan jam dan minit , laksana kita berada di Mexico atau Colombia yang menjadikan rakyat hidup tidak selamat .

Rasuah yang membarah , melibatkan pemimpin atau pembesar negara , malah turut membabit pihak yang bertanggungjawab membasmi rasuah , pula meletakkan negara tidak mungkin selesai dan mampu mengatasi jenayah yang kian meningkat .

Jerebu sosial bernoda dengan segala jenis maksiat dan kategori mungkar yang menambah kelam kehidupan masyarakat kita khasnya generasi muda , sehingga kini masih tidak menampakkan tarikh ia akan berakhir.

Penindasan gaya moden ke atas rakyat marhain oleh golongan kaya bersadur korporat malah bertopengkan pemimpin masyarakat sebagai wakil rakyat , berselindung pula disebalik kelulusan projek untuk rakyat kini meletakkan rakyat terus sengsara dan derita .

Agen Perubah .

Segalanya memerlukan perubahan segera dilakukan . Perubahan pula memerlukan perjuangan berbekal semangat tinggi dan kerja gigih dari setiap individu pemuda dan pemudi sekelian . Kalian adalah mujahid dan mujahidah harapan ummah . Kalian adalah agen perubah yang membawa warna baru mewarnai masa depan ummah agar ceria bersama redho Ilahi .

Kepada yang telah bertungkus lumus , siang dan malam mengurus perjuangan ini, syabas diucapkan agar terus thabat dan istiqamah dalam perjuangan yang semakin mencabar .

Kepada yang belum turun ke medan atau masih mencari rentak perjuangan , ayuh tanpa ragu ! kita mulakan tugas kita hari ini !

Hubungilah ketua Pemuda atau Muslimat di cawangan atau kawasan masing - masing untuk sama - sama mengatur langkah memburu kemenangan buat Islam agama tercinta.

Bilik Gerakan ON LINE dan Pimpinan Pemuda ON CALL

Bermula hari ini , pastikan semua bilik gerakan kita telah dibuka sepanjang waktu . Ketua dan jawatankuasa pemuda disemua peringkat mestilah senantiasa on line dan on call .

Harapnya , tiada lagi yang masih lena disaat - saat getir ini. Pun tiada lagi yang masih berehat di anjung . Demikian juga , harapnya tiada lagi jentera yang lumpuh mengenang kekalahan lalu .

Bangkitlah ! dengan sikap yang optimis dan positif terhadap masa depan perjuangan kita . Bukankah yang kita perjuangkan ini agama suci lagi benar ? Justeru itu , apa lagi yang meragukan kita mengenai masa deoannya ? Bukankah Allah telah menjanjikan kemenangannya ?

Firman Allah swt :

و كان حقا علينا نصر المؤمنين

Adalah menjadi tanggungjawab kami memenangkan orang - orang yang beriman.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

Links to this post:

Create a Link

<< Home