" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Sunday, November 11, 2007

HIMPUNAN 100 RIBU UMMAH
4 RIBU POLIS DIKERAH .

Saya sangat tertarik dengan langkah yang diambil oleh pihak keselamatan dengan mengerahkan anggotanya seramai 4 ribu orang untuk menghalang dan bertindak ke atas perhimpunan aman anjuran BERSIH semalam di ibu kota .

Ternyata benar mereka turun dengan satu jumlah bala tentera yang ramai untuk menggagalkan himpunan rakyat prihatin. Apatah lagi sang panglimanya Khairy Jamaludin telah mengarahkan agar menangkap siapa sahaja yang menghadhiri perhimpunan tersebut.

Mereka mendakwa perhimpunan itu adalah perhimpunan haram . Soalnya kenapa ia haram ? apakah takrif bagi sesebuah perhimpunan ? Jika ianya haram kerana tidak mendapat permit polis , pihak BERSIH telah memohonnya, kenapa pula pihak polis tidak meluluskannya ?

Ertinya mereka sengaja tidak membenarkan perhimpunan itu berlangsung. Mereka tidak membenarkan rakyat berhimpun untuk menyatakan bantahan dan pendapat rakyat sedang perhimpunan itu hanyalah dilaksanakan dalam keadaan aman . Ini diakui oleh pemerhati antarabangsa .

Bukankah demokrasi membenarkan perhimpunan aman oleh rakyat . Apatah lagi yang hadhir melibatkan kanak - kanak , wanita dan orang kurang upaya . Mereka datang untuk menyatakan suara hati mereka tanpa membawa walau sebutir peluru malah tidak juga sepucuk pistol .

Ada pihak mengatakan bahawa untuk menyatakan bantahan dan pandangan rakyat tidak perlu berhimpun .

Kalau tidak perlu berhimpun , bagaimana ? Kita tidak diberi hak memiliki stesen televisyen sendiri , akhbar kita yang sepatutnya pada kadar paling minima boleh diterbit 2 kali seminggu dihadkan kepada 2 kali sebulan , itupun untuk edaran ahli sahaja . Kenapa tidak diberi hak penerbitan ( permit ) untuk edaran umum dan pula bersifat harian .

Kita tiada saluran yang boleh didengari oleh seluruh rakyat untuk mereka mendengar dan menilai pandangan , mesej dan risalah perjuangan kita .

Kalau kita berhimpun dalam jumlah yang kecil sahaja dengan dua atau tiga orang menghantar memorundum dan itulah yang kita lakukan selama ini , siapa yang nak pedulikan kita ? kita dah beberapa kali jumpa SPR , serah memo kepada SUHAKAM , malah kita pernah jumpa pihak polis sendiri di Bukit Aman dan pelbagai kementerian , agensi kerajaan dan jabatan tertentu untuk membawa hasrat kita termasuk suara terpencil di dewan rakyat.

Nyata dalam jumlah yang kecil , suara kita sering terpinggir dan tidak pedulikan. Saya tidak ingat entah berapa ratus kali kita serah memo , buat report polis dan rundingan demi rundingan , tetapi hasilnya kita bagaikan dipersenda oleh kerajaan UMNO dan Barisan Nasional .

Kini kita ambil satu langkah menyertai himpunan rakyat yang dianjurkan oleh lebih 20 kesatuan badan - badan bukan kerajaan ( BERSIH ) untuk menyerahkan memo kepada Yang di Pertuan Agong dengan jumlah kehadhiran mencecah 100 ribu rakyat .

Saya setuju kita tidak perlu berhimpun dan mengadakan ceramah saban malam tetapi dengan syarat berikan hak kita memiliki sebuah stesyen tv sendiri sebagaimana ianya boleh diberikan kepada pihak swasta yang hanya menyiarkan hiburan untuk melekakan rakyat .

Berikan kita hak memiliki permit media massa harian dan bersifat edaran umum sebagaimana permit boleh diberikan kepada akhbar - akhbar nyamuk dan hiburan yang pasti sahaja merosakkan minda dan melahirkan jiwa yang keliru .

4 ribu dikerah hanya untuk bertindak kepada rakyat yang berhimpun secara aman bertangan kosong pula tanpa sebarang provokasi . Untuk apa ?

Kenapa tidak serang penjenayah .

Kalaulah 4 ribu anggota keselamatan ini diletakkan untuk berjaga - jaga dan mengawal keselamatan ibu kota atau Lembah Klang ini dari ancaman penjenayah , gangguan mat rempit dan maksiat bohsia dan pelacur , saya yakin ibu kota akan selamat dan dapat mengurangkan kadar jenayah yang kini sangat membimbangkan negara sementara ianya tinggi indeksnya di Lembah Klang.

Malangnya tidak pula mereka mengerahkan kekuatan seramai itu untuk mengejar penjenayah , mat rempit dan pelaku maksiat . Mereka sangat cemburu kepada rakyat sendiri yang bangkit menuntut perubahan politik dalam negara .

Saya bimbang , anggota keselamatan kini hanya menjadi alat pemerintah untuk mengekalkan kuasa politik mereka , lalu mereka dikerah untuk menghadapi kebangkitan rakyat sendiri dengan air kimia , gas pemedih mata dan peluru hidup seperti di Batu Buruk .

Oleh kerana Mat Rempit , Pengedar dadah dan pelacur tidak menggugatkan kuasa politik mereka maka tidaklah mereka mengarahkan anggota keselamatan untuk bertindak nekad dengan mengerahkannya seramai mungkin.

Hilang hormat rakyat kepada Polis

Lebih malang apabila polis tidak lagi dilihat sebagai sekadar menjalankan tugas kerana aksi mereka menyerang dan membelasah rakyat sekehendak rasa menunjukkan pihak keselamatan benar - benar menjadi alat UMNO dan Barisan nasional.

Sungguh - sungguh mereka memukul rakyat tanpa lagi belas simpati . Polis lah sebenarnya yang ganas dan mencetuskan rusuhan sementara rakyat tenang dan aman.

Buktinya apabila kita pulang ke destinasi masing - masing , keadaan tidak lagi dalam satu saf yang terkawal rapi seperti perarakan bermula . Tiada lagi arahan untuk memilih laluan dan tiada lagi peraturan untuk melangkah .

Tetapi apa yang cukup menarik ialah tiada satu provokasi dan keganasa tercetus . ini bermakna keluhuran budi dan ketinggian akhlak bersama kehendak inginkan keamanan sememangnya datang dari jiwa mereka sendiri. Syabas kepada semua rakyat prihatin .

Paling tidak bertamaddun apabila polis hanya menangkap orang atas kesalahan memakai baju kuning dan bercadang untuk hadhir perhimpunan sedang perhimpunan belum pun berlaku. Demikian juga 10 orang anggota unit Amal yang bertugas membantu keamanan dan lalulintas turut ditangkap dan baju uniform mereka yang berwarna merah turut dirampas.

Tahniah Khairy !! kerana ternya polis sangat patuh kepada arahan anda .

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

saya setuju dgn saranan sinis presiden pas,kalau tak boleh protes di jalanan,kita akan masuk kerimba.Ini adalah jalan terakhir kita.Saya akan bersama bersama dalam perjuangan mulia ini hatta nyawa melayang.

8:34 PM

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home