" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Monday, June 30, 2008

PROTES 6. 7. 2008
DEMO ATAU KONSERT ?


Tergamam saya melihat poster PROTES yang bakal berlangsung pada 6. 7 . 08’ akan datang . Sangkaan saya , PROTES pada 6. 7 . 08 benar – benar akan mobilisasi kemarahan rakyat untuk mengutuk tindakan zalim kerajaan UMNO dan BN setelah derita dan sengsara dengan kenaikan harga minyak . Tetapi setelah saya melihat poster PROTES di atas , saya ternyata keliru adakah ini DEMONSTRASI atau KONSERT hiburan ?


Saya tidak melihat program dan aktiviti seperti ini wajar dimasukkan sebagai agenda PROTES yang akan berlangsung pada 6. 7 .08 kelak .


Kelak Rakyat bagai dipermain dan dipersenda . Mereka hadhir kerana mahu membantah kenaikan harga minyak dan mahu mendesak agar kerajaan UMNO dan BN memahami derita rakyat lalu menurunkan harga minyak . Mereka bukan datang untuk berhibur !



Rata – rata rakyat di seluruh negara menanti – menanti saat 6 . 7 . 08 untuk turun berdemonstrasi , membawa perasaan yang kesal dan marah terhadap kerajaan UMNO dan BN yang menzalimi rakyat . Itulah demonstrasi ! Tunjuk Perasaan !


Mereka bukan datang untuk berhibur dan melayan perasaan . Sungguh saya tidak bersetuju dengan agenda PROTES yang dilangsungkan pada 6. 7 .08 di Petaling Jaya nanti .


Saya juga tidak percaya ahli – ahli PAS khasnya pemuda – pemuda Islam yang komited dengan akhlak Islami dan syakhsiyyah muttaqin “teringin” untuk turun dan hadhir ke konsert seperti ini .



Benar kita konsisten dalam menentang tindakan kerajaan menaikkan harga minyak ke tahap yang membebankan rakyat , tetapi kita tidak boleh bersetuju cara dan pendekatan seperti ini . Kelihatan PROTES seperti tidak serius dan hanya bermain – main dengan kesengsaraan dan derita rakyat .


DEMO bukan pesta dan hiburan , tetapi DEMO adalah himpunan untuk rakyat bersatu menyatakan sikap , perasaan dan bantahan mereka terhadap pihak kerajaan yang telah merampas hak mereka .


Saya mendesak agar PROTES menggugurkan semua aktiviti yang tidak bermanafaat dan mengarut ini. Ianya sangat tidak sesuai dengan semangat DEMO untuk berhimpun bagi mengutuk tindakan kerajaan BN dan saya juga melihat ia bercanggah dengan semangat PROTES itu sendiri yang membawa maksud membantah .


Mengutuk dan membantah adalah suatu tindakan yang memerlukan kesungguhan , keikhlasan , keseriusan bukan hiburan dan keseronokan . Dan apa yang paling penting , biarpun sehebat mana dan setinggi mana kemarahan kita , sebagai seorang muslim kita tidak boleh menggunakan kaedah matlamat menghalalkan cara .



Gambar - gambar yang saya paparkan ini adalah sebahagian aksi kumpulan artis yang akan di undang dalam Konsert Protes nanti . : Republik of Brickfield ( ROB ) , Caburator Dung )


Di sana ada cara yang benar dan dibolehkan malah di sana juga ada cara yang tidak dibenarkan oleh syarak sekalipun ia boleh mencapai matlamat .


Kenapa PROTES tidak mobilisasi DEMO ini sebagaimana BERSIH tempohari ? mungkin PROTES boleh membuat lebih baik dari BERSIH dengan mengubah strategi yang lain , tetapi bukan menukarnya menjadi KONSERT PROTES .


Kita bukanlah tidak bersetuju dengan hiburan . Masih ada hiburan yang dibenarkan oleh syara’ , tetapi saya berpandangan bahawa DEMO membantah kenaikan harga minyak dengan membawa sejuta perasaan yang mual dan jelek terhadap tindakan kerajaan BN ini adalah suatu yang sangat tidak sesuai dan wajar diseletkan aktiviti hiburan . Tambahan pula kumpulan artis yang diundang sangat tidak sesuai untuk tontonan seorang muslim yang soleh dan muttaqin .


Sebelum ini Dewan Pemuda PAS telah membantah corak hiburan dalam satu konsert yang bakal dilangsungkan sempena sambutan 100 hari kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor . Walaupun itu bukan tindakan yang popular tetapi demi memelihara kemurnian akhlak dan kesucian agama , Pemuda PAS bangkit membantah sebagai satu daripada usaha amar makruf dan nahi mungkar .


Biarpun dikecam oleh pelbagai pihak , demikianlah sunnah perjuangan dalam menentang perkara mungkar di hadapi dengan tabah dan tenang oleh pemuda PAS . Niatnya hanya satu , iaitu selamatkan Pakatan Rakyat ( di mana PAS adalah rakan kongsinya ) daripada diseret jauh ke tengah lembah yang penuh dengan kemurkaan Ilahi.


Saya yakin , Pemuda PAS juga tidak mahu PROTES mengulangi perkara yang sama malah Pemuda PAS turut akan mengambil sikap yang sama andainya hiburan sebegini di teruskan . Sudahlah hiburan itu tidak manis pula di adakan pada majlis yang tidak sesuai .


Pesan saya , kalau nak berjuang , berjuanglah secara serius dan bersungguh – sungguh . Jangan bermain – main dengan perjuangan . Apatah lagi PROTES membawa harapan rakyat .


1001 kali saya tidak percaya , rakyat yang rata – ratanya muslim dan sebahagiannya pula ahli PAS datang bersusah payah , jauh pula perjalanan dengan sebahagiannya memohon cuti hanya untuk berhibur dan menghadhiri perhimpunan yang tidak serius dengan penderitaan rakyat .


Walaupun non muslim , bukan ini saat untuk mereka berhibur . Non muslim juga punya perasaan dan rasa marah terhadap kerajaan yang BN yang zalim ini . Untuk berhibur mereka boleh menghadhiri majlis lain dan ditempat lain . Bukan demontrasi PROTES !


Demo atau Konsert ? ini adalah kekeliruan besar . Melihat pada aktiviti yang tertera pada poster yang tidak ditampal ini ( sebab poster yang ditampal dibuat dalam versi lain yang tidak mengandungi aktiviti detail ) , saya tidak nampak Tuan Guru Mursyidul Am selaku MB kelantan akan hadhir ! demikian juga Tuan Haji Hadi , kalau yang dimaksudkan dengan Tuan Haji Hadi itu ialah Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang , saya pasti Tuan Guru juga akan mual untuk menghadhiri aktiviti yang seperti ini .


Malah saya yakin , Tuan Hj. Mahfuz yang saya kenal rapat dengan beliau ( kerana beliau bekas boss saya dulu sebagai Ketua Dewan Pemuda Pas Pusat ) juga tidak mungkin tergamak “bergedik kaki” dan “bergoyang badan” dihadapan para artis yang diundang dalam konsert PROTES itu nanti .


Saya tidak tahu , apakah semua aktiviti berada dalam pengetahuan pimpinan PAS , kerana saya tersangat yakin dengan komitmen pimpinan PAS terhadap amal Islami yang diperjuangkan selama ini akan membuatkan mereka tak senang duduk dengan aktiviti seperti ini di bawa masuk dalam PROTES. Kecuali ia beraa diluar pengetahuan pimpinan PAS terutama Mursyid am dan Presiden .


Saya harap pimpinan PAS dapat menetukan sikap yang jelas dalam perkara ini yang tentu sahaja ahli – ahli dibawah , setelah sekian lama mereka di kaderkan dengan amal Islami melalui usrah dan tamrin , kini berada dalam keadaan resah dan gelisah dengan perkembangan ini .


Sikap saya , ini bukan DEMO tetapi KONSERT hiburan ! terpulanglah kepada saudara untuk hadhir atau tidak , tetapi saya mengesyorkan agar pemuda – pemuda Islam jangan melibatkan diri dengan aktiviti yang tidak berfaedah dan tidak mendatang keinsafan apalagi tidak membawa pulangan pahala dari Allah swt.


Sebagai muslim ,biarlah apa yang kita buat itu menjadi jihad yang mengundang redha Ilahi . seperti BERSIH tempohari , walaupun banyak kelemahan dalam penganjuran , saya yakin Allah redha dan itu menjadi jihad saya dalam menentang penipuan dan penyelewengan SPR .

119 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Salam USTAZ... tu semua budak budak underground yang kebanyakan nya anti kerajaan.. budak2 underground juga la yg banyak menolong semasa kempen pilihanraya dulu.. lagu lagu dia org semuanya berunsur protes.. bukan nya lagu jiwang karat... PEMUDA PAS TEMERLOH ramai yg budak underground.. dan juga banyak yg jadi unit amal... contoh penganjuran skateboard di bandar temerloh dulu pun hasil budak2 underground... tolong turun dan selami hati kami anak muda underground yg memang dari dulu membenci KERAjaan BN...

Dari saya pemuda UNDERGROUND TEMERLOH

6:10 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Ustaz, bukankah Islam ini ada banyak jalannya..

Seperti ustaz, saya juga tidak selesa dengan suara bingit rock band.. Tapi pernah tak ustaz mendekati mereka seperti Tok Guru Nik Aziz mendekati Amy search..

Saya rasa tidak ada salahnya dengan lagu-lagu rock tersebut. Dan terkadangkala saya dengar mesej yang dibawa oleh lagu rock lebih BERMAKNA daripada lagu Nasyid Jiwang Karat ala-ala lagu Westlife tue..

Saya harap pimpinan PAS dapat menerima diversity dalam pendekatan menegakkan yang hak...Jangan kita terperosok dalam pemikiran kita saja...

Jadilah seperti angin dan air, boleh meresap di mana sahaja.. Ini nasihat ikhlas saya kepada ustaz

al-keriani

8:07 PM

 
Blogger kalamtumpul said...

SETUJU!!! Bukan masalah nak hibur..kami nak demo, nak marah kerajaan, nak berarak nyatakan sikap..bukan masalah tak nak rai budak underground ke apae ke?tapi ni bukan masanya..ni kita nak protes..mana boleh santai2 gelak ketawa, seronok2...

kami ni nak turun dari jauh, nak himpun ,mcm bersih...

mmg nak rai byk org..yg bagi idea mcm2, tp yang meramaikan 90 peratus pas... dakah kita hendak mengikut shjZ????

nasaie damsyik..

11:53 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Assalamualikum,
Ustaz maaf kan saya.Dimana sebenarnya poster ini di tampal, siapa yang keluarkan poster ini.Saya cuba mencarinya dilaman-laman web tidak berjumpa dengan poster.Saya yakin ustaz seorang cermat, cuma saya bimbang poster itu satu usaha sabotaj oleh pihak-pihak tertentu.saya cuma poster ini sahaja
http://bp2.blogger.com/_fTeuDb2Mbrg/SFtz13J260I/AAAAAAAAAGE/Fu0fRTLPmZ4/s400/posterborder.jpg

1:06 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Tuan Ustaz,
kalau beginilah sikap sebenar PAS, menyesal aku tolong berkempen dan pangkah calon PAS dalam pilihanraya umum ke-12 ari tu.

untuk pengetahuan ustaz yang dirahmati Allah, budak2 muzik underground di Malaysia nih adalah sebahagian daripada kelompok masyarakat kita yang dimarginalise (dipinggirkan) dan tertindas sama. cuma, mereka berjuang menggunakan muzik, ustaz berjuang menggunakan agama.

tak tau la kalau PAS berhasrat untuk terus meminggirkan golongan sebegini, jika diberi peluang memerintah kelak?

kalau inilah niat sebenar PAS. aku akan pastikan bahawa aku adalah salah seorang yang akan bangkit menentang dan menumbangkan kamu masa itu nanti.

Satu perkara lagi orang PAS dan rakyat Malaysia kena tahu bahawa demo tidak semestinya hanya berarak sambil laung slogan dan bawa sepanduk. demo macam itu sangat membosankan dan sebab itulah kita gagal menarik ramai orang terlibat dlm demo selama ini.

para organiser demo kat Malaysia selama ini memang tidak kreatif & gagal. Boring siapa nak ikut?

sekadar contoh demo yang berjaya, sila tonton video ini.

Teruskan perjuangan.

Rakyat Tertindas, bersatulah.

Sekian.

~PERJUANGAN ADALAH MILIK SEMUA RAKYAT YANG TERTINDAS~

1:53 AM

 
Blogger Reds said...

perlu ada perbezaan anatar prinsip Parti Islam dgn Pari Sosialis / Komunis. Perlu diingat Sosialis komunis juga menentang kapitalisme & ketidak adilan barat & menentang Amerika. Cuba & Venezuala juga musuh Amerika & Yahudi. Namun apakah sama jalan mereka dgn jalan Islam ?? Tentulah berbeza.. Prinsip, mestilah ditegakkan, Islam itulah perjuangan PAS selamanya & tidak akan berubah walaupun semua manusia meninggalkannya...

2:03 AM

 
Anonymous Anonymous said...

salam ustaz,

meskipun kelihatan ganas, muziknya keras, budayanya spt tidak bermoral (dr persepsi umum). tetapi karya yg dihasilkan itu tidak lain hanya mahukan keamanan dan keadilan.

barangkali cara mereka yg berbeza itu tak semestinya mereka dari golongan keji dan sesat. inilah cara mereka meluahkan perasaan terhadap kezaliman pemerintah umno.
seharusnya ustaz memandang dr sudut positif, bukan sekadar menghina kumpulan/golongan lain hanya kerana mereka berpakaian aneh dan lain dari konteks pemikiran ustaz sndr. wassalam

2:04 AM

 
Anonymous Anonymous said...

salam ustaz, pernahkah terlintas dari pemikiran anda apa yang disampaikan/dinyanyikan oleh band-band yang ustaz sebutkan dalam blog ini? bukankah protes juga punyai banyak cara. pada saya ustaz ni hanya "judge the book on its cover" saja

saya nak tanya, apakah pulanya hukum kumpulan nasyid yang kononnya "preaching" islam dan Allah tapi doing it for money? tak jujur langsung. kumpulan nasyid meletup di radio, mereka pon join the bandwagon. semua pakat nak buat kumpulan nasyid. maklumlah dapat duit banyak, coverage dan exposure. tapi tak sincere. macam selling religion for fame!

2:20 AM

 
Anonymous Anonymous said...

aduh,..tgk gaya poster ni pon da tau this is the fake one lah!!!<..ini bukan yg official punyer poster,..tp klu btl la maafkan saya,..but i really feel tht poster ni ade org yg memandai sengaja cari dosa buat cmni,..aduhhh

2:45 AM

 
Anonymous Anonymous said...

patutlah PROTES menafikan hak orang 3 negeri iaitu Kedah, Kelantan & Terengganu untuk meramaikan majlis. Rupanya ada agenda lain....hmmm

2:50 AM

 
Anonymous Anonymous said...

jangan pikir pemuda islam je boleh protest,jangan pikir pemuda pas sahaja mampu berfikir kritis,
apa orang melayu semua islam ke?
yang tak alim atau warak pown x setuju dgn kenaikan harga,
logik la,
pembangkang bukan dari satu jenis je,kalau islamic,islamic je.
solusi pelbagai cara,
anda dgn cara anda,
diaorg dgn cara diaorg.
just nk gabungkan,
tak perlu setuju or mengikut amalan diaorg la.
dunia nie dicipta dgn manusia yg berbeza,semua ada cara masing2,kalau semua sama sahaja apa gunanya terciptanya dunia nie,
baik semua masuk syurga saja.

-peace-

2:56 AM

 
Blogger Unknown said...

assalamualaikum ustaz...sy tak pasti adakah poster di atas itu benar,sbb poster yg original yg sy dpt dr kawan2 sy sendiri yg mnganjurkan peace walk pada 6 julai di amcorp mall tidak pula menjemput kumpulan2 muzik dan lg satu,tidak pulak menjemput para2 pemidato dan jgk panel vip termasuk saudara DSAI,dr wan azizah,tugu guru haji hadi dan sebagainya,cuma hanya satu perhimpunan rakyat dan tiada benda2 yg didakwa seperti poster diatas.apakah ini satu promosi atau fitnah untuk menarik org2 terutamanya muda-mudi itk menyertai perhimpunan?..dan sy rasa poster ini palsu,bagaimanapun sy akan bertanya balik kepada penganjur..bagaimanapun sy sertakan website pernganjur yg itu geram bg perhimpunan tersebut,mmg tak wujud poster seperi yg didakwa di atas dlm website berkenaan,ys ada poster lain...pakatan rakyat tak pnh pun buat konsert,sapa na byr kepada artis?...sila rujuk..http://www.geramm.org/v1/

8:12 AM

 
Blogger Nasrudin bin Hassan at Tantawi said...

Walaikumussalam .

Saudara boleh rujuk poster ( yg tidak ditampal ) itu di : http://protes2008.blogspot.com/

Mmg kami pemuda PAS pun siang malam dok menampal poster yang tiada sebarang aktiviti seperti itu . tetapi apabila poster ini keluar dalam web site protes , maka disini menimbulkan keresahan .

Saudara falaah tertanya - tanya siapa nak bayar artis tersebut ? ya , saya pun nak tanya soalah serupa : siapa nak bayar ?

Tuntutan untuk artis dan persiapannya tak kurang RM 150 ribu tuuu .

Harapnya jgn ada plak org nak berniaga disini , mengesksploitasi penderitaan dan kesengsaraan rakyat .

Apa pun insyaallah , harap ia dapat diselesaikan sebaik mungkin selepas ini .

8:49 AM

 
Anonymous Anonymous said...

hello, get creative sikit la people! benda ni kaedah mobilisasi je. in the end we all want the same thing.
and bukan ke hampir semua band yang main sebarkanpropaganda thru music?
u ppl really need to get more creative than this.

9:04 AM

 
Blogger Unknown said...

sa ustaz...blog protes yg ustaz beri tu dan poster yg terkandung itu hanya promosi nak tarik org,sbnrnya bukan apa yg sbnrnya berlaku,sbb perhimpunan tersebut adalah anjuran geram,sy tak sure people behind protes?..sy rasa benda ni sajer nak menarik perhatian org suruh dtg,belum ada lg dalam sejarah perti keadilan menjemput artis mcm seperti yg didakwa oleh poster tersebut...kalo benda ini benda,sepatutnya dlm website geran dan angkatan muda keadilan akan kuar dahulu,tp tak sgr cerita pasai konsert dan jemputan vvip serta pidato,yg ada cuma perhimpunan...kita perlukan clarifikasi man behind blog protes ni

9:38 AM

 
Anonymous Anonymous said...

yo ustaz.maaf.saya tidak tahu untuk bagi salam kepada ustaz.begini ustaz,walaupun kami ni dari golongan minoriti,ingat lah ustaz,kami berjuang sama seperti ustaz.untuk pengetahuan ustaz,kugiran saya juga dijemput untuk beraksi diatas pentas itu nanti.dan saya rasa,ini adalah masanya untuk rakyat dari semua golongan dan berkumpul dan membentuk satu suara.ustaz,untuk berprotes hal ini,jangan lah ada unsur diskriminasi terhadapa sesiapa.tajuk artikel itu pun dah mencermin sikap ustaz yang mempertikaikan kehadiran kami.kami minoriti,tapi suara dan perjuangan sangat besar.

untuk pengetahuan ustaz,lagu2 kami tidak berunsur ketuhanan.tetapi lagu kami ada yang bertajuk "demokrasi tanpa I.S.A"..lagu tentang MINYAK.lagu bertajuk "hentikan penindasan" pun ada.

mana lah tahu,suatu hari nanti,ustaz ditahan dibawah akta I.S.A,mungkin kugiran saya boleh dedikasikan lagu itu untuk ustaz.siapa tahu.. :)

9:48 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Oleh sebab ustaz tak boleh memahami pemusik2 yang indiependent ini..jadi biarlah saya memahami ketidak pekaan ustaz.. satu yang perlu ustaz fahami dan perhalusi lagi ialah.. musik sepatutnya tidak dipandang hanya pada sudut hiburan semata mata.. kita mengenali raihan dan banyak org berkata mereka membawa mesej2 yang baik pada liriknya.. setahu saya band2 yang akan main nanti ni pun sama juga.. mereka juga punya lirik yang tidak kurang baiknya dan mampu membakar semangat siapa juga yang mendengarkanya..."SISTEM ANDA MENINDAS KAMI" lirik band LANGGAR LARI ini selalu bermain main di telinga, untuk mendengarkan keseluruhan rangkap lagu ini dtg jer dengar sendiri kat konsert tu nanti..

cuba pula uztaz buat pula kajian tentang band2 seperti CRASS, RATM, PROPAGANDHI, CHUMBAWAMBA sekadar memberikan beberapa nama..

band2 ini bukan untuk dipuja dan disanjung tapi kita harus berfikir balik tentang pengaruh band ini pada anak2 muda terutamanya tentang kesedaran berpolitik, kapitalisme, imprelisme dan macam2 lagi hal2 kehidupan.. harus diketahui musik juga satu saluran ustaz ..

sekian
AKHDAN

11:00 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Yang penting nya kami anak muda bawah tanah.. tak makan rasuah...

12:13 PM

 
Anonymous Anonymous said...

salam ustaz, cuba baca ni skit:

Oppression!



“We walked so proud, we walked so free”
I heard you shout

Do all you want, say all the rage you have inside

Open your eyes, society

See what we got

You think you’re free, you think you’re safe

You know you’re not!



Oppression!



What do you read, what can you see

Between their lines?

What can you do, what can you say

When you’re blind?

Where should we shout, where should we turn

When we see their faults?

Are we so thick, are we so dumb

Just like they want?



Oppression!



We’ll raise our voice (no way!)

We’ll raise our fists (no way!)

Is this your face democracy, conformity?


We’ll criticise (no way!)

We’ll organise (no way!)

Where is our voice, democracy, stability?

What should we see? (nothing!)

What should we think? (nothing!)

Where’s our sight, democracy?

You hide the key!

You’re blinding me!



Oppression! 



© 1993 - Carburetor Dung

juga ini:

Hanturaya Putrajaya,

intro

Suara mu yang lantang melawan, siapa punya?!
Rumah mu yang mewah menawan, siapa punya?!
Hidup mu yang kenyang senang lenang, siapa punya?!
Kebebasan mu yang ada, siapa punya?!

Cuba-cuba menaikkan suara
aku heret, aku ikat, aku tangkap, aku sumbat!

Cuba-cuba menaikkan kepala
aku ketuk, aku lepuk, aku luku, aku cantas!

Cuba-cuba mencelikkan matamu
aku cucuk, aku sembur, aku genyeh, aku jolok!

Jangan lupa, jangan alpa!
Aku yang berkuasa!

intro

Cuba-cuba menaikkan suara
aku heret, aku ikat, aku tangkap, aku sumbat!

Cuba-cuba menaikkan kepala
aku ketuk, aku lepuk, aku luku, aku cantas!

Cuba-cuba mencelikkan mata
aku cucuk, aku sembur, aku genyeh, aku jolok!

Ingatlah wahai, manusia!
Aku yang berkuasa!

Carburetor Dung - Dec 2003

dan lagi ni

Aku, Buku dan AUKU

Hidroklorik asid masam
3 X 2 = 6
Teori sontot kewangan
Rekabentuk jamban-jamban

Mahasiswa agung!
Otak kosong!

Siang, malam, pagi, petang
Cekik maggi, biskut tawar
Exam, exam, exam, exam,
Aku bantut kematangan

Siang, malam, pagi, petang
Tambat hidung, masuk kandang
Tunduk ikut peraturan
Tutup mulut, jangan bantah

Apa kot?!
Menara gading kilang buruh

Apa kot?
Kandang kambing, kilang robot

Mahasiswa takut!
Mahasiawa bacul!

Carburetor Dung 2004

tak kan tak reti nak guna google buat research dulu sikit sebanyak sebelum melalak melenting! apa da!

2:01 PM

 
Anonymous Anonymous said...

kenapa perlu ada konsert yang karut untuk tarik perserta, aku pun bukan orang pas, tapi aku mmg tak suka band yang karut ni...nanti pada 6.8.08 aku nak bawa anak-anak pergi demo, bukan naka bawa anak pergi tgk konsert. kenapa kita tak boleh berhimpun diatas satu tujuan......BANTAH MINYAK NAIK!!!!!!

kawe

2:21 PM

 
Anonymous Anonymous said...

salam...saya setuju dengan kawe....penganjur jangan paksa kami dengan muzik yang kami tak suka...kalau bebudak underground nak buat juga persembahan beri peluang di majlis lain..... himpunan 6.7.08 itu hanya untuk rakyat yang nak protes harga minyak.... tak nak hiburan, persembahan ker atau tarikan yang merapu..... cukup dengan ucapan pimpinan sahaja....

din

2:35 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Assalamualaikum Ustaz,

Ana rasa apa yang dibangkitkan oleh Ustaz ni adalah lebih berunsur spekulatif.

Tidak wajar dan tidak molek untuk Ustaz terus membantah perkara ini atas sebab semata-mata ada band yang akan bermain muzik. Yang penting yang perlu diingatkan kepada penganjur adalah

1) Supaya penyanyi atau band yang beraksi nanti menjaga kelakuan di atas pentas serta lagu2 yang dimainkan adalah lagu2 protes sahaja. Pastikan tidak ada penyanyi yang beraksi keterlaluan, menaggal baju ala faizal tahir atau bercampur lelaki betina atas pentas.

2) Pastikan supaya waktu solat dijaga (ni untuk kesemua peserta perhimpunan)

3) Pastikan juga dikalangan penonton, tidak ada yang keterlaluan hingga terkinja-kinja, terjerit2 serta berlaku percampuran bebas lelaki perempuan.

Ana amat tidak setuju sikap yang terus membantah, semata-mata sebab ada band. Kalaulah sebab ada konsert, di mana pendirian pemuda semasa konsert mawi di kelantan dulu?

Jelas dari poster tersebut, konsert adalah salah satu acara sahaja selain dari acara-acara lain. Maknanya ianya adalah acara SAMPINGAN bukannya acara UTAMA.

Ana tak mahu nanti orang kata kita Pemuda PAS ni hipokrit dan cakap tak konsisten. Dalam kes di Selangor, kita bantah sebab ada penyanyi perempuan. Tapi Alleycats kita tak bantah. Tetiba kali ni penyanyi lelaki pun kita bantah!! So, apa cite ni Ustaz??

Ana sebenarnya nak tanya, apa pendirian Ustaz/Pemuda PAS tentang muzik ni ? 1)Apakah secara mutlak mengharamkannya secara mutlak (kecuali nasyid) ? 2)Atau hanya mengharamkannya apabila ada unsur maksiat, lirik yang menghina Islam atau apa bila berlaku percampuran lelaki perempuan?

Kalau Ustaz kata pendirian Pemuda PAS adalah nombor 2) i.e haram hanya apabila ada unsur maksiat atau meneykutukan Allah, maka ana tak nampak di mana unsur maksiatnya pada program Protes.

Sebab itu kita jangan mudah menghukum. Maybe kita tidak selesa sebab kita orang PAS tak biasa dengan muzik2 ni, tapi rasa kurang senang, tak berkenan atau tak suka bukanlah HUJAH SYARAK untuk kita secara semberono menentang program ini. Ianya hanyalah datang dari sikap dan perasaan kita. Selagi ianya tidak melanggar syarak, maka kita tidak berhak untuk membantahnya. Hormatilah juga selera atau minat orang lain (yang tidak menyelahi syarak)

Ana selaku seorang ahli Pemuda menyeru ustaz dan rakan2 pimpinan DPPP agar lebih bijaksana dan melihat dalam konteks yang lebih luas. Sikap keras tak menentu, prejudis kepada perkara yang berbeza dengan selera kita, serta sikap asyik membantah tanpa meberikan solusi hendaklah kita hentikan. Biarlah kita dilihat sebagai daei yang bijaksana dan keagungan Islam akan terserlah. Wassalam.

MOHD ASMAWI HAJI ABDUL RAHMAN
PUSAT PENGAJIAN SISWAZAH
UKM

3:17 PM

 
Anonymous Anonymous said...

mintak maaf saya bagi pendapat.
saya bukanlah orang pas atau bn atau pkr atau apa parti pun. malah saya bukanlah orang yang arif sangat tentang agama. tapi yang saya tahu saya tak suka dengan kenaikan harga minyak sekarang. dan saya cukup tak bersetuju protes ini dilakukan bersekali dengan konsert. kalau nak protes, kita protes. kita lawan habis-habis. budak2 underground akan cakap lagu diorang berunsur protes. tapi isu nya bukan sebab korang ni muzik underground atau muzik nasyid atau muzik rock. isunya kita mahukan protes. dan sekiranya protes ini disekalikan dengan muzik, mana matlamat sebenarnya? macam ada orang nak kaut untung je.. sori cakap. saya tak setuju protes ni dilakukan dengan muzik. percayalah, cukup tak efektif. walaupun kedengaran agak ganas, tapi saya rasa protes yang paling efektif, kita guna kekerasan kepada ahli menteri walaupun saya tak berapa suka cara kekerasan. dan kekerasan ini kita tujukan kepada ahli menteri secara fizikal. disitulah baru mereka tahu kuasa rakyat. janganlah cakap pasal undi kat sini. dah lepas pun. kena tunggu lagi 5 tahun. harap-harap tak payah sebab maybe anwar nak amek alih kerajaan. harap-harap jadi so dat kita tak payah guna kekerasan.

3:57 PM

 
Blogger Unknown said...

hmm..isunya sekarang bukan masalah lagu atau konsert..tp bila perjuang atau dlm perjuangan buleh ada hiburan yg rasanya tak patut sampi nak buat konsert,dan bukankah memerlukan lg wang utk membuat konsert?..kenapa hendak dibazirkan saja?..sungguhpun artis berkennan tidak mahu menerima bayaran,tp penyediaan pentas dan P.A system?..dan sejauh manakah keberkesanan konsert dlm menurunkan harga minyak?..mmg buleh tarik org..tp niat utk perjuangan adakah utk berhibur atau utk memperjuangkan hak atau nasib rakyat..ramai org pergi berperang,ada kerana ganjaran duit dan ada kerana hati utk berjuang,tp hati yg dinilai oleh allah adalah tidak sama..mmg tak salah nak berhibur ....

4:09 PM

 
Anonymous Anonymous said...

dah la ustaz...ustaz buat je la keje ustaz...kami buat hal kami...janji tak ganggu org sudah!!!!...

4:18 PM

 
Blogger Unknown said...

assalamualaikum....
sy sangat bersetuju dengan ustaz majlis begitu tidak perlu disertakan dgn konsert atau hiburan lain. umum tau penderitaan rakyat marhein ketika ..why not mane artis2 yang nak datang tu. datang sebagai rakyat biasa dan sama2 protes kenaikan minyak ni.ingat jangan ade org lain yang ambil kesempatan terutama pihak kerajaan...

4:25 PM

 
Anonymous Anonymous said...

wow , bestnyer . kumpulan kumpulan ni semuanya wa suka aaaa .

tapikan.... salah tempat laa beb ! sorry aa , Aku bukan tak setuju ko orang , kita sama geng aaa , underground nyer .

nak buat konsert ni , mahu habis berpuluh ribu . pentas , layar , speaker dsbnya .

dari belanja buat tu semua baik kita guna duit tu bg kat fakir miskin yg tak cukup duit nak bubuh minyak tuh .

kesian gak aku kat depa tu ! kais pagi makan petang . pas tu depa tgk kita habiskan berpuluh ribu dok buat konsert ni , depa dah lah nak mai nak keta , naik bas .

Geng ! kita buat lain kali aa konsert tu , aku pun join ko org !

Demo ni , kita hayun BN cukup cukup dgn kita berarak kat KLCC , bg jem satu bandar KL

Bagi lumpuh KL , baru lah PM nak bukak biji mata dia , mana lah tahu , turun harga minyak besoknya .

kalau kumpul kat padang ni , tak best laa , tak ganazzzz . baik kita buat kat stadium bukit jalil . sorry aaa.

tapi aku tak puas hati ler berhimpun kat padang kat amcorp mall tu . rase nyer kureng strategik aa buat kat situ

buat aa kat KLCC ker , kat Parlimen ker , kat puduraya ker , bagi lumpuh KL

4:29 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Syabas ustaz , saya sokong bantahan ni . Malas cakap banyak tapi kalau mcm tu punyer himpunan , saya boleh bagi jamin cawangan saya pasti akan boikot

Takbir
Ahli PAS .

4:33 PM

 
Anonymous Anonymous said...

PAS! Kalu la gininya model PAS yang nak jadi gomen seMalaysia, alamatnya kirim salam lah! Masyarakat kita majmuk, bukan semuanya sama macam lu! Citarasa lain-lain, cara menentang juga lain-lain, ugama jugak lain-lain, malah "islam"nya jugak lain-lain.

Cuba tanya diri kita kenapa PAS gagal menangguk sokongan rakyat secara meluas? Kalau takda PKR & DAP, bolehkah PAS pegang teraju Kedah & Perak? Apa? Dah lupa?

Bagaimana orang mau respek kamu apabila kamu tidak langsung menghormati orang lain? Paling kurang, respek serta akur dengan perbedaan antara kita.

Rayakan perbedaan la!

Selagi PAS masih lagi ditakuk tolol sebegini, tinggal mimpi aje la. Mana ada yang nak sokong kamu? Nyanyi pun tak boleh? Apahal?

4:52 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Salam Ustaz,

Dont be too short sighted. These youth are our hope. They defy what they see as wrong and injustices in our society. They speak up and have a lot to say if you choose to listen. They are our healthy youth that make music (even if their kind of music is not your kind of music) and voice out their concerns as opposed to blindly follow. They are trying to make sense and give emotion to what they see and feel around them. Their voice is very important. It is good that they are critical and it is good that they challenge us.

They are heroes.

For any true development of our society we must engage the youth. One of these ways to engage is for us to also be open to what they have to say and how they say it.

Do not judge so strongly.

4:59 PM

 
Anonymous Anonymous said...

eleh! ustaz ni poseur lah!

5:08 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Concerts and Demonstrations go hand in hand and are natural partners.

Why cant a demonstration or protest be fun.

Embrace our rakyat who care enough to put their concerns and commentary into the form of arts.

Why do you have to be so very boring and close minded?

5:38 PM

 
Anonymous Anonymous said...

"~PERJUANGAN ADALAH MILIK SEMUA RAKYAT YANG TERTINDAS~" - kata Ustaz kat atas tuh

Jadi budak-budak underground tak tertindas ke? Tak tertekan dek harga minyak ke? Mereka tak diperbodoh orang atasan? Orang-orang PAS aje yang tertindas? Apo bonar kamu ni? Cakap biar sama bikin la Ustaz! Macamana saya nak ambik-pikir kata-kata Ustaz secara serius kalu ini macam?

Malah pandangan Ustaz mengujar kearah menindas mereka yang tak sealiran dengan diri Ustaz. jadi, bila lain aje, tak bole la ye? Semua MUSTI sama la ya? Kalu itu macam, perlu lah Ustaz sedia kandang banyak-banyak, tangkap muat orang seperti saya yang tak bersetuju nih. Kasi repair saya punya otak biar sama macam Ustaz. Kita clone semuanya biar sama ya?

5:49 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Hidup ustaz NASA... sebagai pemuda bawah tanah TEMERLOH dan penyokong PAS.. saya bangga sebab ustaz orang pahang gak hehhehe... saya selalu dengar ceramah ustaz dan kdg kdg dengar kuliah ustaz.. pegi GIG underground pun rajin gak hehhehe.. tapi aku rasa pun tak kena gak.. DEMO ada konsert.. bagi aku buat demo berarak lagi bess dan boleh main kejar kejar dengan FRU.. main baling MOLOTOV baru la RADIKAL sket... bakar tayar ke

6:22 PM

 
Blogger Unknown said...

assalamualaikum ustaz dan para pencomment sekalian,setelah mencari dlm semua website rasmi yg berkenaan keadilan,tidak ada pun berita seperti yg terdapat dlm poster tersebut,dakwaan kononnya ada majlis bersama pimpinan tinggi pakatan rakyat mahupun acara pidato dan nyanyian..sy buleh katakan ini hanyalah satu promosi utk menarik org pergi ke perhimpunan tersebut,bukan niat sy menghalang niat suci,tp berita yg tak benar,tetap tidak benar wlpun ia berniat baik,apa yg cuba disampikan oleh ustaz disalah ertikan,sy faham apa point yg cuba ustaz sampikan,berhibur mmg tak salah selagi ia berlandaskan islam,tp point yg ustaz hendak sampikan kenapa perlu ada konsert dikala ki sedang berada dlm krisis minyak..apkah benar konsert tersebut buleh menurunkan harga minyak?..dan apakah nyanitina yg disampikan oleh pentanyi tersebut buleh memberi semangt ataupun melalaikan...

10:34 PM

 
Blogger Unknown said...

sy berharap pengcomment bersikap professional walaupun ia bertentangan dgn pendapat kita,,,jgnlah sampi gadaikan prinsip KEADILAN jika parti atau seseorang yg kita sanjungi membuat silap,,,kita perlu bersama tegur silap dan salah secara professional dan jgnlah terlampau emosi sehinnga menghina pihak lain atau parti lain dengan perkataan kuran sopan seperti tolol,kita hanya pandai membuat komen,,,tp apakah sumbangan kita?

10:39 PM

 
Anonymous Anonymous said...

ustat!yo wassup!

apa pelan kali nie?
ceramah?berarak bawak spanduk,pastue kena halau.
dh slalu la ustat,bosan la.
ada konsert,ada massa kritikal.
ustat taw apa itu critcal mass?
cuba ustat google critical mass.
ia sgt berhasil di negara luar,dan dipratikan oleh scene2 underground malaysia.dan matlamatnya boleh digunakan berkenaan harga minyak,lihat satu benda yg seronok,dan efektif,dpt mengumpul puluhan ribu orang.so pendapat saya musik pown mampu membuat perubahan.

hiburan boleh melalaikan?
kalau kita protest,dan harga minyak turun,maka terhibur la hati kita,maka akan lalai kita dari tujuan kita?macam tue ke hiburan?

takbir,
ahli pas

12:38 AM

 
Anonymous Anonymous said...

ustat!yo wassup!

apa pelan kali nie?
ceramah?berarak bawak spanduk,pastue kena halau.
dh slalu la ustat,bosan la.
ada konsert,ada massa kritikal.
ustat taw apa itu critcal mass?
cuba ustat google critical mass.
ia sgt berhasil di negara luar,dan dipratikan oleh scene2 underground malaysia.dan matlamatnya boleh digunakan berkenaan harga minyak,lihat satu benda yg seronok,dan efektif,dpt mengumpul puluhan ribu orang.so pendapat saya musik pown mampu membuat perubahan.

hiburan boleh melalaikan?
kalau kita protest,dan harga minyak turun,maka terhibur la hati kita,maka akan lalai kita dari tujuan kita?macam tue ke hiburan?

takbir,
ahli pas

12:38 AM

 
Anonymous Anonymous said...

excuse me,
tumpang tanya,saya bukan seorang beragama islam mahupun penyokong pas.apakah aktiviti yang mampu pihak pas sediakan untuk saya.saya tidak beberapa minat dengan ceramah dan protest old fashioned yang slalu dianjurkan pas.
dengan tujuan menurunkan harga minyak.
bagaimana saya nak blend in kalau semua disana bepakaian jubah dan serban.
apakah idea pihak pas?
turukan harga minyak,desakan dari RAKYAT!
RAKYAT bkn semuanya islam,atau pown penyokong pas.

john lenon

12:49 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Salam sejahtera Ustaz,

Agak terkejut bila saya membaca apa yang telah ustaz poskan di dalam blog Ustaz.

Saya sendiri sedih apabila merasakan yang saya (yang datang dari ketukrnan Cina dan tidak memeluk agama Islam), seolah dianggap sebagai tidak wujud di dalam protes ini.

Sebabnya? Bila protes ni, nak dijalankan dengan cara satu pihak sahaja sedangkan, yang akan datang ke protes tu, terdiri dari mereka yang punya cara hidup, latar belakang, minat dan idea mereka sendiri.

Cumanya, kita disatukan atas nama manusia. Manusia yang ditindas. Dan bila kita bercakap mengenai "rakyat", kita bercakap mengenai sekelompok manusia, tanpa mengira jantina, agama, dan bangsa. Kita datang atas satu nama- Rakyat!

Dan, rasanya tak adil bagi mereka yang tuan maksudkan sebagai "underground" kerana walaupun saya tidak tahu sangat mengenai kelompok ni, tapi saya tahu tentang mereka. Dan, saya sendiri pernah menghadirkan diri di acara yang mereka anjurkan. Walaupun, kos penganjuran mereka taklah semahal kos membayar hidangan minum petang ahli-ahli politik, tapi apa yang saya lihat, lebih bagus dari mana-mana acara yang melibatkan ahli politik dan kos yang mahal.

Apa yang mereka anjurkan, memang benar-benar memberikan inspirasi dan kepercayaan, bahawa masih lagi relevan untuk saya hidup di dunia ni.

Apa yang mereka anjurkan, bukan sekadar hiburan, tetapi mereka lebih senang menerapkan mesej-mesej mengenai kemanusiaan, mengenai penindasan, mengenani realiti yang sedang kita hadapi, dan ada mereka yang menghasilkan lagu-lagu anthem protes mereka kepada kuasa jahat yang sedang wujud sekarang ni.

Jadi, mengapa kita nak ketepikan mereka? Sedangkan, mereka juga ahli rakyat dan mereka sendiri merasakan tekanan apabila harga minyak dinaikkan. Mereka juga berasa marah, dan mereka juga punya hak untuk bersuara.

Jadi, bagi saya, biarlah mereka lakukan apa yang mereka percaya. Mungkin, kali ini kata-kata "music for social change" yang mereka laungkan, akan benar berlaku.

Biarkan mereka kerana, mereka punya cara mereka sendiri dan jangan katakan mereka tidak serius.

Ingat lagi, ketika DSA? Ketika pesta membeli senjata berjalan, siapa yang melawan? Dan siapa yang menyatakan rasa tidak puas hati mereka?

Anak-anak ini, lah yang pergi melawan walaupun mereka tak punya "ahli" yang ramai.

Mereka melawan, dengan menutup mata mereka dan membutakan mata mereka dari semua hal - perbezaan bangsa, agama, umur, kepercayaan dan mereka hanya celikkan mata mereka untuk melihat musuh mereka- sesiapa sahaja yang menindas dan menidakkan hak mereka yang berhak.

Saya sendiri dengan jujur, akan hadir di majlis yang ustaz anjurkan. Jujur, jika pihak ustaz hendak menganjurkan sembahyang hajat, saya dengan rela hati akan menghadirkan diri. Walaupun, pengamalan dan kepercayaan kita berbeza, saya akan tetap senang untuk datang untuk menunjukkan solidaritas dan sokongan dan kesudian saya untuk menentang apa yang zalim.

Jadi, kita butakan mata kita dari semua yang remeh ni. Kita berganding bahu, dan tegakkan keadilan dan hentikan penindasan.

Bukankan itu impian kita semua? Termasuk Usatz sendiri. Kan?

Jadi, marilah kita berdiri sama, dan buangkan semua tiang-tiang yang memagari dan membezakan kita hanya kerana agama dan bangsa kita berbeza dan berikan ruang kepada mereka yang selama ni, hanya ditindas untuk beruara dengan cara mereka sendiri.

Kita semua punya suara, dan kita semua punya cara kita untuk melepaskannya.

Salam solidaritas

12:59 AM

 
Anonymous Anonymous said...

saya berpendapat RAKYAT bagi ustaz ialah hanya untuk org beragama Islam yang tidak mendengar rock n roll.

9:30 AM

 
Anonymous Anonymous said...

From Pak Leh :

Pok Leh baca artikel ustaz tu , tak der pong ustaz kater rakyat tu org agama sahaja .

Pandai laa ko , yg ko tu plak kira rakyat ni yg dengar rock n roll jer . habis org surau mcm Pok Leh ni bukan rakyat .

Pok Leh tak suka laah nyanyi nyanyi ggitu . Kalu nak nyanyi , gi buat masa lain ler .

Kalau nak buat jugak , buatlah , Pok Leh tak mboh gi aah .

Pok Leh tak minat nyanyi nyanyi nih

5:43 PM

 
Anonymous Anonymous said...

kalau semua egonya tinggi dan takkan merendah diri,
kalau semua berbalah kerana punyai agenda tersendiri,
kalau semua tak sanggup lupakan perbezaan untuk solidariti,

ucapkan sahaja lah, selamat tinggal kepada demokrasi!
dan lupakan sahaja lah impian perubahan untuk malaysia ini!

1:31 AM

 
Anonymous Anonymous said...

pegi jahanam dgn unity la mcm ni

2:32 AM

 
Anonymous Anonymous said...

I will still go and support this protest. But I am deeply disappointed the bands will not be playing and bigotry still rules supreme in this country.

2:39 AM

 
Anonymous Anonymous said...

So a million people are expected.

Hmm, I wonder how many of them would go there WITHOUT using OIL. One million people all driving cars, vans, buses, motorcycles? And it's a PROTEST against the FUEL HIKE? All the orang minyak will be very happy!

And you people; you people are the very funny one!

2:46 AM

 
Anonymous Anonymous said...

saya memanggil kalian yang ingin menentang/boikot upacara 6.7 ini agar supaya berkelakuan lebih releven!

mungkin ia hanya sebuah tarikan untuk melebihkan jumlah yang akan hadir dan mungkin juga ia memang betul-betul sebuah perarakan sahaja. yang pasti, kalian masih ragu-ragu dan jikalau begitu saya mencadangkan kalian agar datang sahaja bagi menyokong ide membantah kenaikkan minyak dan tidak mengambil kira dengan bagaimana cara bantahan tersebut akan dilakukan. kecuali apabila kalian lihat dengan mata kalian sendiri, ketika kalian disana, bahawa cara penentangan tersebut memang HARAM dari segi agama.

jika semua orang berpendapat seperti kalian, dimana memboikot/membantah sesuatu perjuangan untuk perubahan yang bagus untuk semua atas sebab-sebab tersendiri dan juga bersikap konservatif disamping itu tidak berpemikiran lebih luas, maka habislah kita semua di sini kerana jumlah yg akan hadir tidak akan memberi sebarang impak disebabkan bilangan yang "tidak cukup besar" dan maka itu sia-sia lah segala jenis usaha yg telah kalian dan juga usaha ramai lagi pihak-pihak lain yang telah dilakukan sebelum ini dan hanya akan dibazirkan begitu sahaja.

jika ini sikap kalian, maka tidak perlu lah kita bersusah-payah berjuang lagi kerana tentunya BN akan terus makin korup dan akan bertahan untuk beratus-ratus tahun lagi tanpa seberang penentangan kerana pihak pembangkang tidak mampu untuk menolong rakyat disebabkan kesibukan berbalah antara sesama sendiri.

keputusan adalah didalam tangan kalian, samada untuk memilih REVOLUSI DAN REFORMASI atau memilih sesuatu yang sudah menjadi kebiasaan di malaysia ini.
pilihlah.

2:54 AM

 
Anonymous Anonymous said...

salam...kekawan. Mungkin Ustaz kurang selesa dengan penampilan diri kalian semua. Memang la berjuang. itu aku percaya. tapi MAJORITI tak selari dengan diri. HARAM jadi HALAL dalam kebanyakkan band yang ada.

5:56 AM

 
Anonymous Anonymous said...

UMNO kalau buat program:

Halal + Halal = Halal (PAS cakap)
Halal + Haram = Haram (PAS cakap)

PAS kalau buat program:

Halal + Halal = Halal (UMNO cakap)
Halal + Haram = Haram (UMNO cakap)

Tapi mesti ada pula PAS keluar dalil yang menghalalkannya. Ahh, apa nak hairan, semua yang haram dalam Islam, halal dalam PR. Semua jemaah dijamin masuk 'Shorga'.

Tak mengapa, teruskan konsert. Ostad-ostad boleh banging kepala angguk-angguk sikit masa konsert PR_Heboh_Haram sama-sama dengan budak-budak underground. Dah habis konsert pemuda PAS boleh naik pentas, ambil alih program tarbiyyah pula, seru budak-budak yang angguk-angguk kepala ke masjid terdekat untuk solat sunat Taubat.

Nota (sinis): Sila pergi ke saloon, buat rambut pacak. Jangan lupa juga pakai spike gelang tangan. Lagi cantik tindik hidung.

10:46 AM

 
Anonymous Anonymous said...

ehh,
protest yg nk berarak tue,adalah 7hb,
pada 6hb tue adalah acara satu hari,maybe bermalam di situ,
so apa nk dibuat satu hari?
dari pukul 10 pagi sehingga keesokan pagi,
so itu la ada concert ke show ke,
korang bt la ceramah selama 24 jam ke,biar la konsert tue berlangsung.
byk la aktiviti bole buat dengki sgt,btol2 habis konsert pemuda pas take over stage bg la ceramah2.
dengki tue dosa.

tindik hidung?
bt tatoo ngan back patch fighting oil hike and umno.

john lenon

1:45 PM

 
Anonymous Anonymous said...

pok leh,
mu gi la surau masa konsert,
mu bawa bincang ngan ahli2 komrad mu,
apa rancangan,
kalau bising sangat mu pegi hujung padang,padang tue besar.
mu buat aktiviti mu kat sana.
esok mu nak gi protest gi la,sama-sama pown bole.
pahe.
yg mu pantang sgt ngan nyani-nyani kenapa?
mu pikir takda orang pantang ngan mu punya aktiviti.
haloo,pok leh nie malaysia,negara pelbagai rakyat yang terdiri dari pelbagai bangsa.

1:49 PM

 
Anonymous Anonymous said...

ustaz ni dah peluk umno ke??cuba menggagalkan mobilisasi 6 julai ni..bila ada org reply argue ustaz pasal bdk2 underground ni ustaz tak tak jawab tapi bila ada org hentam bdk2 ni ustaz pun subahat..apa cerita ustaz??jgn jual islam ustaz..berdosa!

1:54 PM

 
Anonymous Anonymous said...

kaji balik macam mana suharto tumbang..bukanya pemuda islam yg jatuhkanya..yg ramai terkorban utk tumbangkan suharto bdk2 macam ni la.

1:57 PM

 
Anonymous Anonymous said...

macam mana dgn isu palestin??mana geng2 nasyid ni?yg banyak tulis lirik pasal perjuangan palestin bdk band underground termasuk juga satu band underground israel.tapi nasyid hampeh..cari duit dgn jual agama.bagusla tu boleh la kawan dgn ustaz..amin.

2:00 PM

 
Anonymous Anonymous said...

just wondering..
perempuan leh join ke protes ni? maklum la, laki pempuan kan takleh campur..kalau kena pisah2 i tak nak pergi lah. lagipun based on his assumption here, nnt mesti ramai golongan2 ekstremis yg suka pandang serong kat org2 muda, ish takut nyer..

10:06 PM

 
Anonymous Anonymous said...

ustaz kok diam aje?
say something lah.
bosan siaaaaaaaaaaaaaaaa...

10:24 PM

 
Anonymous Anonymous said...

prejudis terhadap orang yang lain daripada kita juga ada BERDOSA!!!

apa ustaz ingat orang muslim je ke yang nak protest dan tak puas hati pasal harga minyak naik ni?

ustaz bukan tuhan untuk menghukum orang lain!
cuba ustaz fikir balik!

10:34 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Ada pro n contra...banyak sangat bincang..yang bising2 kat sini pun belum tentu buat kerja untuk menyedarkan rakyat tentang kezaliman BN..Cakap tak serupa bikin. Nak PROTES proteslah betui2..nak menyanyi sampai tersungkoq , meniarap pun boleh tapi ada tempat dan masanya..betui dak?

10:59 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Tolong sikit brader yg kata.... "Cuba tanya diri kita kenapa PAS gagal menangguk sokongan rakyat secara meluas? Kalau takda PKR & DAP, bolehkah PAS pegang teraju Kedah & Perak? Apa? Dah lupa?"....Awat? PAS ni baru lahir dua tiga hari ka? Dengan ada PAS lah PKR boleh ada sampai hari ni..terutama sekali di Pmtg Pauh.Kalau tak dak PAS kat Penang ni..ingat dah lama PKR bungkuih...DAP pun bungkuih

11:07 PM

 
Anonymous Anonymous said...

perjuangan itu tiada hitam putih dari golongan yang ingin memperjuangkan. Kalau satu pihak keras kepala dengan dogma dan ideologinya dan tidak memikirkan pihak yang lain, itu namanya FASIS.. jadi dalam hal ini. saya harap pemuda atau pun siapa sahaja dapat mempertimbangkan soal perjuangan bersama tidak mengira siapa sahaja.

3:52 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Kepada encik akhdan,
saya rasa ustaz kurang kenal dengan band band seperti yang encik akhdan mention..
Mungkin ustaz lebih gemar mendengar apa yang ustaz rasa selamat. Iaitu didalam "Comfort zone" ustaz sendiri.
Tapi perkara yang terjadi diluar seperti apa yang terjadi di Chiapas, atau di Tibet, mungkin bukan masalah ustaz sebab itu takdak kene mengena dengan islam. Dan mungkin manusia ini sering hanya mahu bersifat prasangka dan bermusuhan. RATM tak kenal ustaz. Ustaz pun tak kenal RATM. ok la tu.

4:00 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Dasar org pas atau ustaz nih mmg cmnih...maner leh tgk sebarang kemungkaran, kelalaian dan ternyata ustaz nih hanya memandang dari satu sudut dan sudut pulak tuh tak membina dan hampeh nyer ustaz nih suka2 je main cakap...Suka2 je jugde org2 dari luar...fikir2lah dulu atau uztaz nih mmg berfikiran sempit...

Aku dah agak scene underground kat Malaysia nih mmg takkan diterima oleh maner2 parti politik tak kire Umno ke Pas ke (Dap ntah kot) apa ntah lagi para penguasa yang sedia ada nih...Semua mende nak dicantas dan hanya kepentingan diri sahaja yang harus diikut hingga menafikan hak-hak insan lain untuk hidup/bebas...negara kita nih bukan satu kaum je yg duduk malah ade kaum2 lain lagi...Kalo x leh Ustaz g aa dok kat Arab Saudi tu...

Apa salahnya band2 underground tuh nak beraksi...Aku x nampak apa salahnya asalkan ianya boleh menarik ramai anak2 muda bersama-sama dengan satu tujuan dengan memprotes harga minyak...Apa jua method utk menjaya protes nih bersama-sama lah...Takkan nak acara pas/tarbiyah/agama menjadi program utama lak...alamatnyer kaum bukan islam atau bukan melayu tak dapek aa nk join protes nih...Program nih utk rakyat bukan utk ustaz sorang!!!

Last word 'Hentikan diskriminasi terhadap agama dan juga manusia and 'bring back power to the people'

Adios!!!

7:46 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Fasis.

8:12 PM

 
Anonymous Anonymous said...

ni demo protes harga minyak atau satu lagi siri CERAMAH PAS??

bosan bosan.

12:56 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Agama dilihat sebagai halangan untuk mencapai kepuasan dan kebebasan hidup. Para ulamak dipandang hina dan menyusahkan.

disunting dari post terbaru ustat nasarudin-SOLAT HAJAT
DAN
PIDATO ROHANI
DI SELURUH NEGARA .

ya inilah counter2 yg diselitkan dlm blog terbaru more info baca di topic itu tersendiri.

hail!hitler!no,hail!
pas!

2:35 AM

 
Anonymous Anonymous said...

HENTIKAN PENINDASAN (dum dum tak)

KERAJAAN ZAMAN KINI
SEPERTI TIADA HATI
PENINDASAN SANA-SINI
CEROBOH SESUKA HATI

DIDALAM DUNIA YANG KEDUA
TIADA APA BEZANYA
YANG KAYA MAKIN KAYA
YANG MISKIN MAKIN PAPA

HENTIKAN PENINDASAN
HENTIKAN KEMISKINAN
HENTIKAN KEBULURAN
INGINKAN KEBEBASAN

4:24 AM

 
Anonymous Anonymous said...

DEMOKRASI TANPA ISA (dum dum tak)

BENARKAH KITA BEBAS BERSUARA?
JIKA TIDAK MENGAPA KITA DIPENJARA?
MARILAH RAKYAT SEMUA
MENENTANG BERSAMA-SAMA

UNTUK KEBEBASAN
KEADILAN
KESAMARATAAN
WUJUDKAN IA
WUJUDKAN DEMOKRASI TANPA I.S.A

4:25 AM

 
Anonymous Anonymous said...

PERANGI SEMUA (dum dum tak)

PEDULIKAN APA YANG MEREKA KATA
KITA AKAN TETAP BEKERJASAMA
PERANGI MERAKA DAN MELAWAN MEDIA
WUJUDKAN IDEA BUKAN FESYEN SEMATA

KAMI TAK BENCI
KAMI TAK PEDULI
APA YANG MASYARAKAT FIKIR KINI
GOLONGAN INI YANG MUNDUR MENTALITI
DIZAMAN TEKNOLOGI ERA GLOBALISASI

DIKALA DUNIA MASIH DALAM BENCANA
APA KURANGNYA NEGARA MALAYSIA
KERAJAAN KINI TAK AKAN AMBIL PEDULI
SEHINGGA BEMULANYA PILIHANRAYA

KAMI DAH LALI
KAMI DAH BENCI
SUARA MASIH TAK DI DENGARI LAGI
PEMERINTAHAN OH SI TIRANI
MENYEKAT PERGERAKAN SI REVOLUSI

4:27 AM

 
Anonymous Anonymous said...

TAKE BACK 'OUR' STREETS!!!!!
it's not only for muslims...
but for all!!!

religion is a personal thing.
you choose what u believe.
it's not time to argue la brader.
it's time to protes.
and having a concert, with punk bands is sure a 'protes' thing la ustaz. punk is not music or fashion. punk is idea. punk is about the messages.

life is a learning process. we should learn from each other. not arguing with each other.

"fight the real enemy"-the business

"alamraya sekolahku"-marjinal

4:31 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Hi.
pemusk underground bukanlah sehina yang ustaz fikirkan. kami pun punya perasaan marah kat kerajaan. hanya cara kami lepaskan geram adalah melalui musik. musik kami lagi bermakna, dan membawa mesej yang ada content klau nak dibandingkan dgn kumpulan nasyid yang buat album just for duit.

do you have right to stop the concert?this is the 'democracy' country, bukankah kita semua punyai hak bersuara?dan cara kami bersuara adalah melalui musik.

if you can't accept how we want to voice out our feelings, ini bermakna PAS pun SAMA mcm UMNO. berkonsepkan pemerintahan DIKTATOR bukannya DEMOKRASI.no freedom untuk rakyat?hanya menggunakan alasan agama dan bangsa untuk banned semua benda? tak habis2 menggunakan alasan AGAMA, BANGSA, WARNA KULIT.semua itu dicipta untuk orang gila kuasa dapat kuasa & jadi kaya dan kaya. rakyat tertindas.FIKIRKAN.

Ellis

10:31 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Assalamualaikum! Sejahtera ke atas kamu!


Kita ada akal, apa guna akal? Kita ada mata, Apa guna mata? Kita punya hati, apa guna hati? Kita ada perasaan, apa guna perasaan? Semua orang ada akal, ada mata, ada hati, ada perasaan! Kami anak-anak hc/punk juga manusia!

Buka mata, biar terang!
Buka minda, biar tenang!
Buka hati, biar senang!
Buka seluar, biar telanjang!

Rakyat Malaysia adalah berbilang kaum, berbilang bangsa dan agama! Tapi ini tidak menjadi penghalang untuk kita bersatu memprotes kezaliman pemerintah. Rakyat Malaysia juga punya pelbagai perasaan ,cara hidup dan citarasa! Tidak pelik jika ada yang memprotes melalui muzik, Memprotes melalui media massa. Memprotes melalui seni dan sebagainya. Kami dengan cara kami. Ustaz juga dengan cara ustaz sendiri. Kenapa ustaz ingin memprotes? Kenapa kami ingin memprotes? Jawapannya sama!

Manusia dijadikan dengan pelbagai bentuk, pelbagai budaya, pelbagai bangsa, pelbagai agama untuk saling kenal mengenali bukan membenci! Semuanya sama di sisi Tuhan. Jadi, kenapa diskriminasi kami? kenapa kita tidak boleh bersatu bergandingan dan melaungkan satu suara? Kerana kita punya satu matlamat dan satu perjuangan pada hari itu!

Pas mahu memprotes cara sendiri? Nescaya tidak akan membawa apa-apa perubahan! Kirim salam sudah! Buang sifat ego dan prejudis jauh-jauh. Pas bukan parti ustaz seorang! Harap maklum! PRU-12, Pas tidak akan menang tanpa bantuan dari parti-parti lain. Parti-parti ini juga tdak akan menang tanpa undian rakyat yang kebanyakkan adalah anak-anak muda! Rakyat berkuasa mutlak. Protes ini adalah untuk rakyat Malaysia. Kenapa perlu mementingkan parti dari rakyat? Apa parti bagi ustaz? Siapa rakyat bagi ustaz?

Protes itu adalah hak rakyat yang tertindas! Kami golongan minority, rakyat Malaysia dan kami juga tertindas. Ustaz tertindas juga ke? Bagaimana cara protes itu, terserah. Semua punya inisiatif sendiri. Adakah salah kami ingin memperbetulkan apa yang tidak betul? Kami memprotes melalui berbagai medium dan cara. Muzik adalah salah satu daripadanya. Kami tidak bersetuju dengan ustaz membantah sebab ada anak-anak muda bermain muzik. Walhal, anak-anak muda inilah yang lantang dalam menyuarakan sesuatu hal. Muzik kami bermesejkan positif. Tidak sama seperti apa yang dilalakkan oleh mawi! Dia pernah melalak di Kelantan. So, apa cerita? Di mana ustaz ketika itu? Kenapa ustaz tidak membantah je konsert mawi tu? Owh, di mana mawi sekarang? Dia orang kaya! Tidak perlu bersusah payah untuk ini semua. Dia boleh beli minyak bertong-tong. Mungkin dia boleh beli ustaz juga!

Fahami dan hormati perbezaan antara kita! Hormta-menghormati adalah amalan yang mulia!

anix

10:32 AM

 
Anonymous Anonymous said...

mawi lain.
dia dah buktikan dia pandai baca quran, berzanji, azan, blabla, yadayada.
lagipun dia LELAKI.
itu psl dia tak kena banned time melalak kat kelantan dulu.
cuba kalau mawi tu perempuan!?

SEXIST siaaaaaaaa!!

11:10 AM

 
Anonymous Anonymous said...

ustaz ni ntah aper2 laa..

12:44 PM

 
Anonymous Anonymous said...

salam ustaz dan pemuda pas.

saya cukup hampa dengan sikap prejudis dan diskriminasi oleh pemuda pas kerna dengan terang2 tidak membenarkan persembahan muzik ini dijalankan.

nampaknya sikap prehudis bukan sahaja dimiliki oleh umno, malah pas juga.

saya menyokong sekiranya persembahan muzik dibatalkan jika ini ialah event yg berkaitan agama tetapi event ini adalah berkaitan protes menurunkan harga minyak. jadi motif semua rakyat untuk berkumpul ialah untuk bersatu menurunkan harga minyak. tapi sekarang apa saya lihat pemuda pas seperti tidak setuju untuk bersatu dengan pemuzik2 seperti ini dan ingin mengabaikan suara mereka.

untuk pengetahuan semua, kugiran saya turut dijemput untuk mengadakan persembahan dan kebanyakan kumpulan yang dijemput merupakan kenalan saya semua. apa yg saya faham dan tahu, kami tidak meminta satu sen pun bayaran dari pihak pengajur. maka, soal RM150 ribu adalah tidak benar sama skali kerana niat kami hanyalah ikhlas.

satu lagi, persembahan muzik dan ceramah politik adalah sama mesejnya cuma caranya berbeza.

akhir kata, jika pihak pemuda pas terus bersikap begini, maka agak susah la untuk menarik hati golongan muda yang memberontak ini.

ingat, what we need is unity.

-anarchism seems more relevant-

1:17 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Korang nie sume buat tak nampak je...

PAS malu sebab underground musik protes slalu terpekik2..xkan nk kasi join kot..

Jatuhla air muka dengan BN nanti!!!

Watever girls n guys it's all politics.

Apa kata mengadu pada Tuhan dusn't matter ure islam,hindu,kristian,budha.sama2 berdoa supaya sape dalangnya dpt hukuman yg setimpal ASAP or kelak.

Tuhan 'protes' lagi hebat,kan?

1:24 AM

 
Anonymous Anonymous said...

ade sebuah band yg dijemput, yg agak glemer jugak...yg aku tau...majoriti dalam band tu mmg penyokong kuat PAS. aku rase skrg band members diorang yg penoyokong PAS tegar selama ni...mesti agak kesal selama ni menjadi penyokong PAS...tapi tatau la...sbb tak berpeluang lg nk bertemu mereka. aku pun agak menyesal lah...sebagai seorang yang tak pernah mengundi tetapi selama ini lebih memihak pada BA dan PAS itu sendiri. (alternatif la sangat!)

1:54 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Assalamualaikum ya ustaz!

tak wajar jika ustaz mula menunjukkan diskriminasi terhadap minoriti yang berjuang sekepompong dengan rakan2 ustaz sebelum ni. ini memang terbukti sekiranya PAS memerintah, habis langsungla aktiviti rebel susul lirik daripada kami semua. kita sudah tentu akan menghormati tatasusila dan tidak wajar juga menuduh kami budak2 so-called UG ni sorang pun tidak bersolat.

seperkara lagi, jika dibandingkan pemusik underground jauh lebih sincere dgn para artis nasyid yang semakin dilihat ingin berkomersial dengan artis artis majalah mangga. apa semua ini? pemusik underground tidak mintak duit walaupun se-sen kepada pihak penganjur seperti yang terbaca pada komen di atas "siapa nak bayar payment arits jemputan beribu ribu ringgit". sunnguh kolot dan pemikiran saudara penghantar komen tersebut sama dengan pemikiran pembaca majalah mangga. saya berani jamin jika diteruskan persembahan pemusik underground ini, mereka mampu memenuhi serta membawa sendiri peralatan set lengkap persembahan tanpa menyusahkan pihak ORGANISASI so-called "PROTES" ini. tidak pelik, kami sudah biasa dengan showcase separa siap dan mampu memekik tanpa menggunakan mic walaupun bunyi instrument lain lebih kuat daripada suara vocal. yang penting, emosi, ekspresi luahan perasaan itu tulus dan ikhlas. bukan hipokrit. sekian. Wassalam.


- turut didiskriminasi

2:55 PM

 
Anonymous Anonymous said...

mana ustat ni?.. kata PAS atau PR ni lebih terbuka.. mendengar masalah dan idea, pandangan kritis daripada rakyat? takkan senyap je..

aku rasa la, mana2 parti baik BN, UMNO, PAS, PKR, DAP semua sama ada kepentingan terselindung dan berahsia sulit. aku tak nampak apa yang dicanang oleh PR sebagai demokrasi instead of demokrasi terpimpin ni akan dilaksanakan. aku rasa PROTES ni pun salah satu cara PR nak raih ahli baru. sememangnya aku mmg bangga x mengundi mana2 parti. bagi aku semua sama. dulu PAS, PKR, DAP takda power sangat. puasla orang2 yang dipinggirkan ni termasuk aku geng geng gedik underground ni kira sapot la diorang ni melalui lirik, blah2. bila dah banyak menang tuari dah ada power sikit compare zaman2 dulu, dah mula tunjuk belang atau dalam bahasa omputihnya, 'true colors' terhadap sesetengah pihak.. kitorang actually jauh lebih professional dan open mind dari artis2 muka tampalan jual gossip kat media skarang. aku rasa kalau jadi showcase time PROTES ni, mana budak2 band atau pengikut band underground ni kalau di ajak solat jemaah oleh para ulamak PAS, sure diorang ikut. baru betul pendekatan Islam macam ni. tak macam tu Ustaz Akil?

3:23 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Ustaz fasis,

Ape yang Pemuda pimpinan ustaz dah buat hari ni? Kenapa nak gunakan keganasan? Apa salah persembahan kami dan kawan-kawan kami? Buat gitu bole masuk syurga ke?



Boring tau ustaz masuk syurga, nanti tak bole jumpe GG Allin dan Jimi Hendrix.

8:38 PM

 
Anonymous Anonymous said...

saya bukan penyokong BN.
mahu bersimpati dengan perjuangan kalian pembangkang dengan harapan mampu merubah nasib rakyat.

tapi apa yang dapat saya lihat tadi keganasan pemuda-pemuda pas terhadap anak-anak muda yang jelas juga merasa tertindas seperti rakyat seperti saya membuatkan saya rasa teramat malu dan kecewa.

malu kerana saya sudah berada disana kelihatan seperti menyokong pas. kecewa kerana pembangkang yang diharapkan rakyat, hanyalah bakal menindas rakyatnya juga.

benarlah apa yang dikatakan oleh salah anak-anak muda itu, 'belum lagi memerintah sudah berlaku kejam'.

apakah ini islam yang pas perjuangkan? kekerasan, paksaan, tanpa toleransi dan usul periksa?
mungkin ustaz dan kawan2 lain akan mengeluarkan pelbagai hujah menghalalkan tindakan memukul anak-anak muda itu.

sayang sekali, undi saya, keluarga, sanak-saudara dan teman-teman yang hadir pada protes hari ini di kelana jaya, tidak mungkin untuk pas.

tolong lah jangan gunakan agama kalau keperibadian pemuda seperti samseng. beri nama buruk kepada islam.

9:49 PM

 
Anonymous Anonymous said...

tiada toleransi. tidak berdemokrasi langsung. inikah yang bakal dilaksanakan oleh PAS? mungkin lebih kejam dari ISA? mungkin jika PAS memerintah, tiada lagi demonstrasi dan serta merta diharamkan atas hujah2 yang bakal dilaungkan secara emosional? para pemuda sekarang lebih bijak lebih bijak berfikir secara kritis berbanding para intelektual yang kadang kala korup dek kuasa politik dan rasuah.

10:06 PM

 
Anonymous Anonymous said...

setuju dengan coretan "rakyat kecewa" dan pemuda tadi.
belum memerintah dah bertindak kejam

padang hari ini, sy amat kesal kerana melihat kumpulan musik pertama tadi yg baru je main satu lagu dah kena arah berhenti.

tp sy puji diorg, masih ingin meneruskan hak mereka sebagai rakyat walaupun speaker besar ditutup dan hanya dengar samar2 je alat musik diorg tu.
kesian tp sy berbangga dengan kumpulan itu (saya kurang jelas apa nama kumpulan mereka) walaupun bagi saya musik bawaan mereka keras dan kurang saya fahami tp mesej yg diorg sampaikan amat memberi kesan sehingga saya yg tak berapa dengar lagu2 rock ni pun rasa cam nak beli je album diorg kerana mesej yg disampaikan tak disampaikan oleh artis2 dalam tv sekarang.

selepas je persembahan mereka, sy dapati beberapa pemuda yg membawa sepanduk dan pemuda2 yg kelihatan macam underground ni dengan perlahan keluar dari stadium membawa haluan masing2. terdetik di hati sy apabila melihat wajah suram pemuda2 ni. sy dapat rasakan yg mereka begitu kecewa kerana bukan sahaja dipinggirkan oleh kerajaan, malah parti pembangkang. jadi mereka seakan-akan tiada hak besuara di negara kelahiran mereka ini dan di pulaukan oleh semua parti politik.

semangat sy utk protes terus pudar melihat wajah suram mereka dan sikap diskriminasi penganjur. sy pun turut keluar dari stadium kerana hampa dan sy cuba mencari di mana mereka kerana mungkin boleh bagi semangat kat pemuda2 ni.
sy jumpa pemuda2 ni di pintu masuk belakang stadium dan memang mereka semua suram dan sy cuba mengambil hati diorg dengan memuji persembahan mereka dan mengambil beberapa foto sekadar untuk memberi semangat kepada mereka agar tidak jemu berjuang. selapas tu saya terus mebawa diri bertemu rakan sekerja di damansara.

dan pada petang pula, sy mendapat mesej dari rakan yg menghadiri protes memberitahu ada pemuzik dipukul kerana lantang bersuara. sangkaan sy meleset. ingatkan pemuzik tu dipukul pihak polis atau fru, tetapi dipukul oleh pemuda pas yg lain. alasan yg diberi kerana mereka bertindak agak ganas. nampaknya utk berjuang pun kena ada protokol. tak boleh ganas kot kalu nak berjuang. berita ni lagi menyedihkan sy.
sy sekarang tak tahu macam mana nak cakap dengan politik negara. nampak nya revolusi di sepanyol pada 1930 yang mengharamkan parti politik dan adanya ahli politik dan membenarkan rakyat memerintah seperti satu keluarga lebih elok diamalkan di malaysia kalau begini sikap semua parti.

harap maaf kalau terkasar,ini luahan seorang rakyat.
sekian wasalam

12:52 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Haha hari nih dah mmg terbukti dan aku x tau aa nak salahkn sape smpaikn aku yang tengok/pegi karnival protest 6/7/08 tadi cehh...Nasib baik tak cedera parah siaa...Thanks to AMK kerana dapat protect si penyanyi* pujaan sirap kitaorg semua...Dasar org pas mmg kolot dan fasis dan suka2 je nak belasah orang and nak gaduh...Rupanya org pas pun suka pakai stail law of the jungle...Ingatkn BN aje yg guna...haha tunjuk punggung (walhal bukannyer nampak pun)tuh kn simbolik kepada pemimpin2 BN yg suke menjilat jubur utk kepentingan peribadi...haha...

Buat si penyanyi tuh agak2 aa kalo nak tayang punggung(ini bukan gig beb)...atau korang dah mmg plan nak kasi huru-harakn event tuh...kesian beb Isham smpai nangis2 and terus blah...

Dan bagi aku x patut aa pulak si penyanyi tuh wat cmtue beb...aku yg dok kat padang tuh aikk kat sini pun jadi gak...kalo kt gig xpe aa jugak nih depan org2 pas yg nyata2nyer fasis dan dungu dan kononnyer habis sensitivif aa walhal kat diri sendiri tuh pun bukannyer betul...poyo aa korg nak tunjuk hero...

dan buat si penyanyi tuh coverline aa sikit...aku yg dok support/ kenal korg mase aku kecik2 tuh aku lak yg malu beb dan lain kali be intelligent sikit kalo nk perfome kat event politik...dan buat pencomment kat sini...Agak2 lah kalau nk perfome tu ber agak2lah...and fikir2kn lah lain kali okeh...

Apa pun si penyanyi tuh mmg gempak dan berani (atau sengal kot) dan buat yg dungu2 yg berlagak moralis agama yg konon2nyer sensitif korang leh pegi jahanam...ramai2 boleh aa tadi...hampeh siak

Selanjutnyer leh lah korang pegi di sini:
http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22319#533500

p/s:Pas dan ustaz fasis nih leh g jahanam!!!

oleh: Apahal!!!

1:05 AM

 
Anonymous Anonymous said...

PAS pun memang militan. Ekspresi tetap ekspresi. Dan londeh seluar bukan nya selucah manusia yang gila kuasa. Itu hanyalah sejenak act macam dalam film hindustan atau film film yang lain, untuk menunjukkan dalam Barisan Alternatif pun masih ada cencorship..!! DAN PAS TETAP FASIS.

Demo minyak semalam hanyalah berupa cara golongan barisan alternatif meraih lebih undi. Tidak lebih dari itu aku rasa. Barisan Nasional senyum dari atas bangungan putrajaya.

Revolusi di Malaysia lebih kepada bersifat Islamic fundamental yang rata-rata pemimpin PAS mahu menjadi tuhan. Tapi tuhankah PAS itu.

Kita rujuk sejarah revolusi, dari revolusi spain sampai ke zaman hugo chavez di Venezuela. Segala bentuk revolusi berjaya kerana adanya org org yang pro-budaya, anti-fasis, dan juga liberal.

Jadik ustaz yang tak rock langsung. Insiden londeh seluar semalam adalah permulaan kepada reaksi terhadap masyarakat yang masih belum boleh menerima dan terlampau taksub kepada dogma sampaikan segalanya adalah skeptikal dari mata fikiran mereka.

Malaysia akan tetap jadi Malaysia sampai bila2. tepuk dada tanya selera.

8:54 AM

 
Anonymous Anonymous said...

LET'S NOT VOTE FOR ANYONE! baik PKR, PAS, DAP mahupun BN! fuck voting!

yang menang pasti akan menindas

fuck you fascist scums! may you all burn in hell! - amin

11:08 AM

 
Anonymous Anonymous said...

negara islam tak semestinya semua penduduknya islam, jadi sila hormat-menghortmati. apa "bukan-islam" tak boleh pergi protest dengan "orang islam" ke walaupun apa yang mereka nak juangkan itu adalah benda yang sama? gila ke apa!

11:10 AM

 
Anonymous Anonymous said...

fuck off.politik kamu sangat bosan!!!
PAS puki!

2:11 PM

 
Anonymous Anonymous said...

apa persamaan mereka yang memukul dengan PDRM ??

penindasan dan zalim

apa persamaan mereka yang menghukum dengan kerajaan BN ??

penidasan dan zalim

kalau orang yang memukul dan menghukum itu dari PAS , PKR ataupun DAP -- mereka tidak akan dapat undi aku ..

kiri dan kanan sama aje

ini satu kezaliman dan penindasan ...

tiada cara lain selain dari pukulan macam FRU dan PDRM ..

bodoh dan bodoh !!!

2:59 PM

 
Anonymous Anonymous said...

dalam setiap gerak anda,
anda pikir anda melakukan pekara yg betul,
tapi anda sebenarnya akan menjadi sama seperti umno,
ego anda mengeluarkan perasaan bahawa anda lakukan pekara yg betol,kerana ianya demi agama.
maka!adanya hanyalah sama dgn pemerintah negara ini skarng.

ur a PASist.facist hanjing.

3:38 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Those bands have the right to be up there, but its just not right for him to low down his pants.
Not everyone can understand his message and not everyone can accept it.
The people was not all in average age. There were young and old.
If he manage to control his emo, they wouldn't be any issue.

5:16 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Assalamualaikum Ustaz,

tolong lah jgn anggap budak underground seolah2 sampah masyarakat. kami juga ade perjuangan kami, target kami sama ntuk menghentikan penindasan. ideologi kami mungkin terlalu berbeza, terlalu negative pd pndgan ustaz.. pergh.. diskriminasi sngt pmikiran pihak ustaz ye? xde manusia 100% baik jiwanya kecuali para Rasul, Nabi dan sahabat2 mereka. dan sy sngt terasa dgn kata2 org yg mngatakan, kami budak underground makan sampah. kitorg pun makan nasik, beribadat dan idup mcm manusia biasa.

lagu2 underground byk mnyampaikan mesej2 perjuangan. xde nk meleleh2 mnangis2 mcm org dh ilang pedoman, lgsg xreti nk berusaha. setidak-tidaknye kami cuba lakukan sesuatu ntuk luahkan rasa tidakpuashati kami. xperlu pun bhimpun smpai kena cekup ngn FRU sume tu.

demo bkn sekadar nk tnjuk marah je. itu bkn cara nye, korg yg lagi berjiwa lembut n konon nye rasional spttnye sedar berlawan secara keras dgn kerajaan kite yg serba keras n hipokrit nie mungkin x mmbuahkn hasil, siap boleh bwk bala kt diri sndri. ape salahnye bhibur sdikit? stkt tnjuk muke garang pastu lari bile kna serbu FRU, x gune la. video oleh saudara arifabdull adalah satu rujukan yg amat baik ntuk dijadikan rujukan. renungkanlah ustaz.

para pemuda PAS yg konon sntiasa btul dan baik sngt tu, pikir la pjg sket. korg pukul org tu baik sngt ke? x rasa sama taraf ngn kami yg konon2 nye underground yg jahil, kaki buat dosa nie?

- seorg kaum Hawa underground.

8:44 PM

 
Blogger cakap-lepas said...

kita semua adalah Islam.peace for islam

wwww.cakap-lepas.blogspot.com

9:27 PM

 
Blogger Unknown said...

ternyata band2 ni gagal dikawal sampi londeh suar...tp bukan semua..perlu ditapis dahulu...

10:03 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Selamat Sejahtera Usataz, dan komrad-komrad fasis Ustaz. Harap, uztaz gembira dengan penghinaan yang ustaz dan teman-teman PAS usataz telah lakukan pada seorang manusia, yang cuba mengekspresskan rasa hati mereka.

Harap, Allah akan masukkan ustaz ke surga dan tinggal sebilik dengan Nabi Muhammad S.A.W.

Tapi, sebenarnya apa yang terjadi, tak memalukan anak muda tu. Bahkan, ia memalukan parti-parti politik yang terlbibat.

Lihat, hanya nak organize sebuah pesta moral pun, tak mampu, inikan pula, nak mentakbir sebuah negara.

Gila ke ape?

Jadi, pasukan ustaz telah berjaya membuktikan kebodohan yang selama ni tersembunyi di bawah kopiah dan tudung labuh ustaz dan kawan-kawan.

BN Zamlim dan gunakan kekerasan? Apa pula halnya dengan membaling objek kepada manusia lain yang tak melukakan fizikal mereka? Tak zalim? Sebab apa? Sebab mereka berjuang atas nama PAS?

Nampaknya, Islam dah ada 2;

Hadhari

dan Islam Pas.

Nampaknya, makin laku la jualan akhbar kawalan kerajaan nanti bila isu ni, sibuk dibahaskan.

Dan saya sendiri, yang berada di sana, yang tak mengetahui sangat apa itu underground rasa tersentuh dan terasa bodoh membiarkan kenalan saya terus memangkah PAS dan seKUTUnya.

Rasa bodoh, sebab meletakkan kepercayaan bahawa di masa depan, kami sebagai rakyat dapat hidup bebas dari cengkaman fasis dan keganasan pihak berkuasa.

Silap! Saya seolah membiarkan kawan-kawan saya keluar dari mulut anjing, masuk ke mulut naga.

Apapun, yang paling wajar kita semua buat, sebagai rakyat, adalah dengan tidak mengundi kepada sesiapa pun, sebab politician pasti akan menindas bila mereka di atas dan mereka akan menjaga keperntingan kroni-kroni mereka. Sama seperti yang dituduhkan kepada BN. Mereka semua sama.

Kita, rakyat? Aku terus tertindas dan aku terus dipercaturkan, diperkotak katikkan dan digula-gulakan oleh mereka yang sedang merebut glamer dan wang.

Belum pun memerintah satu negara, mereka dah menunjukkan taring fasis mereka. Jadi, bayangkan apa yang akan berlaku bila mereka benar-benar memerintah?

3:42 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Kepada underground apologists,

Eleh, kau orang nak suruh ustaz paham style budak2 underground, tapi korang sendiri tanak paham ustaz tu. Dah dia ustaz, cara cakap dia mestila cara cakap ustaz. Idea2 dia, dan bangkanangan dia semua, itu semua pengetahuan2 ustaz. Korang nampak salah orang, tapi bila menegur, korang tak sedar yang korang pun buat benda yang sama. dua kali lima sepuluh!

wan lembah klang

5:48 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Lu orang komen la dulu. Nanti gua reply la. Gua pegi setel hal sikit kat Arab sana tu.Sambil tu chill sini jap. OK?

Be right back, punk!

6:51 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Selamat Sejahtera Usataz, dan komrad-komrad fasis Ustaz. Harap, uztaz gembira dengan penghinaan yang ustaz dan teman-teman PAS usataz telah lakukan pada seorang manusia, yang cuba mengekspresskan rasa hati mereka.

Harap, Allah akan masukkan ustaz ke surga dan tinggal sebilik dengan Nabi Muhammad S.A.W.

Tapi, sebenarnya apa yang terjadi, tak memalukan anak muda tu. Bahkan, ia memalukan parti-parti politik yang terlbibat.

Lihat, hanya nak organize sebuah pesta moral pun, tak mampu, inikan pula, nak mentakbir sebuah negara.

Gila ke ape?

Jadi, pasukan ustaz telah berjaya membuktikan kebodohan yang selama ni tersembunyi di bawah kopiah dan tudung labuh ustaz dan kawan-kawan.

BN Zamlim dan gunakan kekerasan? Apa pula halnya dengan membaling objek kepada manusia lain yang tak melukakan fizikal mereka? Tak zalim? Sebab apa? Sebab mereka berjuang atas nama PAS?

Nampaknya, Islam dah ada 2;

Hadhari

dan Islam Pas.

Nampaknya, makin laku la jualan akhbar kawalan kerajaan nanti bila isu ni, sibuk dibahaskan.

Dan saya sendiri, yang berada di sana, yang tak mengetahui sangat apa itu underground rasa tersentuh dan terasa bodoh membiarkan kenalan saya terus memangkah PAS dan seKUTUnya.

Rasa bodoh, sebab meletakkan kepercayaan bahawa di masa depan, kami sebagai rakyat dapat hidup bebas dari cengkaman fasis dan keganasan pihak berkuasa.

Silap! Saya seolah membiarkan kawan-kawan saya keluar dari mulut anjing, masuk ke mulut naga.

Apapun, yang paling wajar kita semua buat, sebagai rakyat, adalah dengan tidak mengundi kepada sesiapa pun, sebab politician pasti akan menindas bila mereka di atas dan mereka akan menjaga keperntingan kroni-kroni mereka. Sama seperti yang dituduhkan kepada BN. Mereka semua sama.

Kita, rakyat? Aku terus tertindas dan aku terus dipercaturkan, diperkotak katikkan dan digula-gulakan oleh mereka yang sedang merebut glamer dan wang.

Belum pun memerintah satu negara, mereka dah menunjukkan taring fasis mereka. Jadi, bayangkan apa yang akan berlaku bila mereka benar-benar memerintah?

8:56 AM

 
Anonymous Anonymous said...

hahaha...makin lama makin ramai la pulak memeriahkn ruang komen ustaz nih...Yg pastinya semuanya anonymous....termasuklah aku hehe

Yang pastinya kita semua 2 X 5...

1:40 PM

 
Anonymous Anonymous said...

ustaz, orang islam saje ke dibenarkan
pergi kat demo ni? think

4:58 PM

 
Anonymous Anonymous said...

berhati-hatilah bila berkata-kata. salah kata rosak akidah. aku peminat muzik underground juga tapi percakapan janganlah sejahil ini. sudah bersedia sangat ke dgn azab ALLAH s.w.t? Korang ni dah takde pegangan agama ISLAM ke?

Bg yg bukan beragama ISLAM, cubalah menghormati agama kami ISLAM sesungguhnya kami tidak pernah cuba menghapuskan kaum kamu semua sepertimana kaum kamu di negara2 kamu cuba menghapuskan agama kami.

adakah aksi CARBURATOR DUNG tu diterima dari segi Al-Quran dan Sunnah?

Dalamilah lagi apa itu ISLAM dan hayatilah. Sesungguhnya ALLAH menyayangi akan makhluknya.

Akhir kata, sudahkah ada bersedia untuk mati dan menerima segala azab ALLAH yg amat pedih?

Nauzubillah....aku mohon ampun segala dosaku pada MU, ya ALLAH!!!

kembali lah wahai rakan-rakan se ISLAM ku kejalan ALLAH.

queb - anti Barang Naik

6:50 PM

 
Anonymous Anonymous said...

APA LAGI!!!!!!!!!JOM KASI BUNGKUS ITU PAS!!!!!!!PARTI PALING KOLOT DI MALAYSIA!!!!!!!!!DAP,PKR??AKU PUN HERAN NAPA KOME NAK SANGAT BEGABUNG DENGAN PARTI YANG TERANG TERANG TAK DEMOKRASI NI???????ADA TARGET KA??OH YA..NANTI DAH MENANG BARU CERITA AH???HEHEHEHEHEHE...BUNGKUNS PAS!!!BUNGKUS PAS!!!BUNGKUS PAS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2:23 AM

 
Anonymous Anonymous said...

" APA LAGI!!!!!!!!!JOM KASI BUNGKUS ITU PAS!!!!!!!PARTI PALING KOLOT DI MALAYSIA!!!!!!!!!DAP,PKR??AKU PUN HERAN NAPA KOME NAK SANGAT BEGABUNG DENGAN PARTI YANG TERANG TERANG TAK DEMOKRASI NI???????ADA TARGET KA??OH YA..NANTI DAH MENANG BARU CERITA AH???HEHEHEHEHEHE...BUNGKUNS PAS!!!BUNGKUS PAS!!!BUNGKUS PAS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

- mamat yg cakap camni,dah bersedia ke nak berbungkus dalam kubur nanti? ko ni kafir laknat ker? buat malu keturunan kau jer.

10:47 AM

 
Anonymous Anonymous said...

orang yang menolak PAS seolah-olah orang yg menolak agama ISLAM. orang yang menolak ISLAM adalah golongan kafir laknat.

kebanyakan orang yang komen dalam ni PROVOKE, POYO dan memalukan diri sendiri jer.

UNDERGROUND konon! dah tak sabar nak masuk kubur ke? dah sedia nak jawab soalan ALLAH dalam kubur tu?!

bercakap guna otak la, jangan ikut nafsu! susah nak bercakap ngan orang yg hati yg gelap dan dah tertutup oleh ALLAH ni.

TAKBIR!!!.....ALLAHUAKBAR!!!

I LOVE ISLAM!

11:34 AM

 
Anonymous Anonymous said...

ooooooooooooohhhhhhhhhhhhh...maaaacaammmm tuuuu.....tak pulak aku tau yang kalo sokong pas baru Islam?oooooo.....Parti lain tu kafir ka???HAHAHAHA!!!PAS MEMANG ISLAM!!!SAAANNNGGAAATTT ISSSLAAMMM!!!!!!!!JOM KITA PUKUL AJA ORANG!!!SEBAB ITU YANG ISLAM SURUH!!!(MENURUT AJARAN PARTI PAS..DIULANGI..PARTI PAS!!!)PARTI YANG TERISLAM SEKALI DI DUNIA UNIVERSE DAN MANA2 TEMPAT!!!!!!!!!

4:24 PM

 
Anonymous Anonymous said...

ANCAK BUTU MELANCAP DEPAN MAK KAU!!!!BUANG AIR MANI KAT BAPAK KAU!!!

4:26 PM

 
Anonymous Anonymous said...

tak pernah termaktub pon dalam mana-mana kitab ALLAH (termasuk Al-Quran) yang kalau kita sokong pas, kita akan dapat free 'pas'port masuk syurga

5:40 PM

 
Blogger Unknown said...

assalamualaikum ustaz..sy rasa ustaz patut tutup comment bg ruangan ni,sampi jd tempat melepaskan emosi,sampi ada mencarut2,tak sesuai utk mereka yg tidak faham perjuang hanyam mengikutt emosi

8:39 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Malu aku dgn provokasi dgn semua yg korang cakap ni...Ustaz bagi saya, elok ustaz delete jer post ni ustaz...Saya sememangnya setuju dgn ustaz...Tapi apa kan daya...Rambut sama hitam tapi hati lain2...Bagi saya biarlah masa mengajar mereka apa itu kebenaran...Delete jer ustaz post ni...Buat sakit mata je lagi satu ustaz tgk budak2 ni memberi komen yg langsung tak membangun...

9:04 PM

 
Anonymous Anonymous said...

FUCK PEMUDA PAS FASCIM!!
FUCK VIOLENT BRUTALITY!!

- pemikirang yg sempit dengan
ortodoks².

- sensitif sangat & cepat melatoh
tanpe cube memahami maksud yang
telah di eksplanasikan oleh beng
karbughetor dung itu. dok dang
dang nk lepor boto

- lagu itu menunjukkang KEMAROHANG
yg sangat dalang.

- itu jugok saloh satu bentuk
demonstrasi/protes! Demonstrasi
Protes bukan hanye berarok di
jalanang dengang bawok sepanduk
jee.

- Ini ke yang PAS kabo dakwoh??
berdakwoh dengang KEGANASANG!
Mung cakak ISLAM ITU MULIA!
tapi mu blake sendirik yang
memburukkangnye.

- Kalau inilah cara PAS memimpin,
kitorg akan pastikan yg kitorg
akan menentang sehabis-habisan
PAS yang FASCISME. FASCISM AS
FUCK! FASCISME BANG BREK MOK!!
NATANG PLE MUNG....

- Marilah mari tidak mengundi mana-
mana parti politik. kitE menolOk
PAS tAK bermakne kita menolok
agame. kite hanye menolok parti
yang sudah ternyate fascist.

- Semua Parti Politik sama.
bertopengkan demokrasi tapi gile
kuasa! Domokrasi apa?? Domokrasi
Terpimping?? Kepale Hotok mung

- Ayuh Ustaz Aus Rotten, Pak Zack
De La Rocha dan undergrounders
D.I.Y Hardcore Punk blake
ABOLISH THE PAS
FASCIST BASTARDS NOW!

- wey akhdang ustaz tu dok tahu
lagu langgor lari la dia tahu
lagu bang Suara Anak Muda
je..haha

- Pok Leh..Mung dok suke org
nyanyi lagu satira politik..
lagu pang ghOk..lagu hak kor..
lagu rebel mung g dok sejik nu.
smayang ngaji, dok soh kaji hal
org..org lain smayang gok dok
briye gaye mung!

- SATU KATA UTK FASCISM KITA LAWAN!


Best Regards,
Ustak Municipal Waste

Alamat: Kg. Pusak
TeBonjol, Batu Peley
tok mung, 28000 Umno
Darul Rascist, Pas
Fascist Darul
Penindasan.

9:30 PM

 
Anonymous Anonymous said...

kenape nak delete post ni???dah tak tedaye nak lawan??PAS BODO!!!PAS KOLOT!!!!!Dengar dikir barat aje laaa kalo pas memerintah(tu pun kalo dikir barat tak diharamkan)kahkahkah

9:40 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Husam : Jangan Salahkan Carburetor Dung
Written by Administrator
Wednesday, 09 July 2008 12:43

KOTA BHARU : Naib Presiden PAS, Dato’ Husam Musa meminta supaya semua pihak tidak menyalahkan kumpulan underground Carburetor Dung yang mengadakan persembahan nyanyian pada perhimpunan Protes anjuran parti Pakatan Rakyat kerana kumpulan itu berani membawa mesej kepada kerajaan.
“Saya bukannya pro kepada band rock itu tetapi kalau kita dengar semula senikata lagu (yang dinyanyikan) itu ada mesej tertentu kepada kerajaan,
“Cuma silap budak tu (penyanyi) buka seluar walaupun dalam konsertnya sebelum ini pun dia memang buat begitu, jadi pada malam itu tak baiklah dia buat macam tu,” jelasnya.

Katanya, sekiranya Pakatan Rakyat (PR) mengadakan bantahan dengan cara keluar di jalanan khuatir pelabur berasa takut dan bimbang berlaku kekecohan dan terus menuduh PR sengaja menimbulkan ketidakstabilan kepada negara.

Beliau berpendapat bagi menyampaikan mesej kepada kerajaan tidak semestinya dengan berkasar sedangkan pendekatan secara ‘gentle’ boleh dilakukan.

“Pada pandangan saya perbuatan (melondehkan seluar) boleh diperbetulkan, janganlah kita hukum dia sampai tinggal mesej lantang kepada mereka,”

Katanya, kumpulan tersebut telah membawa mesej yang bersifat kritikal kepada kerajaan dan jika didengar semula lirik lagunya ibarat terkena pada batang hidung mereka (kerajaan) sendiri.

“Kalau golongan muda seperti itu pun sudah boleh sindir kerajaan, ini menunjukkan sudah ada penyertaan dari pelbagai pihak bagi menyampaikan mesej kepada kerajaan,” katanya.

Beliau menambah perhimpunan itu adalah bukan untuk orang yang warak dan wali sahaja tetapi kepada semua pihak yang ingin suarakan bantahan. Baginya mesej yang cuba disampaikan pada perhimpunan tersebut sudah sampai matlamatnya tidak sebagaimana yang didakwa oleh kerajaan.

Ahad lalu, vokalis kumpulan Carburetor Dung telah melakukan perbuatan tidak sopan dengan melondehkan seluar ketika mengadakan konsert pada Perhimpunan Protes Sejuta Rakyat-Protes Sampai Turun di Stadium Kelana Jaya, Selangor. Lagu yang dinyanyikan ketika itu Mari Nyanyi Menjilat.

http://www.husammusa.com/index.php?option=com_content&view=article&id=76:husam-jangan-salahkan-carburetor-dung&catid=37:online-news&Itemid=57

10:24 AM

 
Anonymous Anonymous said...

ni lah dia org MELAYU!!!....kecik2 ponteng sekolah,tak nak belajar betul2!...dah besar bodoh,jadi mat rempit,hisap dadah,poyo,jadi underground,punk konon dan macam2 keburukan.

kata underground,punk tapi balik makan nasi mak masak jugak. memalukan jer....poyo nak mampus!!

kaum lain dah jauh maju pun korang nak bergaduh dengan seISLAM??....

mana yg mulut celupar pasal ISLAM tu.....ko menjawab ler dalam kubur nanti. dosa yg dah ada pun byk jgn nak mempermainkan ISLAM lagi kalau korang pun ISLAM.

kalau ada org BN yg nak provoke dlm website ustaz ni, tak payah ler. kitaorg BA ni dah masak ngan cara korang ni!

BERTAUBAT LA!

11:42 AM

 
Anonymous Anonymous said...

apsal?orang underground mesti makan pizza hut ke sampai tak boleh nak makan nasi mak masak???bodo betul view kau tu...and lagi satu,sapa yang start gaduh2 sesama islam ni??sapa??budak underground ke atau orang2 pas yang kononya warak kat stadium tu ahad lalu?hah!!kan kamu dah jilat taik kamu sendiri sekarang.tu lah..kecik2 tak nak pegi sekolah!!!asyik nak mengamooookkk aje!!tengok sekarang dah tertayang kebodohan sendiri!KAHKAHAKAHAKAH

4:09 PM

 
Anonymous Anonymous said...

dah sah ko ni budak underground yg poser!

kaji dulu kehidupan underground yg sebenar. poser sungguh ko ni.

kesian mak bapak ko dapat anak bongok, poser dan poyo cam ko ni!

hahahaahah!!!

5:11 PM

 
Anonymous Anonymous said...

video : http://youtube.com/watch?v=fX48dZ3ZtuQ

http://dumdumtak.blogspot.com/

10:54 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Salam USTAZ saya adalah salah seorang dari peminat muzik bawah tanah.. Saya mengenali POLITIK dari muzik PUNK dengan lirik lirik yang penuh dengan
Message,sarcastic kepada system pemerintahan..Dari situ minat saya untuk mengikuti perkembangan politik semasa tanahair.. Sebelum itu saya langsung tidak peduli dan tidak mengundi.. Tetapi selepas mendengar dan menganalisis lirik dari band band punk saya jadi tertarik dengan perkembangan politik semasa... untuk pengetahuan ustaz dalam scene underground terbahagi kepada 2 golongan. Golongan pertama adalah mereka mereka yang langsung tidak mempercayai orang orang politik dan tidak percaya langsung kepada KERAjaan.. Bagi mereka semua kerajaan sama sahaja PENINDAS.. mereka mereka ini tidak menganggotai mana mana parti politik dan tidak mengundi.. Golongan ini lebih kepada politik ANARCHIST.. Bagi golongan kedua pula.. mereka meraka ini juga kebanyakannya tidak menganggotai mana mana parti politik tetapi mereka condong dan menyokong parti-parti pembangkang dan mereka mengundi untuk pembangkang..ke dua dua golongan ini kebanyakan mereka ini lebih kepada aktivis alam sekitar..aktivis haiwan, food not bomb dan sebagainya.. mereka lebih mengutamakan konsep D.I.Y(Do it ur self) Golongan ini ramai yang menyedarkan golongan muda yang buta dan bodoh berpolitik untuk terus cerdik berpolitik dengan cara mereka tersendiri.. Orang orang UMNO suka anak muda bodoh dan berfikir pasal politik. Filem dokumentari SEPULUH TAHUN SEBELUM MERDEKA itu juga telah di buat oleh seorang anak muda yang bernama FAHMI REZA yang meminati politik dari muzik PUNK.. sebab itu dia meletakan lagu PUNK dalam filemnya..http://10tahun.blogspot.com/
Saya rasa berterima kasih kepada ustaz kerana cuba memahami dan mengkaji anak anak muda seperti kami.. kepada rakan rakan dalam underground scene jangan cepat melatah kerana ustaz tidak mengerti dan belum memahami apa yang kita perjuangkan.. Bagi kami bukan PROJEK, JAWATAN dan sebagainya yang kami mahu.. kami mahu lihat penindasan serta ketidakadilan di hapuskan sama sekali. cukuplah kami di hina dengan berbagai bagai gelaran.. cuma yang kami mahu KERAjaan yang ada sekarang di jatuhkan.. dan di gantikan dengan kerajaan yang mementingkan rakyat.
untuk semua golongan..

SALAM REVOLUSI dari saya
Bekas pelajar pondok madrasah an-najah bukit keledang dan kirim salam pada ustaz DIN.. sepupu ustaz tu..


AWAS USTAZ DALAM BLOG INI ADA AGEN PROVOKASI DARI PARTI RACIST(UMNO) YANG CUBA MEMECAHBELAHKAN SOKONGAN KAMI KEPADA PARTI PAS DAN PARTI RAKAN RAKAN PR..

12:07 PM

 
Anonymous Anonymous said...

kalau dah pemuda pas tak setuju, kalian patut prove kan la positive impact yg underground boleh bagi. bukan sound2 marah2 sindir2 balik ngan kata2 kurang best...

dah tau ideologi underground ni tak smua org dpt terima, discuss la dulu ape content korg time protes tu nanti..

memule dedua pihak approve.. dah tgk tak kene ngan jiwe, baru nak betelagah sesama snirik.

ish.

11:27 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Pemuda PAS takkan pernah setuju dengan apa2 yang berlainan dari idealogi mereka. Mereka tak kan pernah faham pun.


-Dude-

6:08 PM

 
Anonymous Anonymous said...

^tak reti nak tekel pemuda PAS .. jgn mrh la kalo ideologi underground tak dpt diterima..

3:24 PM

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home