" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Wednesday, June 04, 2008

Syarat Menang Mesti Berjuang
Tetapi
Berjuang Tidak Syarat Menang.

Kemenangan adalah cita – cita setiap orang walau apa jua bidang yang diceburinya. Tentu sahaja tiada siapa yang normal keadaannya berasa selesa apabila mengalami kekalahan. Sukan sebagai contoh , apapun kategori pertandingannya termasuk perlawanan persahabatan pasti sahaja kemenangan menjadi buruan. Namun kemenangan tersebut hanya menjadi impian yang tidak kesampaian jika ianya tidak melalui satu proses kerja keras , latihan gigih dan pengorbanan yang tinggi .

Demikianlah perjuangan ini . Kesucian matlamat dan ketinggian hasratnya sangat memerlukan kemenangan sebagai sebuah pengiktirafan , tetapi kekecewaan pasti diwarisi malah matlamat dan hasrat yang ingin dicapai hancur lebur tanpa pengorbanan dan daya juang yang kental. Pastinya hukum untuk meraih kemenangan ialah berjuang dan berkorban .

Bagi perjuangan Islam , kemenangan adalah untuk mendaulatkan syariat Ilahi dan sekurang – kurangnya berjaya mengekang pertumbuhan maksiat dan mungkar .

Justeru itu , setiap individu muslim wajib berjuang ke arah mencapai matlamat tersebut. Sikap berpeluk tubuh , lemah tahap kepeduliannya serta gagal menempatkan diri ke tengah medan juang mengundang hampa buat perjuangan suci ini .

Mana mungkin kemenangan dapat ditempa tanpa pejuang yang gigih berjuang dan sanggup berkorban .

Kalau ditanya kepada semua orang khasnya anggota jamaah , saya percaya bahawa semua mengimpikan kemenangan. Cuma apa yang menyedihkan ialah mereka bagai di awangan , bercakap tanpa sedar dan mengimpi tanpa memahami reality. Mereka sebenarnya masih berfantasi dengan kemenangan yang diimpi.

Sementara jamaah masih lompang di sana – sini menagih penyertaan anggotanya . Banyak tugas terabai lantaran kekurangan petugas yang sanggup melangsaikannya . Lambakan amanah tidak terurus kerana kelemahan dan kekurangan yang tidak tertampung . Lucunya dalam situasi begini , semua orang bercakap soal kemenangan termasuk anggota yang lesu dan naïf.

Nampaknya fenomena ini terus berkekalan hingga ke hari ini . Sementelah pula PAKATAN RAKYAT mencapai kemenangan besar dalam Pilihanraya umum baru – baru ini. Sedikit sebanyak tugas asas jamaah telah berpindah menjadi tugas rasmi kerajaan yang dimenangi.

Saya tidak bersikap prejudis terhadap kemenangan tersebut malah saya sangat memahami factor kemenangan dan ruang atau peluang yang boleh kita manafaatkan dari kemenangan itu, tetapi saya perlu menegaskan bahawa kemenangan ini masih belum menjadi milik penuh jamaah .

Masih terlalu jauh perjalanan kita untuk mencapai kemenangan dalam erti nilai yang sebenar , iaitu kejayaan dan keupayaan kita mendaulatkan syariat Ilahi . Pun begitu sangat diakui bahawa kemenangan PAKATAN hari ini menjadi pemecah kepada segala kebuntuan politik untuk memulakan gerakan merintis jalan besar ke gerbang Putrajaya .

Apa yang saya timbulkan ini ialah untuk memastikan kita tidak cepat berpuas hati dengan apa yang kita miliki hari ini dan meletakkan kita begitu teruja dengan pencapaian sedang kita masih terlalu jauh dari target yang ingin kita capai melewati perjuangan Islam yang suci ini .

Perjuangan mesti terus digiatkan dengan kesungguhan yang tiada tara dan pengorbanan yang tiada banding kalau kita mahu mencapai kemenangan yang benar buat perjuangan ini.

Aktiviti teras dan dasar sifatnya bagi sebuah gerakan Islam mesti diaktif dan digerakkan tanpa henti walau apa jua musim yang direntas. Sebelum atau selepas pilihanraya , kalah atau menang dan sendirian atau dalam pakatan , aktiviti – aktiviti yang bersifat dasar dan teras seperti tarbiyyah mingguan melalui usrah atau pembinaan fikrah dan pengkaderan jati diri pejuang seperti liqa’ fikri , mukhayyam , tamrin dan apa jua bentuk program yang membawa maksud serupa .

Sangat dikesali jika perjuangan sukar ini diurus dengan angan – angan dan ramalan politik yang jauh terhindar dari manhaj perlaksanaan amal Islami .

Saya mengharapkan semua anggota jamaah mengambil iktibar dari kegigihan pemimpin terdahulu yang telah mewaqafkan diri mereka untuk perjuangan . Berjuang tanpa penat menggalas beban amanah dan tanggungjawab kepimpinan serta berjuang tanpa gentar menghadapi ancaman , cabaran dan rintangan di sepanjang jalan dakwah , jauh kependalaman daerah perjuangan ini.

Nyata mereka lasak malah tabah mendepani segala tahaddiyat . Tidak tergugat dengan tawaran duniawi yang melekakan dan tidak pula menggadaikan prinsip perjuangan semata – mata ingin memenuhi cita – cita politik murahan malah tidak bermoral .

Kemenangan yang ingin dicapai ialah kemenangan tulen . Kemenangan yang ingin diraih ialah kemenangan hakiki . Kemenangan yang diburu ialah kemenangan sohih . Kemenangan ini tidak mungkin diperolehi dengan lampu ajaib aladin , tidak juga dengan percaturan politik cantas , tidak juga dengan berpeluk tubuh dan jauh sekali dengan tindakan yang menderhakai Allah Tuhan Rabbul Jalil .

Tegasnya , nak menang mesti berjuang , nak menang mesti berkorban , nak menang mesti berprinsip, nak menang mesti bermaruah , nak menang mesti tabah , nak menang mesti Istiqamah . nak menang mesti bijak dan nak menang mesti bertaqwa . Demikianlah syarat untuk menang .

Perjuangan tidak syarat Menang .

Perjuangan ini suci kerana dasar dan matlamatnya. Selama mana dasar dan matlamat ini dipertahankan maka selama itu perjuangan ini kekal kesuciannya. Kesucian perjuangan tidak dinilai melalui menang atau kalahnya di medan .

Mempertahan serta memperjuangkan Islam bahkan seluruh nilainya adalah suatu kewajipan dan tangunggjawab asas sebagai hamba. Justeru itu , tugas kita sebagai anggota jamaah yang juga merupakan seorang hamba ialah memastikan Islam diperjuang dan dipertahankan dalam apa jua keadaan berasaskan pedoman qurani dan manhaj an-nabawi.

Sebarang penyelewengan atau penyimpangan dari pedoman qurani dan manhaj nabawi , biarpun menghasilkan kemenangan besar adalah suatu kebathilan malah sifatnya sementara , palsu lagi dusta.

Tiada erti kita menang derhaka . Derhaka kepada Allah maksud saya , justeru berlaku perlecehan dan penyimpangan . Kemenangan adalah anugerah Ilahi kepada pejuang yang memelihara kesucian perjuangan , sementara kemenangan menjadi istidraj kepada pejuang yang hanya memburu kemenangan tanpa menghirau ketulenannya bahkan tidak juga mempedulikan keabsahan pedoman dan manhaj perjuangannya.

Ada pihak sanggup buat apa sahaja asal menang sedang perjuangan tidak syarat menang. Ini bermakna perjuangannya berasaskan kepentingan dan kepuasan individu. Asal tercapai cita – cita politik dan terlaksana agenda peribadinya , dia tergamak mengambil jalan salah dan melakukan tindakan terlarang menurut perspektif amal Islami .

Saya suka menegaskan di sini bahawa system nilai kita terhadap pencapaian dan kejayaan ialah merujuk kepada benar dan tepatnya pedoman yang diambil iaitu pedoman al qurani dan jelas serta sohihnya manhaj yang diikuti iaitu manhaj an nabawi .

Kita tidak merujuk kepada menang kalah di medan . Menang tidak bermakna benar dan kalah tidak bermaksud salah. Menang boleh jadi salah dan kalah boleh jadi benar . Menang kalah bukan system nilai yang baik dan tepat. Nilai tepat untuk mengetahui betul duduk kita bersama perjuangan ini samada benar atau salah ialah melalui system yang tetap dan kekal iaitu petunjuk wahyu Ilahi dan bimbingan sunnah Rasul saw.

Kesimpulannya.

Berjuang dan berkorbanlah bagi mencapai kemenangan , justeru kemenangan tersebut menjadi tapak kukuh bagi mendirikan daulah Islamiyyah . Namun kemenangan yang diburu tidak boleh dibiarkan menjadi asbab perlanggaran atau penyelewengan manhaj.

2 Comments:

Blogger ketam said...

Assalamualaikum Hj,

Saya perlukan komen Hj berkenaan artikel di bawah.Harap Hj dapat emailkan komen saya di Ketam761@yahoo.com. berkenaan apakah peranan PAS dalam hal ini dan kenapa tidak ada Pemimpin PAS yang tampilkan diri mempertahankan AGAMA SUCI ISLAM ini?? dan kenapa PAS masih sanggup bersekongkol dengan parti yang jelas tidak menghormati ASAS AJARAN SUCI ISLAM dan UNDANG-UNDANGNYA??

Semoga ALLAH selamatkan kita daripada orang yang buta hati.

wassalam
-----------------------------------
Bagai "api dalam sekam " antara tuntutan IFC dan Gereja Katolik

Sepertimana yang kita tahu antara tuntutan IFC ( Interfaith Commission ) iaitu satu gerakan anti-Islam yang di dalangi oleh beberapa pemimpin dalam Pakatan Rakyat antaranya adalah Sivarasa a/l Rasiah ( Naib Presiden PKR ), Tian Chua ( Ketua Penerangan PKR ), Ronnie Liu ( Setiausaha Hal Ehwal Pertubuhan Badan Bukan Kerajaan DAP Pusat ), Elizabert Wong Keat Peng ( Ketua Penerangan Wanita PKR ) dan juga NGO-NGO yang lain. Antara lain tuntutan-tuntutan IFC adalah :

• Anak yang dilahirkan oleh ibubapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam. • Orang bukan Islam yang memeluk agama Islam hendaklah diberi kebebasan keluar dari Islam tanpa dikenakan tindakan undang-undang. • Kes orang Islam yang keluar dari agamanya hendaklah dikendalikan oleh mahkamah sivil. • Perkataan ”Islam” tidak perlu dicatatkan dalam mykad seorang Muslim. • Orang bukan Islam tak perlu peluk Islam sekiranya berkahwin dengan orang Islam. Orang Islam pula dibenarkan murtad jika ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh diambil tindakan undang-undang. • Suami isteri yang memeluk Islam tidak berhak diberi Hak Penjagaan Anak. • Orang yang bukan Islam berhak menuntut harta pusaka ahli keluarganya yang telah mati dalam Islam. • Kerajaan mesti menyiapkan dana yang cukup untuk membina dan menyelenggara rumah ibadat orang bukan Islam serupa untuk orang Islam. • Orang bukan Islam tidak boleh dilarang dari menggunakan perkaaan-perkataan suci Islam. • Bibel dalam Bahasa Malaysia dan Indonesia dibenarkan pengedarannya kepada umum secara terbuka.

Gerakan anti-Islam telah berjaya menyusup masuk merosakkan parti PAS dan PKR. Perhimpunan 10 November 2007 tahun lalu ( perhimpunan BERSIH ) jelas didalangi oleh IFC ( INTERFAITH COMMISSION ) .

1. ) IFC Dulu dikenali sebagai Inter Religious Council (IRC). Mereka menuntut supaya ia dijadikan sebuah badan berkanun yang ada KUASA mengubah ajaran sesetengah agama (baca: agama Islam) jika didesak oleh agama lain.

2. ) Ia mirip sebuah mahkamah dan SUHAKAM yang melayan segala aduan dan keputusannya adalah muktamad.

3. ) Penganjur penubuhannya ialah Malaysian Consultative Council of Buddhism, Christianity, Hinduism dan Sikhism melalui memorandum kepada Majlis Peguam pada 21 Ogos 2001 di bawah pimpinan V Harcharan Singh.

4. ) Pada 8 Disember telah diadakan satu “Festival of Rights” dengan tema “Kebebasan Beragama”. Pada 10 Disember 2001 Majlis Peguam menganjurkan forum “Kebebasan Beragama” dan menerbitkan artikel dalam jurnal Insaf.

5. ) 17 Mac 2003 bengkel mengenai keperluan kewujudannya telah diadakan. Kewujudannya gagal apabila persatuan dan NGO Islam serta beberapa pemimpin Islam menarik diri.

6. ) Januari 2005 deraf undang-undang penubuhan dikemukakan dalam persidangan penubuhan IFC yang dianjurkan oleh yayasan Kristian iaitu Konrad Adeneuer Foundation (KAF).

Matlamat : 7. ) Meminda beberapa ajaran asas Islam yang akan merosakkan akidah orang Islam dan berpihak kepada kepentingan orang bukan Islam.

Implikasinya : 1. ) Ia akan membuka ruang Menjadikan undang-undang Allah tunduk kepada norma- norma antarabangsa yang dicipta oleh manusia. 2. ) Orang Islam bebas melakukan apa sahaja hatta murtad. 3. ) IFC bebas dan berhak menentukan status agama orang Islam.

Yang menariknya pada perhimpunan 10 November 2007, gerakan yang bertopengkan parti politik ini berjaya mengheret bersama Presiden Pas Ustaz Abdul Hadi Awang termasuklah Anwar Ibrahim. Yang menjadi persoalan sekarang adakah Pas dan PKR terlibat sama dalam gerakan ini. Adakah Ustaz Abdul Hadi, Anwar Ibrahim dan Raja Petra Kamaruddin sanggup menjadi pengkhianat kepada umat Islam Malaysia. Banyak persoalan yang timbul semasa perhimpunan itu diadakan yang perlu difikirkan oleh ahli-ahli Pas dan PKR. Antaranya adalah:

1. ) Kerjasama pembangkang PAS, PKR, dan DAP bersama Bar Counsil perlu dipersoalkan. Apakah niat kumpulan bar counsil terlibat sehingga sanggup menyediakan pasukan peguam dibawah pimpinan Sivarasa Rasiah yang melindungi pesalah demonstrasi haram yg ditangkap. 2. ) Gabungan parti pembangkang dengan kumpulan anti Islam seperti IFC ( Interfait Commision ) perlu dipersoalkan. IFC telah berjaya memperdayakan PAS dan PKR. 3. ) Pembangkang /penganjur sanggup menjemput Al Jazeera membuat liputan dan menyampaikan fakta dalam perhimpunan itu. 4. ) Kenapa Nik Aziz Mursyidul Am tidak turun berdemonstasi bersama BERSIH? Adakah Nik Aziz telah tahu perhimpunan itu gagal? 5. ) Husam Musa hanya duduk dalam masjid negara. Kenapa tidak berfungsi dengan baik? 6. ) Orang Islam sambut pemimpin DAP Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng di masjid negara. Sejak bila kedua-duanya menjadi Ustaz Pas.

Mengapakah pemimpin-pemimpin Pas dan ahli-ahlinya berdiam diri mengenai isu tuntutan IFC ini. Dimanakah fatwa-fatwa pemimpin Pas apabila mereka mengetahui yang IFC telah mencabar kewibawaan Agama Islam itu sendiri. Adakah mereka sendiri bersubahat? Bila berdepan dengan UMNO mereka sanggup mereka-reka pelbagai fatwa dengan matlamat untuk menjatuhkan pemerintahan Melayu Islam. Adakah orang-orang Melayu Islam didalam PKR tahu dan sedar akan perkara ini wujud didalam PKR. Adakah semua umat Islam diMalaysia sanggup melihat apabila ada bangsa lain mempersenda dan memperkotak-katikkan Agama Islam itu sendiri. Sanggupkah kita berdiam diri untuk melihat masa depan anak cucu kita terumbang-ambing apabila dalang-dalang ini berjaya didalam tuntutan mereka. Yang sedihnya adalah apabila ada antara umat Islam itu menjadi duri didalam daging.

Jelas dapat dilihat musuh-musuh Islam mengambil kesempatan apabila Islam berjaya dilemahkan. Yang terbaru apabila pihak Gereja Katolik berjaya didalam tuntutan mereka apabila mahkamah membenarkan mereka untuk membuat semakan kehakiman terhadap larangan menggunakan kalimah “ Allah ” dalam penerbitan mingguan Herald - The Catholic Weekly. Hakim Lau Bee Lan juga membenarkan gereja tersebut untuk membuat semakan untuk peristiharan penggunaan kalimah “ Allah ” dalam penerbitan mereka dan tuntutan bahawa kalimah Allah tidak eksklusif kapada agama Islam.

Bayangkan sejak kita lahir kita diajar menyebut dan mengenali Allah Taala dengan lebih dekat, tiba-tiba ada pula agama lain mahu menggunakan nama yang sama dengan Agama Islam. Tak ke janggal nama nya. Tidak ke pihak gereja katolik tahu yang Agama Islam adalah ugama rasmi Malaysia sepertimana yang termaktub dalam perlembagaan. Tidak ke tuntutan mereka mengguris perasaan umat Islam di Malaysia. Mengapa umat Islam Malaysia berdiam diri apabila Islam dihina sedemikian rupa dengan mempermain-mainkan nama “ Allah “, Tuhan yang maha esa. Dimanakah anda pejuang-pejuang Islam tidak kira dari parti politik mana pun. Tidak kira apapun tuntutan mereka samada IFC ataupun pihak gereja katolik demi memastikan kedaulatan Islam itu utuh ditanah air kita, sama-sama lah kita bersatu menentang apa jua bentuk penindasan terhadap Agama Islam yang maha mulia ini.

June 5, 2008 6:35 PM

Disamping memperjuangkan perjuangan POLITIK saya tidak nampak KESUNGUHAN PAS memperjuangankan Ajaran ISLAM untuk mematahkan desakan dan cabaran kafir depada AJARAN ISLAM..

9:39 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Salam....Kita kena faham kenapa PAS bersama2 dgn golongan ini...Asasnya isu yg dibawa apa?kalau isu yg dibawa itu membawa kebaikan dan keadilan kita perlu bersama sama berganding bahu...dan ini bukan bermakna kita bersetuju dgn halatuju dan dasar mereka....Cuba baca buku Kerjasama dlm politik...ada syarat2 islam letak....kena faham molek2 tue...Faham kaedah insyallah apa2 bentuk mari pun kita boleh nampak sempadannyer ok.....ok Ketam pakat2 kita cari lagi ilmu.

2:11 PM

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home