" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Friday, December 19, 2008

JANGAN DI UNDANG
BALA ALLAH

Sangat menyentuh perasaan atau sanubari ahli jamaah dengan tajuk dan kupasan khutbah jumaat di Masjid Qariah Balok Pantai hari ini .

Khutbah tersebut di disampaikan oleh sahabat saya al Fadhil Ustaz Suhaimi bin Ismail ( gambar ) .

Beliau membacakan ayat 16 dari surah al Isra' sebagai muqaddimah khutbahnya . Firman Allah Swt :

و إذا أردنا أن نهلك قرية أمرنا مترفيها ففسقوا فيها فحق عليها القول فدمرناها تدميرا

dan jika kami ( Allah ) hendak membinasakan sesuatu negeri , maka kami perintahkan kepada golongan mewah di negeri itu supaya mentaati Allah swt , tetapi malang mereka melakukan kemaksiatan , maka pastinya kami turunkan bala dengan menghancurkan negeri itu sehancur - hancurnya .

Al Isra' : Ayat 16

Tanpa menafikan faktor ekologi , geografi dan cuaca sebagai sebab berlakunya musibah seperti gempa bumi , tsunami , tanah runtuh serta banjir besar , kita juga wajib menginsafi bahawa segala musibah dan bala ini adalah satu peringatan daripada Allah swt kepada ummat manusia yang kini kebanyakkan dalam keadaan lalai dan leka terhadap tanggungjawab mereka sebagai hamba Allah swt .

Allah swt pernah menghancurkan tamaddun dan ummat terdahulu seperti Firaun yang ditenggelamkan oleh Allah dalam ombak tsunami besar , Qarun Allah benamkan ke dalam perut bumi , Namrud Allah seksanya dengan tentera nyamuk , Kaum Thamud Allah binasakannya dengan halilintar , Kaum Aa'd dihancurkn Allah dengan hujan batu yang menimpa mereka .

Semua kaum tersebut Allah binasakan justeru maksiat dan mungkar yang mereka lakukan sekalipun mereka mempunyai tamaddun yang hebat dan kekuasaan yang tinggi namun penderhakaan mereka kepada Allah Tuhan Yang Maha Kuasa dan Hebat akhirnya membinasakan mereka bersama dengan sebuah keangkuhan .

Demikian tegas al Fadhil Ustaz Suhaimi di dalam khutbahnya yang penuh semangat dan menyentuh jiwa mereka yang beriman dan bertaqwa . Terasa gerun terhadap akibat murka Allah swt kepada manusia yang derhaka dan angkuh terhadap agamaNya .

Ustaz Suhaimi turut mengajak ahli jamaah mengambil iktibar dari apa yang berlaku melalui sejarah silam dan juga apa yang menimpa negara kita seperti banjir , tsunami dan terbaru kes Tanah Runtuh di Bukit Antara Bangsa .

Apa yang menarik khutbah hari ini turut mendedahkan bahawa sikap manusia yang tamak dan degil membawa akibat kepada semua . Betapa undang - undang telah diputuskan sejak 2001 bahawa sebarang pembangunan atau pembinaan di kawasan kecerunan atas 25 hingga 35 darjah adalah tidak dibenarkan . Tetapi mengapa dari 2004 - 2007 terdapat 99 projek di lereng bukit yang telah diluluskan ?

Penyelewengan , pecah amanah , rasuah , penipuan , tamak , rakus dan bongkak antara senarai maksiat yang mengundang murka dan bala dari Allah swt . Apabila bala ini datang , tak siapa mampu menghalangnya walau ia sehebat Jet Li seorang hero kung fu terkenal yang turut akur akan kehebatan tsunami dengan lari lintang pukang tanpa sempat menunjukkan skil kung fu nya yang konon mampu berjalan di atas air .

Sungguh menarik kupasan khutbah Ustaz Suhaimi dan cukup menginsafkan . Saya cukup tertarik dengan gaya kupasan dan penjelasannya secara detail mengenai isu yang melanda negara hari ini .

Terkenang saya kepada kisah silam . Kebetulannya Ustaz Suhaimi adalah room mate saya semasa belajar di Universiti Al Azhar Tanta Mesir dulu .

Semasa belajar dulu sekitar tahun 1992 - 1997 , ustaz Suhaimi tidaklah menunjuk kehebatan atau bakatnya berkhutbah . Sebaliknya bakat beliau lebih terserlah sebagai pemain bola sepak di posisi pertahanan . Malah beliau adalah pertahanan yang sangat dihormati oleh semua pasukan lawan di Mesir pada waktu itu . Beliau sendiri mewakili Pasukan Fursan Tantawi yang sering membawa pulang anugerah kejuaraan kahsnya di peringkat Muhafazah selepas Pasukan Kijang Kelantan .

Tetapi saya perasan benar antara kecenderungan Ustaz Suhaimi yang membawa kepada keupayaan beliau berkhutbah pada hari ini . Sejak di Tanta dulu , beliau sering mengumpulkan keratan - keratan khutbah Tok Guru Hj. Hadi dan Tok Guru Nik Aziz yang dipotongnya dari akhbar Harakah . Beliau akan fotostat dan bukukannya lalu disebar kepada kawan - kawan .

Sehingga kini saya masih menyimpannya . Mabruk Ustaz Suhaimi . Teruskan perjuangan saudara .

Kandungan penuh Khutbah Ustaz Suhaimi akan siarkan beberapa hari lagi . Bolehlah sahabat sahabat copy untuk disampaikan di qariah masing - masing .

3 Comments:

Blogger AIDC said...

salam ziarah ustaz...pertama kali bertandang kesini

5:12 PM

 
Blogger Abu Faqihah 74 said...

Barakallah Ust Din & Ust suhaimi...Teringat kenangan semasa di Tanta dulu...
ust rahim nasir..0163331246

9:37 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Assalamualaikum,

.....saya kenal beliau sejak sekolah rendah............selamat maju jaya !!

RIRK

12:39 PM

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home