" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Sunday, August 14, 2005

NOKHTAH TERAKHIR MUJAHID AGONG

ZAINAB AL GHAZALI DAN AHMAD DEEDAT .

Kematian bukanlah suatu yang ditangisi justeru itu adalah ketetapan Ilahi . Namun perginya insan yang sangat berjasa kepada islam dan ummahnya pasti saja meninggalkan kesan mendalam bagi dunia Islam .

3 0g0s yang lalu , kita dikejutkan dengan perginya Zainab Al Ghazali mendapatkan kekasihnya seusia 88 tahun setelah 53 tahun mengabadikan diri kepada Gerakan Ikhwan Muslimin . Al Marhumah menjadi mentor kepada saya untuk meneruskan perjuangan suci ini.

Dalam kesempatan beberapa kali mengikuti siri dan perkembangan kuliah dan ceramah beliau sewaktu saya belajar di Mesir dulu sangat meninggalkan kesan dalam diri ini. Bayangkan bagaimana seorang muslimah yang hanya baru berusia lewat 60 an kelihatan bagaikan lebih seratus tahun raut wajahnya . Barangkali itulah kesan penderitaan yang sangat dahsyat dilalui oleh Zainab Al Ghazali sewaktu berada dalam penjara rejim sosialis Mesir .

Namun semangat dan daya juang sangat tinggi . Biarpun telah melalui mehnah dan tribulasi sedemikian rupa , lansung tidak membayangkan hasrat beliau untuk berundur dari perjuangan suci yang penuh cabaran ini .

8 ogos , beberapa hari kemudian , kita dikejutkan pula oleh pemergian Syeikh Ahmad Deedat . Seorang pendakwah terkenal yang sangat digeruni oleh musuh musuh Islam . Beliau kembali ke Rahmatilah dalam usia 87 th setelah meninggalkan jasa yang tidak ternilai kepada dunia Islam .

Sahabat sekelian , marilah kita menilai bagaimana pula akhirnya diri kita di pentas perjuangan yang sedang kita dokong ini . Mudah mudahan Allah mengurniakan keistiqamahan kepada kita semua . Selamat Berjuang .

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home