" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Sunday, September 16, 2007

APALAH ERTI KEMERDEKAAN .......

Kemeriahan sambutan 50 tahun negara merdeka dengan pelbagai acara dan aktiviti yang menelan kos ratusan juta ringgit termasuk upacara membakar bunga api dilihat terlalu kejam dan tidak berhati perut apabila ia hanya dinikmati oleh segolongan sementara segolongan yang lain pula terus menderita dan sengsara memperjuangkan nasib hidup di bumi merdeka.

Penemuan dalam satu siri ziarah dan dakwah yang saya sertai bersama pimpinan PAS kawasan Kuantan kelmarin ( 15 september 2007 ) telah membuktikan apa yang saya tegas di atas.

( Saya sertakan gambarnya disini untuk dihayati dan dikongsi bersama penderitaannya oleh kita semua. )

Seorang nenek yang kini berusia 80 tahun , pula mengalami masaalah pendengaran dan penglihatan yang serius malah sukar untuk bergerak kerana tidak lagi berupaya untuk berdiri .

Beliau bagaikan tersangkar dalam pondok buruk ini dengan segala keuzuran serius yang beliau alami adalah bermula sejak 8 tahun yang lalu.

Beliau hanya mengesot dan meraba dengan tangan serta menghidu bau dalam hampir setiap tindakannya untuk ia berbuat sesuatu seperti mencari air , kain dan seumpamanya.

Makanannya pula mengharapkan ihsan dari orang kampung kalau - kalau ada yang menghantar makanan. Sungguh hati saya tersentuh . Kenapalah dibiarkan nenek yang tidak berupaya ini tersangkar dalam dunia sempit penuh kegelapan sedang diluar sana sungguh meriah dengan bermandikan cahaya bunga api yang dinyalakan dengan kos jutaan ringgit.

Kerajaan sepatutnya mengambil tanggungjawab . Wakil rakyat yang menerima peruntukan ratusan ribu ringgit untuk pembangunan setempat di dalam DUN mereka , sewajarnya memberikan perhatian serius dalam perkara ini .

Tambahan pula , pondok nenek ini terletak di Kampung Ubai dengan maksud tidaklah terlalu jauh dengan bandar Kuantan dan juga tidak jauh dari Bandar Diraja Pekan .

Kalau pihak kerajaan sangat perihatin terhadap pembinaan padang golf , taman rekreasi , tempat - tempat pelancungan untuk memberi keselesaan melampau kepada orang asing , kenapa mesti dianaktirikan rakyat sendiri. Kenapa mesti rakyat sendiri didera dan diseksa sekejam itu ?

Orang ramai atau PAS sendiri yang bukan kerajaan mungkin hanya mampu menghulurkan bantuan yang tidak menentu kalanya dengan segala keterbatasan yang ada pada mereka .

Tetapi kerajaan memiliki segala keupayaan , sarana dan kemampuan untuk menaik taraf kehidupan rakyat dan menjamin keselesaan serta kesejahteraan mereka.

Kenapa tidak wang 90 ribu ringgit yang digunakan untuk membayar beberapa buah lagu yang dinyanyikan oleh Siti Nurhaliza dalam satu majlis pesta air di Kuantan suatu ketika dulu tidak digunakan membina sebuah rumah dan pra sarana mudah kegunaan nenek ini yang saya kira tidak melebihi kos RM 10 ribu.

Persoalannya , setelah ahli keluarganya sendiri gagal dan tidak mampu membiayai dan menjaga nenek ini , maka ia menjadi tanggungjawab kerajaan .

Sepanjang jaulah saya bersama program ziarah dan dakwah ini , saya dapati bukan satu kes seumpama nenek ini tetapi dalam tempoh 3 jam program itu saya menemui sekurang - kurang 3 kes yang hampir sama .

Bagaimana kalau kerajaan yang telah diberi mandat oleh rakyat berkuasa dan memerintah sejak 50 tahun yang lau , adalah tidak munasabah mereka tidak menemui kes seumpama ini untuk mereka tangani dengan penuh kasih sayang .

Apakah , mereka menunggu hadhirnya Karam Sing Walia membuat liputan di kampung tersebut dengan segala hamburan peribahasanya , barulah kerajaan mahu bertindak ?

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home