" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Thursday, September 27, 2007

KELUARGA PENUNTUT TERENGGANU MESIR DITINDAS

Oleh : Pencak Tengkolok (kiriman e-mail)

Intro

Keluarga Penuntut Terengganu adalah satu badan kebajikan anak negeri yang diasaskan sejak 1964. KPT telah menempa pelbagai kecemerlangan dari dulu sehinggalah sekarang.Kesatuan mahasiswa Terengganu amat terjalin rapat. Ukhuwwah yang berteraskan ikatan iman dan islam menjadikan hubungan sesama mahasiswa teramat rapat sehinggakan segala perjalanan badan kebajikan anak negeri dapat berjalan dengan lancar.

Setelah Asrama Darul Iman dirasmikan oleh Menteri Besar Terengganu, Dato Seri Idris Jusuh pada 9 September 2007 lepas, KPT dinafikan haknya untuk menaungi anak-anak Terengganu.Ura-ura dari encik Mat Ropi yang bertegas pada mulanya bahawa KPT akan tetap berada di Asrama Darul Iman amat mengecewakan semua pihak.

Ucapannya tidak lebih mahu menarik pelajar supaya mereka merasakan dirinya menjaga kebajikan semua ahli, termasuk persatuan KPT.Sebenarnya, antara fakta yang perlu diketahui, KPT sebenarnya sebuah badan kebaikan yang berdaftar dibawah Kedutaan Mesir. Walaupun pendaftarannya lewat, akan tetapi pendaftarannya di Kedutaan telah menjamin haknya untuk menaungi anak Terengganu.

KPT perlu mendapat HAKNYA

Kedutaaan Malaysia Kaherah akan menjaga setiap persatuan anak-anak negeri yang bernaung dibawah mereka. Kedutaan sewajarnya, memberikan kata putus terhadap hak KPT terhadap pengiktirafan yang mereka dapat setelah berdaftar pada akhir tahun 2003/2004.

KPT yang mempunyai perlembagaan sebuah persatuan adalah badan yang tidak boleh diganggu gugat oleh mana-mana pihak. Ini adalah satu hak kebebasan menyatakan pandangan dan bebas berpesatuan. Sepertimana yang diperuntukan oleh perlembagaan Malaysia.Encik Mat Ropi sepatutnya mengambil tindakan yang lebih wajar.

Permainan politik murahan UMNO yang mahu menggula-gulakan mahasisa supaya menjadi penyokong kepada Gagasan Islam Hadhari amatlah dikesali.Alam kemahasiswaan tidak sama alam persekolan dahulu. Begitulah juga, pemikiran dan tidakan mahasiswa tidak sama dengan pelajar sekolah menengah.Mahasiswa berhak menyuarakan pandangan mereka dalam semua perkara yang tidak bercanggah dengan norma seorang manusia beraklak.

Pertahankan KPTSekuat mana ribut yang melanda , para ahli KPT perlu dan wajib bersatu dalam menyuarakan hak mereka .Mempertahankan KPT sebagai satunya wadah anak terengganu bukanlah diaanggap sebagai ta'asub , kerana ta'asub bermakna menolong kaum/kelompok sendiri dalam perkara kemungkaran. Adakah KPT melakukan kemungkaran?..

Tentu tidak, hanya kerana politik balas dendam dan hasad dengki maka di perlakukan sebegitu rupa KPT.Bangkitlah ahli-ahli KPT bersatu , rapatkan kembali saf -saf perjuangan. Sepakat kata dalam sebarang tidakan adalah satu jalan penyelesaian dalam berhadap dengan Pegawai HEP ini.


Kesatuan adalah Kemenangan!!

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

Links to this post:

Create a Link

<< Home