" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Wednesday, November 28, 2007

MB PAHANG JOLI SAKAN

Bila rakyat tidur di reban ayam dan MB Pahang joli sakan .

Herman Samsudeen

Rakyat harus menyelar sikap pemimpin Umno-BN yang suka membazir di kala rakyat dan negara ini dihimpit oleh masalah dan tekanan ekonomi yang memuncak.

Laporan Utusan Malaysia baru-baru ini yang bertajuk, "Pejabat MB menang bidaan CCC 9" benar-benar menguris perasaan rakyat. MB Pahang dilaporkan dengan wewenangnya membelanjakan RM 48,000 hanya semata-mata untuk mendapatkan nombor kenderaan baru CCC 9.

Sementara itu, masih Ingatkah lagi berita sedih tentang kedhaifan sebuah keluarga Melayu di Pahang yang bertajuk "Keluarga hidup dalam 'reban ayam'" yang disiarkan oleh akhbar Berita Harian pada 8 Jun 2007 lalu.

Zakaria Deraman, 42, bersama isterinya Nurhamizah Mat Jusoh, 34 dan lapan orang anak mereka terpaksa tinggal di sebuah rumah yang tidak ubah seperti reban ayam di kawasan bekas lombong, Jalan Kuantan-Muadzam Shah, dekat Gambang, di Pahang.

Kisah sedih itu langsung tidak dimanfaatkan oleh Adnan Yaacob selaku Menteri Besar Pahang untuk menginsafi dan memperbaiki diri.

Sebagai pemimpin beliau seharusnya turun ke bawah membantu rakyat, bukannya duduk di Pejabat Besarnya sambil memikirkan Nombor CCC 9 yang bernilai RM 48,000.

RM48,000 itu sudah cukup untuk Zakaria Deraman memiliki sebuah rumah dengan 3 bilik tidur untuk keluarga beliau. Ia juga mampu digunakan untuk membeli sebuah Motosikal berharga kurang dari RM 6,000 untuk memudahkan beliau keluar mencari nafkah di Bandar bagi menyara keluarganya yang dhaif itu.

Ini baru kisah tentang sebuah nombor kenderaan, kita belum lagi bicara soal milikan harta yang berjuta-juta dalam khazanah Menteri Besar ini.

Pihak BPR perlu menyiasat perbelanjaan ini. Adakah ianya dibayar oleh kerajaan atau dari dana Adnan sendiri? Adakah Adnan membayar cukai untuk rakyat selama ini?

Jika beliau boleh berbelanja mewah sebegini, Kerajaan Pahang yang mempunyai defisit hutang sebanyak RM433.11 juta boleh memotong gaji dan elaun beliau bersama exco lain bagi tujuan pembayaran hutang negeri. Beliau sebagai Menteri Besar harus dipertanggungjawabkan atas bebanan hutang negeri yang terlalu banyak itu.

Pemimpin BN harus belajar berjimat cermat dan tidak terus menerus dibiarkan membazir sebegini.

Jika kita lihat kepada Exco Kerajaan PAS di Kelantan. Mereka sanggup memotong gaji mereka setiap bulan termasuk elaun untuk dimasukkan dalam tabung-tabung kebajikan rakyat.

Jika dilihat Menteri Besar Kelantan, Dato' Nik Abd Aziz, kereta yang digunakan hanyalah sebuah kereta lama milik Kerajaan dan ketika di luar waktu tugas rasmi kerajaan beliau hanya menggunakan kereta peribadi untuk ke mana-mana. Rumah beliau juga sama seperti rakyat biasa, tidak terlalu mewah dan tidak berpagar.

Sesiapa pun boleh melawati beliau pada bila-bila masa tanpa adanya birokrasi. Dan sebenarnya, ramai lagi pemimpin PAS yang berjiwa sederhana seperti beliau. Itulah bentuk budi pekerti yang harus ada pada setiap pemimpin. Beliau juga akan berlapar bila rakyatnya berlapar dan tersenyum sama bila rakyatnya riang gembira.

Semoga dalam pilihan raya akan datang rakyat Pahang dan seluruh rakyat Malaysia umumnya dapat merubah undi mereka bagi memilih pemimpin yang benar-benar berjiwa rakyat dan tidak angkuh dan kedekut seperti Menteri Besar dari Barisan Nasional-Umno ini.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home