" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Wednesday, May 07, 2008

CYCLONE TROPIKAL NARGIS
TANDA KUASA ILAHI.



Mengikut berita terkini CNN dan New Zealand radio , 22,000 maut dan 41,000 masih hilang akibat Ribut Taufan Nagis yang dashat yang melanda Burma. Ribut Nagis kategori 4 mengikut scale Saffir-Simpson telah menyebabkan kematian dan kerosakan. Kebanyakan kematian adalah akibat dari OMBAK LAUT secondary akibat dari kekuatan angin yang memutar air laut.

Ada kampung yang hancur terus dan kesan akibat ribut ini yang terburuk selepas Tsunami Aceh. Sudah pastI ramai yang mati di timpa pokok , bangunan dan lemas akibat dari ribut yang dashat ini. Makanan sudah mula berkurangan begitu juga air bersih. Penyakit berjangkit telah merebak.

Menjadi tugas Ummat Islam malaysia dan juga rakyat malaysia untuk sama sama menolong rakyat Burma mengurangkan penderitaan mereka atas nama kemanusiaan. Untuk pengetahuan anda , Burma mempunya jumlah penduduk yang ramai di kawasan Arakan dan kawasan yang teruk di landa lembah irrawady dan Yangoon bandar kedua besar di Burma

Kematian akibat Cyclone Tropikal Nargis pada hujung minggu telah membunuh lebih kurang22, 000 ( terkini) penduduk Burma. Beribu lagi masih hilang dan terdapat sebuah kampung yang hancur lebur akibat angin yang kuat. Kematian mungkin yang paling besar semenjak tsunami melanda Aceh pada Dec 2004.

TV Burma melaporkan 22000 maut dan 42000 masih hilang . Ribut taufan Nargis telah menghancurkan banguna di bandar dan menyapu bersih kampung padada hari Sabtu lalu.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home