" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Friday, October 10, 2008

UMNO MEMBURU KEHANCURAN

Umno ni dah cukup syarat untuk hancur . Tapi tak hancur hancur lagi . Seperti kehancuran itu belum nampak syarat yang telah lengkap ada pada UMNO dan BN .

Namun kelihatan UMNO dan BN ni tak sabar sabar pula untuk menghancurkan diri . Oleh kerana menunggu kehancuran terlalu lama untuk hadhir , kini UMNO aktif mengatur strategi untuk mencari dan memburu kehancuran tersebut.

UMNO seperti orang yang putus asa dan kecewa dengan hidup . Menunggu sesiapa sahaja datang untuk menamatkan riwayatnya , tapi sering saja tersasar . Akhirnya terpaksa cari jalan untuk membunuh diri . Terjun sungai dari atas jambatan dengan harapan selepas ini akan mati lemas, tapi malangnya air sungai tu hanya di paras betis sahaja .

UMNO panjat pokok lalu terjun ke bawah dengan harapan pecah kepala , tapi malang hanya mengalami kecederaan kecil sahaja iaitu patah tangan dan betis , masih juga bernafas .

Hai , nak hidup susah , nak mati pun susah .

Ada orang cuba selamatkan UMNO lalu mencadangkan UMNO segera menubuhkan Majlis Syura Ulama' UMNO . Sekali dengar macam nak tiru PAS pulak . Kalau cadangan itu bermaksud selepas ini UMNO akan dipandu oleh ulama' , saya sangatlah setuju dengan cadangan itu .

Tetapi ..... apa yang saya musykilnya ialah UMNO mana yang nak dengar cakap ulama' tuh nanti ? sejak bila pula UMNO ni pandai menghormati ulama' ?

Namun untuk saya berlaku adil dalam tanggapan , kalau UMNO benar - benar ingin berubah dan benar - benar ingin menjadikan ulama' sebagai pemandu arah tuju perjuangan bahkan sedia pula menggubal undang - undang tubuh UMNO supaya menepati apa yang bakal diajar oleh ulama' itu kelak , maka saya setuju sangat lah .

Tapi , nak kena tengok jugak lah ulama' fesyen mana yang akan membentuk majlis syura ulama' UMNO tu , kalau ulama' rice cooker , ulama' terompah kayu atau ulama' kuda kepang maknanya makin dekatlah UMNO kepada kehancuran yang diburu olehnya selama ini .

Ertinya UMNO memang tidak boleh diselamatkan lagi . Bukan kerana orang tidak mahu cuba atau tidak boleh selamatkan UMNO , tapi UMNO tu sendiri yang tidak mahu dirinya diselamatkan . Setiap detik UMNO mencari jalan menuju kehancuran.

Tengoklah dalam keadaan kenderaan UMNO ni usang dan sukar untuk dibaiki lagi , mereka dok kira nak tukar driver . Dah berapa orang dah driver yang bertukar ganti . Daripada driver yang rakus dan suka membuli di jalanraya kepada driver yang slow dan lembab memandu dengan 30 km sejam di laluan 110 km sejam , habis jem kereta kat belakang dan semua orang maki hamun dia.

Tok Guru Hj. Hadi dah cadang supaya tukar jer kenderaan tuh , kalau tak mampu nak beli yang baru , hah ! mari naik kenderaan PAS punya. ala tambangnya setakat ni hanya RM 3 sahaja setahun . Tak kan tak mampu bayar.

Tok Guru Nik Abdul Aziz jelas bagi tahu , kalau UMNO sedia laksanakan Islam , maka tak ada sebab lagi PAS ini wujud . Boleh bubar dan sama - sama berjuang Islam .

Tapi UMNO ni boleh tahan jugak degilnya . Hah sekarang mereka plan untuk tukar pulak driver dan khabarnya mula nak bertugas selepas mac tahun depan . Driver ni pun saya tengok sengkek jugak nih . Banyak saman .... erm entahlah ! UMNO .... UMNO

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

nama je haji..
tp mengutuk mmg no 1..
itulah prinsip org PAS yg diketengahkan oleh TGNA..
kesian...

7:25 PM

 
Blogger Wak On The Roof said...

Salam,

Anonymous.

Itu bukan mengutuk tapi nasihat.
Cara seseorang itu menulis kadang-kadang berbeza sudutnya.
Lakukanlah perubahan demi merubah cara berpolitik di Malaysia ini.
Cuba perhatikan cara politik di barat. Anda akan dapati mereka tidak akan bercakap sekiranya sesuatu isu itu faktanya tidak betul/luar tajuk.Takut kemampuan tokoh tersebut di pandang rendah masyarakat dan mempunyai kesan kepada parti-parti yg bertanding.

Fikirlah saudaraku Anonymous.
Untuk generasi yang akan datang.

Untuk saudaraku anonymous.
Jgnlah anda meletakan perkataan mengutuk diatas kerisauan anda.

Hanya untuk bertukar-tukar pandangan.

Wak.

8:23 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Assalamualaikum,
It seems weird that soe people cannot differentiate between 'mengutuk' and 'nasihat'. Your article ustaz, bukan lah mengutuk , tapi menasihat...i agree with wak on the roof said...
Anyway, keep on writing good article so that all people will understand Islam and PAS more.

ILoveIslam

7:26 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Artkel yang sangat baik dari ustaz~ Tahniah teruskan perjuangan..

Perantau PAS

10:21 AM

 
Anonymous jihadtegakislam said...

Salam Us Din, ana sangat setuju dengan tulisan ini...TGNA telah lama menegaskan bahawa perjuangan yang tidak diasaskan di atas dasar ISLAM sebaliknya atas semangat kebangsaan dan bangsa tidak akan bertahan lama. Sebab tu RAsulullah tidak pernah memperjuangkan bangsa sebaliknya mengajak seluruh bangsa manusia untuk bersatu di dalam aqidah dan agama Islam.

Kedua, adalah mustahil PAS yang sangat kukuh dengan dasar perjuangan ISLAM akan tunduk lemah di hadapan UMNO nih. Sebab tu TGHH ajak UMNO bersama PAS. Tak pernah ada hasrat Tuan Guru Presiden nak bawa PAS masuk UMNO. Segala tuduhan jahat terhadap pimpinan PAS yang kununnya mahu bawa PAS mauk UMNO adalah tuduhan tidak berasas dan TIADA BUKTI SAMA SEKALI. Mari kita kembali bersatu bersama Murshid Am dan Presiden untuk terus menyatakan dengan terang dan jelas akan matlamat perjuangan ISLAM yg kita bawa.

Akhirnya, jangan menganggap tegas dengan prinsip ISLAM adalah penghalang utama tertubuhnya kerajaan. Kita WAJIB menyatakan ISLAM adalah perjuangan kita. Kita telah dimuliakan dengan ISLAM. Kita akan ditimpa kehinaan jika kita cuba sembunyikan dasar ISLAM dalam perjuangan kita.

Semoga Allah satukan hati-hati kita.

USTAZ HJ YUSSAINE YAHYA
Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Perlis
AJK Ulama' Pusat.

6:39 PM

 
Anonymous bunga kemboja said...

assalamu'alaikum wbt ustaz..

Syukran jazilan atas artikel ustaz yg sbgmn selalu mempunyai nasihat yg tersurat serta tersirat.

Walaubagaimanapun mungkin artikel ini nampak terlalu memperlekehkan UMNO dan semangat perjuangan ahlinya yg seringkali mendabik dada atas prinsip yg kian goyah dan tiada hala tuju yg benar. Mmg benar, UMNO kelihatan sdg menuju kehancuran, namun jika dilihat ttg perkembangan UMNO itu sendiri, tdk salah jika ana mengatakan bahawa PAS juga perlu lebih bersiap siaga. UMNO kelihatannya bersemangat utk 'melakukan usaha tajdid', mereka juga sudah seringkali berterus terang menyatakan kesilapan mereka dlm pilihanraya yg lalu dan dgn penuh keyakinan mencanang ttg persediaan mereka utk mendengar lebih suara rakyat. Jikalau benar telahan sesetengah pihak bahawa PAS atau BA memperolehi kemenangan yg tidak dijangkakan pd pilihanraya yg lepas bukanlah sbb rakyat MAlaysia itu benar2 faham ttg perjuangan PAS serta parti sekutunya ttp sekadar protes kepada BN, maka pastinya PAS dan BA perlu mengukuhkan lagi saf perjuangan dan membuktikan ketulusan PAS dan BA dlm membawa kebaikan kpd MAlaysia. Semoga ianya dpt dibuktikan melalui negeri2 yg sedang diperintah sekarang ini.
PAS perlu bersuara lebih lantang namun penuh hikmah dan kelembutan serta ketelusan agar mereka yg mengundi pd pilihanraya lepas akan terus mengundi PAS/BA pd p/raya akan dtg atas sebab keyakinan mereka pada pemerintahan kita dan bukannya protes semata- mata.
Jangan dipandang enteng pada pihak lawan. Gabungan Najib dan Muhyiddin mungkin membawa nafas baru kpd BN walaupun mungkin ianya bersifat temporari namun sentimen Melayu dan bangsa yg seringkali menjadi permainan UMNO dan BN masih lagi dpt mencairkan hati rakyat utk mengundi UMNO/BN kembali. Perjuangan PAS masih belum selesai. Semoga PAS juga akan lebih terus bersuara dihadapan menekankan pendirian mereka atas isu sesuatu perkara. Semoga PAS tidak akan terlibat dengan isu- isu yang dipandang tidak logik atau berasas sebagaimana isu penubuhan 'kerajaan baru' yg pernah digembar- gemburkan oleh Anwar Ibrahim beberapa ketika yg lepas. Walaupun mungkin isu itu telah sunyi, namun ianya merupakan satu contoh terpenting ttg pendirian PAS. Dimanakah suara pimpinan PAS pd masa itu? Yang kedengaran hanyalah suara Anwar Ibrahim yg ana lihat lebih membawa kepentingan peribadi dr kepentingan Islam dan Malaysia itu sendiri. Janganlah PAS berdiam diri kerana ramai rakyat MAlaysia yang sedang mula berjinak2 utk berkenalan dgn PAS dan ISlam itu sendiri. JAngan dibiarkan mereka ini terkapai2 dan meneka2 pendirian PAS.
Semoga dasar perjuangan PAS menjadi perjuangan bagi setiap ahlinya.

11:36 AM

 
Blogger Panglima Perang Cyber said...

Mungkin saranan Dakwah bil Hikmah dapat dipraktikkan dalam diri Ust.

Hikmah dengan menasihati dari jauh rakan seagama dalam Umno. Blog pun jadi. dengan menjaga hati mad'u ( yang didakwah ) agar tidak lari dari sasaran dakwah.

Ingat Allah ada pesan : Sekiranya kamu keras hati dengan mereka ( tidak beriman ) maka pasti mereka akan lari dari sisimu

WALAUKUNTA FAZZON GHOLIZOL QALBI LANFADDHU MIN HAULIK.

Harap sambungan ayat tersebut FA'FU ANHUM WASTAGFIRLAHUM WASYAWIRHUM FIL AMR dapat disebarkan kepada rakan 2 dalam apa jua parti mereka perjuangkan..

Patutlah akhir zaman hati orang Islam pecah kerana semua sudah kena WAHAN...

Hubbuddunnya wa Karahiyatulmaut.

Adakah termasuk juga golongan ahli agama ?

Bagi saya Bukan Umno yang kena masuk PAs.

Tapi ust dan rakan rakan kena join Umno untuk imbangi kehadiran ahli agama di dalamnya.

Fikirkan bagaimana jika tidak ada ahli umno alim agama tentu susah untuk gagasan meninggikan agama.

Pak Lah buat islamik sikit pun dah kena bantai teruk.

Tiru kaedah pertanian seperti zaman Nabi Yusuf utk persiapan zaman kemelesetan pun kena bantai juga.

Dia adalah korban atas tangan tangan PAS juga yang mungkin tidak satu hati membantunya dari luar. Melalui rancangan Muzakarah / Muqabalah tempoh hari.

Peliknya dan saya tahu Ust tentu menyokong sepenuhnya Presiden Parti dan tidak sealiran Erdogan.

Moga Allah beri kemuliaan kepada pejuang Islam melalui perkataan perbuatan dan iktikad yang bersih dan tulus demi agama.

Tentunya membela sekali penganut terbesar agama Nya di Malaysia iaitu bangsa Melayu. Seperti Arab yang majoritinya Islam.

Dan sesiapa sahaja bawah takrif Melayu termasuk mualaf Cina India.

Dan menghormatikafir zimmi yang membayat jizyah dan tidak muharabah Islam.

Salam Ust....mohon tidak terasa dengan komen saya ini.

artikel masalah replika Anwar, bagi saya memang dapat banyak manfaat daripadanya...dan ia sangat bagus...kerana dengan lembut dan berhikmah ia disampaikan tanpa mengguris perasaan.

Selamat Hari Raya.

Maaf zahir batin....

- bekas penuntut dengan Arwah Tok Guru Hj Lah Lubuk Tapah


http://penembak-tepat.blogspot.com

10:11 AM

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

Links to this post:

Create a Link

<< Home