" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Monday, November 03, 2008

AMARAN PRESIDEN
"FORMULA" PERKUKUHKAN PAKATAN

Siri Pertama :
Sebuah wawancara menarik antara Wasilah dan al Fadhil ustaz Nik Mohd Abduh bin Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz bin Nik Mat .( Exco Dewan Pemuda PAS Pusat )

Saya perturunkan di sini untuk tatapan semua pihak terutama buat rakan - rakan di luar negara yang tidak dapat mengikuti wawancara tersebut di majalah mingguan Wasilah .

Satu wawancara yang cukup baik dibaca dan dihayati oleh semua agar jelas kita membentuk fikrah dalam menangani isu memperkukuh Pakatan rakyat .

Satu jawapan yang bijak dan tinggi hemahnya. Makbruk akhil Faadhil Ustaz Nik Mohd Abduh . Berikut wawancara beliau bersama mingguan Wasilah :

Wasilah : Adakah ustaz rasa isu perbezaan pandangan antara dua itu sudah selesai ?

Nik Abduh : Isu ini sepatutnya selesai kerana Tuan Guru Haji Hadi sebagai Presiden PAS telah menjelaskan apa maksud muzakarah yang telah diadakan antara PAS dengan UMNO . Tetapi dari sudut pandangan umumnya mungkin dilihat ia masih tidak selesai . Dan saya lihat benda ini macam berlaku salah faham yang saya tidak dapat ( pastikan ) sama ada ia sengaja dicetus oleh pihak tertentu atau tidak untuk memecahkan suasana perpaduan dalam PAS .

Jadi saya sebagai salah seorang pimpinan pemuda PAS Pusat , sikap saya adalah menyeru supaya kita kembali kepada asas perdamaian apabila berlaku perselisihan dalam gerakan Islam iaitu kembali kepada ketaatan dan thiqah ( kepercayaan ) .

Salah faham yang timbul dikalangan siapa ?

Salah faham dikalangan masyarakat. Massa politik di Malaysia menganggap bahawa di dalam PAS ini terdapat satu kumpulan yang mahu parti ini bersama dengan UMNO . Ini tidak betul . Sampai ke hari ini perkara ini masih diwar-warkan dan disebut - sebut .

Muzakarah yang diadakan sebenarnya tidak lebih daripada menjawab pelawaan dari UMNO . Saya sendiri dalam penulisan saya menyeru supaya pelawaan itu tidak ditolak sebab kita ini bersifat terbuka .

Keputusan dalam muktamar pun telah jelas bahawa tidak ada sebarang kesalahan apabila kita melakukan muzakarah . Ia bukan hukum hari ini tetapi ia hukum yang telah kita laksanakan sejak dulu . Kekeliruan ini hanya timbul selepas sesetengah pihak mendakwa wujud usaha untuk menyatukan PAS dengan UMNO dan itu dinafikan . Sebab itu saya kata isu salah faham ini sepatutnya sudah lama selesai .

Mungkin salah faham itu berlaku diperingkat pimpinan sendiri . Mungkin juga Tuan Guru Nik Aziz salah faham ?

Ayah ini , isu dia juga sudah selesai . Dulu dia menentang ( perjumpaan dengan UMNO ) dan kita nampak perselisihan itu berlaku . Tetapi selepas Ahli Majlis Syura bertemu dengan Ayah di JKR 10 selaku Mursyidul Am maka sudah tidak ada krisis antara mereka .

Tidak kiralah pertemuan dengan UMNO itu disebut sebuat sebagai muzakarah atau muqabalah . Ia memberi maksud yang sama walau ada sedikit perbezaan. Tetapi maknanya Ayah bersetuju pertemuan itu wujud antara PAS dengan UMNO .

Tidak timbul isu kononnya ada satu kumpulan mahu masuk UMNO. Bahkan saya mendapat maklumat yang tepat tawaran - tawaran yang dibuat oleh UMNO itu dijawab dengan syarat - syarat yang jelas oleh pimpinan yang mengadakan muzakarah . Dan syarat - syarat yang jelas itu menunjukkan PAS ini tidak akan bersama UMNO selagimana UMNO tidak memenuhi syarat Islam yang dikemukakan PAS .

Tawaran daripada UMNO tu bagaimana ?

UMNO memang mahu bekerjasama dan mahu mewujudkan kerajaan campuran bersama PAS ( dilaporkan untuk pembentukan kerajaan di Perak dan Selangor ) . Bila pimpinan kita jawab , kalau mahu bekerjasama , dasar Islam menjadi syarat yang mesti dipenuhi dan UMNO memang tidak boleh jawab .

Samaada Pak Lah atau sesiapa yang ditemui , mereka tidak dapat terima syarat Islam yang dikenakan PAS . Mereka bertemu itu pun kerana pelawaan UMNO , bukan pihak dari PAS yang memulakan .

Apa yang diputuskan dalam Muktamar baru - baru ini sebenarnya ?

Dua keputusan besar , adalah bersetuju supaya muzakarah diteruskan dan yang kedua memperkukuhkan Pakatan Rakyat .

Tetapi Presiden memberi "amaran" pula kepada Pakatan rakyat ( PAKATAN ) baru - baru ini . Bahawa kerajaan yang bakal terbentuk mesti dipandu oleh majoriti ahli parlimen Muslim .

Amaran itu adalah "formula" untuk mengukuhkan Pakatan rakyat . Itu adalah agenda PAS untuk memperkukuhkan Pakatan . Tapi bagi sesetengah pihak tindakan itu tidak akan memperkukuhkan . Namun bagi Presiden itulah caranya . Kerana kita kena ingat dalam Islam ini , apabila berlaku kerjasama diantara parti - parti politik , antara yang Islam dan yang tidak Islam , dalam fiqh Islam ada syarat - syarat yang perlu dipatuhi .

Ramai yang beranggapan ia seperti langkah terkebelakang .

Salah anggap dikalangan ahli dan masyarakat adalah biasa . Kenyataan yang dikeluarkan oleh Tuan Guru Nik Aziz sendiri , dalam sepuluh yang dikeluarkan ada lima yang akan membingungkan rakyat dan lima yang mereka setuju . jadi yang membingungkan itu perlu dibuat penjelasan .

Jadi kenyataan Tuan Guru Hj. Hadi itu , sepatutnya daripada pimpinan atas sampai bawah perlu menjelaskan maksud dan bila dijelaskan maksud , masyarakat boleh terima .

Tapi Salah Faham bukan sahaja berlaku dikalangan masyarakat awam . Ahli akademik juga mendakwa ada dua kumpulan dalam PAS , satu nak bersama UMNO dan satu lagi mahu kekal menguatkan Pakatan .

Bagi saya itu adalah satu kenyataan yang tidak betul . Terbentuk dua kumpulan , satu nak bersama pakatan , satu dengan UMNO ini satu fakta yang tidak betul . Ia telah dinafikan oleh Tuan Guru Hj. Hadi bahawa tidak ada seorang pun pimpinan PAS hendak bersama UMNO . Pimpinan UMNO nak masuk PAS tu adalah .

Kita menyambut pelawaan UMNO atas dasar muqabalah , muzakarah . PAS tidak pernah sebut hendak bersama UMNO dan meninggalkan Pakatan kerana hendak mengambil kuasa .

Tapi itu yang dilihat oleh penyokong di akar umbi .

Sebab itu pimpinan wajib membuat penjelasan . dan semua pimpinan PAS wajib menyatukan perselisihan pendapat . Sebab itu saya mengambil sikap bukan menyokong mana - mana pihak , tetapi saya menyeru kepada asas . Sekarang ini berlaku perselisihan faham , ia berlaku mungkin kerana salah faham atau sengaja tidak mahu faham . Tapi asasnya , apabila berlaku perselisihan dalam kumpulan Islam kita kena kembali kepada dua perkara :

Pertama ketaatan kepada Presiden . Presiden berhak buat apa - apa keputusan , apatah lagi keputusan yang dipersetujui oleh syura . Jadi pimpinan yang dibawah walaupun pedih tidak puas hati , mereka kena akur . Ini seruan saya .

Sebab apabila Presiden mula dikritik , Syura mula dikritik ia akan membawa kepada perpecahan . Pada saat inilah kena ada suara untuk mengembalikan ahli PAS kepada asas . Selepas itu baru orang akan lihat kekuatan PAS .

Sekarang ini berlaku kekeliruan dalam masyarakat kerana masyarakat sendiri melihat dalam PAS tidak bersatu . Masa inilah kalau kita memang nak jaga PAS , kita kembali kepada asas . Bagaimana nak bersatu , asasnya patuh kepada Presiden dan jangan kritik syura . Kerana syura adalah satu institusi yang dibuat sengaja untuk dipatuhi. Kerana itu adalah arahan Allah Taala .

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home