" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Sunday, October 19, 2008

Seminar Siyasah Syariyyah :
Penglibatan PAS dalam Urustadbir
Negeri - Negeri PAKATAN RAKYAT
Berasaskan Siasah Syariyyah

PAS Pusat dengan kerjasama Dewan Pemuda PAS Pusat telah berjaya menganjurkan Seminar Penglibatan PAS dalam urustadbir negeri - negeri PAKATAN berasaskan Siasah Syariyyah

Beberapa kertas kerja telah dibentang dan diulas dengan baik oleh panel yang diundang . Antaranya :

Ucaptama ( Perasmian ) : Prinsip - prinsip Syar'iyyah dan Amalan di Malaysia dan Pengalaman PAS . oleh Dato' Seri Tuan Guru Hj. Abdul Hadi Awang selaku Presiden PAS .

Kertas kerja pertama bertajuk : Pengalaman PAS dalam Barisan Nasional ( 1973 - 1978 ) Analisis Pencapaian PAS . Kertas ini dibentang oleh Dato' Mustafa Ali selaku Pengarah Jabatan Pilihanraya PAS Pusat . Beliau juga merupakan bekas Timbalan Menteri Sains dan Teknologo di zaman Kerajaan Campuran tempoh lalu .

Sementara kertas kerja kedua dibentang oleh Yb. Dato' Ustaz Hj. Abdul Halim Abdul Rahman bertajuk : Pengalaman PAS dalam Pentadbiran Kerajaan Negeri Kelantan ( 1990 - 2004 )

Dr. Kamaruzzaman Yusof ( UKM ) dan Sdr Mohd Fadhli Ghani ( Pegawai Penyelidik PAS ) telah diminta mengulas kedua - dua kertas kerja tersebut .

Kertas kerja ketiga bertajuk : Siyasah Syari'yyah Dalam Kerajaan PAKATAN Rakyat Kedah , Perak dan Selangor. oleh Yb. Dato' Harun Taib AJK PAS Pusat . Kertas ini diulas oleh YAB. Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak ( MB Kedah ) , Yb. Hj Mohd Zainudin ( EXCO Kerajaan Negeri Perak ) dan Yb. Ir Iskandar Abd Samad ( Exco Selangor ).

Sessi soal jawab juga disediakan kepada semua peserta dengan menyentuh pelbagai isu berkait perlaksanaan siasah Syar'iyyah .

Seminar ditutup secara rasminya oleh Ybhg Dato' Dr. Harun Din selaku Timbalan Mursyidul Am PAS yang turut menyentuh soal keperluan melaksanakan pentadbiran berasaskan Siasah Syar'iyyah demi membentuk sebuah negeri yang aman , sejahtera dan adil serta mendapat rahmat jua berkat dari Allah Jalla wa A'la .

Alhamdulillah , saya kira objektif seminar ini dapat dicapai dengan baik dan insyaallah saya akan postkan resolusi seminar ini tengah malam nanti .

Objektif Seminar .

1. Merumus polisi dan dasar yang disepakati dikalangan pimpinan PAS dalam menangani penglibatan PAS dalam kerajaan PAKATAN berasaskan Siasah Syari'yyah .

2. Merintis jalan kepada mewujudkan satu garis panduan kepada anggota - anggota kerajaan daripada PAS terutamanya dalam konteks negeri Kedah , Perak dan Selangor .

3. Mewujudkan keselarasan dalam penerangan oleh pimpinan - pimpinan PAS kepada ahli - ahli dan rakyat tentang pendekatan PAS dalam melaksanakan Syariah Islam dalam realiti politik pasca PRU 12

Bagi mencapai objektif yang digariskan , adalah penting bagi seminar ini :

1. Meneliti kembali pengalaman PAS dalam melaksanakan idelisme PAS dalam beberapa pentadbiran kerajaan berikut dari sudut pandangan Siasah Syariyyah .

2. Kerajaan Kelantan Darul Naim ( 1990 - Sekarang )

3. Pembabitan dalam Kerajaan Persekutuan Barisan Nasional ( 1973 - 1978 )

4. Memahami realiti politik semasa , kerangka perundangan , populasi masyarakat dan lain - lain di Malaysia yang memberi faktor kepada "positioning" PAS mencapai matlamat perjuangannya .

5. Menentukan sikap PAS dalam melaksanakan tugas Tamkin ( Pemerintahan ) kerajaan PAKATAN Rakyat berasaskan :

Feqh at Taghyir
Feqh al Waqi'
Feqh al Aulawiyat
Feqh al Muwaazanat
Feqh maratibil Amal .

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home