" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Tuesday, October 14, 2008

TAHAALUF SIYASI
KE ARAH MENDAULATKAN
SYARIAT ISLAM:
Dari Cahaya Sunnah Rasulullah saw.

SIRI PERTAMA :



Muqaddimah :


Hari ini saya melihat isu Tahaaluf Siyasi tidak difahami dengan baik oleh sebahagian dikalangan mereka yang mengadakan Tahaaluf . Lebih malang pula berlakunya salah faham dan menghasilkan fitnah yang tidak sedikit daripada Tahaaluf yang dilakukan.

Sebagai anggota Gerakan Islam ( PAS ) , saya mengharapkan semua dikalangan pemimpin dan ahlinya dapat memahami dengan jelas mengenai prinsip , konsep , perlaksanaan , objektif dan marhalah Tahaaluf Siyasi di dalam Islam . Malah turut memahami Tahaaluf yang di benar dan Tahaaluf yang diharamkan oleh syara' .

Saya dengan sedikit keupayaan dan ruang , cuba menambah pembendaharaan ilmu khasnya mengenai isu Tahaaluf ini untuk sama - sama kita memahami dan menghayatinya . Agar kita tidak salah dalam langkah yang diambil dan tidak pula silap dalam memahaminya .

Saya selaku orang muda dalam ilmu Islam ini sangat memerlukan tunjuk ajar dari alim ulamak agar senantiasa betul haluan dan benar tindakan .

Saya akan membawa perbahasan berkait dengan Tahaaluf Siyasi ini melalui beberapa peringkat perbincangan dan tentunya agak panjang perbahasannya. Saya harap semua pembaca dapat bersabar hingga ke nokhtah akhir dan doakan agar saya diberikan kekuatan oleh Allah swt untuk menyelesaikannya.

Peringkat Pertama : Taarif atau pengertian berkait perkataan Tahaaluf
Peringkat Kedua : Tahaaluf Sewaktu Merancang Pembentukan Negara
Peringkat Ketiga : Tahaaluf Sewaktu Pembinaan Negara
Peringkat Keempat : Tahaaluf Selepas Negara Berjaya dibina
Peringkat Kelima : Tahaaluf Menurut Feqh al Islami
Peringkat Keenam : Tahaaluf yang diharamkan oleh Syara'

Perbahasan Peringkat Pertama hingga keempat adalah melihat kepada Tahaaluf yang dilalui atau dilakukan pada zaman Nabi saw. sebagai sunnah yang wajar dipelajari dan dihayati .

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home