" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Monday, November 03, 2008

AMARAN PRESIDEN<br>
"FORMULA" PERKUKUHKAN PAKATAN


Sebuah wawancara antara Mingguan Wasilah dan Al Fadhil Ustaz Nik Mohd Abduh bin Nik Abdul Aziz.


Siri Kedua :

Tetapi pimpinan PAS peringkat pertengahan sendiri begitu berani mengkritik ?

Itu jelas , dalam blog , dalam surat khabar , dalam ceramah dan dalam percakapan mereka . Semua orang yang mengikuti perkembangan politik tahu . Sebab itulah wujud dakwaan ada dua kumpulan ini .

Mereka tidak sepatutnya bercakap perkara yang akan mewujudkan sesuatu yang membesarkan perselisihan yang sepatutnya boleh diselesaikan dengan mudah . Isu ini sebenarnya mudah , tetapi kita yang memayah - mayahkannya .

Jadi adakah perkara ini boleh diselesaikan ?

Boleh , kalau semua nak kepada kebenaran . Insyaallah dan saya antara orang yang yakin ahli PAS ini telah dididik dan ditarbiah untuk sayangkan jamaah dan bersatu dalam parti Islam .

Bagaimana dengan pertembungan idea dengan parti lain dalam Pakatan. Dalam menuju pembentukan kerajaan , adakah PAS bersedia menghadapi perbezaan ideologi dengan phak lain pula ?

Apabila kita mengadakan kerjasama diantara parti - parti Pakatan yang berbeda ideologi benda pertama dan asas yang perlu kita terima bersama adalah sikap saling menghormati polisi hak - hak dan dasar masing - masing. Jangan mudah melanggar .

Kita kena terima persefahaman dalam Pakatan secara umumnya berlaku antara tiga parti besar ini ( PAS , PKR dan DAP ) selepas pilihanraya . Sebelum pilihanraya persefahaman hanya berlaku antara PAS dan PKR dan tidak pernah berlaku antara PAS dan DAP .

Tetapi selepas pilihanraya umum ke 12 , dengan kejutan keputusan pilihanraya itu DAP terutamanya sudah boleh menerima PAS . Dulu DAP tolak PAS , bukan PAS tolak DAP . Mereka keluar dari Barisan Alternatif ketika itu . Tetapi kini mereka menerima balik atas kepentingan politik bersama . Jadi apabila Pakatan diwujudkan , asas utama adalah saling menghormati.

Selepas pilihanraya beberapa bulan ini , dalam kesungguhan PAS mahu bersama - sama Pakatan merubah pemerintahan negara , wujud tanda - tanda yang dilihat dikalangan ahli PAS bahawa PAS tidak dihormati dan mereka pula tidak puas hati . Dan perasaan tidak puas hati dikalangan ahli PAS ini dibenarkan oleh Tuan Guru Hj. Hadi dalam temuramah dengan Harakah .

Maknanya Tuan Guru Hj. Hadi membenarkan rasa tidak puas hati ahli terhadap parti - parti rakan . Beliau membetulkan keadaan melalui temuramah tersebut dimana beliau katakan orang PAS bukan bodoh . Beliau cuba meletakkan PAS pada landasannya supaya PAS dihormati .

Daripada situlah kita melihat pimpinan DAP dan Dato' Seri Anwar Ibrahim terpaksa menerima bahawa kalau nak kekuatan , kena duduk saling menghormati . Terbukti PAS dalam tempoh selepas kemenangan pilihanraya tidak pernah berbuat sesuatu yang menyebabkan PKR dan DAP tidak puas hati .

PAS yang mula - mula tunjuk "kami tidak puas hati" . Tapi PKR dan DAP tidak ada sebut yang mereka tidak puas hati . Kerana apa ? kerana tidak ada benda yang PAS buat boleh mencetuskan isu sama ada ( dalam kerajaan ) di Perak , di Kedah atau dimana - mana pun untuk(rakan - rakan dalam Pakatan) merasa demikian .

Tetapi parti lain membuatkan PAS tidak puas hati ?

Ya dan Tuan Guru Hj. Hadi membenarkan rasa tidak puas hati melalui wawancara tersebut . Saya rasa hari ini pun , samada Lim Kit Siang atau Anwar boleh terima rasa tidak puas hati yang disebut Presiden dan mereka meletakkan PAS pada tempatnya .

Kita bukan nak jadi bos , PAS tidak pernah minta kena Presiden PAS jadi perdana menteri dan bukan Anwar . Kita bersetuju pada dasar Anwar duduk di depan , tetapi apabila beliau membawa ( gerakan ) , masing - masing kena melihat di belakang bahawa rakan - rakan yang ada perlu dihormati ketika beliau hendak membuat keputusan .

Boleh atau tidak dikatakan bahawa DAP sekarang sudah mula nampak Islam dari sudut yang lebih jelas .

Ya alhamdulillah , sebelum ini mereka jauh dengan PAS . Tetapi selepas PAS dilihat lebih terbuka dan DAP pun mula mengambil dasar lebih lembut . Maka akhir sekali DAP menerima PAS dan melihat bahawa melalui PAS mereka ( boleh ) kenal Islam . DAP tidak kenal Islam dengan UMNO , mereka kenal Islam dengan PAS .

Tinggal lagi mereka berani atau tidak berani , ini berlaku perselisihan dalam DAP . Sesetengah DAP berani untuk menerima sistem Islam . Sesungguhnya tidak . Dalam keadaan berani tidak berani itu lah , mereka menerima untuk berpakat dengan PAS sekali lagi , selepas mereka gagal dahulu .

Mereka keluar dari Barisan Alternatif pada tahun 1999 kerana hendak selesaikan (pertikaian ) dalaman mereka sendiri dan hari ini di atas kepentingan bersama mereka terima balik .

Adakah PAS akan adakan kongres atau muktamar khas seperti mana yang berlaku pada tahun 1972 dahulu apabila ia diadakan untuk menentu samaada PAS bersetuju membentuk kerajaan campuran Perikatan pada ketika itu ?

Isu - isu besar yang tidak boleh diputuskan secara konsensus (rundingan) atau mesyuarat jawatan kuasa peringkat tertinggi , benda yang memerlukan pandangan daripada akar umbi , maka Presiden akan membuat muktamar khas .

Muktamar khas ini kalau ikut fahaman saya untuk menentukan hala tuju besar yang memerlukan pandangan semua pihak termasuklah isu besarnya nak "join" Barisan Nasional dan sebagainya .

Tetapi tindakan menyertai Pakatan Rakyat tidak ada perselisihan . Syura tidak ada selisih , Jawatan kuasa Tertinggi pun tidak ada , rakyat pun sokong . Ini barang yang mudah . Isu kerajaan campuran dalam Pakatan adalah perkara yang mudah , tidak ada sesiapa yang menentang .

Saya ingat tidak ada satu suara pun dalam PAS ini yang menentang kerjasama dengan Pakatan. Kecuali hanya tunjuk rasa tidak puas hati . Itu biasa. Sebab itu namanya "kerjasama" . Kalau puas hati semuanya , tidak peru kerjasama , terus 'join' sahaja .

Isu Muzakarah menimbulkan banyak tanggapan negatif kepada Tuan Guru Haji Hadi . Ramai yang marah kepada beliau kerana 'berbeza' dengan Tuan Guru Nik Abdul Aziz . Kegagalan Terengganu ditawan PAS juga dibangkit - bangkitkan .

Bila kita menyaksikan antara dua orang yang terhormat , bila kita membesarkan perkara itu , maka kita yang sebenarnya yang sengaja mencipta perpecahan dan itu bukan jalan saya dan itu bukan jalan Islam .

Kita tahu bahawa diantara dua orang Tok Guru ini , tempat bertemu lebih banyak daripada tempat berselisih . Jadi mengapa kita tidak pergi kepada tempat bertemu tetapi membesarkan tempat berselisih .

Padahal perselisihan pandangan boleh berlaku kepada semua . Tidak ada dua atau tiga orang yang bersatu dalam semua perkara . Termasuk dalam isu ini , kalaulah berlaku perselisihan yang bagi saya sesetengahnya diperbesarkan .

Kadangkala hanya lima , tapi mereka dakwa ada sepuluh tempat perbezaan antara keduanya . Kalau ahli PAS suka nak melihat perpecahan , silakan lah ! Tapi ambil tanggungjawab bila berdepan dengan Allah swt . Itu bukan jalannya .

Saya apabila membincangkan perkara ini , saya seru kembali kepada asas . Ketua kita adalah Presiden dan Presiden terikat dengan Syura . Jadi jika berlaku apa - apa pun isu , kita rujuk kepada keduanya . Itu struktur yang kita bina dan Mursyidul Am termasuk dalam Syura kerana beliau mempengerusikan Majlis Syura .

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

slm ust, btul ke dlm pakatan rakyat ni pas xmempunyai kuasa yg "cukup" yakni dlm menjlnkan hukum hudud adkah DAP dan PKR b'stuju utk menjlnkan hukum hudud?

2:30 AM

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home