" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Wednesday, November 05, 2008

TAHAALUF SIYASI
KE ARAH MENDAULATKAN
SYARIAT ISLAM

Dari Cahaya Sunnah Rasulullah saw.
BoldSiri Keenam :
Tahaaluf Siyasi di Peringkat Pembentukkan Negara .
Baiah Aqabah yang kedua
Sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dari Jabir Rha. Jabir berkata : Ya Rasulullah , untuk apakah kami membaiah Engkau ? Rasulullah saw menjawab :

1. Dengar dan taat ( kepada Rasul ) samaada ketika rajin atau malas
2. Belanjakan harta samaada sewaktu susah atau senang
3. Menegakkan syariat dan mencegah kemungkaran
4. Taat kepada kepada Allah dan tidak lakukan suatu yang dimurkai Allah
5. Tolong daku apabila aku sampai ke tempat kalian dan melindungiku sebagaimana kalian melindungi diri sendiri , isteri dan anak - anak kalian kemudian kalian akan beroleh ganjaran syurga

Baiah al Aqabah menampilkan nilai strategik dalam percaturan dan pergerakan siasah nabi saw yang berjaya menarik perhatian beberapa tokoh tertentu dari Yathrib untuk memeluk Islam malah berjaya mengadakan pertemuan sulit ( secara rahsia ) ditengah - tengah penguasaan Jahiliyyah . Pula berjaya melepaskan diri biarpun selepasnya syaithan telah mendedahkan rahsia pertemuan ( di Aqabah ) tersebut sehingga Nabi saw menyebutnya sebagai syaithan Aqabah .

Melalui perjanjian Aqabah ini , Nabi bukan sahaja berjaya mendapat jaminan keselamatan atau perlindungan yang akhirnya menunjukkan komitmen penduduk Yathrib untuk menerima Islam dan bersama Nabi saw walau apa jua situasi dihadapi , tetapi juga Nabi saw telah mengasaskan tapak strategik untuk mendaulatkan Islam .

Sungguhpun bijak dan strategik Nabi saw mengatur langkah , namun secara sunnahnya strategi tetap berhadapan dengan risiko . Di saat Quraisy leka dan gagal mengesan pergerakan nabi saw yang bijak mengatur tapak menuju pembentukan Negara Islam , syaithan telah mendedahkan pertemuan rahsia di Aqabah kepada musuh - musuh Allah swt .

Syaithan bersusaha keras untuk menggagalkan cita - cita Nabi saw ke arah mendaulatkan syariat dengan usaha meyakinkan pemimpin Quraisy akan pakatan rahsia Nabi saw untuk jihad dan mendaulatkan Islam .

Akhirnya bantuan Allah swt Jalla wa A'la ke atas NabiNya saw membawa kejayaan besar dan bersejarah dengan berlakunya hijrah dan tertegaknya Daulah Islamiyyah .

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Assalamualaikum,

Inilah contoh bagaimana rasulullah saw meminta kuasa bagi menegakkan daulah Islam.

Meminta sokongan bulat dari ahlul halli wal aqdi utk menegakkan sistem Islam.

Ianya bukan kompromi antara Islam dan kufur. Juga bukan perjanjian utk melaksanakan sebahagian syariat Islam dgn masih mengekalkan sistem kufur.

Inilah cara yg perlu menjadi ikutan setiap gerakan Islam yg berjuang utk menegakkan khilafah.

Kaedah ini disebut sebagai thalabun nusrah.

Sementara itu, cara-cara yg lain, yg nampaknya lebih mudah, lebih sesuai utk waqi' setempat hakikatnya adalah cara yg batil yg pasti tidak membawa kpd tegaknya sistem Islam.

Seperti kata asyahid Syed Qutb, jalan2 yg lain, pasti tidak membawa kepada tegaknya sistem Allah Swt.

TIADA KOMPROMI
TIADA TAWAR MENAWAR
HANYA SATU ..... ISLAM

RIRK

11:38 PM

 
Blogger Abu Numair Nawawi B. Subandi said...

as-Salaamu 'alaikum, Sebuah artikel yg mungkin perlu kita lihat, "Pemimpin Yang Baik Itu Lahir Dari Masyarakat Yang Baik" -

http://an-nawawi.blogspot.com/2008/08/pemimpin-yang-baik-lahir-dari.html

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman (maksudnya),

“Dan Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan amal-amal yang soleh bahawa Dia sungguh-sungguh akan menjadikan mereka berkuasa di muka bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa, dan sungguh Dia akan meneguhkan bagi mereka agama yang telah diredhai-Nya untuk mereka, dan Dia benar-benar akan menukar (keadaan) mereka, sesudah mereka dalam ketakutan menjadi aman sentosa. Mereka tetap menyembah-Ku dengan tiada mempersekutukan sesuatu apa pun dengan Aku. Dan barangsiapa yang (tetap) kafir sesudah (janji) itu, maka mereka itulah orang-orang yang fasiq.” (an-Nuur, 24: 55)

4:05 PM

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home