" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Saturday, December 27, 2008

Ustaz Jamahir Idris dan Hj. Ahmad Abd Rahman
Kini Terlantar di Hospital

Sangat menginsafkan ! Begitulah yang boleh saya ungkapkan , dimana keinsafan seringkali menerjah diri ini setiap kali menziarahi pesakit di hospital
. Inilah hikmah Islam mendidik penganutnya agar sering menziarahi pesakit . Kesannya sangat besar kepada diri kita yang masih sihat .
Hari ini ada dua tokoh PAS Pahang [ yang tidak sedikit jasa mereka kepada perjuangan Islam ini ] sedang terlantar di Hospital Besar Tengku Ampuan Afzan Kuantan .
Ustaz Jamahir Idris ( Pesuruhjaya PAS ke 5 - 1969 - 1977 )

Ustaz Jamahir Idris merupakan salah seorang tokoh pengasas PAS Negeri Pahang, beliau yang dilahirkan di Indonesia dan mendapat pendidikan di Institiut Pengajian Islam, Bandung, pernah menjadi Setiausaha Hizbul Muslimin. Sejarah penglibatan tokoh ini kedalam perjuangan Islam di negara ini bermula apabila beliau berhijrah ke Malaya bersama bapanya pada tahun 1958.


Ustaz Jamahir Idris, telah melibatkan dirinya dalam perjuangan Islam sejak di Indonesia lagi di bawah Jamaah Masyumi. Pejuang Islam yang gigih ini adalah juga pengasas kepada kewujudan Sekolah Menengah (A) rakyat Kampung Selamat, Tanjung Api, Kuantan, yang kini dikenali sebagai Sekolah Menengah Agama Al-Ihsan.


Beliau yang juga merupakan Pesuruhjaya PAS yang kelima kini berada di Hospital HTAA Kuantan ( Tingkat 8 ) kerana jangkitan kuman di paru - paru . Semoga Allah segera menyembuhkan beliau .


Senarai Pesuruhjaya PAS Pahang :


Allahyarham Mohamed Yassin Bin Salleh (1958-1963)

Allahyarham YM Tengku Abdul Hamid Sultan Abdullah (1963-1965).

Allahyarham Ustaz Ishak Abdullah (1964-1965).

Allahyarham Dato Abu Samah Hj Ali (1965-1969).

Ustaz Jamahir Idris (1969 - 1977)

Allahyarham Ustaz Mohd Rusdi Ariff (1977-1982).

Tuan Haji Syed Ibrahim (1982-1984)

Allahyarham Ustaz Mohd Rusdi Ariff (1984-1987)

Allahyarham Tuan Guru Haji Alwi Abdul Hamid (1987-1993)

Tuan Guru Haji Mohd Baqi Osman (1993 - 1999).

Ustaz Idris Omar (1999 – 2004).

Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man (2004 hingga kini).


Haji Ahmad bin Abdul Rahman


Beliau adalah seorang tokoh veteran PAS kawasan Rompin . Mempunyai komitmen yang tinggi terhadap perjuangan ini sehinggalah kini beliau terlantar di wad icu kerana masaalah usus di HTAA Kuantan ( tingkat 2 )


Beliau juga adalah ayah kepada al Fadhil Ustaz Shukri Hj Ahmad Yang diPertua PAS Kawasan Rompin dan al Fadhil Ustaz Nazri Hj Ahmad Exco Dewan Pemuda PAS Negeri Pahang merangkap Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan Rompin .


Alhamdulillah , kini beliau sudah mulai sedar dan mampu bercakap beberapa patah perkataan meskipun kelihatan masih lemah . Sama - sama lah kita doakan agar beliau segera sembuh .

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Assalamualaikum,

Semoga segera sembuh.

Tak sangka...PAS Pahang diasaskan oleh tokoh yg berasal dari Indonesia.

Ummat islam adalah ummat yg satu...ayuh kita pecahkan tembok nasionalisme ciptaan kafir penjajah !! Kita bersatu di bawah naungan khilafah!

RIRK

10:19 AM

 
Blogger Zul Mohamed Hassan said...

Ana doakan semoga kedua-dua tokoh pejuang islam ini cepat sembuh dan diberkati Allah.

9:35 AM

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home