" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Wednesday, August 17, 2005

MINYAK NAIK TAPI HARGA DIRI MERUDUM

SaudaraKu...sanggupkah kalian berdiam diri menyaksikan keruntuhan yang sangat mengerikan ini . Saksikanlah generasi akan datang membentuk satu fenomena yang akhirnya menjurus ke arah free sex.

Ketua Penyelidik, Prof Madya Dr Lekhraj Rampal dari Universiti Putra Malaysia ( UPM ) berkata hasil kajian juga mendapati golongan berusia di antara 18 – 20 tahun paling aktif melakukn hubungan sex.

Bagaimanapun secara purata rakyat negara ini melakukn hubungn sex buat kali pertama pada usia 23 tahun. Katanya yang juga pensyarah di Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan UPM.

Beliau berkata, daripada 18. 805 responden 73 % , (13, 691) sudah berkahwin dan daripada jumlah itu 10 % ( 1361 ) pernah melakukan hubungan sex sebelum berkahwin. Katanya jumlah responden yang belum berkahwin pula ialah 5, 114 dengan 448 daripada mereka pernah melakukan hubungan sex. Ini bermakna 1809 ( 9.6 % ) daripada keseluruhan responden pernah melakukan hubungan sex sebelum berkahwin katanya.

Dr. Rampal berkata 38 daripda 448 responden belum berkahwin tetapi sudah melakukan hubungan sex mengaku kali pertama melakukannya pda usia 12 dan 15 tahun manakala 155 lagi berbuat demikian pada usia 16 dan 18 tahun.

Mengulas perkembangan itu Dekan Fakulti Pengajian Islam Univesiti Kebangsaan Malaysia ( UKM ) Prof Datuk Dr Muhammed Yusoff Hussain, berkata ia satu isyarat membimbangkan kepada masyarakat dan perlu di beri perhatian serius terutama oleh ibu bapa. “ perkara ini tidak boleh di serahkan kepada kerajaan semata-mata sebaliknya ibubapa dan seluruh msyarakat perlu beri perhatian serius. Malah kalau perlu hari ini kita perlu jaga tepi kain orang.

Katanya………..Beliau turut mencadangkan supaya undang-undang berkaitan moral diperhalusi supaya betul-betul berkesan bagi memastikan remaja di negara ini tidak sewenang-wenangnya melanggar peraturan agama.

Pakar sakit tuan, Dr Ismail Thamby pula berkata beliau percaya hasil kajian itu relevan kerana berdasarkan pengalamannya kanak-kanak seawal usia 12 tahun dan remaja semakin berani mencuba melakukan hubungan sex. “ di laman web saya banyak soalan dikemukan menunjukkan mereka yang bertanya masih terlalu muda dan bersikap kebudak-budakan. Antaranya bolehkah seseorang mengandung jika melakukan sex di luar tabie ( liwat ) katanya.

Semenatara itu Dr Rampal berkata kajian fasa pertama dilakukan itu dibahagikan kepada 2 topik utama iaitu mengkaji pemahaman masyarakat, penyakit dan risiko perlakuan yang boleh membawa kepada jangkitan HIV termasuk sejarah atau kehidupan sexual seseorang.

Katanya, kaum Melayu menjadi responden paling ramai dengan 10, 699 orang, Cina 3,875 dan India 2104, Bumiputra Sabah 1302, Bumiputra Sarawak 692 dan lain-lain 233. Beliau berkata pasukan penyelidik membabitkan 12 pensyarah dari Universiti Malaya, Universiti Sains Malaysia, pegawai kementerian kesihatan, 22 graduan pelbagai Universiti dan kira-kira 400 jururawat dari seluruh Negara.

Responden di pilih secara rawak daripada Jabatan Statistik Malaysia. “ Selain sesi soal jawab di jalankan secara bersemuka, responden diberi soalan bertulis mengenai sesuatu topik, terutama soalan sensitif. Katanya. Dr rampal berkata hasil kajian itu akan dibincangkan lebih lanjut sebelum tindakan susulan di ambil dan selepas 3 tahun penyelidik akan bertemu responden semula untuk melihat samada wujud perubahan.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home