" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Saturday, July 15, 2006

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH
LAGI MAHA PENYAYANG

Tarikh : 14 Julai 2006 / 18 Jamadilakhir 1427

Daripada :

SALAHUDDIN AYUB
Markaz Tarbiyah PAS Pusat,
Lorong Haji Hassan, Off Jalan Batu Geliga,
Taman Melewar, 68100 Batu Caves,
Selangor Darul Ehsan.

Kepada :

KETUA POLIS SELANGOR
Ibu Pejabat Polis Kontijen Selangor,
Shah Alam, Selangor Darul Ehsan.

Tuan,

ADUAN POLIS MENGENAI KENYATAAN YANG ARIF HAKIM MAHKAMAH PERSEKUTUAN, DATO` ABDUL HAMID MOHAMED DI DALAM PENGHAKIMAN BERTULISNYA YANG BOLEH DITAFSIR SEBAGAI MENGHINA DAN MEMPERLECEH AJARAN ISLAM KHUSUSNYA SUNNAH RASULULLAH S.A.W PADA 13 JULAI 2006

Saya Salahuddin Ayub (nama pelapor) nombor kad pengenalan 660110-10-5203 (no. k/p pelapor) di alamat Markaz Tarbiyah PAS Pusat, Lorong Haji Hassan, Off Jalan Batu Geliga, Taman Melewar, 68100 Batu Caves, Selangor (alamat pelapor), pekerjaan sendiri (pekerjaan pelapor), berbangsa Melayu dan beragama Islam selaku mewakili Dewan Pemuda PAS Pusat, dengan ini mengemukakan aduan polis seperti mengikut kata-kata aduan berikut:

Pada 14 Julai 2007, bertempat di (alamat di Shah Alam atau tempat dalam daerah polis tempot report dibuat)…., saya telah melayari laman web THE MALAYSIAN BAR dan membaca laporan bertajuk “The Serban Case: Full Judgment delivered by Datuk Abdul Hamid Mohamad FCJ’’ . Dimana didalamya telah memuatkan teks penghakiman penuh Dato’ Abdul Hamid Bin Hj Mohamad, Hakim Mahkamah Persekutuan Malaysia di dalam kes Permohonan Sivil No. 01-3-2005(N) antara Meor Atiqulrahman bin Ishak dan dua lagi lawan Fatimah binti Sihi dan dua lagi.

Kami berpendapat, berasaskan kepada laporan Hakim, diantara perkara-perkara yang dinyatakan adalah ;

``The next question is whether the wearing of turban by boys of the age of the Appellants is a practice of the religion of Islam. Islam is not about turban and beard. The pagan Arabs, including Abu Jahl, wore turbans and kept beards. It was quite natural for the Prophet (P.B.U.H.), born into the community and grew up in it, to do the same. As it was not repugnant to the teaching of Islam, he continued to do so.”

‘‘Soalnya ialah sama ada pemakaian serban oleh kanak-kanak lelaki sebaya usia perayu (dalam kes ini) merupakan satu amalan dalam agama Islam. Islam bukan sekadar memakai serban dan berjanggut. Arab jahiliah, termasuk Abu Jahal, memakai serban dan berjanggut. Tidak hairanlah bagi Rasulullah yang lahir dan membesar dalam masyarakat itu, berbuat demikian. Tambahan pula ia tidak bertentangan dengan Islam maka Nabi memakainya”

``Turbans were (and are) not only worn by Arabs.

Other peoples, living in the desert or semi-desert areas, e.g. the Afghans and Persians wore/wear them too. Indeed, anybody who goes to Mecca will immediately realize that a piece of cloth, by whatever name it is called, to cover his head and face from the heat, the dryness and the dust, is most useful. Nowadays, the turbans, distinguished by their designs and the way they are tied or worn, symbolize the nationality of the persons wearing them e.g. whether they are Saudis, Sudanese, Afghans, Omanis, etc.

The turban has become part of the national dress of those countries.”

“Katanya, serban bukan hanya dipakai oleh orang Arab.

Orang lain yang tinggal di padang pasir seperti kaum Afghan dan Parsi juga memakai serban. Malah, sesiapa sahaja yang pergi ke Mekah akan dapati bahawa sehelai kain, biar atas nama apa sekalipun untuk menutup kepala dan muka daripada panas matahari, cuaca kering dan debu, amat berguna. Sekarang ini, berdasarkan reka bentuk dan cara memakainya, serban melambangkan bangsa pemakainya, umpamanya sama ada mereka itu orang Arab Saudi, Afghan, dari Sudan, dari Oman dan sebagainya. Serban telah menjadi sebahagian daripada pakaian rasmi negara ini.”

‘’In Malaysia, until 1960’s, the turban worn the way the Appellants wear them, were only worn by “Hajis”, men who had performed the Hajj (pilgrimage). There were few “Hajis” then, one or two in a village. Of course the wearing of turban carried with it a social status, a sign of “alim” (knowledgeable in matters of Islamic religion) and “warak” (piety).

Non-Hajis would not wear them. They would be ashamed to do so. Then came 1970’s and the appearance of “dakwah” (missionary) groups. They distinguished themselves by their dress, the men and their male children wore “jubah” and “serban”. One such organization had been declared unlawful. We saw their top leaders confessing, crying and repenting over television!”

Seterusnya Hakim juga menyatakan, di Malaysia sehingga tahun 60 an, serban sepertimana yang dipakai oleh perayu hanya dipakai oleh ``Pak Haji” yang telah menunaikan Haji di Mekah. Pada masa itu, hanya terdapat seorang dua sahaja ``Pak Haji” di kampong. Sudah tentulah pemakaian serban membawa bersama satu status lambang `kealiman’ (berpengetahuan dalam agama Islam dan “kewarakkan”). Orang yang tidak Haji tidak memakai serban. Mereka berasa malu untuk memakainya.

Hakim tersebut menyatakan lagi, pada tahum 70 an, telah munculnya gerakan – gerakan dakwah. Mereka menunjukkan kelainan diri mereka dengan cara mereka berpakaian, dimana lelaki dan kanak-kanak memakai jubah dan serban. Salah sebuah gerakan dakwah itu telah pun di haramkan. Kita menyaksikan di television, pemimpin utama mereka membuat pengakuan, menangis dan bertaubat.

“It is interesting to note that, even now, very few of our Muftis and hardly any Shari’ah Court Judge wears turban.”.....................

“As far as I can ascertain, the Al-Quran makes no mention about the wearing of turban.” ..............................

“I accept that the Prophet (P.B.U.H.) wore turban. But he also rode a camel, built his house and mosque with clay walls and roof of leaves of date palms and brushed his teeth with the twig of a plant. Does that make the riding a camel a more pious deed than travelling in an aeroplane? Is it preferable to build houses and mosques using the same materials used by the Prophet (P.B.U.H.) and the same architecture adopted by him during his time? In Malaysia, Muslim houses and mosques would leak when it rains!”

Katanya lagi. ‘‘Apa yang turut menarik ialah sehingga sekarang ini pun tidak ramai daripada mufti kita dan hampir tiada hakim Mahkamah Syariah memakai serban,” ......................

daripada apa yang saya dapat pastikan, Al-Quran tidak menyebut mengenai pemakaian serban”..................

Saya tahu bahawa Rasulullah memakai serban. Tetapi baginda juga menunggang unta, membina rumahnya dan masjid daripada tanah liat dan berbumbungkan daun kurma dan menggosok gigi menggunakan sugi.

Adakah itu bermakna bahawa menunggang unta itu satu amalan lebih alim daripada bergerak menaiki kapal terbang?

Wajarkah dipilih bahan dan cara serupa yang digunakan oleh Rasulullah untuk membina rumah dan masjid seperti di zaman baginda? Di Malaysia, kalau ini dilakukan, rumah dan masjid orang Islam akan bocor bila hujan.”

Sebagai umat Islam, saya berasa amat kesal diatas penghakiman tersebut yang jauh tersasar dari kontek ajaran Islam sebenar, apatah lagi ianya merupakan keputusan Mahkamah tertinggi di Negara ini, yang mana keputusan ini bakal memberikan implikasi yang besar terhadap perkembangan Islam selaku agama bagi Persekutuan.(Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan)

Penghakiman tersebut juga mempunyai kecenderungan:

1) Memberikan gambaran dan perspektif yang salah terhadap kedudukan sunnah Nabi Muhammad s.a.w dan amalan pemakaian serban menurut ajaran Islam.

2) Merendahkan, menghina, memperlecehkan dan memperolokkan sunnah Nabi Muhammad s.a.w dan amalan pemakaian serban (contohnya mengaitkan kelompok gerakan yang sesat dengan pemakaian serban).

Perbuatan sedemikian bukan sahaja jelas bertentangan dengan ajaran Islam, bahkan secara secara khusus, melanggar peruntukkan-peruntukkan didalam Akta-Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah yang berkuatkuasa di Negeri-negeri di Malaysia. Terutamanya berkaitan dengan penghinaan terhadap Sunnah Nabi s.a.w.

Meskipun kami menyanjungi prinsip kebebasan kehakiman, namun kami juga tidak boleh menerima bahawa seseorang Hakim adalah kebal dan boleh menyatakan apa sahaja yang beliau suka khususnya dalam perkara yang menyentuh ajaran Islam.

Kami menghormati keputusan Mahkamah tersebut namun Hakim sepatutnya lebih berhati-hati dan mengambil kira hati dan perasaan umat Islam yang membaca penghakiman tersebut apatah lagi kes ini adalah kes yang mendapat perhatian ramai

Adalah satu yang malang Hakim tersebut bercakap seolah-olah beliau sebagai orang yang kononnya pakar dalam ajaran Islam tanpa mengambil kira bahawa di dalam kes tersebut terdapat keterangan pakar agama yang telah memberikan keterangan berhubung kemuliaan pemakaian serban menurut ajaran Islam.

Justeru, pihak kami menggesa pihak tuan melakukan siasatan segera terhadap perkara ini, demi menjamin kesucian ajaran Islam terus terpelihara. Sekiranya hal ini dibiarkan begitu sahaja, tidak mustahil akan lebih ramai lagi pihak tertentu mengambil kesempatan menghina dan merendahkan ajaran Islam sehingga dibimbangi akan mencetuskan huru-hara di Negara ini.

Sekian sahaja laporan ini.

Bersama-sama ini dilampirkan beberapa keratan akhbar berkaitan.

Pengadu,

SALAHUDDIN AYUB

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Looking for information and found it at this great site... actress celebrity pinay sex video Milf penny video Canon zr400 minidv digital camcorder Christopher p. ryan attorney Wisconsin breast enhancement supplements garage door gate openers Free big black penis photos Electronic roulette tampering

8:38 AM

 
Anonymous Anonymous said...

That's a great story. Waiting for more. » » »

6:48 AM

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home