" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Monday, December 10, 2007

ARTIS LUAR NEGARA
MASUKKAN MICROFON DALAM SELUAR
UNTUK HANGATKAN PERSEMBAHAN

Inilah padahnya bila Kerajaan sibuk nak jaga himpunan aman rakyat. Kebiadapan artis luar terutamanya dari Hollywood telah mencemarkan industri Muzik dan Imej negara.

Yang pasti “Ini Bukan Budaya Kita” Wahai Pemimpin BN, Kenapa mereka dibenarkan masuk. Mana FRU? Mana Polis? mana Imam Hadhari? Kenapa tak bertindak?

Kontroversi bermula pada malam R&B Nite di Stadium Negara pada 28 November lalu apabila K-Ci & Jojo membuka baju dan memasukkan tangannya ke dalam seluar. Lil G Of Silk turut mencemarkan persembahan dengan aksi kurang sopan ketika menari bersama dua penonton wanita.

——————– Petikan Harian Metro 4 Disember: Puspal perlu lebih tegas
Oleh Nor Akmar Samudin

APABILA persembahan konsert membabitkan artis luar, kerap kali berlaku perkara yang tidak terduga termasuk soal berpakaian dan aksi mereka ketika di pentas.

Fesvital muzik Live & Loud 07 yang dianjurkan Live & Loud Sdn Bhd selama 10 hari mulai 23 November hingga 2 Disember lalu turut mengundang kontroversi. Festival muzik yang julung kali diadakan itu menggabungkan persembahan artis tempatan dan antarabangsa. Antaranya Dionne Warwick, Whitney Houston, Elliot Yamin, Shaggy, K-Ci & Jojo, Kool and the Gang, James Ingram dan James Morrison.

Artis tanah air pula Adibah Noor, Dayang Nurfaizah, Hazami, Jaclyn Victor, Anuar Zain, Nikki, Mawi, Zainalabidin dan Noryn Aziz.

Kontroversi bermula pada malam R&B Nite di Stadium Negara pada 28 November lalu apabila K-Ci & Jojo membuka baju dan memasukkan tangannya ke dalam seluar. Lil G Of Silk turut mencemarkan persembahan dengan aksi kurang sopan ketika menari bersama dua penonton wanita.

Perkara sama berulang dalam konsert Live & Loud 07 di Bukit Kiara Equestrian Park pada 1 Disember. Kali ini Shaggy tampil dengan lagak lucah apabila sedang asyik menyanyi tiba-tiba memasukkan pembesar suara ke dalam seluarnya dan mengeluarkannya perlahan-lahan sebagaimana disiarkan Harian Metro, semalam.

Walaupun penonton terhibur dengan persembahan mereka, namun aksi sebegitu mencalarkan tumpuan sekali gus mencemarkan imej negara dan juga ‘mengotorkan’ budaya Melayu yang penuh dengan sifat ketimuran.

Apabila berlaku perkara seumpama itu, siapakah yang patut dipersalahkan? Apakah sebelum membuat persembahan, penganjur tidak memberi sebarang taklimat kepada artis luar supaya peka dan sentitif dengan budaya bangsa di sini atau barangkali juga artis itu sendiri enggan mendengar kata dan tidak menghormati perasaan masyarakat di sini.

Di bawah Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KeKKWA) ditubuhkan Jawatankuasa Permohonan Artis Luar Negeri (Puspal) yang bertanggungjawab memberikan kelulusan kepada penganjur yang ingin membawa artis luar negara membuat persembahan di negara ini.

Adakah peranan Puspal setakat meluluskan permohonan tanpa meneliti latar artis itu. Negara ini sudah banyak kali dicemari dengan aksi lucah artis luar yang tidak pernah peka dengan cara hidup masyarakat sesebuah negara. Yang terima padahnya penonton kita sendiri yang rata-rata golongan remaja. Mereka terlalu mudah menerima budaya luar sehingga menghakis budaya sendiri.

Pengerusi Majlis Perundingan Industri Hiburan dan Kesenian Tanah Air (Mahkota) dan juga Presiden Majlis Muzik Malaysia, Datuk A Rahman Hassan berkata, dia yakin Puspal ada memberi garis panduan kepada sesiapa yang membuat permohonan untuk membawa artis luar negara ke sini.

“Tetapi mungkin ada perkara di luar jangkaan dan tidak terduga berlaku ketika persembahan berlangsung. Mengikut pengalaman saya ketika membuat persembahan di Brunei, penganjur di sana akan membuat prebiu dulu dengan semua artis terbabit dan pakaian artis juga dipantau.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

kalau artis arab gelek2 bole ja kan?

1:15 AM

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home