" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Tuesday, January 29, 2008

KALIMAH SYAHADATAIN
TUNTUTAN DAN PENGHAYATANNYA ( siri ketiga )

SIAPA TOGHUT .. ?

Toghut adalah suatu yang amat bercangah dengan Iman dan Islam .

Tidak ada paksaan dalam ugama (Islam), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan Taghut, dan ia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali ugama) yang teguh yang tidak akan putus. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. Allah Pelindung (Yang mengawal dan menolong) orang-orang yang beriman. Ia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kufur) kepada cahaya (iman). Dan orang-orang yang kafir, penolong-penolong mereka ialah Taghut yang mengeluarkan mereka dari cahaya (iman) kepada kegelapan (kufur). Mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.

( Al Baqarah 256 – 257 )

Melalui ayat di atas , jelas kita dapat mengenal pasti indentiti dan orientasi toghut . Identiti dan orientasi yang dimaksudkan ialah :

( Dan orang-orang yang kafir, penolong-penolong mereka ialah Taghut yang mengeluarkan mereka dari cahaya (iman) kepada kegelapan (kufur). Mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya. )

Orientasi mereka ialah Mengeluarkan manusia dari cahaya Iman kepada kegelapan kufur .

( mengeluarkan mereka dari cahaya (iman) kepada kegelapan (kufur). )

Identiti mereka ialah Kekal didalam neraka buat selama – lamanya .

( mereka kekal di dalamnya. )

Toghut ini merangkumi syaithan , berhala dan manusia – manusia jahat yang menetapkan hukum secara curang menurut hawa nafsu .

Setiap idea , arahan , seruan atau pemaksaan supaya keluar dari cahaya Allah ( syariat ) kepada Zulumat ( yang bercanggah dengan syariat ) itu juga adalah Toghut .

Sebagai contoh , kita melarang orang minum arak kerana Allah swt. menegah kita meminum arak .

Firman Allah swt :

“ Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak, dan judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan Syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya.

Sesungguhnya Syaitan itu hanyalah bermaksud mahu menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu dengan sebab arak dan judi, dan mahu memalingkan kamu daripada mengingati Allah dan daripada mengerjakan sembahyang. Oleh itu, mahukah kamu berhenti (daripada melakukan perkara-perkara yang keji dan kotor itu atau kamu masih berdegil)?”

( Al Maaidah 90 – 91 )

Tetapi mereka mengajak orang supaya minum arak dengan mereka mengiklankan arak , tampal arak berjenama seperti Carlberg di belakang bas , tepi – tepi jalan , atas bumbung teksi, dalam media cetak dan seumpamanya . Semuanya ini dinamakan Toghut sebab kerja mereka ialah kerja :

Mengajak manusia dari cahaya hidayah menuju kegelapan Jahiliyyah.

Kita mengajak orang memakmurkan masjid dan kuliah ilmu di dalamnya , tinggalkan pergaulan bebas , jauhi zina dan sebarang muqaddimah yang boleh mendorong berlakunya zina .

Firman Allah swt :

Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan).

( Al – Isra’ 32 )

Tetapi mereka mengajak orang ke Dataran Merdeka , kelab malam dan sebagainya untuk berhibur tanpa peduli waktu solat , mereka berpesta dan bergaul bebas menari lelaki dan perempuan , yang akhirnya berkesudahan dengan kes zina dan buang anak . Inilah Toghut sebab kerja mereka ialah :

Kita menyeru semua orang supaya melaksanakan syariat Allah swt. secara menyeluruh ( ibadah , muamalat , munakahat , aqidah dll ) justeru ini adalah perintah Qadhi Rabbul Izzati ,

FirmanNya :

“ Kesudahannya Kami jadikan engkau (wahai Muhammad dan utuskan engkau) menjalankan satu Syariat (yang cukup lengkap) dari hukum-hukum ugama; maka turutlah Syariat itu, dan janganlah engkau menurut hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui (perkara yang benar).”

( Al Jathiah 18 )

“ Dan sesiapa yang mencari ugama selain ugama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi.”

( Ali – Imran 85 )

Tetapi mereka mengajak orang mengejar pembangunan dan kemajuan seraya menuduh hukum hakam Islam tidak sesuai di zaman modern , kalau laksanakan hukum Islam boleh makan sup tanganlah kita , apabila tangan tak ada , pembangunan akan tergendala dan pelbagai tohmahan dan kata – kata sinis . Inilah Toghut sebab kerja mereka ialah :

Mengeluarkan manusia dari cahaya hidayah menuju kegelapan Jahiliyyah.

Allah swt. berfirman :

” Tidakkah engkau (hairan) melihat (wahai Muhammad) orang-orang (munafik) yang mendakwa bahawa mereka telah beriman kepada Al-Quran yang telah diturunkan kepadamu dan kepada (Kitab-kitab) yang telah diturunkan dahulu daripadamu? Mereka suka hendak berhakim kepada Taghut, padahal mereka telah diperintahkan supaya kufur ingkar kepada Taghut itu. Dan Syaitan pula sentiasa hendak menyesatkan mereka dengan kesesatan yang amat jauhDan apabila dikatakan kepada mereka: "Marilah berhakim kepada hukum Al-Quran yang telah diturunkan oleh Allah dan kepada hukum Rasulullah," nescaya engkau melihat orang-orang munafik itu berpaling serta menghalang (manusia) dengan bersungguh-sungguh daripada menghampirimu..”

( An – Nisa’ 60 – 61 )

Dunia hari ini dikuasai oleh anasir Toghut dan ia bertembung hebat dengan usaha – usaha untuk mengembalikan semula khilafah Islamiyyah . Pertembungan ini amat sengit namun ia hanya dapat dirasai oleh mereka yang bekerja dan berjuang untuk membina Khilafah Islamiyyah .

Sementara mereka yang hanya hidup untuk mencari makan tanpa mempedulikan Amal Islami dan Amal Jamaei , ( hanya sekadar solat , puasa , haji , zakat sedang Islam apa nak jadi , jadilah ! ) jiwa mereka kekosongan dan mereka larut dalam iklim toghut dan jahiliyyah .

Persoalan siapakah toghut bukan hanya untuk kita mengenali toghut semata - mata bahkan sekurang – kurangnya mesti mengambil 2 tindakan tegas :

Ø Kita kenal toghut , mestilah kita tidak melibatkan diri dengan sebarang gejala tajaan toghut .

Ø Kita kenal toghut , mestilah kita tentang ia habis – habisan supaya ummat Islam selamat dari bahaya dan ancamannya.

Sebagai seorang yang beriman kepada Allah swt. sayugianya kita menyedari bahawa toghut adalah matlamat dan hadaf orang – orang kafir , sementara orang – orang kafir pula siang dan malam merancang untuk mengepong dan membinasakan Islam . Dalam situasi begini , apakah dikalangan kita ummat Islam masih ada mereka yang sanggup dan mampu berpeluk tubuh .

Angkara toghut yang bermaharajalela dengan orientasi atau misi Agong mereka sebagaimana yang didedahkan oleh Allah swt.

kita dapat menyaksikan implikasinya amat dahsyat :

· Angka orang – orang murtad meningkat tinggi.
· Kes – kes zina , free sex menjadi suatu yang rutin.
· Remaja berpeleseran dan berpoya – poya .
· Penghinaan terhadap Islam secara terbuka.
· Iklim social kian parah dan tenat .

( Pembunuhan , gengster , penderaan , perdurhakaan terhadap orang tua menjadi isu yang berpanjangan.)

· Jumlah orang yang tidak bersembahyang dan buta Al Quran terus menjadi igauan ngeri buat semua ummat Islam , tambahan pula masih terlalu ramai mereka yang tidak tahu mengucap 2 kalimah syahadah .

Justeru itu , bangunlah wahai saudara seagamaku ! Toghut mesti ditentang habis – habisan .

Sebarang gejala dan anasir toghut jua mesti dihapuskan hingga ke akar umbi . Ingatlah perintah Allah swt :

“ Orang-orang yang beriman, berperang pada jalan Allah; dan orang-orang yang kafir pula berperang pada jalan Taghut (Syaitan). Oleh sebab itu, perangilah kamu akan pengikut-pengikut Syaitan itu, kerana sesungguhnya tipu daya Syaitan itu adalah lemah.”

( Surah an Nisa' : 76 )

Berwaspadalah agar kita tidak terlibat dengan gejala toghut ini , kerana kelak kita akan diazab oleh Allah swt. Antara golongan yang berhak menerima azab dari Allah swt. ialah golongan toghut .

Setinggi mana pangkat , selebar mana pengaruh dan sekuat mana kuasa , mereka yang terlibat dengan toghut tetap diazab dan mereka pastinya gagal melepaskan diri dari azab Ilahi . Al Quran telah highlight kepada kita tokoh – tokoh toghut dunia yang menerima azab dari Allah swt.

1 . Firaun :

Firman Allah swt.

“ Sudahkah sampai kepadamu (wahai Muhammad) perihal Nabi Musa? Ketika ia diseru oleh Tuhannya di "Wadi Tuwa" yang suci; -(Lalu diperintahkan kepadanya): "Pergilah kepada Firaun, sesungguhnya ia telah melampaui batas – toghut- (dalam kekufuran dan kezalimannya); "Serta katakanlah kepadanya: `Adakah engkau suka hendak mensucikan dirimu (dari kekufuran)? `Dan mahukah, aku tunjuk kepadamu jalan mengenal Tuhanmu, supaya engkau merasa takut (melanggar perintahNya)? ' "(Setelah Nabi Musa menyempurnakan perintah Tuhannya, dan Firaun pun meminta bukti kebenarannya); maka Nabi Musa memperlihatkan kepada Firaun: mukjizat yang besar. Lalu Firaun mendustakan (Nabi Musa) dan menderhaka (kepada Allah); Kemudian ia berpaling ingkar sambil menjalankan usahanya (menentang Nabi Musa). Lalu ia menghimpunkan orang-orangnya dan menyeru, -Dengan berkata: "Akulah tuhan kamu, yang tertinggi".

( An – Naziaat 15 – 24 )

Firaun diisytiharkan toghut dan berhak mendapat azab yang berkekalan kerana 4 sifat berikut :

Ø Mendustakan Nabi
Ø Durhaka kepada Allah swt.
Ø Berpaling ingkar dari keterangan Allah swt.
Ø Mengaku menjadi tuhan .

2 . A'ad dan Thamud :

Firman Allah swt :

(Kami tetap akan membinasakan orang-orang yang menentangmu wahai Muhammad), tidakkah engkau perhatikan, bagaimana Tuhanmu telah melakukan terhadap kaum Aad (yang kufur derhaka) Iaitu penduduk "Iram" yang mempunyai bangunan-bangunan yang tinggi tiangnya, (sesuai dengan penduduknya) Yang belum pernah diciptakan sepertinya (tentang besar dan kukuhnya) di segala negeri (pada zamannya)?

Dan (terhadap) kaum Thamud yang memahat batu-batu besar di lembah (Wadil-Qura iaitu tempat tinggalnya)?

Dan (terhadap) Firaun yang menguasai bangunan-bangunan yang handal kukuh?

(Semuanya itu ialah) orang-orang yang telah bermaharajalela dan melampaui batas ( toghut ) di negeri (masing-masing). Lalu mereka melakukan dengan banyaknya kerosakan dan bencana di negeri-negeri itu.

Dengan yang demikian, Tuhanmu mencurahkan ke atas mereka berbagai paluan azab; Sesungguhnya Tuhanmu tetap mengawas dan membalas, (terutama balasan akhirat)

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

SALAM USTAZ...

boleh tak saya katakan UMNO tu taghut??dan taghut...dan taghut...dan taghut...

9:05 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Assalamualaikum,

Kalau demikian, Ideologi sosialisme, komunisme dan kapitalisme juga adalah thaghut.

Jika demikian, fahaman-fahaman yg membentuk ideologi kapitalisme seperti demokrasi, pasaran bebas, globalisasi, Human Rights sebenarnya adalah THAGHUT !!

Barangkali inilah yg kurang jelas pada pandangan umat Islam hari ini.

Semoga umat Islam bangkit menentang thaghut dengan segenap bentuknya, bukan pilih-pilih. Tidak ada apa yg dapat kita harapkan dari thaghut kecuali kehancuran dan kebinasaan.

Apa yg berlaku di Palestin, Turki, Mesir, Pakistan, Algeria membuktikan thaghut @ demokrasi tidak boleh dipercayai, berkhianat dan jahat.

As Syahid syahid Qutb menjelaskan, satu-satunya method adalah method Rasulullah, yg membatasi hanya kepada seruan Rabbani. Melencong sedikit shj dari Jalan Rasulullah pasti tidak membawa kita kepada destinasi.

Moontime

10:20 AM

 
Anonymous Anonymous said...

ISLAM YES!
SYARIAH YES!
KHILAFAH YES!

KAPITALIS NO!
SECULAR NO!
DEMOCRACY NO!


Alangkah indahnya hari esok,
kerana,
Nun di ufuk timur,
cahaya khilafah mulai menjelma,


Kini, usia Sekulerisme dan demokrasi sudah sampai kepenghujungnya,

Betapa indahnya hari ini,
jika umat tidak lagi mempercayai sekuler dan demokrasi,
kerana tiada yg tinggal lagi selepas itu,
melainkan Islam.

Ya Allah,
matikan daku sebagai pejuang menegakkan khilafah agar syariah dapat dilaksanakan,

Ya Allah,
matikan daku sebagai pejuang yg berjuang utk menghancurkan sekuler dan demokrasi kerana ia adalah THOGHUT !

moontime

11:03 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Saudara ku moontime,

Cher bagi detail sket method Thalabun Nusrah sdr tu. Cara bergeraknya dan akhirnya mengambil kekuasaan sesuai dgn masa kini.

Yg aku faham ,sekarang ini kita hidup dlm suasana demokrasi korup utk memperjuangkan islam.InsyAllah PAS tidak akan menjulang demokrasi,melainkan sistem islam.Memulihkan demokrasi adalh hanya sebagai ikhtiar utk memudahkan laluan dakwah islam. Apakah dgn setujunya Rasul diperjanjian Hudaibiah itu menandakan Rasul bersetuju dgn kafir tersebut?
Adakah dgn begeraknya orang HT dimedan dakwah disuasana Demokrasi ini bererti HT bersetuju dgn demokrasi?

3:57 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Alahamdulillah

saya memang berharap PAS, sebuah parti Islam tidak menjulang dan memperjuangkan demokrasi,

Lagi pula berdasarkan penjelasan ustaz yg panjang lebar tentang thoghut serta bahayanya, memang tidak dapat dinafikan lagi sistem dan ideologi kufur yg berkuasa hari ini : KAPITALISME adalah thaghut.

Kapitalisme adalah way of life, yg terbentuk dari fahaman-fahaman spt : sekulerisme, demokrasi, kebebasan individu, pasaran bebas dan sebagainya.

Insyaallah, Islam pasti akan menang.
Semoga Allah memberi kekuatan kpd kita semua utk istiqomah & beriltizam di jalan dakwah.

5:58 PM

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home