" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Sunday, May 11, 2008

MENZIARAHI MAQAM MUJAHID AGONG
AL MARHUM TUAN GURU HJ. FADHIL MOHD NOOR


Pasca PRU 12 menyaksikan kemenangan besar buat PAKATAN RAKYAT . Memperolehi kuasa dan pengaruh di 5 buah negeri melalui mandat rakyat dalam pilihanraya adalah merupakan kemenangan bergaya dan bersejarah .

Biarpun ada pihak mengatakan bahawa kemenangan tersebut adalah factor undi protes dari masyarakat Tiong Hua dan India . Tetapi persoalan yang ingin saya timbulkan ialah factor tersebut tidak terlepas dari factor asas yang membawa perubahan drastic berskala tsunami ini berlaku .

Mereka sebenarnya boleh menterjemah protes tersebut dengan memilih untuk tidak keluar mengundi atau merosakkan kertas undi .

Namun lihatlah bagaimana masyarakat Tiong Hua dan India boleh mengundi PAS dalam PRU 12 yang lalu setelah sekian lama mereka didoktrinasikan oleh kerajaan UMNO dan Barisan Nasional kononnya PAS adalah sebuah parti ekstrem , primitive dan sebagainya .

Kiranya mereka mengundi PKR , maka ianya tidaklah menjadi suatu yang menghairankan saya justeru PKR adalah sebuah parti yang pelbagai bangsa dan agama .

Walau ada kawan menyebut bahawa mereka menggunakan prinsip ABU ( iaitu Asal Bukan UMNO ) maka siapa juga yang bertanding menentang UMNO maka akan disokong oleh mereka , ia tidaklah semudah itu untuk mereka mengundi PAS .

Lebih menarik apabila ada calon India yang sanggup bertanding di atas tiket PAS . Ini adalah pengalaman serba baru bagi PAS dalam sejarahnya menyertai pilihanraya .

Apa yang ingin saya kemukakan di sini ialah bagaimana perubahan yang berlaku tidaklah tercetus secara spontan melainkan ianya melalui satu proses perjuangan yang panjang , gigih dan terancang oleh para pemimpin , pejuang dan aktivis parti .

Swing undi protes ini adalah bonus , sementara protes itu sendiri lahir dari maklumat yang sampai kepada mereka melalui saluran alternative. Kejayaan media altenatif memberi penjelasan mengenai penyelewengan dan salah laku kerajaan UMNO dan Barisan Nasional yang selama ini berselindung di sebalik OSA , ISA , AUKU dan sebagainya telah berjaya mencetus protes atau bantahan yang berkesan dari rakyat pelbagai kaum setelah sekian lama mereka menderita dan tertindas .

PAS sendiri bukan sahaja telah menggerakkan maklumat alternative sejak lama dulu tetapi juga membawa pelbagai pendekatan baru dengan slogan PAS For All untuk menembusi tembok perkauman melalui penubuhan kelab penyokong PAS dikalangan bukan muslim .

Pengaktifan Unit Amal dan Nisa’ sebagai badan beruniform berjaya turun dan larut di tengah masyarakat untuk menangani isu dan kebajikan mereka . Engagement PAS dengan pelbagai pihak seperti NGO , media , jabatan kerajaan mahu swasta telah membawa PAS lebih dekat dihati masyarakat . Ianya termasuklah juga usaha besar yang dilakukan oleh para ulama , veteran atau muda yang turun ke segenap surau dan masjid untuk menyampaikan risalah perjuangan tanpa henti .

Adunan segala tindakan dan pendekatan tersebut membawa PAS matang meredah zaman dan mampu menyerap tekanan serta Berjaya menarik sokongan dari pelbagai pihak .

Kemenangan hari ini mengingatkan saya kepada seorang yang saya anggap sebagai pencetus idea dan strategi bertindak sehinggalah kejayaan besar ini dilakar dengan bergaya . Individu yang maksudkan itu ialah seorang Mujahid Agong al Marhum Ustaz Fadhil Mohd Noor.

BERTEKAD MENCAPAI KEMENANGAN

Saya masih ingat nada tegas al MArhum Ustaz Fadhil Mohd Noor sewaktu menyampaikan ucapan dasar Muktamar Tahunan PAS kali ke 44 pada tahun 1988 yang lalu menggambarkan bahawa kemenangan Islam adalah suatu yang sangat mendesak untuk menyelamatkan ummah yang hanyut dalam arus material , hedonism dan ideology yang asing dari wahyu Ilahi .

Membentangkan kekejaman zionis antarabangsa hinggalah menyenaraikan kebobrokan kerajaan UMNO dan BN yang mengkhianati amanah dan mandate rakyat yang diperolehi melalui pilihanraya umum , al marhum menegaskan agar PAS serta seluruh jentera dan aktivisnya Bertekad Mencapai Kemenangan .
Mbr> MENYANGGAH SERANGAN MENJANA KEMENANGAN .

Masih dengan nada yang penuh bertenaga , menyemarakkan semangat ahli agar terus bangkit mendepani segala tahaddiyyat ( serangan ) yang merintang dipertengahan laluan perjuangan ini , al marhum sekali lagi menerusi ucapan dasar Muktamar tahunan PAS kali ke 47 pada tahun 2001 telah menggesa ulama’ menerajui kepimpinan gerakan ini untuk menyahut segala cabaran dan mendesak pemuda mengemudi sayap gerakan ini untuk membeli segala ancaman .

Menyanggah Serangan dan Menjana Kemenangan menjadi tema kepada gesaan dan desakan tersebut .

Hari ini sebahagian dari kemenangan itu dapat dirasai . Saya hanya mampu berkata , alangkah kalau al marhum masih ada untuk melihat kini Kedah telah jatuh ke tangan PAKATAN .

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home