" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Tuesday, January 27, 2009

KEM GUANTANAMO DITUTUP
KEMTA BILA NAK TUTUP ?

Sejurus ditabal menjadi Presiden Amerika ke 44 , Barack Obama telah menandatangani surat perintah agar Kem Guantanamo ditutup menepati slogan kempennya menuju puncak takhta kerajaan Amerika .

Sebuah kem yang penuh dengan rekod kejam dan zalim sebagai pusat tahanan dan penyeksaan manusia tanpa bicara . Hanya demi kepentingan kuasa dan pengaruh Amerika Syarikat .

Ia ditutup kerana bercanggah dengan hak asasi . Ia ditutup kerana bercanggah dengan nilai demokrasi . Ia ditutup kerana ia menafikan hak tertuduh membela diri dan sebagainya yang menjadi wirid Obama sepanjang musim kempennya tempoh lalu . Kini dilaksanakan .

Persoalan yang timbul ialah , bagaimana pula kedudukan Kem Tahanan Kemunting [ KEMTA ] ?

Bukan UMNO dan BN juga pengamal demokrasi sebagaimana di dakwa oleh pemimpin mereka sejak dulu ?

Bukankah UMNO dan BN adalah pemuja Amerika malah akur kepada Amerika ? bukti terbaru , kerajaan Malaysia melalui media rasminya membuat liputan gilang gemilang hari penabalan Barrack Obama sebagai Presiden Amerika ke 44 . Menampilkan pengulas yang habis - habisan memuji dan menaruh harapan baru kepada Obama .

Bukankah KEMTA itu saling tidak tumpah Kem Guantanamo dari segi menafikan hak mempertahankan diri oleh tertuduh dan menahan orang tanpa bicara malah penuh dengan siri penderaan dan penyiksaan .

Apa beza KEMTA dengan Kem Guantanamo kecualai lokasi dan namanya sahaja yang berbeza . Tetapi sama dari segi tidak berperikemanusiaan dan menafikan hak asasi .

Atau UMNO dan BN tidak pernah insaf terhadap penolakan rakyat akan kepimpinan mereka kerana masih mempertahankan undang - undang primitif dan barbarian ini ?

Atau UMNO dan BN hanya masih menunggu rakyat benar - benar mengajar mereka dalam pilihanraya umum akan datang dengan pukulan TKO ?

Jenayah dan kezaliman UMNO dan BN sebenarnya tidak terhenti setakat ISA sahaja , bahkan rasuah masih belum selesai , penyelewengan melibatkan harta kerajaan dan rakyat dalam pengurusan pengagihan saham , pembelian eurocopter dsbnya , isu altantunya belum berkeputusan , terbaru kematian tahanan dalam lokap dan banyak lagi . Malas dah nak riwayatkan benda yang sama dan semua orang kampung sudah tahu betapa hanyir dan hancing UMNO dan BN .

Saya menyeru agar rakyat bangkitlah beramai - ramai menentang UMNO dan BN yang kian senja usianya . Apalagi sandaran yang boleh dibuat untuk UMNO dan BN yang masih degil dan enggan insaf atas kesalahan lalu .

Hari ini kita dapat lihat , selepas kekalahan berturut - turut UMNO dan BN di Permatang Pauh dan Kuala Terengganu , UMNO dan BN masih seenaknya menggunakan media bertubi - tubi menghentam PAKATAN tanpa memberi ruang yang sama kepada PAKATAN menjawab .

Sedang fenomena inilah yang menyebabkan rakyat muak dan meluat . Tapi bila UMNO dan BN mahu belajar . Tengok baru ni , semakin kuat mereka hentam Perak , seorang ADUN BN masuk PAKATAN . Khabarnya masih ada 3 lagi ADUN yang akan berhijrah .

Sepatutnya , kalau benar liputan media dan benar pula apa yang UMNO dan BN kata pada PAKATAN khasnya di Perak tentunya UMNO dan BN kian kukuh bukan kian roboh . Tapi sekarang apa sudah jadi .

Saya percaya lagi kuat dan keterlaluan UMNO dan BN guna media , lagi ramai orang muak dan meluat lalu meninggalkan UMNO dan BN . Tak percaya ? tengok lah ......

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

Links to this post:

Create a Link

<< Home