" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Tuesday, January 20, 2009

PILIHANRAYA KECIL TERMAHAL
Gagal Tewaskan Pakatan Rakyat

Muqaddimah
Pilihanraya adalah medan untuk memilih pemimpin dan urusan pemilihan itu diserahkan kepada rakyat dengan dikendalikan oleh satu Suruhanjaya Pilihanraya yang diamanah untuk menyelia dan melancarkan perjalanan pengundian .

Namun malang , negara kita sejak sekian lama dididik oleh UMNO dan BN bahawa pilihanraya bermakna jalanraya , wang raya , peruntukan raya bahkan hantu raya pun ada untuk turun mengundi .

Ini adalah pencabulan demokrasi dan pencabulnya ialah UMNO dan BN sendiri yang selama ini mendakwa mereka adalah penganut dan pendiri faham demokrasi di Malaysia . Tiadalah yang lebih jahat berbanding mereka yang membuat peraturan kemudiannya mereka sendiri yang mencabuli peraturan yang mereka cipta . Inilah UMNO dan BN .

PAS menyertai pilihanraya atas sifat mengambil peluang yang ada dan memanafaatkan ruang yang tersedia dalam sistem Demokrasi anutan UMNO dan BN . PAS tidak pernah beriman dengan demokrasi sebaliknya PAS mempunyai manhaj perjuangan tersendiri yang berasaskan Manhaj an Nabawiyah .

Tinggal lagi , dalam semua perkara yang telah dilakukan oleh PAS untuk memasarkan Islam kepada ummah berasaskan petunjuk sunnah , PAS memilih untuk cuba melepaskan diri dari kepongan musuh sejak sekian lama melalui pendekatan ambil peluang dan manafaatkan ruang [ selama mana ia tidak merugikan perjuangan ] yang wujud melalui sistem demokrasi tersebut . [ kaedah ini tercerna dari kaedah asas yang diguna pakai oleh PAS iaitu Muwajahah bis silmi ]

PAS menghadapi pilihanraya saban musim dan PAS telah melewati 12 musim pilihanraya sejak lama dulu termasuklah menyertai pilihanraya kecil yang entah berapa kali berlaku sejak merdeka . Namun PAS bukan parti pilihanraya sebagaimana PAS tidaklah beriman dengan demokrasi sebaliknya PAS adalah sebuah Gerakan Islam yang telah dan sedang melaksanakan amanah Amal Islaminya tanpa henti .

Tidak mengira musim pilihanraya atau tidak bahkan pilihanraya itu wujud atau pun tidak , PAS telah memiliki silibus Amal Islaminya yang tersendiri untuk melahirkan pimpinan dan pejuang - pejuang Islam yang gigih , aktif dan istiqamah .

Melalui manhaj dan silibus ini PAS mendidik saf pimpinannya agar tidak cintakan jawatan atau tamakkan pangkat . Malah membentuk pimpinan dan para pejuang Islam yang jelas tasawwur Amal Islaminya , berakhlak dan memiliki aqidah perjuangan bertunjangkan ajaran tauhid .

Dalam masa yang sama , mereka juga dibekalkan pengalaman bernilai untuk mengasah bakat kepimpinan dan kelicikan siasah berdepan musuh yang semua pihak menyedari betapa lincah dan liciknya helah intelligent mereka .

Terkadang , sebahagian muslim yang tidak larut di medan perjuangan menyimpan sangsi terhadap perjuangan ini justeru ia kaya dengan kelicikan siasah yang tidak berupaya dibaca oleh mereka yang hanya melihat melalui amalan feqh biasa .

Sebagaimana ada pihak yang mula sangsi terhadap HAMAS yang menerima pelan gencatan senjata baru - baru ni lalu dianggap mengkhianati perjuangan . Apa mereka tahu dan mahu ialah HAMAS mesti berjuang sehingga mati dan mati itu adalah mati syahid . Sedang syahid adalah kematian yang terbaik . Tanpa mereka memahami kenapa HAMAS menerima pelan gencatan senjata .

Perjuangan Islam adalah sebuah perjuangan yang sangat unik . Yang tidak terhenti di atas perang dan syahid atau ceramah dan khilafah tetapi Islam dan perjuangannya nyata luas dan lebar medannya yang pastinya gagal dijangka oleh mereka yang berfikiran dangkal .

Pilihanraya kecil Kuala Terengganu : Termahal

Pengalaman PAS menyertai pilihanraya dirasakan inilah antara pilihanraya termahal dan terlampau yang pernah dihadapi .

Pengerusi Institut Nasional Untuk Ketelusan Pilihanraya ( NIEI ) En. Yunus Ali telah membuat kenyataan hasil kajian dan pemantauan mereka sebagai sebuah badan bebas sejak 6 January hinggalah hari pembuangan undi pada 17 January baru - baru ini .

Ketika mengadakan sidang media di Dewan Perhimpunan Cina Selangor semalam , Yunus berkata, pihaknya akan menyerahkan laporan lengkap berhubung rasuah dan penyelewengan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dalam masa terdekat.

Antara kos yang didakwa oleh En. Yunus ialah :

a.] Wang ehsan RM300 bagi orang dewasa dan RM250 untuk muda-mudi, diumumkan akan diagih untuk warga Terengganu.

b.] Manakala pengundi Cina pula, dakwanya, diedarkan angpau sebanyak RM300 sempena perayaan Tahun Baru Cina

c.] Penarik beca di Kuala Terengganu pula dijanjikan wang ehsan RM10,000 seorang.
d.] Penubuhan dan pemberian RM 1 juta untuk Tabung Kecemasan Nelayan.

e.] Peruntukan RM150,000 untuk skim pembangunan nelayan Kuala Terengganu.

f.] Pemberian secara lambak tanpa tender 583 projek Kelas F yang bernilai RM15.8 juta.

g.] Upacara mengasaskan projek pembinaan unit kardiologi yang bernilai RM10 juta.

h.] Upacara perasmian projek pembinaan masjid di Kubang lkan (Kuala Terengganu) pada 15 Januari 2009.

i.] Upacara pecah tanah pembinaan 1,200 unit Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT).

j.] Perasmian peruntukan RM100 juta untuk membina 1,000 unit rumah kos rendah di Kuala Terengganu.

k.] Pemberian RM6.1 juta kepada Sekolah Jenis Kebangsaan (C) Chung Hwa Wei Sin.

l.] Pemberian sebanyak RM2.5 juta untuk masyarakat Cina Kuala Terengganu.

m.] Pengumuman geran RM 50 juta untuk sekolah-sekolah Cina.

n.] Pemberian pilot E-book (komputer) kepada 100 orang di Kuala Terengganu. Janji pemberian 23,000 buah E-book (komputer), berharga RM 1,300 sebuah, kepada kanak-kanak sekolah.

o.] Seramai 206 orang penenun songket menerima satu set seorang Mesin Tenunan Tradisional yang berharga RM 695 seunit.

p.] Pemberian RM408.6 juta kepada kerajaan Negeri Terengganu sebagai royalti minyak.

q.] Mengisytiharkan projek untuk meluaskan ruang keluar-masuk pelabuhan perikanan di Pelabuhan Cendering.

Senarai tersebut perlu ditambah dengan kos membawa lebih 10 ribu anggota polis yang siap dengan khemah martel dan khemah yang aircondition sebagai penempatan sementara pihak polis selama mereka mengepong Kuala Terengganu .

Begitu juga kos yang melibatkan menteri - menteri kabinet , menteri besar dan ketua menteri yang turut turun berkempen . Apakah mereka menggunakan kenderaan peribadi dan wang poket hasil gaji mereka atau peruntukan wang kerajaan atau wang rakyat .

Termasuklah penglibatan Kementerian seperti Kementerian Kesihatan, Kementerian Pelajaran, Jabatan Kebajikan Masyarakat, Kementerian Pertanian, Kementerian Kewangan, Jabatan Perdana Menteri, Kementerian Penerangan dan Kementerian Wanita, Keluarga dan Pembangunan Komuniti .

Bayangkan betapa besar wang yang dibelanjakan oleh Kerajaan UMNO dan BN hanya berhadapan dengan PAS dan Pakatan Rakyat yang saya kira nak cari 100 ribu pun payah nak dapat .

Saya melihat , andai sebesar itu kos yang dibelanjakan oleh BN dan UMNO pun gagal untuk menewaskan PAS , ertinya tanpa memiliki kos sebesar itu kemungkinan besar UMNO dan BN terdedah kepada risiko hilang deposit sebagaimana BEBAS yang turun bertanding tanpa kos yang setanding dengan UMNO dan BN .

Apakah UMNO akan Tunai Janji

Pilihanraya telah selesai dan janji telah dimeterai . Apakah selepas ini UMNO dan BN akan tunaikan janji yang telah dihamburkan selama ini ? sedang mereka masih kerajaan yang memerintah . Berdasarkan pengalaman lalu , tentu sahaja janji itu akan terus terlipat dalam memori harapan rakyat .

Cuma terlebih malang , masih ada mereka yang tergamak memberi sokongan kepada UMNO dan BN walaupun secara terang - terangan UMNO dan BN menipu mereka malah menggula - gulakan mereka .

Saya berharap sangat agar rakyat segera insaf dan sedar . Mereka juga mesti mengajar kerajaan UMNO dan BN yang tidak sudah - sudah memperdayakan rakyat hanya semata - mata kerana mahu mengekalkan survival kuasa politik mereka . Jom lah kita melakukan perubahan besar terutamanya rakyat Pahang . Moh kite !

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home