" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Tuesday, March 29, 2005

Blogger Tamu: Buat Maksiat Kena Mintak Izin ke?
Dapat emel dari seorang teman lama. Isu JAWI. Ada komen? Diterbitkan dengan suntingan untuk kesesuaian tatapan umum (U). Ha Ha.
Pakdi, Macam mana aku nak sokong Islam Hadhari. Cakap tak serupa bikin. Majlis penerangan aku pergi cakap tamadun itu tamadun ini, nak Islam maju semua, tapi cakap je lebih. Aku makin keliru dengan konsep Islam Hadhari ni.

Kalau kau baca Berita Harian hari ni, Menteri cakap lepas ni pegawai penguatkuasa agama kena mintak izin polis kalau nak buat serbuan cegah maksiat. Aku rasa menteri ni tak pernah baca prosedur jenayah syariah yang negeri-negeri dah buat. Atau dia buat-buat tak paham. Hal agama kan kuasa negeri, bawah Sultan dengan raja-raja Melayu. Kenapa federal nak campur lebih-lebih? Kalau hakim syariah dah keluarkan waran, kenapa nak mintak izin polis lagi? Dia ingat hakim-hakim mahkamah syariah ni tak tau prosedur ke? Kau bayangkan lah, dulu ada kes tempat judi tak jauh dari balai polis,tu pun diorang buat buta, lepas tu pegawai agama kena mintak izin kat orang macam ni?

Orang nak banteras maksiat, kena mintak izin polis. Tapi tu, budak-budak Islam nak buat maksiat kat kelab-kelab malam, tak pulak dia suruh mintak izin polis, tanya polis, boleh ke saya berjoget, minum arak, gesel ngan perempuan ni, dedah peha, dedah buah dada, kat kelab ni. Aku tak tahulah, kenapa Kabinet kita mudah sangat ikut cakap artis kena tangkap tu. Aku bukan taknak sokong Islam Hadhari, tapi ... mana ulama-ulama, ustaz-ustaz, profesor-profesor yang beriya cakap Islam Hadhari ni bagus lah, tapi dok senyap je bila kes JAWI ni naik.

Bila aku tengok balik, JAWI yang jadi mangsa. Dulu Ustat Ishak Baharom dah kena pecat. Sebab tangkap orang Islam dedah badan, masuk ratu cantik, yang dia memang ada kuasa untuk tahan orang langgar enakmen syariah. Sekarang, diorang macam nak sekat pulak JAWI dan semua jabatan agama dari buat operasi cegah maksiat. Ketatkan prosedur sana sini. Patutnya, diorang mudahkan JAWI buat operasi nak cegah maksiat dan ketatkan peluang orang nak buat maksiat.

Orang yang beriya sokong artis tak senonoh tu pun aku pelik. Diorang cakap, itu urusan dia dengan tuhanlah, orang yang taknak pakai tudung, takmau tutup aurat ni. Janganlah jadi polis moral. Kalau aku guna argument diorang balik, maksudnya, rasuah, bunuh orang, rogol orang, culik orang, buli jalanraya, itu urusan dia dengan tuhan jugaklah. Apesal polis sibuk nak banteras? Apa bezanya hukum dedah aurat nampak lurah sana sini dengan hukum membunuh orang, kalau hukum tu memang dah tertulis kat Quran Sunnah?

Aku rasa hujah diorang tu lemah. Urusan peribadi konon bab pakaian. Macam tu, kenapa sumbang mahram tu kita sibuk-sibuk nak banteras. Itu urusan peribadi dia ngan mak dia lah, ngan bapak dia ke, dengan kakak dia ke, dengan abang dia ke. Kan kubur lain-lain. Dia nak beromen dengan adik sendiri ke dengan nak pakai skirt pendek nampak peha gebu tu semua kan urusan peribadi!!!

Kenapa Islam kat Malaysia boleh jadi macam ni? Selamat Pak Lah tak terima cadangan nak tubuh IRC tu. Kalau tak, tak tahulah. Aku takut sangat dengan ayat Quran yang cakap kalau satu kaum tu dah taknak Islam, Allah akan ganti dengan kaum lain. Kalau non-Muslim tak paham Islam takpe, ini yang Muslim pun lawan Quran Sunnah lebih teruk dari yang non-Muslim. Nau'zubillah.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home