" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Sunday, March 26, 2006

Tudung Tidak Wajib !
( Mazhab Islam Hadhari )

Hari ini ummat Islam sekali lagi dikelirukan oleh pandangan Pendiri Mazhab Islam Hadhari , Abdullah Ahmad Badawi dan juga dilihat sebagai kenyataan yang menghina Islam dan syariatnya apabila beliau menegaskan pemakaian tudung pada hari hari biasa dalam kehidupan seharian bagi wanita muslimah bukanlah wajib .

Merujuk kenyataan atau berita Mingguan Malaysia di muka surat 2 segmen Dalam Negeri di bawah tajuk : Jangan Berbalah Isu Tudung . Abdullah Ahmad Badawi menjelaskan :

Ini peraturan yang dibuat polis , untuk pakaian hari - hari , pemakaian tudung hanya pilihan bukan wajib , kecuali untuk pembarisan rasmi , kena ikut peraturan .

Demikian kenyataan Abdullah Ahmad badawi sempena Sambutan Peringatan Hari Polis ke 199 .

Ini adalah kenyataan yang jelas menunjukkan sikap angkuh manusia yang durhaka kepada Allah swt. Apakah Abdullah tidak menyedari bahawa hukum memakai tudung atau menutup aurat adalah hukum dan peraturan yang dibuat oleh Allah swt. ( bukan peraturan polis )

Peraturan ini boleh dirujuk Kepada peraturan Ilahi dalam Surah An Nuur ayat 31 yang bermaksud :

Dan Katakanlah kepada perempuan-perempuan Yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali Yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya Dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki Yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak Yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa Yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Wahai orang-orang Yang beriman, supaya kamu berjaya.

Malang bagi seorang pemimpin ummat Islam sebegini yang dilihat sangat boros membuat kenyataan tanpa memperduli dengan siapa ia kontra .

Apakah Abdullah juga penganut Faham Islam Liberal atau lebih rapat , terpengaruh dengan faham Sister's in Islam dimana anaknya adalah antara penganut faham tersebut.

Soalnya kenapa ulama' - ulama' kerajaan membiarkan ucapan biadab ini diucap sewenang - wenangnya oleh pemimpin - pemimpin mereka.

Dulu Dr. Mahathir sering dilihat membuat kenyataan menghina Islam dan Syariat , kini Abdullah walaupun membawa imej anak seorang ulama' turut membawa manhaj atau mazhab yang sama .

Kecenderungan dan fenomena pemimpin negara yang sering mengeluarkan kenyataan keliru dan menghina Islam tidak boleh dibiarkan, justeru mereka akan merosakkan kefahaman masyarakat awam yang beragama Islam khasnya dan membentuk salah tanggap terhadap Islam oleh orang bukan Islam amnya.

JAKIM , IKIM dan juga Majlis Mufti Negara sewajarnya peka perkara ini . Tidak mungkin usaha untuk menyerap kesedaran dan kefahaman Islam kepada masyarakat mencapai kejayaan , seandainya pemimpin mereka dibiarkan secara percuma mengeluarkan kenyataan penuh keliru dan menghina Syariat Islam itu sendiri .

Hayatilah Firman Allah swt. dari Surah Al Baqarah ayat 138 yang bermaksud :

(Katakanlah Wahai orang-orang Yang beriman: "Ugama Islam, Yang Kami telah sebati dengannya ialah): Ciptaan Allah Yang mencorakkan seluruh kehidupan Kami Dengan corak Islam); dan siapakah Yang lebih baik ciptaannya daripada Allah? (Kami tetap percayakan Allah) dan kepadaNyalah Kami beribadat".

Saudara sekelian , ini adalah contoh mudah , bagaimana Mazhab Islam Hadhari menyeleweng dari Manhaj Ilahi

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home