" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Saturday, June 10, 2006

ERTI MENDAULATKAN ISLAM YANG PAS PERJUANGKAN

Islam yang kita perjuangkan bukan hanya membawa mesej untuk kebahagiaan ummat Islam di akhirat yang abadi bahkan juga di dunia ini. Sesungguhnya, mesej Islam yang kita perjuangkan adalah juga membawa tawaran pembelaan, pembebasan dan kemerdekaan untuk bukan-Melayu bukan-Islam di dunia ini. Tugas utama Islam dan juga teras politik PAS, adalah untuk memerdekakan manusia dari belenggu kejahilan yang mengongkong mereka dari mengecapi keadilan, kemuliaan serta membebaskan manusia dari ketakutan oleh kuasa yang zalim dan sombong.

Bagi PAS demokrasi itu bukan sekadar hak membuang undi dalam pilihanraya, tambahan dengan sistem yang penuh kecurangan tipuraya. Demokrasi bukanlah gincu dan kosmetik untuk melayakkan negara dipanggil kerajaan demokratik. Bagi PAS demokrasi yang bermakna adalah ketika rakyat diberi capaian maklumat yang sebenar, persaingan di atas yang padang sama-rata, lantas pengundi membuat pilihan serta keputusan mereka atas dasar keyakinan dan pengetahuan mereka dalam sistem yang menghormati keputusan mereka. Mereka berhak menyatakan pandangan dan membuat pendirian walaupun bertentangan dengan mana-mana kuasa pemerintah atau juga pembangkang, tanpa dihukum atau didera.

Demokrasi yang PAS hajati, akan menjadi satu yang realiti bermakna, ketika rakyat yang telah dicelikkan dengan pengetahuan dan informasi yang sebenar, bangun untuk bertindak menuntut keadilan dan kesejahteraan yang menjadi hak mereka yang dinafi oleh sistem yang curang dan timpang. PAS bersedia menerima dan mengiktiraf apajua keputusan dan pilihan rakyat dalam sistem pilihanraya yang telus, benar dan berwibawa, meskipun kita terpaksa menghadapi kekalahan.

Inilah keunikan undangan politik Islam yang didukungi PAS. Mendaulatkan Islam dalam lingkungan Perlembagaan Persekutuan, memberi kesegaran dan menambah erti dan nilai-tambah kepada prinsip Keadilan, Ketelusan dan Pertanggungjawaban kepada amalan demokrasi di negara ini. Rakyat berhak menolak atau menerima undangan kami. Namun tak siapa pun yang berhak untuk menafikan hak demokratik kami membentang undangan dan tawaran ini kepada rakyat. Jangan ada yang menuduh kami tidak demokratik dan 'teokratik' kerana tuduhan itu adalah kemuncak prajudis yang tidak berasas dan paling tidak demokratik.

Maka "Memulihkan Demokrasi" bagi membolehkan PAS "Mendaulatkan Islam" dalam batas-batas Perlembagaan Persekutuan, adalah pernyataan misi yang sejajar dengan demokrasi berparlimen di negara ini. Menuduh PAS tidak demokratik memberi makna Perlembagaan Persekutuan itu mengandungi peruntukan Islam yang ditanggap sebagai tidak demokratik. Kita sedar sudah ada yang menyatakan sedemikian seperti yang saya sebutkan lebih awal tadi. Siapakah yang lebih bersifat 'menghukum' dalam semua perkara ini? Siapakah yang sempit pemahaman demokrasinya?

Saya suka mengingatkan semua ahli dan amilin PAS disemua peringkat supaya meneruskan usaha gigih keterlibatan atau 'engagement' kita. Dakwah dan siasah, pada hakikat adalah segala-galanya 'keterlibatan' kita dengan masyarakat. Tidak ada yang kita boleh lakukan secara 'remote-control'.

Maka saya yakin PAS akan terus memperrtingkatkan penerangan dan dakwah di kalangan kaum bukan Islam khasnya, agar segala silap faham dan tohmahan yang dilontar terhadap kita dan Islam dapat kita tangkis. Sesungguhnya kita tidak hanya melakukan perkara ini kerana kepentingan kemenangan politik semata-mata. Kita lakukan semua ini kerana inilah antara tuntutan tugasan Deen Allah ini (Wazifah Diniyyah) yang diletakkan di atas pundak ummat Islam oleh Allah SWT. Mereka berhak mendengar dan kita berkewajipan menyampaikan akan Risalah Islam dari program penerangan dan dakwah kita.

Firmanullah SWT yang bermaksud :

"Dan demikianlah (sebagaimana Kami telah memimpin kamu ke jalan yang lurus), Kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad) satu umat yang pilihan lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah) dan Rasulullah (Muhammad) pula akan menjadi orang yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu.

MERANCAKKAN KEGIATAN KEBAJIKAN RAKYAT

Saya juga dalam kesempatan muktamar ini merakamkan penghargaan kepada usaha-usaha kemasyarakatan yang dilakukan oleh organ-organ parti khususnya Jabatan Amal Dewan Pemuda PAS Pusat dan Lujnah Kebajikan PAS Pusat yang telah menunjukkan khidmat yang prihatin dalam tragedi-tragedi masyarakat seperti perobohan rumah rakyat di Gombak, Kampung Medan, tsunami di Kedah, gotong-royong membersihkan Kota Bharu-Bandaraya Islam, banjir di Shah ALam dan lain-lain. Saya amat mengharapkan agar aktiviti-aktiviti yang menjunjung agenda PAS memberi khidmat kepada masyarakat ini akan diteruskan dengan penuh iltizam tanpa batasan negeri, bangsa dan budaya.

Selain daripada itu, tindakan-tindakan Dewan Pemuda PAS memulakan usaha 'political engagement' dengan badan-badan kerajaan seperti PEMADAM, MARA, Bahagian Perhubungan Awam JPM, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan lain-lain yang mendapat sambutan daripada pengurusan tertinggi badan-badan terbabit juga patut dicontohi dan dilakukan oleh organisasi-organisasi parti pada semua peringkat.

Masyarakat mahukan kita sentiasa bersama mereka, dalam susah dan senang, suka dan duka. Kita perlu perlipatgandakan usaha-usaha kebajikan kita kerana disitu jugalah aspek 'engagement' kita berlaku dengan masyarakat secara langsung dalam kehidupan mereka. Intipati dari perjuangan kita ini juga membawa maksud mencurah khidmat dan kebajikan kepada rakyat. Bukankah Baginda Rasulullah (saw) telah bersabda (maksudnya):

"Sebaik-baik kamu adalah yang terpaling banyak mencurah khidmat kepada orang lain".

Kita perlu mengambil iktibar kemenangan gerakan Islam kontemporari samada di Palestin, di Turki, di Mesir mahupun di Indonesia adalah kerana rakyat menyaksikan mereka berkorban untuk memelihara kepentingan rakyat, sementara pihak lain mengorbankan rakyat untuk kepentingan politik dan dunia mereka. Saya mahu semua pihak khasnya lujnah kebajikan dan dewan-dewan serta aktivis parti di semua peringkat mengikhlaskan diri mempertingkatkan usaha-usaha kebajikan, samada di dalam negara mahupun luar negara, bagi menjayakan agenda khidmat kebajikan dalam perjuangan kita yang murni ini.

KENAIKAN HARGA BAHAN API & INFLASI - 'BONUS' BUAT RAKYAT

Tuan-tuan tetamu yang dihormati serta para perwakilan dan pemerhati yang dikasihi sekelian.

Setelah mendera rakyat dengan menaikkan harga runcit bahan petroleum sebanyak 23% - kenaikan yang tetinggi yang pernah dirakam dalam sejarah industri petroleum negara - Perdana Menteri terus menyiksa rakyat dengan menaikkan tarif letrik sebanyak 12%, juga satu kenaikan yang tertinggi dalam sejarah syarikat TNB.

Kenaikan harga runcit minyak samalah seperti mencurahkan minyak kepada api inflasi yang sedang bersemarak. Ternyata, kerajaan gagal mengawal kenaikan harga. Kadar inflasi naik daripada 1.4% dalam tahun 2004 kepada 3.0% dalam tahun 2005, iaitu, kenaikan sebanyak dua kali ganda. Berikutan kenaikan harga runcit bahan petroleum mulai selepas tengah malam 28 Februari 2006, kos perkhidmatan pengangkutan telah memuncak, merakamkan kenaikan besar sebanyak 11.5% dalam bulan Mac dan terus naik lagi sebanyak 12.7% dalam bulan April.

Oleh kerana semua kegiatan ekonomi melibatkan penggunaan perkhidmatan pengangkutan, maka kenaikan mendadak kos perkhidmatan pengangkutan menyebabkan terjadinya tsunami inflasi melanda seluruh ekonomi membawa kepada kenaikan harga barangan dan perkhimatan yang menyeluruh. Kadar inflasi, seperti yang diukur oleh indek harga pengguna (IHP) meningkat kepada 4.8% dalam bulan Mac dan terus meningkat pada kadar 4.6% dalam bukan April. Kenaikan ini menghakis kuasa beli rakyat lantas memiskin lagi rakyat bependapatan rendah khasnya.

KENAIKAN TARIF LETRIK MENAMBAH DERITA RAKYAT.

Sepertimana bahan bakar petroleum, tiada kegiatan ekonomi yang tidak melibatkan penggunaan tenaga letrik di zaman moden ini. Menaikkan tarif letrik sebanyak 12% ini merupakan satu lagi tindakan zalim kerajaan UMNO-BN mencurahkan, untuk kali kedua, minyak ke dalam api inflasi yang sedang bersemarak. Kerajaan mendakwa kenaikan yang besar ini hanya membebankan 40% yang bil bulanan mereka melebihi RM43.60.

Sebanyak 60% lagi pengguna tenaga letrik adalah dari kalangan pengguna kecil yang bil bulanan mereka tidak melebihi RM43.60 sebulan dan mereka ini "selamat" dari kesan kenaikan itu. Dakwaan ini menunjukkan satu kebodohan dan berniat mengelirukan rakyat kerana hakikatnya ialah golongan rakyat berpendapatan rendah yang mempunyai keluarga yang besar tetap menanggung beban bil penggunaan letrik yang tinggi berbanding dengan pendapatan mereka. Mungkin ada pengguna kecil yang tidak terjejas oleh kadar baru tarif ini, tetapi. Kesan tak langsungnya, iaitu, kesan inflasi, tetap akan menimpa seluruh lapisan rakyat khasnya rakyat miskin dan berpendapatan rendah.

Keputusan menaikkan tarif letrik adalah satu lagi skim untuk menyelamatkan TNB dan melindungi syarikat milik kroni. Akibat dari pengurusan yang lemah, TNB terjebak di dalam keberhutangan yang tinggi berjumlah RM30 bilion dan kos operasi yang tinggi. Bayaran balik pokok pinjaman dan bunga atas pinjaman mengeringkan aliran tunai syarikat. Keadaan ini menjadi bertambah buruk apabila TNB dipaksa membeli tenaga yang dijana oleh syarikat penjana tenaga letrik swasta yang tiada kena mengena dengan kepentingan rakyat, iaitu, syarikat YTL Power dan syarikat Malakoff pada harga yang lebih tinggi dari kos tenaga yang dijana oleh TNB sendiri.

TNB membayar sebanyak RM4 bilion setahun kepada syarikat penjana kuasa bebas milik kroni ini. Kenyataan Abdullah Badawi bahawa keputusan menaikan tarif sebanyak 12% adalah adil kepada semua pihak sebenarnya bertujuan untuk menyelematkan TNB dan melindungi syarikat kroni. Apakah kerjaaan tidak mempunyai kuasa untuk meminda perjanjian berat sebelah yang ditandangani oleh TNB dengan penjana kuasa bebas itu diperbaiki supaya ia lebih adil kepada kedua-dua pihak?

Kenapakah pengurusan TNB yang lemah tidak dipertanggungjawabkan di atas masalah kewangan yang dihadapi oleh TNB sekarang? Langkah kerajaan memindahkan kos yang tinggi akibat kelemahan pengurusan dan kerana TNB terpaksa membayar harga kuasa yang tinggi yang dibekalkan oleh syarikat kroni adalah satu tindakan yang tidak bertanggung jawab dan zalim.

Kita menuntut kerajaan supaya mendedahkan kepada umum perjanjian sulit di antara TNB dan syarikat penjana kuasa bebas supaya rakyat dapat tahu akan segala kepincangan yang berlaku. Seandainya ternyata menganiaya kepentingan rakyat dan negara, Batalkan perjanjian berkenaan dan buat perjanjian baru yang adil.

Inilah yang dikatakan "Untung Kroni Punya, Beban Rugi Rakyat Tanggung" dalam projek penswastaan ala-BN. Satu lagi kejayaan kerajaan BN! Beban kenaikan tarif berkenaan dan kesan inflasi yang akibat dari kenaikan itu semakin menghimpit kehidupan rakyat.

PROTES SAMPAI TURUN

Kita juga menuntut kerajaan supaya menghentikan perbuatan mendera rakyat dengan membatalkan kenaikan tarif letrik dengan serta merta.

PROTES, badan bertindak menentang kenaikan bahan api dan tarif letrik, gabungan partai politik dan NGOs yang dipimpin oleh PAS, akan meneruskan pelbagai aktiviti bertujuan mengingatkan rakyat bahawa kenaikan harga runcit petrol yang besar akan membawa kepada gejala inflasi yang membebankan rakyat khasnya rakyat miskin. Juga, pelbagai pihak perlu diingatkan bahawa kerajaan sebenarnya tidak perlu menarik balik subsidi harga petrol kerana ia mampu untuk menampung beban subsidi ini memandangkan keuntungan besar yang dinikmati oleh Petronas.

Tuan-tuan tetamu yang dihormati serta para perwakilan dan pemerhati yang dikasihi sekelian,

Matlamat untuk membawa keadilan sosial dan ekonomi kepada rakyat tanpa mengira kaum masih belum tercapai. Perangkaan terkini menunjukkan jurang agihan pendapatan dan kekayaan antara-kaum dan intra-kaum semakin melebar akibat penyelewengan di dalam pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan amalan kronisma dan rasuah yang semakin merebak. Kekayaan negara bertambah tetapi ternyata sebahagian besarnya dimiliki oleh sekelompok kecil kroni tajaan elit politik BN.

RANKING RASUAH NEGARA - WORLD-CLASS ?

Indeks Tanggapan Rasuah (ITR) 2005 yang baru dikeluarkan oleh Transparency International menunjukkan bahawa tiada pembaikan dalam amalan rasuah dalam tempoh dua tahun pemerintahan Abdullah Badawi. Bahkan, amalan rasuah di Malaysia semakin buruk. ITR telah merosot dari tangga ke 29 dalam tahun 1998 ke tangga 39 dalam tahun 2004 dan tiada pembaikan dalam tahun 2005 sekali gus menunjukkan bahawa Perdana Menteri yang telah mengishtiharkan rasuah sebagai musuh nombor satu negara dan berjanji untuk memeranginya habis-habisan, tidak mempunyai keberanian untuk bertindak tegas ke atas perasuah. Beliau terus mengekalkan menteri-menteri yang ada tuduhan rasuah pada diri mereka di dalam jamaah menteri dan gagal mengambil tindakan ke atas kes rasuah berprofil tinggi yang didedahkan oleh seorang menteri sedikit masa dahulu.

Adalah dikhuatiri bahawa ketidakmampuan Perdana Menteri untuk menunaikan komitmen beliau untuk memerangani rasuah akan menggagalkan usaha untuk membawa keadilan ekonomi dan sosial di dalam masyarakat. Perlu diingat bahawa dalam keadaan amalan rasuah yang berleluasa, sasaran Dasar Ekonomi Baru sukar dicapai, amalan kronisma akan terus merebak dan pihak yang berani memberi rasuah akan mengusai ekonomi dan akhirnya gejala rasuah akan menjahanamkan masyarakat dan ekonomi sebagaimana slogan Transparency International yang berbunyi "Rasuah Meruntuhkan Kehidupan. Banteras Ia." (Corruption Ruins Lives. Fight Back).

PENERUSAN BUDAYA KRONISME MEMUALKAN

Kegagalan menyiapkan makmal komputer sedikit waktu lalu, menyiapkan penjara di Sarawak dan terkini menyiapkan bangunan Matrade kesemua mempunyai sebab yang sama. Kronisme dan Rasuah. Paling malang ialah wang rakyat ranap dengan cara sebegini sekian lamanya dan setiap kes ini boleh pula tidak dikesan bertahun-tahun serta tidak diambil tindakan sehinggalah didedahkan oleh pihak media dan pembangkang. Inilah kecekapan pengurusan ekonomi dan pembangunan yang menjadi kebanggaan kerajaan BN yang terbilang dan gemilang. Kalau kes-kes yang terdahulu boleh dianggap 'nasi telah menjadi bubur' di segi kepincangan pengurusannya, apakah kerajaan akan membenarkan juga pergabungan antara ECM Libra dengan Avenue Capital, sebagai milik kerajaan yang memegang banyak subsidi dan kontrak penting kerajaan, yang tentunya akan mengakibat penguasaan aset-aset strategik negara, dimilikki bahkan dikontrol oleh kuasa asing?.

Ini adalah merupakan satu tindakan tidak bertanggungjawab oleh pihak kerajaan setelah pelbagai pihak bertegas menyuarakan tentangan proses pergabungan ini yang dilihat sebagai menerus amalan kronisme, sekaligus mengancam wibawa dan berpotensi melemahkan kedudukan geopolitik negara di persada antarabangsa.

ANCAMAN FENOMENA DWI-EKONOMI SATU LAGI KEJAYAAN UMNO/BN.

Matlamat DEB untuk menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi ekonomi dan geografi masih belum mencapai sasaran. Begitu juga dengan matlamat untuk membawa pembangunan wilayah yang seimbang. Negeri-negeri Pantai Timur dan Utara Semenanjung yang majoriti penduduknya kaum Bumiputera masih jauh ketinggalan dari segi pembangunan.

Tumpuan pembangunan di negeri-negeri maju di Pantai Barat Semenanjung, bahagian peruntukan pembangunan yang semakin mengecil dan kegagalan untuk menghormati sistem Federalisma mengganggu kelancaran pertumbuhan ekonomi negeri-negeri ini. Maka hari ini wujudlah fenomena 'Dwi-Ekonomi' di negara ini- kelompok negeri-negeri yang maju dan negeri-negeri yang kurang maju. Ditakdir Malaysia berjaya menjadi negara maju dalam tahun 2020 seperti yang dimimpikan BN, negara terbelah kepada dua kelompok negara: Yang Maju dan Tak Maju!

DAYA-SAING SEMAKIN MEROSOT

Antara masalah yang utama negara dalam persaingan global kini ialah kedudukan daya-saing ekonomi Malaysia yang semakin merosot. Penilaian terkini oleh Institute for Management Developement berpengkalan di Geneva menunjukkan daya-saing Malaysia telah jatuh daripada tangga ke 16 di dalam kumpulan 60 buah negara ke tangga 28 dalam tahun 2004. Ini adalah kerana kos menjalankan perniagaan di Malaysia sudah menjadi semakin tinggi berpunca dari kos buruh yang meningkat, kemerosotan produktiviti dan nisbah input-output yang tinggi.

Daya-saing yang merosot ini ada kaitannya dengan kemerosotan kecekapan sektor awam dari tangga 16 dalam tahun 2003 ke tangga 26 dalam tahun 2004 berpunca dari karenah birokrasi yang teruk, pembaziran, penyalahgunaan aset awam dan kegagalan kerajaan mengamalkan tender terbuka dalam perolehan kerajaan.

Juga, perbelanjaan penyelidikan dan pembangunaan (R&D) yang rendah - sekitar 1% daripada Pendapatan Negara - menyukarkan negara untuk mempertahan dan meningkatkan daya saing negara. Jika program R&D terus dianggap sebagai tidak penting seperti yang berlaku sekarang, masa depan daya saing negara akan terus merosot dan status Malaysia sebagai destinasi pelaburan yang menarik akan terjejas.

LINGKARAN BURUK 'DEFISIT BELANJAWAN & HUTANG NEGARA'.

Tuan-tuan tetamu yang dihormati serta para perwakilan dan pemerhati yang dikasihi sekelian,

Defisit yang melebar memaksa negara berhutang. Akibatnya, hutang kerajaan pusat semakin meninggi, dianggarkan berjumlah RM229 bilion atau 46% daripada KDNK pada akhir tahun 2005. Sektor awam yang besar menyukarkan usaha untuk membawa hutang kerajaan ke paras yang lebih berhemat, iaitu, sekitar 25-35% daripada KDNK. Penswastaan tidak berjaya mengurangkan saiz sektor awam. Kakitangan sektor awam juga tidak berkurangan seperti yang diharapkan dari proses penswastaan.

Kerajaan bukan sahaja meminjam di dalam negera tetapi juga di luar negera. Akibatnya, bersama-sama dengan hutang luar negera syarikat-syarikat yang dimiliki kerajaan dan hutang luar negeri sektor swasta, hutang luar negara juga meningkat, dianggarkan berjumlah RM196 bilion atau 41% daripada KDNK pada hujung tahun 2005. Ini jauh melebihi paras berhemat. Jika berlaku krisis kewangan seperti yang melanda ekonomi dalam tahun 1997, nescaya nilai pertukaran RM akan tertekan dan pasaran kewangan dan modal dalam negera akan terjejas sekali gus membawa padah buruk kepada ekonomi.

Tiada pelan diumumkan untuk mengurangkan hutang awam dan hutang luar negara. Bahkan, amalan untuk hidup berhutang besar diteruskan. Oleh itu, adalah dicadangkan supaya satu pelan komprehensif untuk mengurangkan hutang awam dan hutang negara hendaklah dirangka dan dilaksanakan dengan berkesan. Pembiayaan projek-projek mewah yang bukan keutamaan secara berhutang hendaklah dihentikan.

PENJANAAN GENERASI PENERUS - PELEDAK PEMBANGUNAN NEGARA?

Program Latihan Khidmat Negara (PLKN)

Dalam muktamar yang lalu, PAS telah menekankan bahawa Program Latihan Khidmat Negara adalah suatu program yang tidak perlu dan ia hanya menjadi lambang kepada kegagalan sistem pendidikan negara. Kini dakwaan PAS tersebut ternyata berasas.

Penzinaan sesama peserta, rogol terhadap peserta, modul PLKN yang bersifat menghasut sehinggalah pergaduhan antara kaum yang membawa kepada pembunuhan menghiasi dada-dada akhbar nasional. Semua kes ini membuktikan bahawa kewujudan PLKN bukan sahaja gagal mencapai matlamat sebenar untuk membina remaja penerus - pewaris pembangunan Negara; bahkan menjadi satu program nasional yang merosakkan. Sehubungan itu, PAS menuntut kerajaan mewujudkan satu Suruhanjaya Untuk Menyiasat Program PLKN untuk membuat penilaian sama ada program ini masih relevan ataupun perlu dibatalkan sahaja.

PENDIDIKAN MENANTIKAN SATU 'OVERHAUL' BESAR-BESARAN.

UMNO/BN Mengagalkan Sistem Pendidikan Negara

PAS menuntut UMNO/BN bersikap jujur dalam menanggapi persoalan pembinaan penerus-pewaris pembangunan Negara. Kemulukan Falsafah Pendidikan Negara, Falsafah Pendidikan Islam dan beberapa polisi, dasar dan laporan berkaitan dengan pendidikan yang dibina oleh pakar-pakar pendidikan negara bagaimanapun telah dirosakkan oleh pemimpin-pemimpin UMNO sendiri. Maka tinggallah dokumen-dokumen itu tulisan di mural dinding sekolah dan kulit-kulit buku latihan pelajar sahaja.

Lebih jauh lagi, falsafah ini hanya menjadi perhatian pegawai-pegawai dalam sempadan bangunan Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pendidikan Tinggi sahaja; manakala polisi-polisi Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Kementerian Penerangan, media, pihak-pihak berkuasa tempatan dan lain-lain pula menambahkan pembiakan budaya hedonisme melalui konsert-konsert, rancangan-rancangan televisyen yang tidak bermoral seterusnya menghancurkan kemurnian pendidikan Negara ini.

Halatuju Pendidikan Tinggi Ke Mana?

Berikutan daripada kejatuhan indeks kualiti universiti-universiti dalam negara ini terutamanya Universiti Malaya, kerajaan telah menubuhkan satu jawatankuasa untuk meneliti dan mengemukakan cadangan-cadangan untuk meningkatkan kembali kualiti universiti tersebut. PAS menyokong kandungan Laporan Pengajian Tinggi Zahid yang telah dibentangkan di parlimen April 2006 lalu dan mendesak kerajaan melaksanakan saranan-saranannya khususnya untuk memberikan kembali autonomi kepada universiti.

Sememangnya benar mengikut dakwaan sesetengah pihak bahawa kecemerlangan pengajian tinggi di Malaysia boleh dicapai dengan pelaksanaan audit kualiti universiti melalui penubuhan Agensi Kawalan Kualiti, Akreditasi dan Audit Pendidikan Tinggi Malaysia (QCAAA) di bawah satu Akta Parlimen dan penggunaan sepenuhnya ICT untuk pendidikan tinggi. Namun persoalan yang lebih penting ialah 'Apa Yang Hendak Diauditkan'?

LAPORAN ZAHID - KE ARAH REVOLUSI PENDIDIKAN?

PAS mahu mengingatkan bahawa Laporan Zahid yang antaranya mengandungi 138 cadangan itu perlu ditentukan di segi ketelitian dan pengoperasian fokas strategiknya bagi menepati kehendak yang didakwa oleh Perdana Menteri sebagai "Revolusi Pendidikan". Takut-takut kerana terlalu panjang rekomendasinya, fokas reformasinya hilang di dalam keserabutan kepelbagaian permaslahan pendidikan. Wajar dikenalpasti 5 tunggak penting yang perlu kepada penambahbaikan secara kritikal dan diolah pengurusan penambaikan itu di sekitar bidang-bidang tersebut dan seterusnya diaudit secara berkala prestasinya. Sejak dibentang April lalu, Laporan Zahid ini masih jauh lagi untuk menjadi fokas elit kerajaan BN kini.

Antara fokas kritikal, pada pandangan kami, pastinya termasuk aspek mempaksikan seluruh pendidikan Negara ini dengan kesejajaran Falsafah Pendidikan Negara yang sekian lama hanya merupakan pernyataan visi dan misi yang menanti direalisasikan. Dayasaing pasaran graduan kita pula akan dapat dipertingkatkan dengan penekanan yang betul terhadap penguasaan ketrampilan sosial dan komunikasi, dengan personaliti atau syakhsiah yang mampan dan akhlak yang mulia, berjiwa berani, merdeka, kompetitif dan kreatif.

Persoalan besarnya ialah 'Apakah suasana dan iklim akademik yang perlu dijana untuk melahirkan graduan seperti yang dihajatkan seluruh negara khasnya masyarakat bisnes? Tentunya hanya dalam sebuah iklim 'demokrasi' bebas dari peras-ugut pelbagai Akta dan kekangan pengurusan urus-tadbir politik, maka akan lahir takongan mahasiswa/mahasiswi serta graduan yang merdeka, berdaya-saing serta 'enterprising'.

Sedarkah kerajaan apakah 'jenayah pendidikan' yang terus-menerus menjadi budaya dan tradisi di seluruh institusi pengajian tinggi kita? Secara tepatnya ialah 'jenayah' mengongkong dan mengekang bukan sahaja mahasiswa bahkan pensyarah serta merencat budaya keilmuan mereka di IPT, yang sepatutnya melambangkan kemuncak 'kebebasan intelektual', kemahiran berfikir serta latihan kepemimpinan mereka supaya benar-benar menjadi bakal-bakal 'kapitan industri' disemua bidang 'enterprise' kehidupan. Inilah yang seharusnya menjadi sumber melahirkan 'modal insan'.

Inilah pandangan PAS, yang kami bersedia berkongsi bahkan bersedia untuk 'engage' bagi mempastikan kejayaan misi ini!

KERAJAAN SLOGAN PERDANA MENTERI

Janganlah hendaknya isu 'modal insan' yang mutakhir disebut-sebut dalam RMK ke-9 baru-baru ini menjadi slogan baru kerajaan BN kini, yang memang popular disebut sebagai 'Kerajaan Slogan'. Terlalu banyak slogan dan olahan retoris yang telah dimajukan sejak dua tahun yang lalu, mengatasi prestasi mantan PM. Hari ini rakyat mahukan slogan ini diisi dan ditunaikan.

Sehubungan dengan "Revolusi Pendidikan" yang dikehendakki beliau, kita mahukan bakal graduan kita yang lahir dari IPT awam dan swasta benar-benar menjadi asset negara yang paling berharga kerana mereka telah terlatih dan melalui program pembinaan yang komprehensif dan holistik. Namun apakah kita bersedia untuk menjana insan-insan ini?

Buat pemimpin-pemimpin UMNO/BN kita mengingatkan tentang kepentingan penyerapan nilai-nilai agama dalam sistem pendidikan dan pembangunan modal insan ini sesuai dengan peringatan Allah SWT kepada ummat Islam.

Firman Allah SWT yang bermaksud :

"Dan (Tuhan berfirman lagi): Sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. Tetapi mereka mendustakan (Rasul Kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan".

Ahli sosiologi Islam Ibnu Khaldun dalam al-Muqaddimah mengingatkan, "kerajaan-kerajaan yang sangat berkuasa dan memiliki kuasa kedaulatan yang hebat mempunyai asal-usulnya yang berteraskan agama sama ada yang berpunca daripada kenabian ataupun seruan melakukan kebenaran."

Sekolah Agama Rakyat Terus Ditekan.

Dalam Muktamar ini juga, PAS sekali lagi ingin menuntut kerajaan mengembalikan bantuan per kapita kepada sekolah-sekolah agama rakyat dan belajar mendengar daripada tuntutan masyarakat sivil seperti Gerakan Selamatkan Sekolah Agama Rakyat (GEGAR) dan sebagainya. Bagi PAS tindakan kerajaan untuk mengambil-alih SAR sebagai Sekolah Agama Bantuan Kerajaan tidak lebih daripada usaha untuk mengawal dan seterusnya membunuh secara halus SAR.

Kerajaan BN/UMNO sepatutnya belajar kaedah Kerajaan Negeri Kelantan mengurus dan memajukan SAR yang bukan sahaja mentadbir SAR dalam bentuk tradisionalnya; bahkan melakar halatuju untuk melahirkan ulama dan professional Islam yang seimbang pengetahuan dengan penubuhan Maahad Tahfiz Sains Islam.

Membantah Pelaksanaan Pengajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris

Dalam muktamar ini, PAS sekali lagi mengulangi pendirian menentang pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris. Kerajaan UMNO/ BN gagal cakna dengan nasib ratusan ribu anak-anak Melayu khususnya di luar Bandar yang hilang minat kepada pengajian sains dan teknologi lantaran tidak memahami pengajaran ilmu tersebut dalam bahasa Inggeris. Sebaliknya UMNO/ BN melangkah selangkah lagi untuk memulakan pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris di peringkat universiti pula. Kerajaan BN patut mendengar nasihat pakar-pakar bahasa dan mengkaji implikasinya! Kita bimbang ramalan Professor Emeritus Dato' Abu Bakar Hamid, mantan Pengerusi BERNAMA bahawa bahasa Melayu akan hapus di peringkat universiti dalam tempoh 17 tahun lagi akan menjadi kenyataan.

PAS DALAM KEPEKAAN GENDER.

Wanita Islam diberi kuasa untuk memilih dan mempunyai kebebasan mempunyai harta walaupun sudah bersuami sejak lebih 1400 tahun lagi. Nasibah binti Ka'ab dan Asma' binti 'Amru bin 'Adiy adalah dua wanita yang telah dipilih mewakili rakyat Madinah dalam Perjanjian Al' Aqabah ke dua disamping tujuh puluh tiga Muslimin. Semua maklum bahawa peristiwa ini menjadi langkah penting sebagai menjayakan hijrah dan muqaddimah kepada tertegaknnya Daulah Islamiyyah pertama di Madinah.

Ini berlaku tahun ketiga belas Nubuwwah iaitu,1427 tahun lalu. Berbandingkan dengan sejarah wanita di Barat yang akan hilang segala-galanya, termasuk nama keluarganya apabila berkahwin. Wanita hanya dibenarkan untuk mengundi pada tahun 1869 (baru 137 tahun) di Wyoming Territory di Amerika Syarikat.

Saya mahu kita semua menghormati dan menjaga sensitiviti gender, seperti juga kita pelihara sensitiviti masyarakat majmuk dan prihatin terhadap realiti 'pluralis' atau kemajmukan negara kita ini. Kepekaan gender adalah isu yang sedang hangat diperkatakan seluruh dunia. Kita sebagai parti politik yang mahu dilihat sebagai mu'asirah (kontemporari) di segi pelaksanaan dan dalam masa yang sama usuliy (fundamentalis) dari segi prinsip, kembali meneliti kebijaksanaan Rasulullah (saw) meraikan wanita dalam gerakan jamaah Baginda.

Oleh yang demikian sebagai pejuang Islam, kita semua mesti mempamerkan akhlak yang terbaik samada mengenai isu wanita, perhubungan antara kaum, antara agama mahupun apa jua isu-isu lain. Sewajarnya kita tidak takut kepada pendemokrasian masyarakat global ini, lalu merubah pendirian kita. Kita tidak seharusnya ditekan atau takut kepada kepada golongan tertentu, tetapi kepekaan kita adalah lebih didasari oleh tuntutan Islam yang menjadi prinsip segala perhitungan tindal-amal kita.

Saya tidak mahu Parti Islam Semalaysia (PAS) yang memperjuangkan kedaulatan Islam ditanggapi dengan persepsi sebagai parti yang berfahaman 'chauvinistik' samada di segi gender, kaum atau kenegerian, disebabkan kecuaian kita sehingga Islam itu sendiri sebagai satu anutan akidah dan ideology, dipandang dengan sinis dan penuh prejudis.

MUSLIMAT MENANGANI 'ENGAGEMENT' DAKWAH-SIASAH.

PAS, sejak penubuhannya lagi telah lama mengiktiraf penglibatan Muslimat dalam dakwah dan siasah. Seerah Rasulullah (saw) mengajar kita bahawa keterlibatan kaum wanita dalam membina masyarakat dan pengkupayaan mereka dalam gelanggang dakwah dan siasah amatlah penting dan telah termaktub se awal penglibatan Bai'atul Aqabah ke-Kedua lagi.

Peristiwa Bai 'atun Nisa' turut menjadi lambang penanda penghayatan keterlibatan golongan Muslimat secara langsung. Mereka meminta secara khusus untuk berbai'ah sebagai tanda janji setia untuk bersama sama Rasulullah menyampaikan Risalah Islam, menjaga kedaulatan Islam dan menjaga maruah diri serta keluarga mereka.

Jangan sekali kali kita lupa bahawa manusia pertama yang syahid di jalan Allah SWT adalah seorang wanita, Sumayyah RA, yang memberi makanan dan minuman secara sembunyi semasa penghijraan Nabi juga seorang wanita iaitu Asma' bint Abu Bakar RA.Terlalu banyak kisah peranan sahabiyat yang boleh dijadikan inspirasi bagi kita semua. Kerana itulah tidak pernah timbul isu PAS menyekat kaum wanita bergerak secara aktif dalam arena politik dan dakwah.

Dalam mendepani tuntutan perjuangan dakwah dan cabaran politik semasa, keterlibatan muslimat dan aktivisme kegiatan muslimat adalah amat mustahak dan kritikal. Kepentingan penglibatan Muslimat lebih menekan lagi mutakhir ini, justeru kerana dalam beberapa aspek, serangan musuh dan seteru Islam ini, hanya mampu ditangani dengan lebih berkesan oleh pihak Muslimat sendiri.

Perancangan musuh Islam untuk merosakkan umat dan institusi keluarga khasnya, telah lama bermula. Kaum wanita yang menjadi pendidik serta pencorak generasi mendatang menjadi sasaran utama mereka. Pelbagai cara telah digunakan termasuklah serangan serangan pemikiran terhadap perundangan Islam, kedudukan wanita dalam Islam, tekanan psikologi serta undangan 'Pembebasan' melalui gagasan pemikiran 'Kesamarataan' golongan Feminis, yang disalurkan pihak tertentu, melalui media cetak dan elektronik yang anti keagamaan, agar wanita Islam terasa diri mereka tertindas dan dinafikan kebebasan, hak asasi dan hak demokrasi mereka.

Meneliti realiti dan hakikat keruntuhan masyarakat manusia hari ini hatta di negara kita sendiri, sepatutnya sudah cukup untuk menginsafkan mereka yang masih memilikki kejernihan dhamir, hati-budi dan kehendak kepada kebaikan. Berpandukan statistik paling mutakhir, negara diancam dengan penagihan dadah seramai 292, 696 (1988 - sehingga Mac 06) yang 97.9% adalah lelaki dan 72.7% dari itu adalah terdiri dari orang Melayu-Islam. 69.6% dari penagih ini terdiri dari belia yang berumur 20 hingga 29 tahun dan dari mereka ini 79% berpendidikan sehingga sekolah menengah atau sekurang-kurangnya tamat tingkatan 3.

Jangkitan HIV dan AIDS di negara ini berada pada tahap membimbangkan berikutuan mereka yang dikesan menghidap penyakit berkenaan kini meningkat kepada kira-kira 60,000 orang. Jumlah ini mengikut Menteri Kesihatan adalah tiga kali ganda lebih tinggi berbanding penghidap HIV dan AIDS di Australia yang mempunyai penduduk yang hampir sama (26 juta).

Sementara itu, pendedahan statistik dari Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (YPJM) menunjukkan bahawa 100,000 pelajar sekolah terbabit dalam jenayah juvana dan kes disiplin serius. Soal selidik mendapati punca utama adalah pengaruh rakan sebaya. Tidak kurang mengaibkan adalah pendedahan bahawa terdapat gadis Melayu yang menjadi tukang urut yang mencecah ke angka 6000 orang. Meneliti senario dan statistik gejala moral keseluruhan negara adalah lebih mengerikan lagi.

Tentunya dalam menekuni permasalahan sosial dan keruntuhan moral remaja dan golongan dewasa hari ini, tidak boleh kita analisis secara mudah dan simplistik. Ia adalah gejala yang dicetus oleh pelbagai faktor yang saling mempengaruhi. Tidak perlu saya huraikan secara mendalam aspek ini. Namun dalam konteks bahagian ucapan ini, saya tegaskan betapa serangan 'Gagasan Pembaratan' ini, telah menggugat institusi keluarga, sehingga remaja sudah kehilangan perlindungan dan mengambil rakan sebaya sebagai ganti seperti didedahkan tadi.

Mengembalikan keutuhan institusi keluarga dengan menekankan kembali peranan mulia keibubapaan atau 'parenting', khasnya peranan wanita selaku 'ibu', mestilah menjadi antara isu penting yang perlu diketengahkan kepada masyarakat. Bukankah asas kekuatan mana mana masyarakat dan tamadun terletak pada keluarga ?

Di sini Muslimat berkewajiban untuk menampilkan penyelesaian secara penghayatan praktek. Kita perlu buktikan bahawa penyelesaiannya ada pada kita di segi teori dan amal. Kita perlu membawa model penyelesaian yang realistik dari institusi pendidikan kita bermula dari rangkaian Pasti kita, SRI dan SMI kita secara formal mahupun tarbiyah secara tidak formal yakni penghayatan rumah tangga kita sendiri sebagai "Baitud Dakwah", unit terkecil pembinaan satu tamaddun yakni usrah atau keluarga.

Penglibatan Muslimat dalam dakwah-siasah jangan sampai mengkesampingkan kepentingan disudut menjadi 'watak uswah dan qudwah' selaku isteri, ibu dan jiran, lantas membawa ke dimensi 'engagement' politik dalam gelanggang masyarakat dan negara yang lebih luas lagi.

Muslimat perlu terus bersedia meningkatkan diri menghadapi cabaran 'engagement' dalam masyarakat. Sayugia saya ingatkan bahawa sifat sabar perlulah menjadi kekuatan Muslimat, malahan kita semua, kerana Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud :

' Seorang mukmin yang melibatkan dirinya (engaged) dengan masyarakat dan bersabar dengan segala karenah mereka adalah lebih baik daripada seorang mukmin yang tidak mahu bergaul dengan manusia dan tidak pula bersabar dengan karenah mereka.'

Namun demikian dalam menangani masyarakat kontemporari yang semakin 'canggih' dengan keperluan yang tentunya berbeza kini, Muslimat perlulah lebih bijak mempakejkan aktivisme dan program yang lebih menarik serta yang boleh memikat masyarakat, samada yang bersifat keagamaan, kebajikan, pendidikan-kesihatan, kemasyarakatan-perundangan, sosio-keremajaan, kepenggunaan, alam sekitar, hiburan dan sebagainya.

Kehadiran Nisa' khasnya, dalam menjalin keterikatan bersama dunia remaja dengan cogan misi "Connecting Youth" adalah 'kejuruteraan sosial' yang saya kira paling kreatif, unik, mesra-remaja, tepat dengan cita-rasa generasi kini dan mendatang. Kita perlu memberi tahu masyarakat dunia yang kita juga mempunyai agenda hidup yang bermakna dan menyeluruh, merentasi garis politik yang disempitkan, tetapi bebas dari unsur kerusakan dan fahaman hedonisme yang diluar batas nilai dan agama.

Kita berharap secantik mana penjenamaan semula yang dibuat, sehebat itulah juga program dan respon masyarakat, insyaallah. Disitulah terletaknya antara cabaran kritikal peranan Nisa' dan Muslimat.

Tentunya persiapan yang lebih mantap perlu diusahakan. Bagi Muslimat saya ingin mencadangkan supaya meneruskan peningkatan diri dalam beberapa aspek penting ilmu-ilmu Islam serta ketrampilan sosial dan komunikasi, supaya mampu menangani budaya dan psikologi masyarakat berbilang kaum kini, dalam arus kemodenan yang serba mencabar.

Sekaligus ini bermakna PAS perlu memantapkan lagi sistem pentarbiyahan dan latihan yang sedia ada, supaya aktivis parti akan dapat berperanan dengan lebih berkesan. Dengan peningkatan ilmu, pengetahuan dan informasi serta kemahiran ini, saya percaya Muslimat akan lebih yakin dan bersedia untuk meningkatkan program 'engagement' bersama masyarakat kerana Muslimatlah seharusnya menjadi jurubicara dan pembela wanita wanita bagi memertabatkan kembali kedudukan mereka.

Saya mengucapkan syabas kepada Muslimat dan Nisa' atas segala kesungguhan dan iltizam mereka serta sentiasa berdoa semoga mereka sentiasa gigih berjuang disamping para suami yang juga mendukungi perjuangan ini, kerana mahar perjuangan ini amatlah tinggi dan begitu juga ganjaran yang berlipat ganda menanti mereka yang ikhlas dan istiqamah.

Sabda Rasulullah (saw):

( ألا إن سلعة الله الغالية ألا إن سلعة الله الجنة )
,لاق.
"Sesungguhnya barang dagang Allah itu Mahal, Sesungguhnya barang dagangan Allah itu Jannah (Syurga)".

PENEGASAN PENUTUP

Muslimin dan Muslimat yang dikasehi sekelian.

Pada perhimpunan Muktamar yang kita adakah setahun sekali ini, saya berasa bertanggungjawab selaku Presiden parti untuk mengingatkan kita semua tentang pentingnya kita kembali mengikatkan intima' (kebersamaan) dan iltizam kita kepada perjuangan untuk meninggikan Kalimah Allah SWT yang mulia ini. Sememangnya kita selaku manusia dan hamba Allah yang serba kekurangan, mengalami pasang surut semangat hatta iman kita, berdasarkan hadith Rasulullah (saw) juga menunjukkan akan hakikat sebegitu.

Namun dalam membicarakan perkara intima' kepada perjuangan, dalam pasang surut semangat kita, tidak dapat tidak selaku pendukung perjuangan Islam, kita dituntut agar jangan sampai tergelincir dan terjatuh ke dalam kemaksiatan meninggalkan medan amal dan jihad.

Firmanullah SWT yang bermaksud :

"Dan ada di antara manusia yang menyembah Allah dengan sikap dan pendirian yang tidak tetap, iaitu kalau ia beroleh kebaikan, senanglah hatinya dengan keadaan itu; dan kalau pula ia ditimpa fitnah kesusahan, berbaliklah ia semula (kepada kekufurannya). (Dengan sikapnya itu) rugilah ia akan dunia dan akhirat, itulah kerugian yang terang nyata".

Kebersamaan dalam perjuangan ini bukanlah kerana dorongan habuan dunia dan gamitan kuasa, tidak pula dipacu semata-mata oleh faktor 'atifi atau emosi semata-mata. Saya mahukan ahli dan aktivis PAS memahami benar-benar bahawa penglibatan (intima') mereka dengan PAS adalah atas kesedaran dan keyakinan ilmu dan pengetahuan yang jelas bersandarkan kefahaman yang sahih tentang erti dan tuntutan Syahadatain ke atas semua yang mendakwa mengimani Allah dan Rasul serta Hari Pembalasan.

Aktivis PAS digerakkan dengan Visi dan Misi yang menginginkan Islam dimertabatkan sesuai dengan kedudukannya yang telah disempurna-lengkapkan oleh Allah SWT dan sebagai sistem yang menjamin keadilan dan kemerdekaan manusia sejagat.

Saya mahu jamaah ini menguatkan oraganisasi dan tandzim parti ini, bagi mendepani pelbagai cabaran yang bakal kita harungi seterusnya. Pada usia jamaah yang telah melangkaui 50 desawarsa ini, saya yakin kita cukup matang untuk menangani apa jua riak riak kecil dalam jamaah, yang lazim dalam organisasi yang melibatkan pengurusan manusia dengan segala tabiat dan kecenderungannya. Dengan tidak memandang kecil tentang apa pun yang bersabitan dengan perkara dalaman organisasi, selama kita tahu untuk memberi keutamaan amal dan fokas tugas kerja, kita tidak akan mudah untuk diselewangkan dari matlamat perjuangan kita, apa lagi untuk mengizinkan seteru politik kita mengambil kesempatan.

Justeru saya mahukan supaya perkara perkara berikut diberi keutamaan pimpinan di semua peringkat dan dilaksanakan dengan baik oleh aktivis parti.

* Memantapkan tandzim jamaah dengan penekanan membina kekuatan keahlian jamaah (capacity building) dengan merancakkan lagi program-program tarbiyah dan latihan (tarbiyah wa tadrib) secara lebih intensif dan terancang. Ini bagi meningkatkan kefahaman Islam, pengetahuan tentang urusan kepilihanrayaan dan ketrampilan sosial dan komunikasi untuk melebarkan dan meningkatkan keberkesanan usaha-usaha 'engagement' demi melebarkan tapak sokongan dengan merentasi semua segmen rakyat dan pengundi di negara ini.

* Mempertahankan kesucian amalan dan martabat Islam yang diperuntukan dalam Perlembagaan Persekutuan, bersama-sama dengan seluruh pihak yang cintakan Islam, keharmonian beragama dan ketenteraman antara kaum, agar pencerobohan ke dalam amalam agama Islam, dihindarkan dan semangat hormat-menghormati dan dialog antara agama, dapat dibudayakan secara baik dan berberkesan.

* Meneruskan perlaksanaan pelan tindakan bersama rakan-rakan politik pembangkang (BA) dan masyarakat sivil serta rangkaian NGO bagi menekankan kepentingan pihak berwajib membaik-pulih beberapa amalan asas demokrasi dalam urusan perjalanan pilihanraya sebagai tuntutan minima untuk meneruskan sistem pilihanraya sebagai jalan dan kaedah yang sah untuk memilih pemeritahan dan kerajaan di negara ini.

* Menyebarkan pemahaman kita tentang demokrasi bukan sekadar hak membuang undi dalam pilihanraya. Berusaha menjadikan pemahaman demokrasi yang bermakna supaya rakyat menuntut capaian maklumat yang sebenar, pendidikan yang membina dan mengupayakan mereka, persaingan di atas yang padang sama-rata dalam politik dan ekonomi, lantas diberi hak membuat pilihan tanpa dihukum atau didera.

* PAS dan semua aktivis Islam mempunyai tugasan memahamkan Islam dan undangan Islam kepada masyarakat seluruhnya. PAS selaku badan politik yang berdaftar yang bergerak dalam batas-batas perlembagaan dengan tegas menyatakan bahawa 'Mendaulatkan Islam' memberi kesegaran dan makna yang bererti kepada amalan demokrasi di negara ini. PAS akan terus komited untuk menjayakan agenda politik ini sebagai satu tanggungjawab agama dan tuntutan moral kepada rakyat di negara ini dan ummat manusia seluruhnya.

Sebagai akhir kalam, saya sekali lagi mengucapkan ribuan terima kepada tuan-tuan tetamu kehormat dari dalam dan luar negara, para pemerhati dari dekat dan jauh, para perwalikan yang tentunya semakin bersedia untuk mengharungi dua hari bermuktamar di Kompleks yang permai ini.

Di penghujung ini saya mengambil kesempatan bagi merakamkan dengan segala keihklasan hati saya, khususnya kepada Pesuruhjaya Perhubungan PAS Negeri Kedah dan seluruh saff pimpinannya atas usaha jiddiyah mereka menyediakan segala yang terbaik untuk Muktamar kita kali ke-52 ini. Juga saya mengambil kesempatan ini untuk turut merakamkan ucapan "Jazakumullahu Khairan Kathiran" kepada seluruh petugas-petugas dan Panitia Muktamar atas kegigihan amal mereka dan semua para dermawan budiman yang dengan sumbangan mereka, menyaksikan dan membolehkan kita bermuktamar di Kompleks PAS Kedah ini buat sulung kalinya.

Hanya Allah SWT sahajalah yang membalas pengorbanan tuan-tuan dan saya duakan agar ia tercatat sebagai pelaburan Saham Akhirat dengan Allah dalam perniagaan yang tentunya tidak akan rugi 'Tijaratan Lan Tabur'.

Marilah sama-sama kita mengikhlaskan seluruh niat kita hanyasanya untuk mencari keredhaan Allah SWT, tanpa menghitung puji-pujaan manusia sebagai dorongan kita untuk beramal dalam rangka usaha kita memperjuangkan "Li-'ila' Kalimatullahi Hiya al-Ulya'".

Semoga Allah SWT melingkungi kita dengan RahmatNya dan mencurahkan TaufiqNya dalam membimbing kita mencari segala yang terbaik dari pemahaman, pengetahuan dan perancangan dalam suasana kita bermuktamar di kompleks yang bertuah ini.

Amin Ya Rabbal 'Aalamin.

Takbir ! Takbir ! Takbir !


Hj. Abdul Hadi Awang

Presiden PAS

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hey,

Do you guys watch movies in theater or on internet? I use to rent DVD movies from [b]Bigflix.com[/b]. Recently I discovered that we can watch all new movies on internet on day, they are released. So why should I spend money on renting movies??? So, can you guys please tell me where I can [url=http://www.watchhotmoviesfree.com]watch latest movie Date Night 2010[/url] for free?? I have searched [url=http://www.watchhotmoviesfree.com]Youtube.com[/url], [url=http://www.watchhotmoviesfree.com]Dailymotion.com[/url], [url=http://www.watchhotmoviesfree.com]Megavideo.com[/url] but, Could not find a good working link. If you know any working link please share it with me.


Thanks

4:39 PM

 
Anonymous Anonymous said...

I would like to exchange links with your site www.blogger.com
Is this possible?

11:37 PM

 
Blogger Unknown said...

Halo,
Kami adalah Organisasi Kristen dibentuk untuk membantu orang dalam kebutuhan membantu, seperti help.So keuangan jika Anda akan melalui kesulitan keuangan atau Anda dalam kekacauan keuangan, dan Anda perlu dana untuk memulai bisnis Anda sendiri, atau Anda membutuhkan pinjaman untuk melunasi utang atau membayar tagihan Anda, memulai bisnis yang bagus, atau Anda menemukan sulit untuk mendapatkan pinjaman modal dari bank lokal, hubungi kami hari ini via email colemanloancompany@yahoo.com untuk Alkitab mengatakan "Lukas 11:10 Setiap orang yang meminta menerima, ia yang mencari, mendapat dan setiap orang yang mengetok, baginya pintu akan dibukakan ". Jadi jangan biarkan kesempatan ini berlalu begitu saja karena Yesus adalah sama kemarin, hari ini dan selamanya. Harap ini adalah untuk Orang berpikiran serius dan Allah takut saja.

Silahkan mengisi formulir aplikasi di bawah ini benar-benar sehingga kita dapat membuka profil pemrosesan pinjaman untuk Anda di perusahaan saya, jika Anda tertarik dalam mendapatkan pinjaman dari kami

INFORMASI PERTAMA YANG DIPERLUKAN

Nama lengkap:........
nomor telepon pribadi: .....
Negara:.......
Alamat:....
Negara:.........
Usia:.........
Jenis kelamin:..........
Apakah Anda mengajukan pinjaman sebelumnya:? ...
Status perkawinan: .....
jumlah pinjaman yang dibutuhkan: .........
Pinjaman Durasi: ....
Pendudukan:.........
Pendapatan bulanan:.......

Terima kasih atas waktu dan pemahaman !!!

Semua balasan melalui email: {colemanloancompany@yahoo.com}

1:02 PM

 
Blogger Siti Aminah said...

Halo,
nama saya Siti Aminah dari Indonesia, tolong saya sarankan semua orang di sini harus sangat berhati-hati, karena ada begitu banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 pemberi pinjaman, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang karena berhutang.

Saya hampir menyerah sampai saya meminta saran dari seorang teman yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman asli dan perusahaan yang sangat andal yaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam waktu kurang dari 24 jam Tanpa ada tekanan dan pada suku bunga rendah 2%. Saya sangat terkejut ketika memeriksa rekening bank saya dan menemukan jumlah pinjaman yang saya minta telah ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan apa pun sehingga saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

Saya ingin Anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati karena ia sangat membantu dalam kehidupan dan kehidupan finansial saya. Anda harus menganggap diri Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui email: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika Anda memerlukan informasi tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman dari Ibu Alicia Radu, Anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya akan dengan senang hati menjawab Anda karena Anda juga dapat membantu orang lain setelah Anda menerima pinjaman Anda.

9:21 PM

 
Blogger Victoria Alberto said...

Halo, nama saya Victoria Alberto, korban penipuan di tangan pemberi pinjaman palsu. saya telah kehilangan sekitar Rp6.000.000, juta rupiah karena saya membutuhkan modal besar Rp300.000.000.000. Jutaan rupiah saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi. bisnis saya hancur, dan dalam prosesnya saya kehilangan anak saya. Aku tidak tahan lagi dengan kejadian ini. suatu hari saya bertemu dengan teman lama saya yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. Olivia Daniel, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di sebuah perusahaan. ibu yang baik saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih, dan semoga Tuhan terus memberkati Anda. Saya juga suka menggunakan kesempatan ini untuk memberi saran kepada sesama orang Indonesia, bahwa ada banyak scammer di luar sana, jadi jika Anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman dengan cepat, hanya mendaftar melalui Mrs Olivia Daniel melalui email: (oliviadaniel93@gmail.com ). Anda juga dapat menghubungi saya melalui email ini: (victoriaalberto78@gmail.com). jika Anda memiliki keraguan. tolong dia satu-satunya orang yang bisa diandalkan dan dapat dipercaya.
Terima kasih.

8:15 PM

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home