" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Thursday, June 26, 2008

DEWAN PEMUDA PAS PUSAT MEMBANTAH
INSENTIF YANG MENDERAA RAKYAT MARHAIN.

Berikutan pengumuman kerajaan untuk memberi ganjaran durian runtuh sebanyak RM 1 Juta kepada atlet Malaysia yang memperolehi pingat emas dalam acara sukan Olimpik di Beijing Ogos 2008 nanti adalah suatu penghinaan , penipuan malah penderaan ke atas rakyat marhain.

( Pengumuman yang dibuat oleh Timbalan Perdana Menteri itu juga menyebut, atlet yang mendapat pingat perak dinaikkan RM 300,000 dan pingat gangsa RM100,000. )

Kenapa tidak ? Kerajaan telah berkali – kali mengemukakan alasan bahawa mereka terpaksa mengurangkan kadar subsidi minyak kepada rakyat demi masa depan pembangunan negara dan mengelakkan kerugian besar bagi pihak kerajaan.

Kerajaan sering menyebut bahawa mereka tidak mampu lagi menanggung subsidi minyak yang diberikan kepada rakyat .

Lantaran itu , rakyat terpaksa menerima kenaikan harga minyak petrol yang kini meletakkan RM 2.70 sen untuk satu liter . Nyata kerajaan tegas dengan keputusannya tanpa memperdulikan lagi kesan penderitaan yang terpaksa dialami oleh rakyat .

Persoalannya kenapa kerajaan memberikan insentif yang sedemikian besar dan lumayan hanya kerana mengejar kemasyhuran pingat yang bakal dikalungkan kepada atlet tanpa mereka menyimpan sedikit simpati buat jutaan rakyat .

Bagaimana pula kerajaan mempunyai budget kewangan yang besar dan mencukupi untuk menabur kemewahan kepada para atlet sedang kerajaan bagaikan miskin tidak berkeupayaan untuk memulangkan hak rakyat melalui hasil jualan minyak sehingga rakyat dipaksa membayar harga minyak dengan kadar yang tinggi.


Malah kerajaan sanggup pula menyediakan skim pencen sepanjang hayat kepada atlet RM 5K untuk pemenang pingat Emas , RM 3K untuk Perak dan RM 2K untuk Gangsa.

Suatu limpah kemewahan yang keterlaluan di saat kerajaan meminta rakyat berjimat cermat dan mengelakkan diri dari pembaziran , nyata segalanya hanyalah satu pembohongan dan pendustaan yang sangat besar terhadap rakyat .

Dewan Pemuda PAS Pusat bukan sahaja kesal dengan sikap kerajaan tetapi sekeras – kerasnya membantah dan mencela tindakan kerajaan yang sering membelakangkan kepentingan dan kebajikan rakyat.

Dewan Pemuda PAS Pusat tidaklah mempersoalkan insentif yang mahu diberikan kepada para atlet yang berjaya mengharumkan nama negara , tetapi kadar yang dijanjikan oleh Kerajaan adalah terlalu tinggi sementara rakyat masih menghadapi tahap tekanan hidup yang sukar ekoran kenaikan harga minyak dan barangan keperluan baru – baru ini.

Langkah kerajaan ini tidak menampakkan sikap bertanggung jawab terhadap rakyat yang memerlukan perhatian kerajaan agar penderitaan mereka segera dapat diatasi .

Apakah rakyat tidak bernilai serta tidak pula memulangkan hasil kepada kerajaan sehingga mereka langsung tidak berhak mendapat insentif sebagaimana yang ditabur kepada golongan atlet.

Rakyat mungkin tidak meminta RM 1 juta untuk setiap mereka , tidak juga pencen sepanjang hayat yang hampir menyamai kadar pencen seorang menteri , tetapi cukuplah jika kerajaan menurunkan harga minyak ke tahap harga “mampu bayar” oleh rakyat dan kebajikan mereka dijaga atau dipelihara oleh kerajaan dengan memulangkan atau memberi apa yang telah menjadi hak rakyat .

• Kenaikan Imbuhan Olimpik Individu


Emas: RM1 Juta (RM160,000)
Perak: RM300,000 (RM80,000)
Gangsa: RM100,000 (RM40,000)


Berpasukan (lebih daripada enam)

Emas: RM150,000 setiap seorang
Perak: RM40,000 setiap seorang
Gangsa: RM20,000 setiap seorang

Berpasukan kurang daripada enam atlit berkongsi ganjaran seperti individu

Bayaran pencen


Emas: RM 5,000
Perak: RM 3,000
Gangsa: RM 2,000

• Sepanjang hayat bermula selepas menang pingat

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Salam

Ustaz2 UMNO kat jabatan agama tak jealous ke, mereka kerja siang malam, claim...alahai malu nak sebut !

Ustaz-ustaz UMNO patut sedar,
bagaimana kerajaan sekuler menilai agama dibanding athlete negara.

Ya Allah...
betapa teruknya pemimpin ummat ini !

BULANMASA

1:32 PM

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home