" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Wednesday, October 15, 2008

TAHAALUF SIYASI
KE ARAH MENDAULATKAN
Dari Cahaya Sunnah Rasulullah saw

SIRI KEDUA :
Taarif Tahaaluf Siyasi . ( dari sudut bahasa secara ringkas )
Perkataan Tahaaluf bermula dari bina huruf asalnya Ha’ , Lam dan Fa’ . Ibnu Zakaria [1] menyebut ia bermula dengan perkataan Hilfu ( perjanjian ) dan ia terbina dari huruf Ha’ , Lam dan Fa’ .

Dalam kitab as . Shihah al Jauhari menyebut : Hilf bermaksud suatu perjanjian antara beberapa kelompok atau kumpulan . [2]

Menurut al Laith : Apabila seseorang berjanji dengan seseorang yang lain maka di sebut halifuhu . Perjanjian yang dimeteri antara mereka disebut hilfun . Tindakan mereka saling berjanji antara satu sama lain disebut tahaalafa.

Dalam kitab Al A’wdatu Ila Nihayati Fi Gharibil Hadith susunan Ibnu al Athir ada menyebut : Nabi saw telah melakukan perjanjian ( tahaaluf ) diantara kaum Quraisy dengan kaum Ansar . Dari Anas Rha. :

حالف رسول الله صلى الله عليه وسلم بين المهاجرين و الأنصار في دارنا مرتين

Tahaaluf dari sudut Istilah .

Asal perkataan Hilf adalah sumpah dan berjanji untuk saling membantu , tolong menolong dan membuat permuafakatan .

Zaman Jahiliyyah menyaksikan sekiranya perjanjian itu menyebabkan terjadinya bermacam – macam fitnah dan peperangan antara puak maka perjanjian ( tahaaluf ) itu dilarang . Inilah yang dimaksudkan oleh Nabi saw. :

لا حلف في الإسلام

Tidak ada lagi perjanjian dalam Islam .

Perjanjian yang dilakukan untuk menolong orang yang terinaya atau menjalin hubungan silaturrahim seperti perjanjian Mutayyibin . maka perjanjian seperti ini disokong oleh Nabi saw dengan sabdanya :

لا حلف في الإسلام و أيما حلف كان في الجاهلية لم يزده الإسلام إلا شدة

TIdak ada perjanjian dalam Islam dan setiap perjanjian yang dilakukan pada zaman jahiliyyah sangat didokong oleh Islam .


Riwayat Abu Dawud dari Jabir bin Muti’m

Kesimpulan daripada dua hadis tersebut ialah :

Saya tidak mahu membawa perbahasan panjang para ulama mengenai 2 hadis yang secara zahir dilihat bertentangan . Tetapi secara mudah saya terus membawa kesimpulan para ulama yang Berjaya melaraskan kedua – dua hadis tersebut seperti berikut :

Jika perjanjian itu dapat mendorong kea rah kebaikan atau mempertahankan kebenaran maka ia diterima dan dibenarkan oleh Islam . Sementara perjanjian dalam perkara yang dilarang dan merugikan Islam maka ia bertentangan dengan Islam .

Al Imam an Nawawi Rhm berpendapat :[3]

Yang dilarang ialah mengadakan perjanjian ( Tahaaluf ) untuk memberikan hak perwarisan dan perkara yang bertentangan dengan syariat Islam . Adapun perjanjian ( tahaaluf ) yang berasaskan ketaatan kepada Allah , menolong orang yang dizalimi dan jalinan persaudaraan kerana Allah merupakan perkara yang dibenar dan dianjurkan oleh Agama .

[1] Mu’jam Maqayis al Lughah , Ahmad bin Faris bin Zakaria . Jil 2 , hlm. 97 . Sila lihat bab huruf ha’ , lam dan fa’
[2] Mukhtar Sihah al Jauhari . Ahmad Abd Ghafur
[3] Ibn al Hajar , Fathul Bari. Maktabah Salafiah Jil. 10 Halaman 502

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

salam ustaz....benci ngelih ambo ko mamat baju petok2 hok dok sebeloh DSAI dalam gambar. Hok ambo heran nyo bakpo x guling2 BN bilo parlimen sidang 13/10 baru ni....doh dok oyat kato cukup MP la, ekonomi M'sia teruk la dalam pemerintahan BN, nok tulong rakyat la dan bajet lapuk keno buat baru la ....kan senang ambik alih kerajaan lo ni maso parlimen tengoh sidang dan buat bajet sendiri doh dok oyat nok perintah M'sia sangat.....dok tunggu gapo lagi....baso benggong.....

8:49 AM

 
Anonymous Anonymous said...

adekah perjanjian PAS ngn komponen PR tu utk kebaikan islam semata?..xkan DAP pun nak jaga org islam?..kalo nk kate nak tlg yg dizalimi..dr segi mane kerajaan skrg menzalimi DAP tu?

2:29 PM

 
Anonymous Anonymous said...

adekah perjanjian PAS ngn komponen PR tu utk kebaikan islam semata?..xkan DAP pun nak jaga org islam?..kalo nk kate nak tlg yg dizalimi..dr segi mane kerajaan skrg menzalimi DAP tu?

2:29 PM

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home