Kertas Kerja ( 019 / siri kesebelas ) RUKUN BAIAH ASAS KEILTIZAMAN BERJAMAAH.
BIDAAH YANG WAJIB DIPERANGI
و كل بدعـة فى دين الله لا أصـل لـهـا اسـتـحـسـنهـا الناس بأهوائهم سواء بالزيادة فيه
أو بالـنـقـص فيه ضـلالة تجب محاربتـها و القـضـاء عليها بأفضـل الوسـائل التى لا تؤدى إلى ما هو شـر منها
“ Semua bida'h yang direka cipta dalam ugama Allah tanpa ada usulnya dan dianggap baik oleh manusia menurut nafsunya samaada dengan menambah atau mengurangkan adalah merupakan suatu kesesatan yang wajib diperangi . Pelaksanaannya mestilah dikendalikan dengan sebaik - baik cara supaya tidak mencetus keadaan yang lebih parah dari bidaah itu sendiri ”
ULASAN .
Sungguhpun manusia umum menganggap sesuatu yang diada - ada kan dalam urusan ugama itu adalah baik , namun jika sekiranya ia tidak mempunyai sandaran usulnya , maka ia mesti dihapuskan daripada terus menjadi barah yang sukar diubati .
Harus disedari bahawa Islam ugama Itba' ( اتـبـاع ) , ikut dan patuh bukannya Ibtida' ( ابـتـداع ) , mengada - adakan yang baru dalam urusan ugama .
Sabda Rasulullah Saw : [1]
من أحدث فى أمرنا هـذا ما ليـس منه فـهو رد
“ Barangsiapa yang mengada-adakan perkara baru dan urusan ugama kita sedang ia bukan dari ugama , maka ia tertolak ”
(Bukhari dan Muslim )
Sesuatu yang diadakan dalam urusan ugama yang tidak diizinkan oleh Allah dan Rasulnya maka ia bukan dari ugama dan ia adalah wajah kemungkaran yang meresap ketengah - tengah amal Islami .
Bidaah berlaku dalam dua keadaan . Samaada dalam bentuk menambah sesuatu dalam urusan ugama atau mengurangkannya . Kedua - duanya disebabkan :
1. Jahil terhadap Kitabullah dan Sunnah Rasulullah saw.
2. Jahil terhadap kalam Sahabat rhm. dan Tabiin .
3. Jahil terhadap kalam Ulama’ Solehin dari Ahli Sunnah wal Jamaah.
4. Jahil terhadap penggunaan bahasa arab.
Gambarajah kejahilan ini menjerumuskan manusia ke kancah bidaah . Antara lain , anasir positif yang mencetus bidaah ialah mengikut perkara - perkara yang kesamaran dan hawa nafsu .
Faktor kemaharajalelaan bidaah .
1. Tindakan ulama’ yang bidaah dan taqlid orang ramai kepadanya berasaskan keyakinan bahawa apa yang mereka lakukan adalah suatu yang benar .
2. Sikap ulama’ yang berdiam diri terhadap perkembangan bidaah , diambil hujjah sebagai benarnya bidaah tersebut .
3. Sikap pemerintah yang menganjurkan amal bidaah dan memberi pengiktirafan tatkala ia menepati selera mereka atau sikap mereka yang acuh tak acuh dalam membasmi kemungkaran .
4. Berleluasanya bidaah ditengah - tengah masyarakat sehingga ia menjadi adat kebiasaan umum yang sukar diubah melainkan dengan usaha yang bersungguh - sungguh dari semua pihak .
5. Amal bidaah itu bertepatan dengan nafsu dan kecenderungan manusia.
Ummat melayu antara contoh hampir , untuk kita lihat bagaimana meresapnya upacara - upacara ibadat yang nyata tidak ada asal dalam Islam tetapi diamal dan dianggap ia sebahagian dari ugama . Kejahilan menjadi faktor utama berlakunya fenomena seumpama ini .
Ulama' sewajarnya gigih menangani hal ini sementara ia belum benar - benar meruntuhkan ummat Islam . Pihak berkuasa pula bertanggungjawab membasmi upacara - upacara dan adat istiadat kemelayuan ( kebangsaan ) yang bertentangan dengan etika dan norma kesucian Islam , seperti upacara - upacara pantai , semah tanah dan seburuk - buruk bidaah ialah tunduk dan patuh kepada qanun ciptaan manusia “قانون وضعي” sementara syariat Ilahi ditohmah sebagai pembawa pecah belah dalam masyarakat majmu' .
Menyedari pertumbuhan bidaah yang telah berakar umbi ditengah masyarakat ummat Islam maka semua pihak sewajarnya prihatin dan bijak menyusun agenda penghapusan atau pembasmian bidaah tersebut .
ادع إلى سـبيل ربك بالحكمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالتى هى أحسـن
“ Serulah ke jalan tuhanmu dengan hikmah , peringatan yang baik dan bahasi mereka dengan perbahasan terbaik ”
( An Nahl 125 )
Hikmah . ( exp. Lisanul Hal /tindak tanduk )
Maui'zah ( exp . Da'wah Fardiyyah )
Jidal ( exp . Mauzakarah )
Apa yang menyukarkan kita ialah sikap masyarakat yang memandang bidaah itu adalah sebahagian daripada ugama lantaran mereka mewarisinya sejak turun temurun .
Objektif yang perlu diambil .
1. Menghidupkan majlis ilmu .
( Hantar penda'wah ke kawasan yang subur perkembangan bidaah dan kawasan yang tiada majlis ilmu ) Tindakan gam ulama atau pendakwah hanya memuaskan hati pihak tertentu tetapi membantutkan proses penyebaran ilmu .
2. Mewujudkan model amal Islami yang menyeluruh dengan dipelopori oleh ahli ilmu . ( Yang faham Islam )
3. Menguatkuasa syariat Islam di semua peringkat . ( Pentadbiran , politik , sosial dan sebagainya . )
4. Menyekat dan menutup faktor yang mendorong tercetusnya amal bidaah
a. Tidak menerima ijtihad mereka yang tidak berkeahlian
b. Jawab segera apa jua tuduhan , tohmahan dan anasir - anasir yang bukan dari ugama kita dengan menggunakan hujjah - hujjah ilmiah dari Al quran , Sunnah dan qaul mu’tabar .
c. Mengekang sebarang tindakan taasub pada satu - satu pandangan atau ijtihad .
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home