" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Saturday, July 29, 2006

HARI KESENIAN
SEKOLAH RENDAH ISLAM AL IRSYAD
BALOK KUANTAN .

Saya merakamkan kepada semua warga Sekolah Rendah Islam Al Irsyad Balok ( SRAIB ) kerana berjaya menganjurkan Hari Kesenian yang di meriahkan dengan pelbagai acara menarik pada hari ini .

Program ini dijangka berlangsung hingga jam 11 malam ini . Saya yakin , program ini tidak terhenti setakat objektif penganjuran semata - mata tetapi apa yang lebih penting untuk menampilkan keupayaan SRAIB ke persada masyarakat.

Sementelah di saat dunia modern yang sering memandang sinis terhadap keupayaan Sekolah yang berorientasikan agama ( ilmu dan tarbiyyah ) .

SRAIB memerlukan sokongan padu dari setiap ummat Islam yang cintakan agama dan menyedari betapa peri pentingnya pendidikan Islam secara formal tanpa mengenepikan ilmu akademik yang lain .

Tahun ini , adalah tahun pertama SRAIB akan melahirkan produk lepasan UPSRnya . Tentu banyak pihak sedang menanti kejayaan tahap mana yang akan dicapai oleh SRAIB berbanding sekolah - sekolah lain .

Perlu saya utarakan pandangan atau pendapat saya , bukan sahaja untuk SRAIB tetapi juga untuk seluruh Sekolah Agama yang lain , bahawa Masyarakat tidak perlu menganggap SRAIB / SAR sebagai pesaing kepada sekolah - sekolah Kebangsaan yang ada .

Sebaliknya SRAIB / SAR adalah mengisi kelompangan pendidikan yang berteraskan Tarbiyyah Islamiyyah , dengan maksud bukan sahaja memberi ilmu atau maklumat kepada murid tetapi mendidik mereka agar menjadi insan yang beriman dan bertaqwa .

Justeru itu , usahlah tertekan dengan bentuk persaingan yang seolah - olah sengaja diwujudkan agar " kita berasa rendah diri bila tidak mengatasi mereka dan bangga pula apabila berjaya mengatasi mereka " .

Hadhirnya SRAIB / SAR bukan pesaing untuk meraih gelaran dan nilai markah sedemikian , tetapi lebih bermaksud mendidik dan melahirkan pelajar yang sedar tanggungjawab mereka terhadap tuhannya , agama dan diri .

Namun , daya saing yang diwujudkan dari dalam diri pelajar , untuk memburu kejayaan cemerlang dalam pelajaran mereka dan seterusnya menempa dan menjulang nama sekolah adalah suatu yang positif sebagai motivasi diri mereka .

Semoga tahun ini dan tahun - tahun akan datang , SRAIB mencipta kejayaan gemilang demi agama Allah , dengan lahirnya insan yang bijak akademik dan pintar agama .

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home