" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Monday, February 19, 2007

Jika BN nak tawan Kelantan ……….
PAS Nak Perintah Malaysia.

Kali ini saya bawakan kepada pembaca semua satu dialog atau wawancara spontan antara Pengarang Wasilah saudara Nasir Hassan dan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di Kediaman rasminya JKR 10 Kota Bharu .

Rujuk Mingguan Wasilah 16 Muharram 1428
Keluaran sulung Muka surat 4 dan 5 .

Saya bawakan dialog ini untuk memaparkan bagaimana pemikiran Islam serta Islah dan tajdid yang telah dilakukan oleh Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat selaku Mursyidul Am PAS merangkap menteri Besar Negeri Kelantan .

Setelah menerajui Kerajaan Negeri Kelantan hampir 16 tahun , apakah perubahan atau kejayaan besar dicapai kepimpinan ulama yang memilih Membangun Bersama Islam sebagai dasarnya ?

Perubahan tentu ada perubahan , setidak – tidaknya satu perkara yang sungguh – sungguh saya merasa satu kejayaan ialah tak adanya cerita wakil rakyat PAS melompat. Itu perubahan besar bagi saya .

Zaman dulu , ketika PAS mula – mula timbul , wakil PAS sendiri melompat apatah lagi pengundi , hanya dengan diberi lesen beras . Diberi duit wakil rakyat melompat , senang saja. Maklum sajalah , kita orang Islam ni tak pernah perintah dan tak guna Islam ini untuk politik, kita hanya guna Islam untuk beribadat.

Untuk apa saja , tapi bila masaalah politik datang kepada kita selepas merdeka , maka benda tu ( politik Islam ini ) datang setelah dimasukkan dalam kepala kita , politik lain agama lain, kita tidak merasa penting menjaga negeri , menjaga harta benda dengan nama Allah , tak perlu .

Jadi sekarang ini , kita tarbiyyah , bila kita didik dan bila kita kaji perkembangan Islam sedunia , bukan saja tempat kita , maka kita khasnya wakil rakyat faham bahawa Islam ini mesti dipergunakan untuk dunia , alam kubur dan akhirat.

Itu perbezaan diantara pemikiran Islam dengan pemikiran sekular. Pemimpin sekular berfikir setakat dunia. Dia cari harta pun untuk dunia. Dia tak fikir untuk akhirat. Maka dia memerintah pun untuk keseronokan dunia.

Pemikiran Islam ini mencari keredhaan Allah. Sebab itu tidak ada wakil rakyat kita yang melompat. Sebab itu dalam pilihanraya Pengkalan Pasir baru – baru ini , Ketua UMNO Kelantan berjanji mana – mana Exco Kelantan , yang beralih tapak masuk UMNO , akan diberi jawatan sebagai Timbalan Menteri Besar.

Dan dua orang wakil rakyat kita ditawar duit terang – terang supaya berpaling tadah daripada parti. Ini satu kejayaan saya, satu kejayaan yang berlaku dalam masa hidup saya dan saya salah seorang yang berusaha ke arah itu .

Pengalaman pahit manis sepanjang tempoh berkenaan , boleh Tok Guru ceritakan sedikit , mungkin sebagai panduan atau ingatan kepada pemimpin pelapis !

Memanglah ada pengalaman manis dan pahit dalam hidup saya , terutama sejak mememgang teraju pemerintahan negeri ini. Baik saya sebut yang manis saja , saya tak suka sebut yang pahit , tu biar saya telan seorang , biarlah saya kemukakan di hadapan Allah di akhirat kelak.

Yang manisnya , dimana saya pergi , ramai orang datang. Saya sengaja tak bagi tahu di mana saya pergi , samaada ketika saya pergi sembahyang jumaat di mana – mana masjid, saya sengaja tak beritahu imam , tak mahu menyusahkan mereka .

Yang pahit tu saya akan buka balik di depan Allah diakhirat kelak. Orang yang mengkhianati Islam , Allah pun tahu , malaikat pun rekod semuanya itu.

Berhadapan pilihanraya umum akan datang , ramai beranggapan PAS akan tumbang memandangkan perbezaan kerusi 23 – 22 sekarang terlalu kecil, apa harapan Tok Guru ?

Bila disebut pilihanraya , sama ada akan datang atau telah lepas . PAS sepatutnya berdepan dengan UMNO , tidak berdepan dengan pegawai – pegawai kerajaan, bukan berdepan dengan jentera dan akhbar – akhbar arus perdana, walaupun PAS merasai pahit berdepan dengan orang ini , tetapi dengan sebab kerana Allah , walau bagaimana susah pun yang PAS tanggung , kita yakin dapat pahala banyak dan orang yang melawan kita itu mendapat dosa yang banyak.

Sebab itu PAS selalu bersungut , jika pilihanraya tak seimbang , tidak sebagaimana diajar oleh demokrasi ini , tanya rakyat , tapi disebabkan rakyat dijanjikan dengan duit , ini tak boleh dinafikan.

Masa saya dalam kerajaan campuran BN ( sekitar 1974 ), sampai duit tu tak habis belanja. Terlalu banyak, bukan buat apa tapi nak belanja pilihan raya. Sampai tak habis. Kalau nak kira memang tak senang untuk berhadapan dengan UMNO.

Sejak zaman nabi, kalau nabi sendiri tak pernah senang, apatah lagi kita , pejuang Islam selepasnya. Kalau kami berdepan dengan UMNO saya yakin , kita akan menang dan kita yakin kita dapat pahala apabila berjuang menentang UMNO.

Dalam interviu parti pembangkang , SPR nampak macam lepas diri . Macam dia tak ada kuasa. Itu tanggungjawabnya. Kalau tak sanggup lepaslah jawatan. Cari kerja lain. Bukan semua orang boleh mati kalau tak kerja.

Bagaimana tahap sokongan dan kepercayaan rakyat kepada PAS sebelum 1990 berbanding sekarang ?

Sokongan rakyat serupa saja, yang jadi masaalahnya SPR. Macam mana di Terengganu peratus keluar mengundi 80 peratus. PAS boleh kalah . Sambutan rakyat serupa saja. Rakyat sokong PAS serupa aje, tapi dikhianati oleh SPR.

Sebab apa kerajaan tak benarkan akhbar – akhbar kita nak keluar. UMNO awal – awal lagi tutup, kena dengar hak aku saja , ini yang menyebabkan pemikiran manusia tidak berkembang.

Pandangan Tok Guru berhubung dakwaan wujudnya rasuah dalam politik BN , termasuk dalam pilihanraya kecil DUN Pengkalan Pasir baru – baru ini sehingga kes itu terpaksa di bawa ke Mahkamah ?

Rasuah politik terang – terang . Atas guni baja ada cop dacing. Ditepi – tepi jalan ada papan tanda ini projek Kerajaan pusat. Bukannya rakyat tak tahu mana satu projek kerajaan pusat dan negeri. Ada projek kerajaan negeri ada projek kerajaan pusat. Kami nak buat sama , bukan kerja kita macam tu .

BN beria – ia benar menawan negeri ini. Mampukah mereka berbuat demikian dalam pilihanraya akan datang ?

Kami pun beria – ia nak tawan Malaysia. Kami beria – ia nak melepaskan rakyat dari belenggu kegelapan dan keluar daripada gelap kepada cahaya dan menolak kemungkaran menegakkan kebenaran.

Bersambung .......... ( ke siri kedua )

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home