" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Wednesday, February 14, 2007

ROYALTI :
RAKYAT TERENGGANU DIKHIANATI

Sejurus PAS mengambil alih Negeri Terengganu melalui pilihanraya umum 1999 , UMNO tanpa simpati melalui kepimpinan Tun Dr. Mahathir pada waktu telah merampas 5 % hasil minyak yang menjadi royalty kepada Negeri Terengganu .

Tambah malang , royalty minyak tersebut sehingga kini tidak lagi dikembalikan kepada Kerajaan Negeri Terengganu untuk membangunkan rakyatnya biarpun kini UMNO yang memerintah Negeri Terengganu .

Kezaliman ini kembali meletakkan Terengganu sebagai negeri kedua termiskin selepas Sabah .

Laporan Ketua Audit Negara : ( terbaru )
[1]

Royalti yang dirampas dari Terengganu sepanjang tempoh pemerintahan PAS ialah : RM 3,959,670,000 . ( Hampir RM 4 ribu juta ) .

Royalti yang menjadi hak rakyat Terengganu telah difaraidkan kepada Kementerian – kementerian seperti :

Kementerian Pendidikan
Kementerian Pembangunan
Kementerian Pertanian
Kementerian Perdagangan antarabangsa
Kementerian Pelancungan
Kementerian Kerjaraya
Kementerian Penerangan
Kementerian Belia dan sukan
Kementerian Tenaga , air dan komunikasi
Kementerian Sumber Tenaga Manusia

Jumlah : RM 2,300 juta .

Kementerian Perumahan dan Kajian Tempatan
Kementerian Kesihatan
Jabatan Perdanan Menteri
Negeri Terengganu
Negeri Kelantan ( Jabatan Pembangunan Pusat / JPP )
Negeri Kedah
Negeri Perlis
Negeri Pahang
Negeri Sembilan

Jumlah : RM 1,631 juta .

Kemiskinan di Terengganu .

Awal January 2007 yang lalu , Negeri Terengganu gempar dengan pendedahan Harian Metro , bagaimana penderitaan dan kemiskinan 3 beradik yang terpaksa menumpang di bawah rumah neneknya bersama ibu mereka yang uzur di kampung Parit Kuala Terengganu.

3 beradik yang dihimpit kemiskinan di tengah – tengah bandar Kuala Terengganu ini terpaksa berhenti sekolah setelah gagal menjelaskan yuran yang hanya bernilai RM 300.

Lebih malang , laporan Ketua Audit Negara turut mendedahkan bagaimana Menteri Besar negeri Terengganu Idris Jusuh telah mengembalikan semula wang peruntukkan berjumlah RM 10 juta kepada Kerajaan pusat . Peruntukan tersebut adalah dana yang diperuntukan kepada pesakit – pesakit kronik .

Alasan yang dikemukakan oleh negeri Terengganu ( mengikut Laporan Ketua Audit Negera ) ialah tidak ada permohonan daripada mereka yang memerlukan .

Demikian juga Bantuan untuk Petani dan Penternak yang berjumlah RM 5 juta turut dipulangkan kepada kerajaan pusat atas alasan ianya tidak diperlukan oleh kerajaan negeri Terengganu.

Rakyat Terengganu Kempunan Royalti .

Laporan Ketua Audit Negara turut mendedahkan bagaimana wang royalti itu dibelanjakan .

Antaranya wang tersebut digunakan untuk membeli 4 buah mesin buat songket yang bernilai RM 360 ribu dan 4 buah mesin tersebut kini tidak digunakan sebaliknya hanya dijadikan pameran sahaja.

Wang Royalti yang diagihkan ke Negeri Kedah adalah digunakan untuk repair pejabat Menteri Besar negeri Kedah seperti mengganti karpet dan seumpamanya dan turut digunakan untuk menaikkan papan – papan tanda serta membeli topi dan pin sempena lawatan Perdana Menteri ke negeri Kedah . Malah digunakan juga untuk membeli peralatan televisyen stesen NTV 7 .

Negeri Sembilan pula telah menggunakan wang royalti ini sebanyak RM 4.5 juta untuk membaiki rumah kediaman Menteri Besarnya .

Lebih melucukan menurut laporan Ketua Audit Negera , wang Royalti ini turut difaraidkan kepada Puteri UMNO Kedah sebanyak RM 110 ribu .

Saya tidak tahulah apa kena mengena Puteri UMNO Kedah dengan wang rakyat negeri Terengganu . Demikianlah sebahagian episod drama yang menyayatkan perasaan rakyat Negeri Terengganu yang menyaksikan wang milik mereka diagih dan difaraidkan sedemikian rupa sementara mereka dihimpit kemiskinan yang meletakkan mereka sebagai rakyat kedua termiskin selepas Sabah .

Inilah pencabulan amanah dan kezaliman yang dilakukan oleh Kerajaan UMNO dan BN terhadap rakyat negeri Terengganu .

Bukankah Allah swt telah berfirman :

إن الله يأمركم أن تؤدوا الأمانات إلى أهلها و إذا حكمتم بين الناس أن تحكموا بالعدل . إن الله نعما يعظكم به إن الله كان سميعا بصيرا

Sesungguhnya Allah memerintahkan kamu supaya menunaikan amanah kepada yang berhak menerimanya dan apabila kamu berhukum ( menetapkan keputusan ) dikalangan manusia hendaklah kamu berhukum ( menetapkan keputusan ) dengan adil . Sungguh , Allah sebaik – baik yang memberi pengajaran kepada kamu . Sungguh Allah adalah Tuhan yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat .

Surah an Nisa' : Ayat 58 - 59

[1] Rujuk Laporan Ketua Audit Negara yang terbaru

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home