" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Thursday, August 02, 2007

Lampiran 2

Nama Program : Konvensyen Dewan Perwakilan Mahasiswa
Tempat : Dewan Ummi Kalthom, Mansurah
Tarikh : 4 Julai 1995
Hari : Selasa
Anjuran : Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir.

Konvensyen DPM adalah salah satu agenda untuk memartabat dan menyedarkan para mahasiswa tentang sikap, peranan serta tanggungjawab yang perlu di laksanakan oleh setiap mahasiswa di Mesir. Cetusan ini lahir apabila di lihat wujudnya keadaan teragak-agak di setengah kalangan mahasiswa yang seolah-olah akan membudayakan perkara terebut di kalangan di kalangan mahasiswa dan mahasiswi di mesir pada waktu itu.

Kelompok mahasiswa yang berada di Luar daripada Kaherah merupakan satu komuniti baru yang di wujudkan bermula 1992, lantaran itu sikap sebagai budak sekolah yang masih mengharap kepada panduan dan tunjuk ajar dan tidak mempunyai sifat yakin diri dan berani bertindak, maka untuk itu satu agenda mesti di susun untuk memartabatkan serta menyedarkan akan peranan dan sikap yang mesti di mainkan oleh mahasiswa ini agar ianya benar-benar mampu menjadi agen pengubah bermula di Mesir lagi.

Untuk itu berapa agenda telah di gariskan, antara yang di laksanakan untuk menjayakan gagasan ini, ialah Perubahan DPP (Dewan Perwakilan Pelajar) kepada DPM (Dewan Perwakilan Mahasiswa/wi) nama DPP di gunakan pada peringkat awalnya oleh DPPS (Dewan Perwakilan Pelajar Shoubra) dan pada tahun 1991 DPPI (Dewan Perwakilan Mahasiswa Iskandariah) dan begitu juga dengan tempat-tempat lain DPPT, DPPD, DPPS (Shibin El Kom) maka sebelum di laksanakan Konvensyen DPM1 DPP ini telah di ubah menjadi DPM di seluruh tempat.

Selepas daripada mengubah nama tersebut, maka agenda mesti di letakkan serta di gariskan agar penjenamaan semula mahasiswa di Mesir ini mampu di gerakan semaksima yang mungkin. Agenda terbesar yang di rancang ialah KONVENSYEN DEWAN PERWAKILAN MAHASISWA KALI 1, Sebagai catatan idea ini terbentuk hasil gabungan idea 3 orang mahasiswa

1) Ustaz Ainol Helmi (Mansurah) (Setiasausaha KDPM1)
2) Ustaz Nasruddin Hassan Tantawi (Tanta) (Ketua Unit Promosi KDPM1)
3) Ustaz Muhamad Zahid Yusof (Shibin El Kom) (Tim.Pengarah 1 KDPM1)

Dengan mengemukakan satu kertas cadangan yang agak berlainan dengan memasukkan beberapa unit yang baru antaranya Unit Promosi yang bertanggung jawab mengadakan jaulah keseluruh DPM di Mesir yang mengambil masa lebih dari sebulan, Hasil daripada itu pendaftaran untuk menyertai KDPM1 ialah 100% tidak tertinggal walaupun seorang telah mendaftar sebagai peserta KDPM1.

KDPM1 pada peringkat awalnya telah mendapat kebenaran daripada Pihak Keselamatan Mesir yang di berikan secara lisan kepada pihak PMRAM melalui Timbalan Pengarah 1 KDPM, dan Setiausaha KDPM dalam pertemuan jam 1 pagi di Ibu Pejabat Polis Mansurah. Walaubagaimanapun dengan campur tangan pihak kedutaan Besar Malaysia di Kaherah, pihak keselamatan Mesir telah menarik balik kebenaran tersebut pada petang 3/7/1995 sehari sebelum KDPM di laksanakan.

Pihak badan pengurus PMRAM telah sampai ke Mansurah juga pada petang tersebut dan mengadakan perbincangan tergempar mengenai tindakan pembatalan tersebut. Antara perkara yang di bincangkan ialah adakah perkara pembatalan ini perlu di maklumkan seluruh warga DPM, dan keputusan di ambil bahawa pembatalan ini hanya akan di maklumkan kepada rombongan-rombongan yang akan membanjiri Mansurah pada 4 Julai itu di dalam bas-bas masing-masing.

Pada pagi tersebut mansurah di banjiri oleh gerombolan bas-bas dari seluruh Muhafazah, dan pada pagi itu juga Dewan Ummi Kalthom telah di kepung oleh Pasukan FRU Mesir dan Pembatalan tersebut telah di maklumkan kepada seluruh rombongan-rombongan.

Ustaz Zahid bin Yusuf
Setiausaha PAS Kawasan Besut.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home