" Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini "

Tuesday, July 24, 2007

AKHLAK 10

MERAJAH KAREKTOR PEMUDA

Sambungan .... ( siri keempat )

Akhlak Pertama .

Akhlak Berjamaah ( berorganisasi )

1.3 : KOMITED DAN ISTIQAMAH

Keiltizaman ( komited ) pejuang terhadap aktiviti dan agenda perjuangan tanpa mengenal penat atau bosan dan keistiqamahan mereka menghadapi cabaran antara rahsia utama kekalnya perjuangan Islam. ( sekalipun terpaksa melalui sejarah getir yang sangat panjang dan ianya menjadi prinsip asas seorang pejuang.)

Wasiat Baginda musthafa saw. kepada para pejuang menjelaskan prinsip tersebut [1]:

حَدِيثُ حُذَيْفَةَ بْنِ الْيَمَانِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ : كَانَ النَّاسُ يَسْأَلُونَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الْخَيْرِ وَكُنْتُ أَسْأَلُهُ عَنِ الشَّرِّ مَخَافَةَ أَنْ يُدْرِكَنِي فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا كُنَّا فِي جَاهِلِيَّةٍ وَشَرٍّ فَجَاءَنَا اللَّهُ بِهَذَا الْخَيْرِ فَهَلْ بَعْدَ هَذَا الْخَيْرِ شَرٌّ قَالَ نَعَمْ فَقُلْتُ هَلْ بَعْدَ ذَلِكَ الشَّرِّ مِنْ خَيْرٍ قَالَ نَعَمْ وَفِيهِ دَخَنٌ قُلْتُ وَمَا دَخَنُهُ قَالَ قَوْمٌ يَسْتَنُّونَ بِغَيْرِ سُنَّتِي وَيَهْدُونَ بِغَيْرِ هَدْيِي تَعْرِفُ مِنْهُمْ وَتُنْكِرُ فَقُلْتُ هَلْ بَعْدَ ذَلِكَ الْخَيْرِ مِنْ شَرٍّ قَالَ نَعَمْ دُعَاةٌ عَلَى أَبْوَابِ جَهَنَّمَ مَنْ أَجَابَهُمْ إِلَيْهَا قَذَفُوهُ فِيهَا فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ صِفْهُمْ لَنَا قَالَ نَعَمْ قَوْمٌ مِنْ جِلْدَتِنَا وَيَتَكَلَّمُونَ بِأَلْسِنَتِنَا قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا تَرَى إِنْ أَدْرَكَنِي ذَلِكَ قَالَ تَلْزَمُ جَمَاعَةَ الْمُسْلِمِينَ وَإِمَامَهُمْ فَقُلْتُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ لَهُمْ جَمَاعَةٌ وَلا إِمَامٌ قَالَ فَاعْتَزِلْ تِلْكَ الْفِرَقَ كُلَّهَا وَلَوْ أَنْ تَعَضَّ عَلَى أَصْلِ شَجَرَةٍ حَتَّى يُدْرِكَكَ الْمَوْتُ وَأَنْتَ عَلَى ذَلِكَ *

( رواه البخاري و مسلم )

Diriwayatkan daripada Huzaifah bin al-Yaman r.a katanya: Manusia sering bertanya kepada Rasulullah s.a.w mengenai amalan-amalan yang baik, tetapi aku telah bertanya tentang amalan-amalan jahat kerana aku takut ia akan menimpa diriku, lalu aku bertanya:

Wahai Rasulullah! Dahulu kami berada dalam kejahilan dan kejahatan, kemudian Allah mengurniakan kepada kami kebaikan (kebenaran), adakah selepas kebenaran ini akan berlaku pula kejahatan ?

Rasulullah menjawab: Ya. Aku bertanya lagi: Adakah akan berlaku pula kebaikan selepas kejahatan itu? Rasulullah menjawab: Ya, tetapi ketika itu terdapat kekurangan dan perselisihan. Aku bertanya apakah yang dimaksudkan dengan kekurangan dan perselisihan itu? Rasulullah menjawab dengan bersabda: Iaitu satu kaum yang tidak beramal dengan sunnahku dan mengikuti selain dari jalanku, di antara mereka itu ada yang kamu kenali dan ada yang kamu tidak mengenalinya. Aku bertanya lagi: Adakah kejahatan akan berlaku lagi selepas itu? Rasulullah menjawab: Ya, ketika itu ada orang-orang yang menyeru atau mengajak manusia ke Neraka Jahannam, sesiapa yang menyahut ajakan mereka, maka orang itu akan dicampakkan ke dalam Neraka itu. Aku berkata lagi: Wahai Rasulullah! Sifatkan mereka kepada kami. Rasulullah menjawab: Baiklah, mereka adalah sebangsa dengan kita dan berbahasa seperti bahasa kita. Aku bertanya lagi:

Wahai Rasulullah! Apakah pendapatmu sekiranya aku masih hidup lagi ketika itu? Rasulullah menjawab dengan bersabda: Kamu hendaklah beriltizam ( komited ) dengan jemaah Islam dan pemimpin mereka. Aku bertanya lagi: Bagaimana sekiranya ketika itu umat Islam tidak mempunyai jemaah (kesatuan) juga tidak ada pemimpin? Rasulullah menjawab lagi dengan bersabda: Kamu hendaklah memencilkan diri kamu dari kumpulan mereka walaupun kamu terpaksa memakan akar-akar kayu dan tinggalah kamu di sana sehingga kamu mati dalam keadaan yang demikian * Dua kekuatan asas perjuangan , iaitu iltizam ( komited ) dan istiqamah akan menjadi alasan kenapa kita ( BA ) tidak boleh ditewaskan malah semakin mantap mengharungi liku – liku perjuangan , sungguhpun konspirasi dan manipulasi musuh ( BN ) kian dholim dan kejam demi mempertahankan kuasa dan pengaruh mereka .

Justeru itu , pastikan setiap anggota dan kepimpinan parti / jamaah mempunyai nilai komitmen dan istiqamah yang tinggi . Keiltizaman dapat dinilai melalui kesungguhan menganjur dan menyertai aktiviti amal Islami di pelbagai peringkat parti / jamaah . Bersedia dikerah dan diarah untuk menjayakan agenda dan aktivitinya , bila dan dimana ia dianjurkan .

Mereka yang mempunyai komitmen bernilai tinggi akan berasa kesal dan berdosa tatkala gagal menghadhirkan diri dalam apa jua program atau aktiviti yang melibatkan dirinya untuk hadhir.

Aktiviti yang perlukan iltizam ( komitmen )

Antara contoh aktiviti / program yang memerlukan komitmen dari anggota dan kepimpinan :

· Mesyuarat Agong ( tahunan ) · Mesyuarat Ajk. ( bulanan ) · Usrah , tamrin atau seminar · Taklimat pimpinan dan taklimat Isu semasa · Majlis penerangan ( spt. ceramah umum ) · Majlis Ilmu , da’awah fardiyyah dan dialog gerakkerja · Majlis muhasabah dan lain - lain aktiviti semasa yang diputuskan oleh parti / jamaah.[2]

Mengawasi ( متابعة ) jadual aktiviti/program dan rasa terpanggil untuk menyertainya adalah antara tanda awal bagi seorang pejuang memiliki komitmen yang tinggi terhadap perjuangan , justeru semua bentuk penglibatan dalam aktiviti amal Islami adalah merupakan suatu tuntutan . Firman Allah swt .

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمْ انفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الأَرْضِ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنْ الآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الآخِرَةِ إِلا قَلِيلٌ إِلا تَنفِرُوا يُعَذِّبْكُمْ عَذَابًا أَلِيمًا وَيَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ وَلا تَضُرُّوهُ شَيْئًا وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ( التوبة 38 – 39 )

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu, apabila dikatakan kepada kamu: "Pergilah beramai-ramai untuk berperang/berjuang pada jalan Allah", kamu merasa keberatan (dan suka tinggal menikmati kesenangan) di tempat (masing-masing)? Adakah kamu lebih suka dengan kehidupan dunia daripada akhirat? (Kesukaan kamu itu salah) kerana kesenangan hidup di dunia ini hanya sedikit jua berbanding dengan (kesenangan hidup) di akhirat kelak. Jika kamu tidak pergi beramai-ramai (untuk berperang/berjuang pada jalan Allah - membela ugamaNya), Allah akan menyeksa kamu dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya dan Ia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat mendatangkan bahaya sedikitpun kepadaNya. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

Objektif untuk memiliki Istiqamah

· Menghayati peraturan dan arahan perjuangan ( jihad fi sabilillah ) yang terkandung di dalam Al Quranul karim dan Sunnah An nabawi

· Mengambil iktibar dari gerakan sirah perjuangan dan pengorbanan baginda saw. jua para sahabatnya rhm.

· Memahami matlamat serta arah tuju perjuangan yang didokong dan diperjuangkan .( jangka panjang dan jangka pendek )

· Menerima motivasi dan bimbingan yang berterusan dari pucuk pimpinan atau sahabat seperjuangan .

· Mengenali realiti dan menginsafi tuntutan perjuangan bagi mengisi keperluan jamaah dan ummah .

· Bertugas atau bekerja secara jamaei ( kolektif ) dengan memelihara asas kombinasi tenaga dan fikrah .

· Memiliki ilmu perjuangan dan kumpulan data maklumat untuk menyusun atau merangka gerakkerja bersistematik dan strategi yang efektif.

· Memahami tabiat atau sunnatullah bagi sebuah perjuangan yang ingin mendaulatkan syariat Ilahi dan menegakkan keadilan sejagat . [3]

[1] كتاب الإمارة : باب وجوب ملازمة جماعة المسلمين عند ظهور الفتن و في كل حال و تحريم الخروج على الطاعة و مفارقة الجماعة

[2] Komitmen anggota dan kepimpinan tidak terhad kepada kepada senarai di atas sahaja tetapi mestilah senantiasa bersedia untuk turun ke medan dalam apa jua bentuk aktiviti yang diputuskan oleh parti / jamaah termasuklah sanggup dan bersedia untuk jihad qitaliah ( perang ) jika parti, hukum dan suasana memerlukan sedemikian .

[3] Tabiat perjuangan kita , sebagaimana yang telah diisytiharkan oleh Allah swt melalui firmanNya dari surah At taubah , ayat 42 :

لَوْ كَانَ عَرَضًا قَرِيبًا وَسَفَرًا قَاصِدًا لاتَّبَعُوكَ وَلَكِنْ بَعُدَتْ عَلَيْهِمْ الشُّقَّةُ وَسَيَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَوْ اسْتَطَعْنَا لَخَرَجْنَا مَعَكُمْ يُهْلِكُونَ أَنفُسَهُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ

Kalau apa yang engkau serukan kepada mereka (wahai Muhammad) suatu faedah yang mudah didapati, dan satu perjalanan yang sederhana (tidak begitu jauh), nescaya mereka (yang munafik itu) akan mengikutmu; tetapi tempat yang hendak dituju itu jauh dan dirasakan sukar bagi mereka. Dan mereka akan bersumpah dengan nama Allah dengan berkata: "Kalau kami sanggup, tentulah kami akan pergi bersama kamu". (Dengan sumpah dusta itu) mereka membinasakan diri mereka sendiri, sedang Allah mengetahui bahawa sesungguhnya mereka itu orang-orang yang berdusta (tentang tidak sanggupnya mengikutmu).

· Ayat di atas menggariskan 2 tabiat perjuangan iaitu Sukar dan Jauh sementara Firman Allah swt dalam surah Al Anfal , ayat 30 pula menjelaskan :

وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ

Dan ingatlah (wahai Muhammad), ketika orang-orang kafir musyrik (Makkah) menjalankan tipu daya terhadapmu untuk menahanmu, atau membunuhmu, atau mengusirmu. Mereka menjalankan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya (mereka), kerana Allah sebaik-baik yang menggagalkan tipu daya.

· Ayat ini menggariskan 3 tabiat perjuangan sepanjang zaman iaitu penjara , bunuh dan buang daerah .

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home